wat te doen??

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
lander*elyne
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:34 pm

wat te doen??

Berichtdoor lander*elyne » ma apr 04, 2011 11:00 pm

Dag iedereen..
Gisteren zijn mijn vriendin (Elyne) en ik (Lander) ons frettje Lilly gaan halen.
Dit is ons 2de (vorig is gestorven aan lever en nier falen) :(

Nu las ik hier enkele opmerkingen over dupont zoo, waar wij ons lilly gaan halen zijn.
Al bij al was er nx verkeerd op te merken bij deze winkel, over de gezondheid van de fretten was er ook nx op aan te merken. dit gezegd zijnde!!

Nu, ons lilly is geboren op 24 november 2010: ze is dus 4maanden.
Gisterenavond bij het thuis kompen was ze al helemaal rustig en handtam, oppaken was geen probleem, speelde graag, enz...
Ze was zelfs al proper en ging direct in haar bakje, waarvan ik aangenaam verrast was.
Nu deze morgen toen ik wakker werd, haalde ik haar uit haar kooi (ze was al wakker en ongeduldig om uit haar kooi te komen)
Toen ze een minuut of 5 losliep probeerde ik haar op te nemen van langs achteren, waarbij ze direct haar hoofdje draaide en me hard beet!
Nu kan ik ng tegen iets maar, het was toch ff slikken!
De rest van de dag heb ik me met haar bezig gehouden en vastnemen lukt niet!! iedere aanstalte dat ik maak om haar op te nemen, hapt ze naar mij!!!
Toch denk ik niet dat dit uit angst is, want als ik neerzit komt ze naar me toe aan mijn voeten snuffelen. En als ik rondloop komt ze altijd achter me aan en zoekt mijn aandacht.
Kan iemand dit uitleggen of me tips geven??

alvast bedankt!

Groetjes, Elyne, Lander, Lilly

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: wat te doen??

Berichtdoor _K8_ » ma apr 04, 2011 11:39 pm

Mss vertrouwt zij jou nog niet of gewoon an't kijken hoe ver ze bij jou kan gaan?
Is nog een jonge fret, heeft veel opvoeding nodig, op tijd corrigeren en komt wel goed.

PowerKe
Berichten: 26
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:22 am

Re: wat te doen??

Berichtdoor PowerKe » di apr 05, 2011 10:02 am

Probeer eens met je ene hand een brokje of snoepje te geven en tegelijkertijd dat ze het vastneemt, neem je haar op. Pak liefst iets redelijk groot zodat de kans groter is dat ze in het snoepje bijt en niet in je vinger. Meestal lossen ze dat toch niet meer tot ze ergens rustig zitten om het daar op te eten en ondertussen kunnen ze niet bijten. Als ze je na enkele keren/dagen gewoon is zal ze je misschien niet meer bijten als je ze probeert op te pakken. Indien wel, dan zal je ze moeten corrigeren, maar in't begin kan je beter even vermijden dat ze je probeert te bijten.

lander*elyne
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:34 pm

Re: wat te doen??

Berichtdoor lander*elyne » di apr 05, 2011 12:47 pm

Dank u powerke en k8!
Ben daarnet naar een doe het zelf zaak gegaan, om lederen werk handschoenen!
Bijt ze daar wel niet in zeker!!!
Mijn vriendin mag ze vastnemen en dat gebeurd zonder te bijten.
Al bij al ben iik al blij dat ik ze kan vastnemen met de handschoenen!!

Kzal me deze namiddag ng eens deftig bezig houden met Lilly!

Beiden hartelijk bedankt, en als jullie ng tips en trucs hebben laat dit me aub weten!!!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: wat te doen??

Berichtdoor jeanine » di apr 05, 2011 1:02 pm

Volgens mij een dikwijls gemaakte inschatting fout. Als je met een nieuw dier thuiskomt begin niet meteen het diertje te pakken. De verleiding is bij iedereen even groot om dit wel te doen. Laat het gewoon 2 dagen aan de kooi wennen, het moet zich daar veilig kunnen voelen. Enkel om te verzorgen de kooi openen. Geef desnoods door de tralies heen al een snoepje of liever een stukje vlees. Eenmaal het de kooi goed gewoon is en als een veilig nest kan gezien worden ga je weer een stap verder. De kooi openstellen en er bij gaan zitten, laat het fretje zelf komen en beloon als het zich goed gedraagt. Je zal merken dat alles zeer vlug gaat eenmaal je het vertrouwen krijgt. Zo kan je stap per stap nemen tot je fretje je volledig vertrouwt. Ook uitkijken hoe je de nieuwe fret opneemt. Het beestje zit nog vol wantrouwen en wordt langs achteren gepakt. Stel je even in het diertje zijn plaats, ik vrees dat je op dezelfde manier zou reageren. Zie de raadgevingen van Powerke om toe te passen. Neem het fretje steeds onder de buik door, je hand over de rug is net de klauw van een roofvogel. Eenmaal het diertje je heel goed kent kan je zonder problemen het oppakken zoals je gewend bent. Als baas moet je wel allert blijven en het fretje zo weinig mogelijk kansen tot ongewenst gedrag bieden. Zo voorkom je ook al het heel dikwijls moeten straffen tijdens de opvoeding. Straf kan soms nodig zijn tijdens de opvoeding, maar vertrouwen is veel beter voor de relatie.
Geef je fretje een oud Tshirt dat je gedragen hebt om aan je geur te wennen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: wat te doen??

Berichtdoor nielsvl » di apr 05, 2011 1:11 pm

Laat ze inderdaad wennen aan haar nieuwe situatie, zodat ze vertrouwen krijgt in jullie.

Nemen met handschoenen is meestal enkel uitstel van executie, het bevestigt meestal enkel jouw schrik voor je fret en dat is nog erger...

Je fretje is wel vrij laat geboren hoor...

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: wat te doen??

Berichtdoor Thrypa » di apr 05, 2011 2:51 pm

Neem ze ook niet van vanachter vast er zit nog wel een bepaald instinct in fretten! Hetzelfde bij ongewaarschuwd vanboven nemen, kan wel eens resulteren in een beet.

Daarbij zou ik ook niet met een handschoen werken. Probeer eerst zonder, slechts in extreme omstandigheden zou ik die stap zetten omdat het zoals Niels zegt, uitstel van executie is. Laat ze daarin tegen net wennen aan je handen, aan je geur. Associeer jezelf met positieve dingen zoals snoepjes (ZEKER GROOT genoeg nemen zoals Powerke zegt :p, ik heb hier ook al een fret aan mijn nagel hangen gehad terwijl het normaal een protje is ^^).

Als ze echt 4 maanden is (zoals Niels zegt, erg laat geboren dan?!) is ze nu volop pup en moet je zeer consequent opvoeden. Wat doe je als ze je bijt? Hoe 'straf' je of beter gezegd hoe maak je duidelijk dat het niet mag?

Hou verder ook goed in het oog of ze niet loops wordt?! Het is immers de tijd van het jaar, al zou ze er nog wat jong voor zijn..

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: wat te doen??

Berichtdoor Margiet » wo apr 06, 2011 12:45 am

Hallo, eerst en vooral welkom op ons forum!! ;)

Eigenlijk kreeg je al zowat alle tips die je best proberen kan, maar toch wil ik ook even inhaken op je probleem hierboven en zeg er alvast bij dat het goed kan zijn dat je lang niet altijd akkoord gaat gaan met wat hier gezegd wordt, maar dat iedereen alleen probeert met raad en daad te helpen waar het kan. Discussies kunnen zo regelmatig ontstaan, maar vaak zijn het ook echt wel interessante discussies ook, gewoon omdat je zo ook eens door te ogen van een ander zou kunnen gaan kijken en wie weet, zit jouw fretje nu net in die "categorie" fretten die een andere aanpak vereist dan die die jij had/hebt. Je hebt je Lilly nu nog maar net, dus kan dat amper, maar ik geef ook maar een voorbeeld van hetgeen ik wou zeggen, hé!

Ik kwam eigenlijk al dadelijk iets tegen in je postje, dat tegen elke fret indruist :
Kzal me deze namiddag ng eens deftig bezig houden met Lilly!
Je zal het waarschijnlijk ook niet zo strikt bedoeld hebben, maar denken/hopen/veronderstellen dat een fret op 1 namiddag weet wie en wat jij bent en wat wel of niet mag? Nee, vergeet dat maar, een fret is ten eerste hardleers, ten tweede koppig, ten derde net als kleine kinderen (telkens opnieuw uittestend) en ten vierde, elke fret EIST tijd en geduld, héél veel tijd en geduld!!

Zoals Jeanine hierboven beschreef, geef je fretje tijd om aan alles te wennen. Als het beestje idd pas 4 maanden is en in een winkel gekocht werd, is de kans, hoe jammer ook, groot dat het door een broodfokker gekweekt werd (normaal komen pups in de lente, ten laatste zomer ter wereld) en weinig contact met mensen gewoon is. Die winkel is dan een heel onpersoonlijke plaats ook, daar hebben ze gewoon geen tijd om iets aan te leren of te knuffelen, hun punt is enkel de verkoop van dat ding en dan komt ze bij jou terecht, weer alles nieuw, weer opgesloten, weer nieuwe mensen en dan willen die haar nog pakken ook!! ;) Normaal wel dat Lilly dat allemaal wat veel vindt op haar korte leventje en vermits ze maar op 1 manier duidelijk kan maken dat ze "het noorden" wat kwijt is en daar niet happy mee is, zijn haar tandjes!! Ze kan geen "nee" roepen, ze kan geen vragen stellen van "wie of wat", stel je toch maar eens voor dat je daar dan ineens zo zelf staat, je zou van minder onzeker worden en dus ... bijten!

Wat de opvoeding betreft die je gaat moeten geven aan Lilly, ga je ook eerst haar temperament moeten leren kennen. Je hebt fretten die echt een strenge hand nodig hebben, je hebt er die met een blaas op hun toet al weten hoe laat het is en je hebt er die naar niks luisteren ook, dan is het zoeken en rustig blijven, hen kalmeren en vertrouwen schenken en heus, al lijkt dat soms uitzichtloos, ook dat komt meestal goed. Ik zeg speciaal "meestal" want je hebt ook gevallen waar het fretje in kwestie zoveel heeft meegemaakt voor het bij jou kwam, dat je het amper nog kan goedmaken doordat ze totaal geen vertrouwen meer hebben in mensen in het algemeen. Maar gelukkig zijn dit de uitzonderingen en is er aan een pup van 4 maanden echt nog héél veel te leren of net af te leren! :)

In ieder geval, na alle tips hierboven en met de gouden stelregel "Geduld" erbij, lukt het je wel!! Succes enneuh ... een fotootje zien we wel heel graag!! :lol:
Afbeelding

lander*elyne
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 04, 2011 9:34 pm

Re: wat te doen??

Berichtdoor lander*elyne » wo apr 06, 2011 7:43 pm

ja een fotoke :p
kheb et eens bekeken om daar via photobucket enzo foto's eerst op internet zetten en dan maar hierop de site te kunnen plaatsen!!!
amaai da vind ik (srry dat ik et zo moet zeggen) omslachtig!
Maar kga ng eens proberen.
Dan kom je lilly vanavond ng tegen op het forum om haarzelf voor te stellen!

Bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: wat te doen??

Berichtdoor Buddy » ma mei 16, 2011 7:20 pm

Ik heb hier ook zo'n bijter gehad. Peanut kwam echt vel zoeken om dan heel hard te bijten. Ik heb ze nooit gestraft en vermeed dat ze mij kon bijten. Ik nam haar ook niet op in het begin, alleen als het echt niet anders kon. Na twee weken was het bijten vanzelf gedaan. Niet opgeven!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten