Buitenkooi, wat is geschikt?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 7:53 pm

Hey allemaal,

Ik vroeg me af of een kooi zoals deze (zie foto) geschikt zijn voor fretten?
Afbeelding

De grote lijkt me geschikt, maar de meeste frettenkooien zijn 'hoger' is dit nodig?
Het is zo dat ik graag een buitenkooi en binnenkooi zou hebben. Nu hebben we al een Ferplast Furet Xl en een Ferplast Furet Tower maar wegens een onhandige indeling van ons dakterras vind ik het moeilijk daar een goede beschutting rond te maken. Dus leek het me handig gewoon een nieuwe te kopen :p Die kleine Xl zouden we wel buiten kunnen zetten en veilig afschermen, maar is dit echt groot genoeg? Het lijkt me zo zielig.. Echt veel klimruimte is daar immers niet in?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor nielsvl » wo mei 26, 2010 8:32 pm

Ge neemt fretten in huis he, geen apen ;) ze zijn meer met loopruimte dan met klimruimte...

Hou er rekening mee dat als je uw fretten buiten wil steken, je ze in de zomer al buiten moet steken he, anders zijn ze niet genoeg voorbereid op de winter...

Je moet ook zien of je ze in hun kooi wil laten rondlopen, of de kooi gewoon dient om in te slapen...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 8:42 pm

Mijn fretsels zijn buiten gehuisvest in een omgebouwde diepvries. In die kooi hebben ze enkel ruimte om te slapen hun behoeftes te doen eten en drinken. Ze hebben wel een stuk dat afgebakend is op het terras en hun kooi staat ver altijd open. Behalve nu met dit pokkeweer... Vanmorgen was heel hun kooi ondergelopen... Bleek een lek in te zijn maar pa heeft dit alreeds hersteld en de kooi leek na een liter of 50 toch wel weer waterdicht.Die kooi die jij aanbied vind ik persoonlijk maar niets 1 het is en blijft hout dus dat moet je regelmatig behandelen + ongelukjes kunnen ook in het hout trekken en dat kan niet gezond zijn volgens mij
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 9:21 pm

Hehe, Niels, tzijn toch een beetje kleine aapjes he :p
Nee maar serieus, als we thuis zijn ist wel de bedoeling het beestje uit de kooi komt (als ie wakker is).

@ Angelke, er is een plaat zodat uitwerpsel en urine enzo er niet intrekken. En behandelen tja, dat moeten we met ons terras ook regelmatig doen, dus zouden we gewoon de kooi mee doen he :) Ik wil ook wel iets esthetisch voor op mijn terras :p Die kooi vond ik gewoon vrij ruim en nog goed afgeschermd en mits dan nog een natuurlijke bescherming van de rand van ons terras enzo zit het niet in de tocht.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 9:24 pm

Als je de kooi behandeld moet je goed opletten dat er niets giftigs inzit ook hé.. En het product dat we voor onze terassen gebruiken is dat wel...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor nielsvl » wo mei 26, 2010 9:27 pm

Zie er persoonlijk het nut niet van in van uw fretten soms wel en soms niet buiten te zetten...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 9:47 pm

Als je de kooi behandeld moet je goed opletten dat er niets giftigs inzit ook hé.. En het product dat we voor onze terassen gebruiken is dat wel...
Je hebt ook diervriendelijke hoor :)

Niels, euhm.. ik ben er eigenlijk nog niet uit :p vandaar dat ik al nadenk over een buitenkooi en waar en hoe ^^
Ik ben bang voor de geur (al zegt iedereen dat als je regelmatig alles verschoont, goede voeding en poepbakhygiene dat je dat niet ruikt). De typische geur van de fret vind ik niet aangenaam :p dus liever niet dan wel ^^ Ik zou dat niet fijn vinden moest ik dacht echt ruiken in mijn 'loftje'. Dat da beest ruikt en de kooi een beetje is normaal he. Maar ik wil niet dat dat ne geur is dat dus overal 'hangt'. Dat zou eigenlijk bepalen of het beestje buiten of binnen gaat ^^ Maar sowieso als hij/zij wakker is en wij thuis is het wel de bedoeling dat het binnen zit. Conclusie: ik weet het dus echt nog niet, vandaar mijn niet coherente samenhang vanalles :p

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 9:51 pm

Hmz gij hebt ni geroken aan een ongecastreerde en een gecastreerde ram zeker? Das een imens verschil...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 10:05 pm

Hmz gij hebt ni geroken aan een ongecastreerde en een gecastreerde ram zeker? Das een imens verschil...
Heb ik al wel gehoord dat dat scheelt, maar moet bekennen dat ik nu niet aan die beestjes ben gaan ruiken ^^ Ik merkte op de beurs wel een verschil tussen fretten, er waren er die ik niet rook en er waren die ik wel rook. Van de moment dat de geur meevalt ga ik ook de moeite niet doen van buiten de kooi en altijd binnen te halen :p Maar dat weet ik nu dus nog niet. Voordeel is wel dat we gaan adopteren en dus al een gecastreerd fretje gaan hebben.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 10:16 pm

De rest is allemaal kwestie van voeding en onderhoud... de mijn eten meer vlees hun ontlasting ruikt dus ook feller dus kuis ik men bakken 2x daags uit .... hun doeken worden om de 2 dagen gewassen... en ze ziten buiten nu heb ik van bveel mensen gehoord dat eros geen geur had... nochtans Rebel zit in dezelfde kooi en dies niet gecastreerd....
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor nielsvl » wo mei 26, 2010 10:40 pm

Eerlijk Mies, dan denk ik dat je best niet aan fretten begint hoor... Als je de doeken enzo regelmatig ververst, goede voeding heeft en kattenbak voldoende uitkuist dan stinkt het niet, maar ruiken doe je altijd, is bij alle dieren zo, en is bij fretten (zeker en vast) niet anders...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » wo mei 26, 2010 10:46 pm

Eerlijk Mies, dan denk ik dat je best niet aan fretten begint hoor... Als je de doeken enzo regelmatig ververst, goede voeding heeft en kattenbak voldoende uitkuist dan stinkt het niet, maar ruiken doe je altijd, is bij alle dieren zo, en is bij fretten (zeker en vast) niet anders...
Maar ik weet dat het beest ruikt hé ^^ Vriendin van me had ook fretten, ik ken de geur (was op de beurs ook duidelijk). Maar als die overheerst waar ik woon, zet ik de kooi liever buiten als we niet thuis zijn om de geur te beperken. Ik zie persoonlijk niet in waarom ik dan niet aan fretten zou beginnen? Ik zeg ook duidelijk dat ik weet dat ze ruiken en dat ik het normaal vind.. :roll:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Margiet » wo mei 26, 2010 11:19 pm

Ik heb geen idee vanwaar je bent, hé Mies, maar ik zou zeggen : spring hier eens binnen. Hier zit een behoorlijke bende samen :p , zelfs enkele niet-gecastreerde moertjes ook waarvan er nu eentje lekker "stinkt" omdat ze loops is en -hopelijk- over enkele dagen wat pups ook. Op de grootste stinkerd, de niet-gecastreerde ram na, zit hier dus alles bij mekaar!! :rol:

Feel free to "snif", zou ik zeggen!! ;) Zal je dan meenemen naar de keuken, daar zitten er 17 samen, met hoogstens één bevallen moertje tegen dat je eens binnen zou springen. Kan je eens oordelen of je die geurhinder, gedeeld door 17, "verdragen" kan in huis!! :p

Ja, ja, Steven, je bent ook uitgenodigd!! :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor nielsvl » wo mei 26, 2010 11:31 pm

Ik bedoel maar dat die geur er zowiezo gaat zijn. Of je fret nu snachts buitenslaapt en overdag binnenzit gaat er op zich weinig aan veranderen... Die geur kruipt wel wat in de kleren enzo vind ik (moet het hier thuis ook genoeg aanhoren...) en het zou jammer zijn dat je later de beslissing moet nemen dat de fretten weg moeten omdat je er niet tegen kan (of gewoon niet tof vindt).

Verluchten doet ook al veel hoor...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Angelke » wo mei 26, 2010 11:47 pm

Ja, ja, Steven, je bent ook uitgenodigd!! :lol:
*puppy-oogjes* :|
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Buda » do mei 27, 2010 12:13 pm

wat niels zegt idd, mijn fretten hebben ook 'n zomer tot na de winter buitengezeten (toen ging de kooi kapot :staar: ) en of ze nu buiten of binnen staan, als je ermee speelt ruik je er zowiezo al naar, je kan je omkleden als je elders heen moet, maar in je huis ga je ze zowiezo ruiken. kvind persoonlijk dat 'n kat meer stinkt dan m'n fretjes .. :p over 't toilet dan. maar m'n fretjes geurtje overheerst toch 'n beetje, maar 'k ruik 't graag :p
ratjes zijn anders even leuk en die ruiken minder :p
je zegt wel dat je weet dat ze ruiken, maar je wilt ze wel buiten zetten :p dus kgeef je mee, dat je er zowiezo naar zal ruiken binnenshuis en in de kleren :p of ze nu binnen of buiten staan, de mijne stonden het eerste half jaar dak ze had buiten en derna gwn binnen.
en andere mensen hebben daar vaak commentaar op :p u vest ruikt naar fretten.. nja, kheb ze nog nie verwisseld, dus mn verse trui deronder ruikt ook weer naar fretjes :p en zo gaat 't verder :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Margiet » do mei 27, 2010 12:49 pm

Ruiken en ruiken is toch 2, hoor.

Cynthia, vergeet niet dat jouw fretsels niet gecastreerd waren, hé, afgelopen winter. Tuurlijk "ruiken" ze dan feller, dat zeggen we zelf ook tegen iedereen die klaagt over de geur. Maar een propere, fris-zittende, goed-verzorgde, niet loopse of bronstige fret, ruikt echt niet meer dan een hond of kat, hoor. Net als jij en ik heeft elk levend wezen een "geurtje", als er iemand anders op mijn kussen geslapen heeft of er zelfs maar tegen gezeten heeft, ruik ik dat nadien ook. En eerlijk gezegd, ruikt dat bij sommige mensen veel onaangenamer dan bij de fretten hier!

Toen ik zondag na de beurs binnenkwam hier, zei ik ook dadelijk tegen Sabine dat de mannen "stonken". Jef ruikt zeer weinig, heeft zelfs geen last van "vaporiserende" fretten :roll: , dus ik dacht in eerste instantie dat de dekentjes vuil waren. De maandag stoorde de geur me vreselijk, wat wil je, 17 spoken in één ruimte, maar net als vroeger toen ik nog in Hasselt woonde, viel me op dat het eigenlijk geen "frettengeur" was, maar vooral een soort zweetgeur. Dinsdagmiddag dan aan de kooien begonnen en weer viel me op, net als vorige keren, dat het precies ineens veel minder rook. Nee, geen kwestie van de geur al gewoon te zijn op die uren dat ik terug thuis was, gewoon fretten die terug rustig en gekalmeerd waren dat "baasje" thuis was.

Het is me al vaker opgevallen dat mijn fretsels, als ze denken dat ik er niet ben (dus ook als ik eens een dag noodgedwongen op de zetel moet doorbrengen) een vervelende geur afscheiden. Hoe ze de andere mensen rondom hun ook kennen, als ik er niet ben, zijn ze nerveuzer en scheiden een geur af die ik zeer onaangenaam vind. Toen ik die maand in het ziekenhuis lag, kloeg Caro ook over die geur, al hield ze samen met enkele mensen hier de boel heel proper. Van 't moment dat ze mij weer zien, dat ze weer voelen en weten dat ik er ben, is het gedaan met dat geurtje.

Elk dier ruik je, elke mens ruik je, maar storend is die geur daarom niet, als alles tenminste proper en fris is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor daikiri » do mei 27, 2010 1:25 pm

tja ik volg dan Niels (beter geen fretten)
als ze buiten moeten als je weg bent en dan binnen als je thuis ben ...geloof me dat ga je zoooo vlug beu zijn hoor
en denk ook dat dat niets zal uitmaken.
verder zal die verhuizen (binnen- buiten ) u fretten heel veel stress geven wat nefast is voor fretten, ze zijn heel gevoelig aan maagzweren.. en een fret met maagzweer wil je echt niet!!!
beter is dan ofwel binnen ofwel buiten

mare geur heb je altijd hoor...

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » do mei 27, 2010 1:50 pm

Er zitten toch veel fretten buiten ? Gaan die beestjes dan nooit binnen ? Bedoeling is gewoon buiten te zijn als ze slapen en we weg zijn, zijn ze daar in tegen wakker dan voor speeltijd binnen :) En die stress? Ik wil daar rekening mee houden maar vind het ergens ook wat flauw. Het is een meter buiten de deur en het is niet de bedoeling heel de kooi mee te sleuren :p. Dan zouden fretten niet in een andere ruimte mogen spelen dan waar hun kooi staat? Vind ik een beetje raar..

Persoonlijk vind ik 'geen fretten' serieus overdreven :p Ik heb al ettelijke keren gezegd dat ik weet dat ze een geur hebben en dat ook niet erg vind. Ik weet ook dat als ik er mee speel dat je dat aan kleren en dergelijke ruikt (heb ik na de beurs goed genoeg ervaren). Maar ik geloof er echt geen flikker van dat de geur even sterk wanneer ze binnen hun kooi hebben of buiten. En voor de 10de keer.. een geur stoort me niet, maar als het minder is wanneer de beestjes buiten slapen, dan liever dat.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Margiet » do mei 27, 2010 1:53 pm

Ik vraag me af of het eigenlijk buiten niet wat duidelijker wordt, die geur. Ze gaan dan tenslotte meer huidvet aanmaken, hé ... :euh:
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » do mei 27, 2010 1:56 pm

Ik vraag me af of het eigenlijk buiten niet wat duidelijker wordt, die geur. Ze gaan dan tenslotte meer huidvet aanmaken, hé ... :euh:
Dat zijn dingen die ik dus niet weet :p en waarschijnlijk proefondervindelijk zal moeten ontdekken. Maar ik wil wel voorbereid zijn :)

Maar zaten Stevenn zijn fretjes ook niet buiten? Die 2 protjes vond ik niet echt ruiken eigenlijk.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Margiet » do mei 27, 2010 2:00 pm

Yep, die wonen buiten en spelen zover ik weet binnen. En dat het protjes, snotjes en niet-ruikende sloebertjes zijn, kan ik enkel maar beamen!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor nielsvl » do mei 27, 2010 3:15 pm

De ene fret is al een groter stresskieken dan de andere hoor Mies... Hangt af van geval tot geval...

Nu, over dat ruiken...
Als uw fret elke dag 2 uurtjes binnenkomt om te spelen is het iets anders, maar als uw fret bvb 12uur per dag binnen zit en 12 uur per dag buiten, ga je evenveel geur hebben als anders... Als ze een week of 2 over uw tapijt en zetels slieren ga je het zowiezo ruiken, en dan zie ik niet goed in waarom ze buiten zouden staan...

Je moet het hok op een degelijke manier wind en waterdicht maken, in de winter mag het niet TE koud zijn, in de zomer niet te warm,...

Het is ook wat je er zelf van verlangt he, ik vind het tof dat de fretten 4 meter van mn hoofdkussen staan, ipv ergens buiten in de kou. Denk dat ik sneller minder aandacht voor hen zou hebben op de duur (want minimum 8 jaar aan een stuk een kot en kattenbak uitkuisen in de regen...)

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor Thrypa » za mei 29, 2010 3:41 pm

Ik weet dat stresserkes kunnen zijn, maar naar binnen nemen en stress geven ik denk dat niet de gemiddelde fret is :p
En gelukkig heb ik nog geen tapijt gekocht en zal ik daar maar wijselijk mee wachten :P
De zetel gaan we ook een doek over doen kwestie voor als er een paar drolletjes misplaats worden enzo ook :D Het zou dan ook niet 12 uur/12 uur zijn maar dus als het beestje wakker is voor te spelen enzo.

Ik zou ze liever binnen zetten, maar als dat echt overheerst (en ik heb het over walmen, dus meer dan gewoon ruiken dat er een beestje zit) wil ik dat gewoon liever niet. Maar ik snap zeker uw punt, dat het fijnder is en ook makkelijker want zoals ge aangeeft als het regent enzo is het toch niet zo leuk om alles uit te kuisen.

Het is trouwens echt niet zo, dat ik wil dat je NIKS ruikt he, want dat is niet zo. Daarbij hebben we jaren een hond gehad die veel binnen zat (border collie), ratten op op mijn kamer en nu nog 3 katten en het is niet dat dat allemaal naar bloemetjes ruikt he :p en dat waren al dingen die me totaal niks deden.

Ondertussen denk ik wel dat ik weet welke kooi enzo trouwens, maar ik ga eerst afwachten tot de fretsel er is. Daarbij is het waarschijnlijk dan toch te warm voor buiten, dus ideaal om dan te ontdekken hoe het 'ruikt' :D

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: Buitenkooi, wat is geschikt?

Berichtdoor stevenn » za mei 29, 2010 6:24 pm

ieder dier in huis ruikt he

een oplossing zou zijn dat je een apparte kamer hebt voor fretlief waar ze hun kooi instaat en waar ze slapen ;)

op tijd hun lakens verversen enzo doet ook al veel ;)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 60 gasten