chippen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

chippen

Berichtdoor nunya » do jun 09, 2011 10:55 pm

hallo,
ik heb het overwogen om men fretje te laten chippen.
nu is men vraag of dit gebruikelijk is enof het iets zou uithalen indien ze zou kunnen ontsnappen.
ik vroeg het aan de dierenarts en zij vond het niet nodig,haar reden was dat als je fretje gaat lopen je ze waarschijnlijk toch nooit terug vind.
wat denken jullie??
groetjes veerle
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor skiwi » vr jun 10, 2011 6:38 am

Vanaf 2012 is chippen zelfs verplicht, ook voor een fret!

en wij, DFA, krijgen zeer regelmatig telefoon van mensen die een fret gevonden hebben ... Dus vaak worden ze wel gevonden hoor (alleen dan mss niet door het baasje zelf) ..

maar recent zijn er hier op onze site toch al een 2 a 3 succesverhalen geweest van mensen die hun fretje kwijt waren en ze via deze weg hadden teruggevonden (of via affiches ...)

Zeker als je er geregeld mee buitenkomt, kan het wel z'n nut hebben zo'n chip!
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: chippen

Berichtdoor LcKe » vr jun 10, 2011 8:03 am

Hier zijn mijn fretjes ook alle vier gechipt, ook de 2 pupjes die nog maar 8 weekjes en een paar daagjes oud zijn.

Ik denk dat de kans dan toch groter is dat ze de eigenaar gemakkelijker kunnen terugvinden moest (laat ons hopen van niet!) er ooit een fretje zoek geraken.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » vr jun 10, 2011 8:26 am

Ik heb mijn fretten laten chippen als ze om één of andere reden, zoals castratie, onder verdoving moesten. Ik hoop op die manier mocht het ooit nodig blijken een verloren fret terug te krijgen. Een tweede reden is meenemen naar het buitenland. Je fretje moet in orde zijn om over de grens te mogen, ook al woon je op een paar km van de grens en is even naar de buren gaan voor een wandelingetje. Dikwijls staat men er dan niet meer bij stil dat men de grens oversteekt.
Met een pup zou ik zeker niet aarzelen om te laten chippen, moet toch gedaan worden in 2012. Castratie is toch een noodzaak als je niet wil kweken en de ideale moment om het te doen.
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: chippen

Berichtdoor ufo » vr jun 10, 2011 12:31 pm

zelf ben ik voorstander van een chip en vind het heel goed dat in 2012 verplicht is
maar of dit echt door iemand gaat gecontroleerd worden daar stel ik mij toch vragen bij
nu is het ook verplicht voor honden en ik heb nog nooit een contole meegemaakt of ze echt gechipt zijn
dus dat verplichten is goed maar dan moet er ook gecontroleerd worden , allee dat is mij mening hé
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: chippen

Berichtdoor Arisa » vr jun 10, 2011 12:44 pm

vind het een beetje jammer/raar dat je da zegt dat dit niet nodig is.
je hebt toch enkel maar baat bij een chip?
dat een fretje niet altijd gevonden wordt, ok, maar als ze het fretje vinden, kunnen mensen bij da'en, opvangen, asielen terecht waar ze allemaal de chip kunnen lezen en zo direct de eigenaar eraan kunnen koppelen. En de weg wordt veel moeilijker en langer als het beestje niet gechipt is

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: chippen

Berichtdoor nunya » vr jun 10, 2011 1:52 pm

Ik zal men eerste gedacht volgen en haar laten chippen als ze gecastreerd wordt,you never know.......
groetjes
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor Raven » vr jun 10, 2011 4:00 pm

Ik ben niet alleen voorstander van een chip... maar ik laat mijn fretten al chippen sinds 2000 a 2001 :domhoog:
Nog nooit een controle gehad voor 2009 van de chip... maar wel controle van de boekjes!
De eerste chip controle was in 2009 in Zwitserland en Spanje 2010 de 2de reis... maar volgens mij was dit laatste meer show en werkte de handscanner niet (er pinkte altijd een rood lichtje en er verscheen niets op de display) maar dan was er wel een grondige controle op de boekjes en de bijkomende attesten!
Wel een leuk zicht dat zwaarbewapende douane & Guardia civil zich over de fretten bogen... terwijl ik ze vast hield... nog een leuke was dat er een jonge gast met 1 gouden ster (Luitenant misschien) van de Guardia civil grapte en Dozer bestempelde als El bandito omdat hij een Zorro masker had :lol: :lol: :lol: :rol:
Het spijtige was... ik mocht geen foto’s trekken :euh:
3 weken geleden zijn we tegen gehouden door de vliegende brigade ter hoogte van het havengebied en er zijn fotokopieën genomen van de boekjes en chip nummers

Dus chippen :domhoog: en men controleert schijnbaar meer nu?

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: chippen

Berichtdoor nunya » vr jun 10, 2011 5:02 pm

Ik ben niet alleen voorstander van een chip... maar ik laat mijn fretten al chippen sinds 2000 a 2001 :domhoog:
Nog nooit een controle gehad voor 2009 van de chip... maar wel controle van de boekjes!
De eerste chip controle was in 2009 in Zwitserland en Spanje 2010 de 2de reis... maar volgens mij was dit laatste meer show en werkte de handscanner niet (er pinkte altijd een rood lichtje en er verscheen niets op de display) maar dan was er wel een grondige controle op de boekjes en de bijkomende attesten!
Wel een leuk zicht dat zwaarbewapende douane & Guardia civil zich over de fretten bogen... terwijl ik ze vast hield... nog een leuke was dat er een jonge gast met 1 gouden ster (Luitenant misschien) van de Guardia civil grapte en Dozer bestempelde als El bandito omdat hij een Zorro masker had :lol: :lol: :lol: :rol:
Het spijtige was... ik mocht geen foto’s trekken :euh:
3 weken geleden zijn we tegen gehouden door de vliegende brigade ter hoogte van het havengebied en er zijn fotokopieën genomen van de boekjes en chip nummers

Dus chippen :domhoog: en men controleert schijnbaar meer nu?
vanwaar die controle op fretjes eigenlijk??
ik ben nog nooit met een dier naar het buitenland getrokken,en wist niet dat er controle op was.
Ik ga ook nooit op vakantie,ik heb gekozen voor men diertjes en kan die echt geen week achter laten,kzou me steeds zorgen maken of alles goed gaat. :oops:
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » vr jun 10, 2011 5:37 pm

3 weken geleden zijn we tegen gehouden door de vliegende brigade ter hoogte van het havengebied en er zijn fotokopieën genomen van de boekjes en chip nummers
Raven, controle in eigen land?? Hier heb ik nooit de boekjes bij als ik uit wandelen ga :s Wel naar het buitenland. Ik ben blij dat ik ze onbezorgd kan meenemen nu. :)

Goed idee om ze toch maar een chip te laten zetten, baat het niet het schaadt niet ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor Raven » vr jun 10, 2011 6:13 pm

Spanje, Baskenland, het was niet zozeer een controle van dieren of voor fretten alleen... het was een algemene actie aan de grens en de Spaanse Politie doet die grondig en ik vond het tof om deze mee te maken! Zo een vertoon... dat moeten ze hier direct terug invoeren :domhoog: :domhoog: :domhoog: :domhoog:
Maar ik denk dat ze toen meer hun kop erover braken van ‘wie reist er nu met “tres hurónes“ en hoe zien die eruit’ en ‘waarom gebruikt men die’ en ‘zijn dat huisdieren’
Daarom ook die controle op hun boekjes... verbaast dat dit bestond... denk ik :rol:
En de Zwitsers... die moeten gewoonlijk alles weten en houden er andere wetten op na. :rol: :rol:

Dieren moet voldoen aan de eisen en inentingen van het land waar men naar toe reist en de landen die men doorkruist .
Ook een gezondheidsverklaring van uw DA is nodig.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » vr jun 10, 2011 8:51 pm

Raven, bedankt voor de uitleg.
Ook een gezondheidsverklaring van uw DA is nodig.
Dit had ik niet bij en het ook niet gekregen bij de da toen ik zei dat ze mee op reis zouden gaan na de Rabiesvaccin. :euh:
Afbeelding

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: chippen

Berichtdoor nunya » vr jun 10, 2011 10:14 pm

vind het een beetje jammer/raar dat je da zegt dat dit niet nodig is.
je hebt toch enkel maar baat bij een chip?
dat een fretje niet altijd gevonden wordt, ok, maar als ze het fretje vinden, kunnen mensen bij da'en, opvangen, asielen terecht waar ze allemaal de chip kunnen lezen en zo direct de eigenaar eraan kunnen koppelen. En de weg wordt veel moeilijker en langer als het beestje niet gechipt is
ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt,ik was van plan om haar te laten chippen maar de dierenarts vond het niet nodig,dermee dat ik twijfelde.maar ik ga het toch laten doen,ik las hier ook dat het vanaf 2012 zou verplicht worden,dus ......
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: chippen

Berichtdoor Thrypa » vr jun 10, 2011 10:31 pm

da = DA = dierenarts :)

Zeker de moeite ook hoor, buiten dat het verplicht wordt, is het ook opmerkelijk hoeveel fretjes er na dagen tot weken nog worden terug gevonden!

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: chippen

Berichtdoor Arisa » vr jun 10, 2011 10:36 pm

da = DA = dierenarts :)
idd :) die 'da' in mijn eerste zin slaat op dierenarts, ik had het niet over jou Veerle ;)

amai zeg da verhaal van die controle in Spanje is keineig

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor Raven » za jun 11, 2011 1:23 am

3 weken geleden zijn we tegen gehouden door de vliegende brigade ter hoogte van het havengebied en er zijn fotokopieën genomen van de boekjes en chip nummers
Raven, controle in eigen land?? Hier heb ik nooit de boekjes bij als ik uit wandelen ga :s Wel naar het buitenland. Ik ben blij dat ik ze onbezorgd kan meenemen nu. :)

Goed idee om ze toch maar een chip te laten zetten, baat het niet het schaadt niet ;)
Haha, dat was toen die er achter kwamen dat het in feite Nederlandse boekjes waren... dito fretten en ze moesten ze controleren op de verplichte invoer inentingen en wij kwamen in wezen van Nederland (wandeling) ;)
Namen alleen ter plaatse een van de scan de boekjes en nr’s.
Raar geval... ik denk dat ze niet zouden gecontroleerd zijn moesten ze Belgishe Europese boekjes hebben :roll:
Raven, bedankt voor de uitleg.
Ook een gezondheidsverklaring van uw DA is nodig.
Dit had ik niet bij en het ook niet gekregen bij de da toen ik zei dat ze mee op reis zouden gaan na de Rabiesvaccin. :euh:
Ik denk zelfs dat sommige DA’s dat niet weten? Het is een wet dat men uw dier aan de grens of terminal kan laten keuren om in te voeren... indien geen gezondheid certificaat stellen zij een DA aan met alle bijkomende kosten indien ze moeilijk willen en kunnen doen... Correct willen werken dus!

nunya
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 09, 2011 5:42 pm
Locatie: wieze

Re: chippen

Berichtdoor nunya » za jun 11, 2011 6:25 pm

da = DA = dierenarts :)
idd :) die 'da' in mijn eerste zin slaat op dierenarts, ik had het niet over jou Veerle ;)

amai zeg da verhaal van die controle in Spanje is keineig
ow ja :oops: nu je het zegt...hihi
fretjes: nunya,berreke,pucca,gismo,balou,nitro,vulpix,buddy,mel,vixen,spike,kyra en diablo
en nog een 70tal andere diertjes :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » za aug 04, 2012 6:46 pm

Met een pup zou ik zeker niet aarzelen om te laten chippen, moet toch gedaan worden in 2012.
:oops: :oops: :oops: Even iets recht zetten zal nodig zijn vrees ik na een pm en de nodige opzoekingen. Honden Katten Fretten: er is wel degelijk een verschil tussen in België blijven of een grens mee oversteken.
In 2012 telt enkel nog een chip daarvoor en geen tatoe, dit is dus de verwarring geworden ivm de verplichting chip en het over het hoofd zien van het woord tussen. :oops:
Artikel 5, lid 1, onder b), van Verordening (EG) nr. 998/
2003 bepaalt dat honden, katten en fretten tijdens het
verkeer tussen lidstaten vergezeld moeten gaan van een
paspoort. Deze verordening bepaalt voorts dat er voor
het verkeer van deze dieren een modelpaspoort moeten
worden vastgesteld. Verordening (EG) nr. 998/2003 is
van toepassing met ingang van 3 juli 2004. Richtlijn 92/
65/EEG is gewijzigd teneinde dezelfde voorschriften toe
te passen op het verkeer van deze dieren wanneer zij
worden verhandeld.
(2) Derhalve dient een modelpaspoort te worden vastgesteld
dat gebruikt kan worden voor alle verkeer van honden,
katten en fretten tussen de lidstaten.
Het modelpaspoort
moet gegevens bevatten over rabiësvaccinaties en andere
op grond van Verordening (EG) nr. 998/2003 vereiste
gegevens over de gezondheidstoestand van de dieren.
De vormgeving van het paspoort moet zodanig zijn dat
het eenvoudig door de bevoegde autoriteit kan worden
gecontroleerd.
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: chippen

Berichtdoor snoesje53 » za aug 04, 2012 10:27 pm

dus..... ze zijn niet verplicht om een chip te hebben dan?? enkel als ze de grens overgaan ?
dat is de uitleg die ik ook van de DA gekregen heb,maar zoals ik al zei,dierenartsen zijn ook mensen en weten ook niet ALLES he
dus voor zover ik het allemaal kan begrijpen %OETEN ze geen cuop hebben als ze in belgie blijven,klopt dat nu? :rol: :rol: :rol: :rol:
je zou er gek van worden als je steeds tegengestelde versies hoort he,een mens weet niet meer wat doen op de duur
in ieder geval als ze gechipt zijn,KAN je ze terugvinden....... dus kwaad kan het in ieder geval niet

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: chippen

Berichtdoor Margiet » zo aug 05, 2012 6:00 am

Mij is verteld dat de fretten, geboren in 2012, ook in België verplicht gechipt moeten worden. Wat die knoeiers van winkels en sommige "plezierkwekers" ermee aanvangen, zal idd niet nagegaan worden ... :( Dat is zelfs bij honden regelmatig nog zo, hé!! :hammer:

Ze moeten, om de grens over te mogen, al langer gechipt vertelde een Da in Nederland mij, dus die van hier zijn idd ook al langer gechipt.

Van hieruit vertrekt in ieder geval geen enkele pup zonder chip, of het nu moet of niet, je "bouwt" toch een zekere extra beveiliging in in je fretje :p , de kans op terugvinden (terug bezorgen eigenlijk) als ze zoek geraken is achteraf alleszins groter.

In België vragen ze alleen jammer genoeg woekerprijzen voor een chip waardoor de stap naar laten chippen door veel mensen niet snel gezet wordt. De Nederlandse chips zijn véél goedkoper door oa de registratie die daar niet door een Da maar door diegene die de chip plaatste zelf gedaan mag worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » zo aug 05, 2012 8:32 am

http://europa.eu/travel/pets/index_nl.htm
http://www.dokterjohan.be/index.php/inf ... egistratie Zo zou het moeten worden voor de kat, van de fret hier geen sprake nog. Dit kan misschien later volgen als de eurocent valt.
Het chippen doet zeker geen kwaad en ik ben er in elk geval een voorstander van om het te doen. ;)
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor Fretlife » do dec 06, 2012 10:13 pm

Ik heb hier een gemengd gevoel over. Ik vind het wel goed dat je een zekerheid bouwt om je huisdier terug te vinden. Ik weet niet hoe het nu is maar toen ik nog jong was :lol: en vrijwilligerswerk deed bij een dierenambulance rammelde de controle aan alle kanten. De chipnummers werden niet gevonden of de chip zat zelfs op een heel andere plaats als waar ze m inbrengen. De gegevens klopte niet of waren verouderd. Of het dier was allang weer 3 eigenaren verder en moest je gaan nabellen.

Dus als je zoiets doet zorg dan voor een goede controle. En Magriet, wat zijn dan de prijzen in nederland en in belgie? Ik heb hier een dierenarts, zonder registratie is het 15 euro met registratie 30. Ook zoiets.. als je dan zou laten chippen wat heeft het nut om zonder registratie te chippen. ? De enige reden die ik kan bedenken is voor cattery's die de kittens verkopen en later registreren. Maar niet alle mensen doen dat of vergeten dat.

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: chippen

Berichtdoor Fretlife » do dec 06, 2012 10:15 pm

En was het nou wel of niet verplicht voor fretten. Want bij de ene site staat van wel bij de andere vind ik niks over fretten en weer bij een andere site staat dat honden pas in 2013 verplicht zijn en katten vanaf 2016

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: chippen

Berichtdoor Saantje » vr dec 07, 2012 2:44 am

Semi verplicht, als je naar Ardennen wilt of buitenland (buiten BE) is het wel verplicht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: chippen

Berichtdoor jeanine » vr dec 07, 2012 7:50 am

als je naar Ardennen wilt of buitenland (buiten BE) is het wel verplicht.
Niet verwarren met de vaccinatie Rabies, is verplicht in de Ardennen. ;)
Chip en Rabies wel al verplicht als je de grens oversteekt.
http://www.dierenarts-hildejanssens.be/ ... ttige3.htm
http://www.dierenartsenpraktijkdeduinen ... 0reis.html
Mijn fretten dragen een chip met registratie en hebben een inenting Rabies gekregen. Zo hoef ik mij geen zorgen te maken als ik ze ergens mee naar toe neem.
Wat de controle betreft heb ik ook wel mijn bedenkingen.Bij hond is het normaal dat ze een chip zoeken maar een fret ????????
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten