Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » wo jun 30, 2010 10:32 pm

Eerste vraagje ivm Tux opvoeden :p

Daarnet was Tux los aan het spelen en ineens bijt hij mijn vriend, eerst normaal waarop mijn vriend rustig weg trekt (niet heviger of anders dan normaal) toen beet hij echt hard door. Mijn vriend kreeg hem niet los, dus neemt hem aan het nekvel en blaast een paar keer hard. Hij zet hem op de grond en Tux bijt super hard in zijn schoen (mijn vriend trekt zijn voet weg en Tux bengelde er echt aan). Toen heb ik Tux rustig bij het nekvel genomen en ook een keertje geblazen op zijn snoet (voor de schoen bijt dus eigenlijk) en daarna in zijn kooi gezet. Nu ik ga er van uit dat we hier wel goed gehandeld hebben? Ik heb wel tegen mijn vriend gezegd, minder hard te straffen (dus gwn 1 keer blazen, omdat ik bang ben dat Tux anders vertrouwen verliest). Maar ja, mijn vriend was gewoon beetje geschrokken.

Nu toen ik Tux in zijn kooi zetten, begon hij echt wild te bijten in de kooi en te krabben waarop het deurtje open floept (normaal klikken we er dingen op zodat ze niet open kan, maar toen omwille van het 'drama' niet aan gedacht :p). Hieronder een filmpje van de wilde Tux (niet op zijn wildst, maar mijn geheugen kaartje was vol :p)


Hoe moeten we dit gedrag opnemen? Wil hij gewoon weer uit de kooi om te spelen of is hij echt pissed? Moeten we dit straffen? Kunnen we dit straffen? Ik heb hem gewoon genegeerd en nu slaapt hij. We hopen dat we goed gehandeld hebben, maar zijn ergens ook bang dat dit weer voorvalt zonder aanleiding ^^ (al blijven het natuurlijk fretten hé :D)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor nielsvl » wo jun 30, 2010 11:05 pm

Dat is normaal, hij gaat aftasten hoever hij kan gaan. Hij kent jullie maar net en gaat kijken of hij niet boven jullie kan komen... Bij mij krijgen fretten eigenlijk altijd een tik tegen de neus, gewoon blazen doe ik zelden... In mijn ogen dus zeker niet te zwaar gestraft...


Waarom hij bijt aan de tralies is moeilijk te zeggen, kan om vanalles zijn... Kan zijn dat hij gewoon wil verder rondlopen enzo, kan ook zijn dat hij terugkomt om de macht te willen overnemen ;)
Bijten aan tralies ga je in mijn ogen niet echt gaan straffen, gewoon negeren.


Als ik u een goeie raad mag geven, vanaf je tandjes voelt straf je hem op een gepaste manier. Niet zeggen van "ooh zo'n schattig beetje" want een dier maakt daar geen onderscheid tussen, die snapt echt niet waarom hij de eene keer dat wel mag en de andere keer niet...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Angelke » wo jun 30, 2010 11:25 pm

Dat is normaal, hij gaat aftasten hoever hij kan gaan. Hij kent jullie maar net en gaat kijken of hij niet boven jullie kan komen... Bij mij krijgen fretten eigenlijk altijd een tik tegen de neus, gewoon blazen doe ik zelden... In mijn ogen dus zeker niet te zwaar gestraft...
Ook hier wordt over het algemeen de tik tegen de neus gebruikt, het blazen vinden ze hier gewoon leuk :roll:
Je hebt goed gehandeld door hem te negeren, Hoe meer dat je op dat moment aandacht geeft hoe meer de fret dit zal doen.
En ik sluit me aan bij Niels dat Tux nu aan het testen is hoe ver hij mag gaan bij jullie. Mijn raad is ook bij het minste tand dat er te voelen is straffen en altijd.
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » wo jun 30, 2010 11:36 pm

Thanks voor jullie antwoord, het lucht wel op te weten dat we niet fout hebben gehandeld ^^

We zijn zeker van plan te straffen vanaf we tanden voelen hoor. Allee, hij 'bijt' soms, tijdens het spelen maar dan bijt hij echt niet door. Zelf amper druk, eigenlijk kan ik het eigenlijk zelf niet bijten noemen :p gewoon mond open over een vinger zetten, moeten we dit ook al straffen? Ik heb al wel tegen mijn vriend gezegd, zeker niet te mild te zijn qua bijten toelaten omdat hij minder snel pijn gaat hebben dan ik oa ^^

We gaan ook overschakelen naar een tik tegen de zijkant van de neus dan als dat meer effect heeft (al vind ik blazen wel gemakkelijker ^^)! Nogmaals bedankt :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor nielsvl » wo jun 30, 2010 11:43 pm

Je kan beide doen he, maakt niet uit... Gebruik ook een woordje als "foei", dan moet je later als het nodig is enkel dit gebruiken en kennen ze dat.

Dus wanneer je fret bijt kan je stellen:
-bij het nekvel opnemen
-blazen/ tik tegen de zijkant van de snuit
-foei
-vinger terug aanbieden

Allemaal tegelijk dus, ook dat laatste is belangrijk. Wanneer hij terug aanstalten maakt om te bijten zeg je terug "foei" en ga je terug blazen en/of een tik tegen de zijkant van de neus geven. Je gaat merken dat je fret zich op een bepaald moment "overgeeft". Hij gaat zn 4 poten laten hangen en dan kan je hem terug op de grond zetten.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Margiet » do jul 01, 2010 5:34 am

Hij gaat zn 4 poten laten hangen en dan kan je hem terug op de grond zetten.
En met wat geluk zo 'n hééééle schattige doch verveelde gaap lossen :p waarna heel wat frettenbaasjes zeggen dat fretlief het allemaal zeer oninteressant vond!! Niks van aan dus, dat is maar een reflex van die apekop, volgens mij hoogstens om extra schattig gevonden te worden!! :rol:

Die tik gebruik ik zelden of nooit, dat weten ze hier van me, maar idd, het gaat vaak een pak sneller als je het wel doet. Ik heb hier af en toe toch al wat adem verspild aan die vedetten, hoor, al kan ik niet klagen, het zijn praktisch allemaal evengrote sloefen! Maar je toon ferm verheffen met een foei en duidelijk diep genoeg zodat ze het zelf als minder aangenaam ervaren, is handig naar de toekomst toe, dan kan je idd alleen met je toon al veel bereiken. Zeker als je bij positieve dingen je toon behoorlijk hoog laat klinken als je hen uitbundig prijst voor iets.

En dat nekvel nemen kàn ik gewoon amper gebruiken, dat doet me zelf teveel pijn in mijn arm, dus ik neem hen gewoon zeer gedecideerd onder de voorpoten vast en maak me dan behoorlijk boos!! :evil: Hoe je straft is vaak niet eens zo belangrijk als wel het feit dàt je duidelijk laat merken dat je dat bijtgedrag niet neemt. Ze hebben het rap genoeg door wanneer baas het meent!! ;)

Vanavond me voor de laatste keer kwaad gemaakt (alléé, dat hoop ik) op ons Nouky. Die vindt het dus ook weer geweldig in de tralies te bijten en zeker aan de houten afsluiting die Jef maakte voor de pups. Ik heb er me 2 dagen in opgewonden (kan echt niet tegen lawaai) en 2 dagen lang vond mamzelle het dus fijner en fijner (nog liever negatieve aandacht dan geen aandacht, nietwaar!). Vannacht dan met veel gedoe de kooien van de mama's hier weer proper gemaakt, Nouky was me de ganse tijd aan 't begeleiden met kabaal!! Op een gegeven moment heb ik haar in een carrier gestoken met wat pap, de pups op een dekentje in een andere carrier (anders mag zij niet eten van die sloebers) en nadat iedereen daarna zijn "flesje" had gehad en de hele familie rustig en proper terug gezet was, begon Nouky van vooraf aan!! Ik heb haar dus geen blik meer waardig gegund, geen woord meer gezegd en ben nog zeker een uur bezig geweest in haar omgeving. Na 10min bleek de lol eraf, ocharme, ze is maar gaan slapen ... :p

Toch erg, hé, dan zeg je tegen anderen dat ze zo 'n gedrag moeten negeren en dan word je zelf toch nog meegesleurd door zo 'n trienemie!! :D Maar nee, dus, mijn eurootje is weer gevallen, reageren is gedaan, jammer voor Nouky!!
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Raven » do jul 01, 2010 10:19 am

Tikken tegen de neus... hoe zou een fret dat interpreteren? Dus dat gebruik ik nooit, blazen en water dito. :roll:
Ik gebruik altijd mijn stem en lichaamshouding, intonatie van de stem voor eender welke terechtwijzing... en dan bepaal ik of er noodzaak is om het nekvel erbij te nemen en te laten hangen en of nadien te drukken en slepen tegen de grond!
Met deze combinaties ben je in staat tot 1001 strafbepalingen of terechtwijzingen of wat dan ook te doen... probeer altijd dezelfde terechtwijzing blijven te hanteren zeker bij hardnekkige en steeds terugkomende situaties.
Nadien en eenmaal goed opgevoed blijkt dat bij 75% of meer van alles wat niet mag, kan, stop, genoeg of er te veel aan al te stoppen bij het bevel ... (door U in te vullen) + de juist intonatie van stem... soms... soms stoppen ze al van mijn houding of blik... maar dat is zeer miniem.
Acteren moet kunnen. ;)
Nadien moet men zelden nog corrigeren, terechtwijzen of straffen. :domhoog:
:king:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor jeanine » do jul 01, 2010 11:12 am

intonatie van de stem voor eender welke terechtwijzing
Klopt, hier een nieuw logeeke en die snapt het heel goed als ik nee zeg. Het is wel een goed opgevoed fretje dat dit stopwoord al kent;) Ik probeer ook zo min mogelijk het nekvel als straf te gebruiken, soms moet het echter wel om je standpunt duidelijk te maken. Milo neem ik niet bij het nekvel, enkel voor verzorging, die is dan pas goed boos.Thirza daarentegen wel samen met goed van mijn oren maken, zeker als ze eens te hard speelbijt en niet horen wil. Freeke en Milo moet ik zelden of nooit meer straffen. Wat het tralie bijten betreft, blijven negeren. Logeeke brak hier de eerste dag bijna de kooi af, nu hij doorgeeft dat er niet aan te ontsnappen valt is hij gestopt. Hoe korter die periode hoe beter voor de tandjes ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Margiet » do jul 01, 2010 5:27 pm

Ja, idd, gebarentaal helpt soms ook, gelukkig maar, of ik kon hier fluiten naar brave, dove fretten vermits ik niet "tikken" wil ... :p

De dove fretsels en onze Mickey herkennen mijn "foei, foei-vingertje" vaak zo snel, dat ze zich met opzet snel omdraaien ... :rol:
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor sah » do jul 01, 2010 11:06 pm

mja, ik heb hier een fretje zitten (Wasabi) die zich zo kwaad maakt als men haar in haar nekvel neemt...
vb, bij de dierenarts, die wil haar in haar nekvel nemen om eens goed te controleren of er niets mis aanvoelt in het buikje en na 2 minuten zegt de da: "ik kan niets voelen, want zij spant haar spieren te hard op" dan moet ik zeggen, neem haar gewoon vast en je mag er alles mee doen, want het is een knuffelaar, en dan blijkt dat ook zo te zijn! Dus daar zou bij het nekvel pakken echt niet bij helpen! bovendien is Wasabi een fretje met weinig geduld, zei komt lief om een koekje vragen, maar als ze het niet meteen krijgt volgt er een hapje en als ze het dan niet krijgt een beet en het enige wat helpt is om haar zeer streng toe te spreken na het hapje, gewoon op boze toon zeggen dat het niet mag, dat is echt het enige dat helpt bij haar. En de da zegt dan: "sommige donkere fretjes hebben een heel speciaal karaktertje, ze hebben hun eigen aard..."
Maar tja, ze is ook wel mn liefste knuffelfretje en het is een fretje waarbij de handleiding een boek geworden is, maar ik zou haar nooit kunnen missen hoor, soms moet je even uitzoeken wat de beste manier van communicatie is tussen jou en je fret, bij de ene is dit goed, bij de andere wt anders, het blijft proberen en inderdaad zoveel mogenlijk opties weten/leren

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Margiet » vr jul 02, 2010 3:53 am

Hmmm, ken dat, dat bozer en bozer worden als je dat nekvel vastgrabbelt!! :p En dan eens zo hard bijten als je ze lost!! :rol:

Ine is gelukkig geen Da die het nekvel noodzakelijk vindt, ze zal dat alleen doen als ik het op voorhand zeg ... Het is nl bij sommigen echt niet omdat ze bij mij braaf zijn, dat ze dat overal zijn!!! ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Raven » vr jul 02, 2010 9:38 am

Mijn mening is dat fretjes die kwaad worden of bijten nadat ze in het nekvel zijn vast gegrepen... paniek of frustratie bijters zijn. Dit gedrag moet je proberen vanaf het begin wanneer dit manifesteert proberen te corrigeren. :ninja:
Bij de ene dat er geen gevolg is...
Bij de andere dat er wel een gevolg is.
:D

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » vr jul 02, 2010 12:07 pm

Tux wordt totaal niet boos als we hem bij zijn nekvel nemen. Hij hupelt erna vrolijk verder of doet verder wat ie eigenlijk niet mocht doen :p

@ Niels, vinger terug aanbieden, bedoel je dan terwijl je het nekvel vast hebt je vinger bij het mondje houden? Want dat doe ik nu en als ie dan weer probeert te bijten (zelden wel) dan blaas ik nog eens en dan doet ie niks meer.

Gisterenvoormiddag had ie een bijt moment maar de rest van de dag was hij braaf, buiten op de zetel kruipen maar volgens mij doetie dat voor reactie/aandacht ^^

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Angelke » vr jul 02, 2010 2:00 pm

buiten op de zetel kruipen maar volgens mij doetie dat voor reactie/aandacht ^^
Eern fret wilt gewoon overal op en onder en tussen en zeker als het niet mag. dat is niet speciaal voor aandacht , ze moeten gewoon alles gezien hebben
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » vr jul 02, 2010 3:00 pm

buiten op de zetel kruipen maar volgens mij doetie dat voor reactie/aandacht ^^
Eern fret wilt gewoon overal op en onder en tussen en zeker als het niet mag. dat is niet speciaal voor aandacht , ze moeten gewoon alles gezien hebben
Ja, dat weet ik ^^ Merk ik bij kastjes en schuiven :p maar op de zetel doet hij echt enkel als wij er in zitten en verder nooit.

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Betje » vr jul 02, 2010 3:11 pm

Ook hier wordt het bijten in de tralies genegeerd. Zo stopt het gedrag het vlugst van al.
In geen geval mag zij hier met zo'n gedrag uit haar kooi! Wanneer de storm is gaan liggen, haal ik er haar wél uit.

Vroeger hing Olijf vaak aan het deurtje waar ze toentertijd langs werd uitgehaald (bijten en krabben en eraan schudden en trekken en weet ik veel wat nog allemaal!). Sindsdien gebruik ik dat deurtje niet meer frequent (zeker niet na die keer toen ze het op een nacht had opengekregen en de keuken, waar ook de katten slapen, begon te verkennen vanop een hoogte!). Dat deurtje wordt nu dus hoogst zelden gebruikt + er hangt extra beveiliging aan :p

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » vr jul 02, 2010 3:18 pm

Tot nu toe is dat enige keer dat hij zo wild deed aan de tralies :p
Maar de slotjes hingen er op voorhand al aan en maar goed ook, want het is echt fascinerend hoe snel dat deurtje open was :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor jeanine » vr jul 02, 2010 3:20 pm

echt enkel als wij er in zitten en verder nooit. :rol:
Dat blijft niet duren :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Margiet » vr jul 02, 2010 4:51 pm

echt enkel als wij er in zitten en verder nooit. :rol:
Dat blijft niet duren :p

Nee hoor, dat blijft niet duren!! Hier kunnen ze met zijn 4 de hele zetel ondersteboven gooien, kussens eruit enzo, terwijl ik rustig in de keuken verder werk en Jef bv aan de pc zit. Daar hebben ze ons echt niet voor nodig!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Buda » za jul 03, 2010 12:30 pm

mijnen buda is ook zo ne kastaar, hier zit de kooi vol wasknijpers :p alei vol.. 5 :p
de zijdeurtjes heb'k voor de zekerheid toegebonden vooral omdat ze veel buitenstaan.
maar ik klikte de sluithaakjes onder de tralies en dan stak 'k er wasknijpers op, maar meneer trok met z'n tanden tot dat trekhaakje vanonder die tralies was en dan duwde hij het met z'n neus zonder probs open :p
maar als hij de wasknijpers ziet, probeert hij niet meer, omdat het toch niet lukt :p dus is'm gestopt :p

wat'm wel doet is gelijk ne gevangenen zijne pot rondslepen en dermee rammelen als'm leeg is :p niet dat'm nie nog ne pot staan heeft he!!
ma meneer wil alles goed gevuld +)
njaja, rare beestjes onze vriendjes :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Thrypa » wo jul 07, 2010 10:32 am

Ondertussen heeft Tux totaal niet meer gebeten! Uiteindelijk heeft ie een avond en de dag erna die voormiddag een beetje lastig gedaan en nu doet ie weer 'normaal' :p En hij kruipt 'nog' steeds niet in de zetel. Ook aan schoenen bijt ie al niet meer :p Het lijkt echt of hij enkel 'nee' al kent :D Laten we hopen dat dit zo blijft!

Alleen als hij niet lang genoeg uit zijn kooi is geweest naar zijn goesting dan reclameert hij wel :D Dan krijg je zoals in het eerste filmpje beelden :p. Dus nu letten we er op dat als we echt maar weinig tijd hebben, hem niet uit zijn kooi laten. Liever dan een paar uurtjes wachten en enkele uren uit zijn kooi :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor jeanine » wo jul 07, 2010 1:00 pm

Je hoeft het echt niet te laten om hem er even uit te halen en dan terug te zetten. Elke morgen als ik de kooien kuis komen de fretjes even buiten. Zodra de kooi in orde is gaan de fretjes terug, dat is een kleine 15 minuutjes dus. Mistevreden zijn ze niet, de grote speeltijd is voor s'avonds en dat weten ze. Gewoon het tralie bijten blijven negeren. Eenmaal hij de routine door heeft stopt het wel. ;)
Laatst gewijzigd door jeanine op wo jul 07, 2010 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Bijten + Kooi 'afbreken'/uitbreken

Berichtdoor Raven » wo jul 07, 2010 1:25 pm

Dus nu letten we er op dat als we echt maar weinig tijd hebben, hem niet uit zijn kooi laten. Liever dan een paar uurtjes wachten en enkele uren uit zijn kooi :)
Eenmaal afgeleerd (genegeerd) kan je op eender welk uur van de dag en eender hoe lang of kort ze uit de kooi los laten... En kijk uit voor de terugval val :lol:


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten