nieuwe spelletjes

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Anneke81
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 22, 2010 7:49 pm

nieuwe spelletjes

Berichtdoor Anneke81 » di jun 08, 2010 7:02 pm

Heeft er iemand nieuwe spelletje die ik kan uitproberen voor mijn fretsels? Voorlopig heb ik een tunnels, een paar katmeubelen (kleine natuurlijk of men schiet men hier af) en veel van die stokjes waar muizen aanhangen zodat ze er kunnen achter hollen (en dat werkt meestal wel) . Maar soms vervelen ze zich wel ze vinden de deur zo interessant en wachten om de volgende kamer te verkennen maar daar mogen ze jammer genoeg niet komen (de aandacht van mijn Eoweyn is jammer genoeg 15 seconden (en ik voel mijn dan altijd schuldig dat ik soms niet interessant genoeg ben dan dat grote onbekende, en aangezien mijn twee nog niet goed met elkaar kunnen opschietten ben ik hun entertainment. Heeft er iemand enige tips?

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Thrypa » di jun 08, 2010 10:50 pm

Speelgoed af en toe weer weghalen en een tijdje later pas terug geven, zodat het weer 'nieuw' is.
Een doos met flesdopjes of balletjes is ook altijd zeer populair omdat ze daarin hun natuurlijk graaf instinct kunnen uitleven.
Plastik zak (natuurlijk onder strikte begeleiding!), ... Een bak met water en drijfspeeltjes in die ze kunnen vissen (werkt natuurlijk enkel bij fretten zonder waterhaat), een doos met pingpong balletjes en gaten in waar ze dan net niet aan de balletjes kunnen :twisted: :p Ik denk dat het ook wat zoeken is verder, sommige fretten kunnen gestimuleerd worden door geluid ander door geur. Ik heb ook al gehoord van speeltjes eens door gras te wrijven om zo het geur interessant te maken.

Ps : speeltjes van rubber sowieso niet kopen aangezien fretten een rubber fetisj kunnen hebben, maar dit helaas voor darmobstructies zorgt!

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor HERMELINDIS » di jun 08, 2010 11:08 pm

speeltjes van rubber sowieso niet kopen aangezien fretten een rubber fetisj kunnen hebben
ha van daar dat ons jitse altijd de aftrekker aanvalt als ze de kans krijgt.
Probeer dit wel te voor komen maar ze zijn zo rap ongelooflijk.
Vandaag 20 eiren tegen de grond zien gaan :evil: .
Ze waren in de berging geraakt iets wat ons jitse normaal niet doet tenzij ik er bezig ben maar nu met de hulp van ons klein monster wel dus.
Zat in de zetel en jitse kwam me plots een eierschaal brengen dus ik naar de berging en ja hoor daar was spooky aan het smullen van de kapot gevallen
eieren. :o
Heb ze dan maar met een handschoen aan (anders ben ik dus mijn vingers kwijt) :oops:weg genomen.
Geen eieren voor hun meer dees maand dus en ook niet voor ons dees week xp .

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » di jun 08, 2010 11:17 pm

Mijn fretten hebben een bak met stopsels, een kapotte krabpaal, een grote zit-beer, buizen, en doos met opgefrommeld krantenpapier waar dan snoepjes verstopt zitten, een hele hoop ballen van klein naar groot piep-speeltjes speelgoed met belletjes in ...

Wel opletten met rubber want die wordt hard in de darmpjes en kan dus opstopping veroorzaken met alle gevolg vandien...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor jeanine » wo jun 09, 2010 8:04 am

Hier doet het skipak het altijd. Met de verjaardag krijg ik meestal bloemen, de inpakfolie in een kartonnen doos en ze zijn een week zoet. De zandbak, wasmand met vogelkooizand, kan ook voor enkele minuten pret zorgen.Speeltjes eens in de wastrommel en het is weer nieuw speelgoed. Een oude handtas opvullen met zaken die geen kwaad kunnen, ritsje dicht en ze laten peuteren tot de rits opengaat. Het liefst heeft de fret dat baasje zelf meedoet in het spelletje. Tikkertje spelen is een zaligheid voor hen, vermoeiend voor de baas :p Helemaal gek worden ze als ze ergens( kruiptunnels) inkruipen en jij ze er dan weer uitschud.
Afbeelding

Anneke81
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 22, 2010 7:49 pm

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Anneke81 » wo jun 09, 2010 7:30 pm

ook een plastieke zak werkte heel goed, hoe veel te meer lawaai het maakt hoeveel te beter. ik heb inderdaad ook een ballenbad gemaakt maar daar zijn ze niet zo zot van. Ik heb soms rare fretten, maar lieve.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » wo jun 09, 2010 8:24 pm

Hier is dat ook hoor hoe meer lawaai hoe leuker die van mij vonden hat altijd leuk als ik stofzuigde (nu zitten ze buiten en stofzuig ik dus enkel als ze opgesloten zitten daar:p
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor sah » vr jun 11, 2010 1:40 am

huh, en dan als ze zich in je bedlakens willen verschuilen en jij schud hen er uit...meteen beschuldigen ze elkaar...en dat is dolle pret om te zien, en eerlijk, volgens mij vinde ze dan ook leuk om te doen!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » vr jun 11, 2010 1:52 am

Ik was bijna vergeten Kinky haar lievelings speelgoed op te noemen... Kousen :euh:
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor HERMELINDIS » vr jun 11, 2010 2:35 am

nja spooky is ook verzot op kousen maarz e bijt er enorme gaten in echt hele stukken die weg zijn. :evil:
Probeer er dus voor te zorgen dat ze hier niet meer aan kan want ben bang dat ze de stof opeet en ze er ziek van zou worden.
Jitse is niet zo een speelvogel haar leukste speeltje is spooky :lol:

greets Hermelindis en de bende

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » vr jun 11, 2010 2:48 am

Ah nee dat doet Kinky niet Caesar deed dat wel vroeger :roll:
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor HERMELINDIS » vr jun 11, 2010 2:59 am

Mss domme vraag maak kan het kwaat als ze katoen binnen krijgen ?
Dit is toch een natuurlijke stof maar wel bewerkt natuurlijk.
Vermoet dat het ook maar kleine stukjes zullen zijn maar toch kweet ni hoor.
Nog geen probs tot hier toe maar wil wel zeker zijn want als ze het vast krijgt is het weg en ik er maar acht hollen. Jheui spellen :lol:

Greets Hermelindis en de bende

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » vr jun 11, 2010 3:24 am

Mss domme vraag maak kan het kwaat als ze katoen binnen krijgen ?
Dit is toch een natuurlijke stof maar wel bewerkt natuurlijk.
Vermoet dat het ook maar kleine stukjes zullen zijn maar toch kweet ni hoor.
Nog geen probs tot hier toe maar wil wel zeker zijn want als ze het vast krijgt is het weg en ik er maar acht hollen. Jheui spellen :lol:

Greets Hermelindis en de bende
Het is beter van niet natuurlijk ...
Hoeveel hangmatten heb ik wel niet moeten weggooien omdat ze half opgegeten waren *zucht* en dan krijg je nog van die mooi gekleurde kakjes ook blauw oranje rood geel groen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor HERMELINDIS » vr jun 11, 2010 3:40 am

alle kleuren van de regenboog hihi :rol:
iets doen dat niet mag is toch zoveel leuker he. :twisted:
Fretsel wat moeten we toch met ze aanvangen he. :roll:
Knuffelaanval haha na zat zal ze leren. :wub:

Greets Hermelindis en de bende

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor nielsvl » vr jun 11, 2010 12:34 pm

Lavastenen zijn ook natuurlijke producten, gaat ook niet goedkomen als je die opeet...

Ze gaan die soms kapotbijten (vaak uit verveling) maar echt die stukken opeten gaan ze normaal niet doen, moet je geen schrik van hebben.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Buda » za jun 12, 2010 2:56 am

:staar:

dat van dat krantenpapier daar had'k alleens niet aan gedacht :p ik eb zo'n papier versnipperaar en al het papier dat weg mocht thuis daardoor gedraaid en dat in 'n bak gesmeten, daar kunnen ze pas onnozel mee doen! :D
vroeger legde'k zo'n hoekje vol in hun kooi en kropen ze daar altijd tussen om te friemelen :p
dat krantenpapier moet'k ook eens proberen :D als het ander papier afgezaagd geraakt :D

ik heb 'n ballenbad,
'n octopus,
m'n papiersnipperbak,
m'n stopseltjesbak,
m'n balletjes allemaal,
een bak met van die gele dingskes uit kinder surprise, gevuld met rijst, dat het goed ratelt, fantastisch vinden ze dat hier,
gewoon 'n schoendoos,
kheb ook zo van die erg krakende plastiek (lijk de vensterkes uit enveloppen enzo) tussen 2 lapkes stof genaaid, zo'n groot vlak en als ze daarop huppelen kraakt het a volonte en dat is plezant zulle vor die twee
kheb ook zo'n grote iglohut, waar ze zowat in kamperen :D
allemaal teddybeerkes,
ne groten bal vn stof azo, maar ze hangen enkel aan het etiket
ze hebben MIJ :king: om mee te spelen :twisted:
ze hebben drie poezekes om mee te spelen :twisted:
ne rugzak, vinden ze ook schitterend!, vooral als'm toe is!
'n grote doos van de verhuis nog, vol gerief, wat dan ook, vinden ze ook mega! :D
de kattenkrabpaal,
hun brokjes :p
m'n kousenlade...
nen ouden t shirt waar ze door koersen en och nog veel teveel meer
nen halve (lege) kokosnoot vonden ze ook tof om in te krabben hier. rook nog naar nootjes en ze krabden d'r dan in en draaiden dat azo rond. :p
'n plastiek fles die ge 'n beetje induwt en dan d'n tjoep weer opdraait, dat azo kraakt en goed schuift, dat vinden ze hier ook super


.... VERWENDE NESTEN!!!!.. :shock: :shock: . :oops: :lol:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor HERMELINDIS » za jun 12, 2010 10:04 am

Ze gaan die soms kapotbijten (vaak uit verveling)
:oops:
Denk niet dat ze zich vervelen hoor.
Ze hebben een heel appartement om te verkennen, elkaar (spooky is hier nog niet zo lang) dus nieuw.
Een hele grote plastiek zak(lijkt meer op een tunnel) zn waar ooit een tv in zat zijn super omdat er ook gaatjes in die zak zitten.
Een grote doos gevult met allemaal soorten papier( kranten, folders , wc, keuken ) en een lange buis dat er uit komt.
Verschillende balletjes ook zn met muisjes op vinden ze geweldig hier om achter te hollen.
Een winkelbak gevuld met stroken katoen van lakens enz af gedekt met een handdoek.
Een winkelzak zn die je meot hergebruiken ( van sterker plastiek)
Een grote ovenschotel gevuld met water en stopsels ( kunnen ze lekker vissen)
Een grote zetel om in rond te hollen.

Als ze zich dan nog vervelen weet ik het ook niet meer hoor.
Er verdwijnt elke week 1 stuk groot speelgoed dat ze dan de week er op terug krijgen ( altijd iets oud nieuws hihi)

Greets Hermelindis en de bende.

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Betje » za jun 12, 2010 10:32 am

Er zijn reeds vele leuke speeltjes opgesomd, maar veelal moet de fret hiervoor kunnen horen en zien...

Ons Olijf haar beide ooglenzen zijn gedraaid wat leidt tot blindheid, en reageren op geluid doet ze ook vrij zelden.

Wat werkt dus verfijnder: de geur, de smaak, de tast en het evenwicht...
Ik ben dus op dit moment nogal beperkt in speeltjes.
Wat ze graag doet:
- haar snoepbol attaqueren,
- het eten van de katten pikken,
- met haar snoet in het waterbakje van de katten ronddraaien om vervolgen met haar natte snoet de keukenvloer nat te spetteren,
- mijn bed met bemind dekbedovertrek bezetten (wat uitdraait tot verstoppertje spelen of haar eruit schudden),
- rugzakken en schoenen binnenstebuiten keren,
- en vooral ikzelf: ze is ongelooflijk aanhankelijk geworden en kan mij perfect weten te vinden in een ruimte - terwijl ze me vroeger (figuurlijk dan) niet eens zag staan...

Op dit moment voel 'k me nogal beperkt (ik val in herhaling :p ), maar misschien kan 'k ook wel iets doen met enkele speeltjes die reeds door jullie vernoemd zijn.

Wat sinds haar bijna-blindheid wel opmerkelijk is: ze wandelt buiten beter! Vroeger was dit door de komst van een paardenweide een gigantisch probleem, nu blijkbaar niet meer... 't Is wel zo dat 'k dus rapper es met haar naar buiten ga (of zij met mij...)!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: nieuwe spelletjes

Berichtdoor Angelke » za jun 12, 2010 4:51 pm

Er zijn kattenspeeltjes met geur misschien een aanrader voor je blind olijfje?
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten