bijten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
anneliesje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jun 29, 2009 9:37 pm

Berichtdoor anneliesje » ma jun 29, 2009 10:02 pm

heb 3 weken geleden een fretje gekocht. is nu 10 weken en bijt verschrikkelijk. een tik tegen haar neus helpt niet het nekvel al evenmin. handschoenen met azijn op hadden ze mij gezegd, maar dit liep ook al fout af. de plantenspuit vind ze leuk en blazern heeft ook geen effect; dus nu weet ik het even niet meer. ze bijt erg hard en reageert agressief zelfs als je de kooi langs buiten nog maar aan raakt. dus wie weet wat ik nog kan proberen want ben ten einde raad. na 3 weken lijkt het erger te worden plaats beter. !@#$ wil haar echt niet weg doen maar als het niet snel betert vrees ik dat het er toch ooit van zal komen dus wie kan mij helpen??

mvg anneliesje en dizzy

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » ma jun 29, 2009 10:28 pm

Mmm... Dacht ff te zeggen de plantenspuit, maar aangezien deze niet werkt zou ik zeggen;
een emmer met water klaar houden en wanneer ze bijt haar erin soppen (niet te diep natuurlijk!!).
Heb al twee bijters gehad en dit blijkt dus bij mij te helpen. Wanneer je ze bij hun nekvel neemt gaan
ze meestal nog harder bijten en bijten ze zich vast. Dit kan je pas doen als ze gelost hebben
(maar dit weet je miss al?).
Enne als dit niet helpt hebben we Margit, ff erheen en je krijgt een brave fret in de plaats! ;)

Gin
Berichten: 8
Lid geworden op: za apr 25, 2009 4:50 pm

Berichtdoor Gin » ma jun 29, 2009 10:31 pm

volhouden en zeer veel met je snotje bezig zijn

tenzij je een jachtfretje gekocht hebt , dan kan dit nog lang aanhouden

maar elke fret leert het bijten wel af hoor (grotendeels) dus zeker je schouders niet laten hangen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 29, 2009 10:41 pm

Welkom hier Anneliesje.
Voor we hier verder kunnen gaan zal je toch op enkele vragen moeten antwoorden ;)
Waar komt je fretje vandaan?
Hoe nam men daar het fretje vast en hoe was de huisvesting daar?
Heb je de ouderdieren gezien en ook hoe men met die dieren omging?
Ik wil je niet ontmoedigen maar jij zal het moeten doen en uitzoeken. Je fretje is nog zeer jong en het is nu dat je het waar moet maken.
Kan het zijn dat je fretje bang van je geworden is?
Laat die kleine gewoon rond lopen in een plaats waar jij er gemakkelijk aan kan om op te pakken. Pak jezelf een beetje in door je broekspijpen in een paar kousen te steken. Draag kleding met lange mouwen. Het is wel heel warm nu maar bloot vlees is zelfs voor een oudere fret verleidelijk. ;)
Neem wat brokjes of speciale frettensnoepjes bij de hand, laat het fretje naar je toekomen en beloon het als het niet bijt. Je moet het vertrouwen en respect van dat fretje zien te winnen.
De manier van oppakken speelt ook mee, neem je fret niet vast met de hand over de rug. Voor dat beestje ben je zo een natuurlijke vijand, net een roofvogel :P
Je gaat met je hand onder de buik door en met wijs en middenvinger omklem je het kopje. Zo is de kans kleiner dat hij je kan bijten. Zo wandel je het huis rond en met wat geluk ziet hij zoveel nieuwe dingen dat hij vergeet om je een beet te draaien.
Kijk ook even naar alle commentaren bij voorgaande post.
Vooral Margiet zet daar alles nog eens op een rij.

http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=7310

[Gewijzigd door jeanine op 2009-06-29 22:45:14]
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » di jun 30, 2009 12:43 am

Hoi :)
heb hier ook een ongelooflijk bijtertje, heb hem ook nog niet zo lang, bijna 2 maanden. Dacht dat het nooit ging goed komen, moest ook handschoenen dragen maar daar wou hij niet in bijten, probeerde altijd erin te kruipen en dan te bijten, en mijn vriend heeft hij al vastgepakt en wou niet loslaten en we hebben zijn kaken moeten openvringen.
Vanaf hij vingertoptjes zag wast prijs, en laat staan een vrije doorgang in een broekspijp of je pull.
Heb ook alles geprobeert , nekvel , blazen, over de grond slepen, op de neus tikken ... (beet altijd dubbel zo hard terug)
enigste dat geholpen heeft (wel lang volhouden en zeker niet opgeven) is als hij bijt direct in een carrier zetten, liefst geen kooi want dan gaat hij gewoon gaan eten of slapen. en een minuut of 10-15 negeren.
geloof me, er is altijd hoop dat hij braaf wordt. Hier bijt hij soms nog maar heeft al een tijdje niet meer doorgebeten, en niet meer zo agressief.
En lijk dat ze zeggen, vastnemen en ermee rondlopen en tegen hem babbelen.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di jun 30, 2009 1:26 am

als je je fretje op zn 7 weken hebt is hij wss te vroeg bij de moeder weggehaald... niet zo slim dus maar los daarvan:

bij sommige fretten kan het enkele weken duren voor je er iets ingestampt krijgt hoor... (en al zeker als ze net dat belangrijk deeltje in hun opvoeding missen).

oordeel niet te vlug, wees consequent. weet ook dat een pup overal wat in bijt omdat zn tanden wisselen (al gok ik dat hij al voorbij dat punt zou moeten zijn).

truc met het nekvel en tik op zijkant van de snuit gaat bij pups zowiezo helpen. moeder past zo goed als hetzelfde systeem toe, maar zoals ik zei, aangezien de pup wss te vroeg bij de moeder is weggehaald mist hij een deeltje...

veel succes

Gebruikersavatar
lacrimosa
Berichten: 74
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 6:59 am
Contacteer:

Berichtdoor lacrimosa » di jun 30, 2009 5:28 am

hey anneliesje, welkom.

Ik ken het probleem, tilo was ook een bijter in het beging en ik kreeg de tip om citroensap aan je handen smeren, en elke keer probeerde hij het een keer en dan zie je zo een snuiteke van jakkes. Heb da 2 weken gedaan en nu bijt die alleen nog na mene hond, maja die kan ik moeilijk insmeren met citroensap he lol.

Of mischien ferretone, weet nie of da wa kan helpen.

toch veel succes er mee

groetjes
lin, tilo & elodia

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di jun 30, 2009 9:30 am

Oi anneliesje,

Wat jeanine al zegt... klopt voor het merendeel.
Dito voor _K8_, nielsvl en lacrimosa!
Het gaat er op aan komen wie eerst opgeeft, die handschoenen stoppen ermee! (even langer mag ;))
Nu uw pupje was te jong weggehaald bij de nest... en mist een stukje opvoeding of... er is te weinig met dit pupje bezig geweest!?
Ieder pupje dat geen of weinig contact heeft met mensenhanden en spraak enz... kan agressief reageren... bijten dus.
Dit kan van weinig bijten tot extreem veel en hard gaan. Tevens zoekt dit pupje zijn plaats in het geheel (rangorde).
Merendeels word dit gedrag minder bij het ouder worden, merendeels zeg ik.
(even checken of er geen zwaard van Damocles boven m’n hoofd hangt) :P :D dan kan ik nu verder gaan.

Dus:

Niet opgeven aub! Vraagd tijd, pijn en bloed.
Er HEEL VEEL mee bezig zijn... al is het maar dat hij u ziet, ruikt en hoort. Er mee bezig zijn is een MUST! Want hiermee win je vertrouwen (beide)
Mijd de dingen waarvan hij agressief word (als het kan)
Straf kordaat en kort... laat met alles in uw lichaam voelen wat ge op dat moment van hem als bijter of ... denkt!!!! Niet Roepen en tieren.
Geef niet op!
Straffen: nekvel tussen duim en wijsvinger nemen wat kracht erop zetten mag (knijpen) schudden kort maar krachtig genoeg (probeer zijn schudding na te doen als hij zich vastbijt)
En sorry dat ik het moet zeggen maar een maat van mij heeft 2 fretjes... waarvan er ene een serieuze bijter was geworden en het bleef maar duren
toen mijn maat op opgeven stond ging hij over zijn toeren pakte de fret vast met volle hand in de nek, tilde hem op en gaf hem een pets op de poep.
De bijter maakte een geluid dat je zelden hoort (soort korte kef) van de pijn kreeg nog een schudding en schoot zijn kot in!
Het bijten was zo goed als gedaan van dat moment. Nu draai je die fret in een knoop!
Ik dacht eerst (want ik stond erbij) dat hij hem tegen de muur ging kwakken (nooit iemand zo zien afgaan) en ik was te laat voor het ingrijpen... maar ik denk... dus denk dat ze beiden iets hebben aangevoeld van genoeg geweest.
Tikken met je wijsvinger tegen ZIJKANT NEUS en niet te hard... gevoelsmatig aan te voelen hoe hard.
Negeren alle manieren zijn toegelaten als de pup/volwasen fret dit maar aanvoelt en ondervind.
Niet opgeven!
Laat de pup naar U toekomen of rond lopen uit het kot terwijl U er mee spreekt, mondeling aanhaalt enz.. probeer uw open hand langs voor naar de pup toe te brengen zodat hij dit alles kan volgen en zien wat er bedoelt word en probeer hem dan onder zijn buik op te nemen zoals eerder beschreven door jeanine.
Als hij bijt direct straffen en kot in! Ronde 2 enz...
Niet opgeven!

Ik weet het “Niet opgeven” komt veel voor :) :)
Verder schuim eens het forum af met in de zoek engine het woord bijten of pup enz.. misschien kom je een soortgelijk gedrag met oplossing tegen?
Of betere/meerdere suggesties ;)
Een link ervan heeft jeanine al aangehaald hier geven de meeste al goede tips.
Hou ons alle op de hoogte.

Ochja, bijna vergeten! (edit dus)
Uw pup krijgt toch genoeg te eten!? Daar hongerige pups nogal agressief en bijterig bij honger hunnen overkomen!
Uw pup heeft een stofwisseling van +- 4 uur en naargelang wat men ze heeft gevoederd (fokker of winkel) en wat er voorhanden is in uw kooi...
overgang naar brokjes ineens...
Heb zo een geval gezien 2 weken geleden... een graatmager agressief pupje van bijna 12 weken bij de fokker... terug gebracht door de mensen die het hebben aangekocht.
Met als opmerking wegens misverstand kreeg dit pupje 1 keer per dag een kuikentje??????????
En dat er meer domme dingen door onwetendheid gebeuren en dit zelfs door vets. het land van de fret.

Quote”
Most ferret bites are quick and inconsequential, but occasionally a ferret can take hold and not let go. Therefore it is a good idea to bring along some isopropyl (rubbing) alchohol in a small bottle in case a bite occurs. A drop or two of this bitter tasting substance on the ferret's gums will cause the pet to release its grip immediately.“ Unquote

~0 ~0

[Gewijzigd door Raven op 2009-06-30 09:47:32]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di jun 30, 2009 11:28 am

ik ga zeker en vast niet ontkennen dat een immens harde aanpak niet werkt (integendeel, bij de echt extreme gevallen ben ik er ook voor) maar bij pups zou ik het toch wel niet aanraden ;)

een pup opvoeden is helemaal niet zo erg moeilijk, je moet gewoon weten wat je doet en dat blijven volhouden. ik heb persoonlijk nog nooit water of alcohol of wat dan ook nodig gehad.... (nuja ik kan ook wel tegen een bijtwondje :P)

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » di jun 30, 2009 5:46 pm

wat mij ook veel geholpen heeft is elke dag een beetje ferretone op je hand doen en hem laten aflikken, en toen ik hem al meer vertrouwde liet ik mijn vingertopjes aflikken(waar hij altijd in beet) en op die manier heb ik al 2 fretjes leren likken, nu komen ze uit hun zelf naar mij en beginen mij te likken ipv bijten want als ze bijten zijn ze gestraft en als ze likken worden ze beloont. veel belonen als ze het goed doen!
en als ze bijten en niet loslaten zeker NIET opheffen want dan laten ze zeker niet los, ze moeten met hun pootjes aan de grond staan dan lossen ze meestal.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di jun 30, 2009 11:03 pm

Even ter verduidelijking:
Dat in ‘t Enels is.... laat enkele druppels isopropyl alcohol in de mond/tanden druppelen en de fret laat los!!!!!
Dus niet voor op een wondje!!!

http://www.veterinarypartner.com/Conten ... &A=493&S=5

Translate via Google.

anneliesje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jun 29, 2009 9:37 pm

Berichtdoor anneliesje » wo jul 01, 2009 10:55 pm

hoi allemaal. badankt voor alle goede raad. zal er zeker gebruik van maken.

antwoord op de vragen van jeanine: het fretje komt van bij mensen die er kweekte voor verkoop. ze was ongeveer zeven weken en zat al even niet meer bij de moeder maar samen met 8 andere fretjes van hetzelfde nest in een konijnenkooi in het waskot van die mensen. de ouders zaten wel bij de mensen binnen. ze hebben me verteld dat er regelmatig mee bezig waren geweest maar de rammetjes zaten appart en beten toen al goed door. dizzy was daar vrij rustig en de rit naar huis ging ook heel goed. heb haar hier in haar kooi gezet om even te wennen aan de nieuwe omgeving en toen ik haar daarna terug eruit wou halen had ze mijne vinger goed vat en zo is het nu iedere keer opnieuw.
heb snoepjes voor fretjes gehaald en die komt ze nu wel al uit mijn handen nemen door de tralies van de kooi. hoop dat het echt beterd en dat we elkaar leren vertrouwen en samen een fijne toekomst zullen hebben.
hou jullie zeker op de hoogte.
groetjes anneliesje en bijtende dizzy

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » do jul 02, 2009 1:08 pm

Volgens mij waren ze er niet zo veel mee bezig lijk dat ze zeiden :s
en ik vraag me af waarom ze al gescheiden waren als mama zo dicht bij was

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 02, 2009 7:13 pm

Ik dacht al dat het zo iets moest zijn. Fretjes moeten bij de moeder zitten tot ze 8 weken zijn. Net die laatste weken zijn zo belangrijk om het fretje sociaal te maken. Veel contact met mensen is ook aan te raden.
Het is nog jong en met de juiste aanpak kom je er wel ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 02, 2009 8:07 pm

wss appart gehouden om dat de pups teveel stonken ;)

onderschat da nie, 8-9 pups, en puppykaka stinkt gelijk meer :P

anneliesje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jun 29, 2009 9:37 pm

Berichtdoor anneliesje » do jul 02, 2009 10:43 pm

vond het ook en beetje raar dat ze al eventjes appart van de moeder zaten. het moertje was trouwens alweer zwanger, wat volgens mij ook al niet echt goed is.
de fretjes waren ook allemaal niet ingeënd, is dit normaal niet verplicht??

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 02, 2009 11:11 pm

neen is niet verplicht, maar ZEKER aanbevolen.

dat moertje alweer zwanger?????????????????????????????????????????????????? ai ai ai...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jul 02, 2009 11:42 pm

Hoi Annelies, welkom op ons forum!! Nee, jammer genoeg is het niet verplicht de pups in te enten voor ze bij de kweker, liefhebber of wat dan ook weggaan. Het heeft anderzijds ook niet veel nut het te verplichten, een fretje is toch pas echt in orde, veilig gevaccineerd, als hij 3 tot 5 weken later opnieuw gevaccineerd wordt, een booster krijgt zoals wij dat noemen. Ik heb nu thuis 3 pupjes zitten, eerst was het de bedoeling 2 ervan een nieuwe thuis te zoeken, dus ik had gezegd dat ik ze eerst liet vaccineren en chippen. Ten eerste krijg je dan al mensen die klagen over de prijs van een pup, de Da doet het ook niet voor niets, hé en ten tweede heb ik dan eigenlijk nog geen garantie kunnen geven dat die pup niet ziek zou worden, als de nieuwe baasjes niet zouden zorgen voor die booster. Meestal wordt er dan ook afgesproken dat de nieuwe baasjes met puppy-lief naar de Da gaan. Maar thuis is er dus geen sprake meer van nieuwe baasjes, ik zal zelf wel met alle 3 gaan :P om alles in orde te maken!!

Maar bijtende fretjes!! We kunnen er bijna een seizoensgebonden afdeling apart voor gaan maken, deze "klacht" keert elk jaar terug. Ik weet niet waardoor je besloten hebt met een pup te beginnen, wij raden hier altijd aan als eerste fretje een opvangertje te nemen, dan weet je wat je in je handen krijgt. Wij hebben die heropgevoed, laten vaccineren, castreren en alles, wij weten ook dat we beginnende frettenbaasjes "brave" fretjes moeten geven enz... Maar ja, je hebt dus een pup, bent meteen met je neus op de feiten geduwd dus. Een frettenpup is eigenlijk net zoals elke andere pup hoor, die wil zijn tandjes slijpen, wil spelen, heeft geen idee van zijn "kracht", weet niet wat mag en wat niet en staat ondeugend en enthousiast elke dag weer klaar om jou te amuseren. Feit dat jij waarschijnlijk al een gilletje slaakt als hij bijt is op zich al leuk, dat is een toffe reactie voor die kleine kapoen, hij hoort dat dat knabbelen iets oplevert!! Als ik je nu zeg dat een fret eeuwig en drie dagen ondeugend blijft, zal je wel begrijpen dat je idd moet ingrijpen, er zijn weinig fretten "braaf" geboren, hoor!! Ach, ik zeg er altijd bij tegen de mensen, je kind moet je ook opvoeden en bijsturen, je hond ook, een fret is net hetzelfde, alleen heeft die een iets groter enthousiasme af en toe :P .

Hoofdregel is dus consequent zijn én tweede, gouden tip is en blijft geduld hebben!! Het gaat eruit, dat bijten, praktisch elke fret leert het af, zeker als je er van jongsafaan genoeg mee bezig bent. Genoeg is bij een pup een uur of 3 à 4 per dag, niet in één keer, maar verdeeld in bv 3 keer. Telkens "nee" zeggen, aangeven dat je het niet toelaat, met het nekvel, die tik, plantenspuit, carrier, tik op de billen, verhoogde toon of weet ik veel, jij moet ondervinden waar jouw fretje op reageert. Ik heb het al geschreven, je hebt zoveel verschillende karakters, probeer dus uit. Denk er wel aan dat je geen enkele straf zover mag drijven dat je fretje bang wordt, als hij geen vertrouwen in je gaat krijgen, is het redelijk hopeloos te wensen dat hij nooit meer bijten zal.

Ik heb in mijn "frettenloopbaan" al menig fret het bijten afgeleerd en nog steeds heb ik geen standaardprocedure of-methode. Wat ik er wel bij moet zeggen is dat een fret, elk dier eigenlijk, veel makkelijker bijten zal als hij voelt dat jij zelf bang bent. Als ik soms al eens op voorhand denk aan het feit dat een fret zou kunnen bijten, ach, dan denk ik al even snel dat dat ook wel weer genezen zal :P . Tot enkele maanden geleden zei ik dat je "elke" fret het bijten af kon leren, maar nee, hier en daar heb je er eens eentje tussenzitten die ergens een dieperliggende reden heeft om te bijten en zolang je die niet weg kan nemen, ja, blijft het vaak een probleemfretseltje. Thuis is het me met iedereen gelukt, mij bijten ze absoluut niet, maar enkele geadopteerde probleemgevalletjes willen hun tandjes soms toch nog eens in anderen zetten. Maar toch, iedereen zegt dat ik alleen maar "flodderfretten" heb, term officieel aangenomen nadat Niels die de wereld instuurde :D , dus ik mag zeker niet klagen, hé :) . Als je hulp nodig hebt ofzo, je kan ook altijd een PB'tje sturen om eens contact op te nemen.

En denk eraan, als jij je fretje mét problemen weg gaat doen, wordt de toekomst voor dat beestje ook onzekerder, ondervindt hij dat hij de mensen niet kan vertrouwen zoals hij dacht, wat het al moeilijker maakt voor hem en een eventuele volgende baas. Probeer eerst zelf een vriendje te maken van je diertje, het zijn echte kameraden voor het leven! Succes!!!
Afbeelding

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » vr jul 03, 2009 9:45 am

Wel Margit , enkele dagen geleden heb ik de pups van Carine gezien én gevoeld !
Die tandjes zijn redelijk goed voelbaar ! Hihihi , dat moertje vind ik dus de max hé !!!
Op een gegeven moment pakte ze met haar kleine voorpootjes een vinger van me vast en trok deze naar haar mondje . Bij haar mondje aangekomen zette ze er zo goed mogelijk haar tandjes in op allerhande manieren !
Dàt vond ik zoooooooooooooooooooooooooo schattig en lief dat ik daar terplekke smolt voor dat kleine ding !!!
Daarom dacht ik " zou het niet schattig en lief zijn dat pups gewoon wat minder hard zouden leren bijten ? " .
Eigenlijk smelt ik bij het zien van eender welke fret ! Maar zoals een pup zich koppig aan je vingers zet te kauwen vind ik gewoon het einde , gewoon " graaf " zoals wij oldtimers dat pleegden te zeggen voor " cool " of " vet-cool " van de nieuwe " taal " werd ( overgewaaid van uit Nederland !!! Ik vraag me af wanneer de jeugd als negerkes gaan praten !!! ) . Waar is de tijd dat de jeugd alleen maar aan 3 dingen dacht : 1) meiskes , 2) feesten en 3) meiskes ?! Nu moeten ze allemaal hun propere Vlaamsche taal vermoorden met buitelandse dingen .

Ik wijk weer een beetje af hé . Ik kan beter maar stoppen wantik word ZOT van et wachten tot het volgend weekend zal zijn om mijn kleine Blacky naar huis te brengen !!! Dat ZOT worden doet me rare dingen doen om de tijd rapper voorbiij te doen gaan !!! Vandaag nog 9 dagen !!!
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 03, 2009 10:03 am

Ach, ik geeft het vertrouwen in de bijters nooit op! Hoewel ik beken dat ik ooit bijna 1 keer op breken stond en mijn zoon zijn handen incl. die van mij net geprikte biefstukken waren... 2 van de 4 opvangers waren zeer agressief toen.
Maar ik ben aan ‘t afdwalen.

Alles begint in de nest, maar wat men duidelijk ook soms vergeet is... er consequent mee bezig zijn dit als fokker of dit als baasje. Mijn vriend heeft mij 3 adressen van (semi-) of beroeps fokkers gegeven 2 in Nederland (Arnhem) en 1 Duitsland (Duisburg) bij alle 3 zijn we geweest omdat ik opties had genomen bij hen alle 3. Ik heb nergens (buiten dat ondervoed) een bijterige pup of ouder gezien!
De fokker waar we ze uiteindelijk hebben gekocht... daar zijn we 3 maal geweest had op een gegeven moment waren er 2 zeer grote kooien vol pups +- 15 tal per kooi... alle volledige 8 weken +.
We hebben in beide kooien bezig geweest omdat het 3 verschillende nesten waren en hebben geen enkel agressief gedrag opgemerkt. Een paar nipjes hebben we gekregen zagen soms een vinger voor kuikentje aan :D
De jonger pups van - 8 weken (waar we aan mochten komen) waren iets meer speels en gebruikte sommige vingers als slijpsteen :D
Anderzijds zijn we via kapaza.be ook bij een kerel gaan zien.... 7 weken en hand tam??? Had er nog 5 van de 7 Ik vraag me af en heb deze vraag ook gesteld wat hij bedoeld met handtam????? Geen serieus antwoord.

De inprenting van gedrag gebeurt in de nest en wij worden geacht het bij te vijlen en de hoekige kantjes af te ronden :P :P
Maar soms vijlen zij hun tandjes op ons, dit bij wijze van test hehehehe of gewoon agressief te zijn door opvoeding of wat dan ook. Dan komt de grove rasp boven en dan is het een langzaam pijnlijke durende karwij ;)

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » vr jul 03, 2009 10:48 am

mischien eens op een frettenbabbel komen bij dfa, geven echt veel info ;)

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » vr jul 03, 2009 11:14 am

IK MAG ER NIET AAN DENKEN DAT IEMAND DE TANDJES VAN NOCH PUP NOCH VOLWASSEN FRET AFGEBROKEN OF AFGEVIJLD WORDEN !!!
Maar ja , dat ben ik dan hé . Maar ik kan me mateloos ergeren aan het feit dat er mensen zijn die zulke dingen doen !!! Dan schrijf ik naar Gaya , de dierenbescherming , de bond van grote en kleine gezinnen en al wat ik denk waar ik het voordeel van de fret kan bekomen !!! Natuurlijk gebeurt dit nadat de dierenbeul en ik eens een deftig " gesprekje " hebben gehad IN MIJN VOORDEEL en zijn nadeel .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr jul 03, 2009 8:23 pm

puppytanden worden niet gevijld, om de simpele reden dat die op de leeftijd van 8 weken vaak nog met de tandenwissel zitten...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 03, 2009 9:14 pm

Als ik het goed lees bedoelt Raven dat de fretjes ons gebruiken om hun tandjes te vijlen. Niet over mishandeling van de fretjes hun tandjes.

Oh ja één ding is hier aangehaald door Molleke, als je fret je vast heeft en niet meer wil lossen kan je hem onder de koudwaterkraan steken. Hij lost dan wel ;)

[Gewijzigd door jeanine op 2009-07-03 21:17:20]
Afbeelding

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » vr jul 03, 2009 10:42 pm

welkom ten eerste al

en ten tweede kan ik niet veel meer zeggen dan de rest al heeft gedaan

alleen voor de duizenste keer GEDULD !!!!

en als je hem dan consequent op voed heb je er een echte trouwe vriend bij!!

en natuurlijk mag je er ook eens een fototje van laten zien

daar zitten wij niets mee in :D :P ;)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten