Zindelijkheid

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 3:23 pm

Nu, ik weet dat er al veeeeeeeeel topics over zindelijkheid zijn... en daarom heb ik ook eerst even door het forum gezocht, maar niets gevonden dat mij kan helpen... Het zit zo :
Breezer heeft een kooi van twee verdiepen (1,5 meter) en dus op elk verdiep staat 1 poepbak. Vroeger gebruikte ik speciale frettenkorrels over heel het verdiep, maar aangezien ik had gelezen dat dit het zindelijk zijn tegengaat, heb ik die vervangen door lakens.
Het probleem is dus dat Breezer die lakens constant volpoept en plast! Er is nog niets verbetering! Ik kuis telkens zijn strontjes op en leg een klein beetje in de effectieve poepbak. Maar niets! Als Breezer uit de kooi mag, neem ik de poepbak van het bovenste verdiep en zet die in een hoek van de kamer waar hij veel zijn behoefte doet... Wat doet meneer dan? Van zodra er een poepbak staat gaat hij een meter voor de poepbak zijn behoefte doen! Dit is zéér irritant (moet telkens opdwijlen + stinkt, maar da's nog niet het ergste :p ) En aangezien Breezer altijd op de lakens poept moeten die ook elke dag uitgewassen worden... Mijn oukes natuurlijk dwijs omda zo'n wasmachien altijd geld kost en 't is nu dus ambras xp
Maja wa moet'k nu doen? Ik heb der echt veel voor over om da beestjen zindelijk te krijgen... ouders dreigen me hem weg te doen als'k hem ni zindelijk krijg...

Gebruikersavatar
LcKe
Donateur
Donateur
Berichten: 275
Lid geworden op: za nov 26, 2005 6:35 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor LcKe » wo jun 22, 2011 3:36 pm

Ik denk dat je hier best geleidelijk aan te werk gaat aangezien Breezer gewend is van een hele verdieping als kakbak te hebben.
Je kan hem best op 1 verdiep houden en 3/4de hiervan vol zetten met bakken met bakvulling en 1/4de gebruiken als niet kakbak. Ik zou dit zo geleidelijk aan afbouwen, bijv de volgende week 1 kakbak minder enzovoort tot je 1 kakbak over houdt. Verder de uitwerpselen die hij naast de bak doet steeds opkuisen en ook de geur hiervan verwijderen (beste hiervoor is azijn denk ik).

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 4:18 pm

Als je ziet dat hij aanstalten maakt tot 'iets te doen' zet je hem dan onmiddellijk in de bak? Als je hem wakker maakt, zet je hem dan eerst in de poepbak? Desnoods als hij slaapt en hij mag uit de kooi, maak hem subtiel wakker en wacht echt tot hij zijn behoefte in de kooi heeft gedaan. Als hij in de poepbak gaat, ook zeker prijzen (een fijne gelukkige stem is altijd fijn om te horen).

De stap is idd, zoals al gezegd, heeeeel groot om van een reuze poepbak te gaan tot in die kleine bakjes :P Dus ik zou vooral werken met hem consequent in de poepbak te zetten als je ziet dat hij moet gaan. Zeker niet straffen, dat is voor zoiets niet echt gepast. Het beestje weet immers niet beter, dus hem beter een handje helpen en goed belonen ;)

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 4:30 pm

Ik wist dus niet wat frettenkorrels niet in de gewone bak mogen (de kooi zelf, niet de poepbak), dus ik ben meteen overgeschakeld op lakens. Maar mijn pa zegt dat daar in de zomer maden enzo in komen.. Klopt da? :euh:

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 4:33 pm

Op die lakentjes maden? Komen er in de zomer in jouw lakens maden? Nee dus ;)

En het kan zijn dat je het niet wist, des te beter dat je nu wel weet! Maar het geeft maar aan dat misschien gewoon iets langer duurt omdat het nogal een groot verschil is :) Meer niet! Je kan trouwens om je ouders happy te houden, het drolletje eruit halen en even de bevuilde plaatsen met de hand schoonmaken en dan later alsnog 1 frettenwasje opzetten ipv elke dag ;) .

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 4:40 pm

Heb ik ook al aan gedacht, maar soms plast en poept hij op dezelfde plaats... gevolg = platte poep die in de lakens doordringt... En die krijg je er niet zo simpel uit

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 4:46 pm

En bah! Nu zit hij dus te plassen één meter voor de poepbak, en dan loopt hij al plassend verder. Een hele lijn plas op de grond! Echt serieus, ik denk dat hij dit express doet :shock:

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Raven » wo jun 22, 2011 5:23 pm

En bah! Nu zit hij dus te plassen één meter voor de poepbak, en dan loopt hij al plassend verder. Een hele lijn plas op de grond! Echt serieus, ik denk dat hij dit express doet :shock:
Verdomme niels... ik denk dat je een pissende lijnentrekker hebt gekocht :shock: miserie, miserie, miserie!!


:rol: :rol: :rol: grapje :domhoog:
Neen serieus nu, er gaat weer wat tijd in kruipen om uw fretje wat bij te brengen wat mag en niet mag ;) Hij mag nergens aanstoot tot behoefte te doen buiten de bak!
Alle vervuiling direct opkuisen en de fret opvolgen en corrigeren met hem in de poepbak te plaatsen.
Belonen mag ;) beloning is ook aanmoedigen en prijzen... moet niet altijd snoep zijn :king:
Oude lakens, kleren of broeken zijn altijd OK voor de nesting ;)
Maar door uw vroegere opdeling van de kooi, dat ze een grote poepbak was is uw fret het noorden terug even kwijt en heeft hij een begeleidende hand nodig :)
Komt wel goed.

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 5:29 pm

En bah! Nu zit hij dus te plassen één meter voor de poepbak, en dan loopt hij al plassend verder. Een hele lijn plas op de grond! Echt serieus, ik denk dat hij dit express doet :shock:
Verdomme niels... ik denk dat je een pissende lijnentrekker hebt gekocht :shock: miserie, miserie, miserie!!
Lol haha, 't is anders wel een zicht, zo gele lijnen op de grond :domhoog:
Ik heb nu in elke hoek ofwel een poepbak, ofwel een dik kussen om op te liggen ofwel zijn eten, ofwel een laddertje staan. Hopelijk is dat al een goeie aanleiding :) Maar wa is het beste? Een extra poepbak buiten de kooi, of hem leren altijd in zijn kooi te gaan?

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 6:59 pm

Verwacht ook niet te veel van fretten he :P En zeker er rekening mee houdend dat hij eerst een reuze poepbak had, zou ik zeker een poepbak buiten de kooi laten.
Er zijn genoeg fretten die de moeite niet doen om terug in hun kooi te gaan voor hun behoefte :P Dus begin zeker maar met nog een bak buiten de kooi ^^

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » wo jun 22, 2011 7:26 pm

Oke, morgen ga ik er direct om ze :D Ik ga zo nen groten pakken, gelijk katten hebben, dan heeft'm plaats genoeg om de fret uit te hangen:rol:

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor kysimoza » wo jun 22, 2011 10:27 pm

oei zo raar
ik heb kyra haar kot vol dekentjes gestoken en speeltjes dat ze niet anders kan dan op haar bak gaan :)
en ze doet dat dan ook
verschiet er van dat breezer op zijn lakentjes gaat :s
geef hem zeker een snoepje als hij erop gaat (ik doe dat met kyra ook) misschien raar want ik sta daar dan als een onnozel kip
goed zo kyra flinke meid en (dan geef ik het snoepje)
maar het heeft precies wel gewerkt bij mij :)

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Thrypa » wo jun 22, 2011 10:45 pm

Zoals Raven aangeeft, dat moet zelf niet altijd met een snoepje, maar het kan natuurlijk geen kwaad :D
En idd het zicht is absoluut belachelijk als je fret op de bak gaat en je zegt 'das een flinke man', maar we doen het toch he :D

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor kysimoza » wo jun 22, 2011 11:12 pm

Hoe vaak mijne vriend wel ni zegt dak er belachelijk uitzie als ik zo doe maar ja ze een aaitje geven gaat eventueel ook lol

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor jeanine » do jun 23, 2011 11:41 am

Niels, ik denk dat er hier wat verwarring ontstaat met je lakens. :s Het is niet nodig om een heel laken in de kooi te leggen, veel te veel was dan. Ik gebruik gewoon enkele aangepaste doeken in fleece en in de zomer kussenslopen uit katoen. Als je die moet verversen is dat niet zo groot. Je kan dit dan ook eerst even in een emmer met waspoeder steken en laten drogen tot je een wasmachine vol krijgt. Maden zal je zo ook niet krijgen. als je steeds de poepbakken en de dekens proper houdt is er daar geen tijd voor.
moet telkens opdwijlen + stinkt, maar da's nog niet het ergste
Niels, mijn fretten hebben niet de goede opvoeding van mij gekregen. :oops: Er staat in de living een poepbak die enkel door Freebee goed bezocht wordt. Bij Milo en Thirza is dit zelden het geval. Alle fretten hebben de onhebbelijke gewoonte om in een hoekje aan de deur te gaan zitten. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, ik vind het zelfs gemakkelijk om hun stoelgang te controleren zo. Als de fretten loslopen heb ik daar in de buurt altijd een plantenspuit met water en Dettol in een lichte oplossing klaarstaan met een rol keukenpapier en vod. Zodra er eentje aanstalten maakt hou ik ze in het oog en kuis onmiddellijk alles vlot op. Ik verbruik ruim zoveel keukenrollen als bakvulling. Jij zit met het probleem van laminaat en inderdaad je moet opletten met het vocht in de groefjes. Het laminaat is op langere termijn daar niet tegen bestand heb ik hier ondervonden ook azijn is minder geschikt op laminaat. Een oplossing is krantenpapier daar leggen die het vocht zo vlug mogelijk opneemt. Wat ik hier ook durf doen is de gevoelige neusjes een hak zetten. Thirza durft wel eens dicht bij het tapijt een poging doen, dit zie ik niet graag. Zodra zij ergens iets doet waar het niet mag komt er na het opkuisen een straaltje parfum aan te pas op die plaats. Zo is de geur van uitwerpselen niet meer merkbaar op die plaats voor het sterk ontwikkelde reukorgaan. Parfum is nu ook niet de ideale oplossing ivm met allergie, maar nood breekt soms wet. Eenmaal je fret weet waar het kan en niet zijn er wel nog eens ongelukjes maar veel minder vaak. Waakzaam blijven, opvoeden en geduld zijn hier sleutelwoorden.
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Peewee » do jun 23, 2011 1:49 pm

Je zei dat hij meestal zijn "ding" doet op een plaats, mss een id om de bak om te beginnen daar te zetten en eventueel nadien als hij er mooi ingaat de bak te verplaatsten naar waar je zelf wil?

Azijn op parket lijkt mij ook geen goed id maar (en heb dit ooit eens ergens gelezen) mss zou een kommetje met azijn ook helpen, ik heb dit zelf ooit geprobeerd met als resultaat dat Uzzi gewoon lekker de azijn ging zitten opdrinken xp
Dus zou ik ervoor opteren om eventueel te proberen een schaaltje met een doek in azijn gedrenkt op de plaatsen te zetten waar hij niet mag.
Is maar een gedacht he :)

Ik lees ook dat je een grote bak gaat kopen :domhoog: , dit was ook een vraag die ik had, wat voor een bak je gebruikte want sommige bakken die verkocht worden als "frettentoiletten" (de kleine hoekbakjes soms meegeleverd met een kooi) deugen dus echt niet :)

En mss een gedacht om je frettenspullen te gaan wassen in de wasserette, als je dit zelf kan betalen is er geen argument meer voor de ouders :) (ik moest mijn frettenspullen ook in de wasserette gaan wassen van mijn moeder, zie dat er frettenhaar in de wasmachine bleef :roll: )
In zo'n machine van 10kg kan wel veel in, dit is wel een voordeel :)

Van waar ben je als ik mag vragen?
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Raven » do jun 23, 2011 4:11 pm

Ik dacht meer aan die blauwe doekjes... lijkt synthetisch papier of doek en geeft bijna geen vocht af maar houd wel vast... Zoals pampers... + azijn ;)
Just my thoughts ;)

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Peewee » do jun 23, 2011 5:19 pm

Ik dacht meer aan die blauwe doekjes... lijkt synthetisch papier of doek en geeft bijna geen vocht af maar houd wel vast... Zoals pampers... + azijn ;)
Just my thoughts ;)
Idd! da zou ideaal zijn :) en ni alleen voor de azijn maar ook om ipv lakentjes in de kooi te leggen, nadien dus gewoon weggooien als hij naast de bak geweest is en eens hij zindelijk is overschakelen op lakens :p :domhoog:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » do jun 23, 2011 6:19 pm

Ik ben van Denderleeuw (dicht bij Aalst)
Ghoh ja ik moet iets doen want vandaag heb ik ontdekt dat hij ook onder mijn bed poept, en dit is héél onaangenaam om in te slapen.
Ik ga nu proberen met een doekje wat azijn en parfum te smeren onder mijn bed en op de plaatsen waar hij normaal plast en poept, buiten waar de poepbak staat. Zo weet hij waar hij moet plassen op den duur.
Ivm de lakens : ik heb momenteel niet echt oude vodden liggen, wel een hoop oude lakens, daarom dat ik dus die gebruik, is dat zo erg dan? :(

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor jeanine » do jun 23, 2011 6:27 pm

Ja mag die lakens misschien in kleinere stukken scheuren om de was te beperken. Met de stof is niets mis ;)
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Peewee » do jun 23, 2011 6:36 pm

Dacht al ;) aan de paar woordjes dialect die in je zinnen inkropen :) een streekgenoot dus ^^

zoals jeaninne zei, niks mis met de lakens :) waren gewoon een paar ideetjes/tips om de was te beperken en ook je ouders dus ook "tevreden" te stellen ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » do jun 23, 2011 7:51 pm

Dacht al ;) aan de paar woordjes dialect die in je zinnen inkropen :) een streekgenoot dus ^^

zoals jeaninne zei, niks mis met de lakens :) waren gewoon een paar ideetjes/tips om de was te beperken en ook je ouders dus ook "tevreden" te stellen ;)
Hahaha ook van Aalst dan of in de buurt?
Mwaja se, van zodra dat'k mijn geld trek van de vakantiejob, is't shopdag voor de fret :p

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor Peewee » do jun 23, 2011 11:49 pm

Hahaha ook van Aalst dan of in de buurt?
Mwaja se, van zodra dat'k mijn geld trek van de vakantiejob, is't shopdag voor de fret :p
Yup, Aalst :)

Maw zware investering in kakbakken :)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

NielsVerh
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 20, 2011 4:36 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor NielsVerh » vr jun 24, 2011 3:18 pm

Haha yop!
Kheb net ontdekt da hij ook op mijn zetel in mijn kamer begint te plassen :s
De grond is ni echt erg, das maar opkuisen, maja diene zetel moetk nu gans uitschuren enal, wa kan'k daar aan doen? ;s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zindelijkheid

Berichtdoor jeanine » vr jun 24, 2011 3:39 pm

Niels, dat is toch ongewoon hoor. Normaal zijn fretten echt wel zindelijk, in die zin dat ze niet wildplassen en één of verschillende plaatsen uitzoeken en zich daar ook aan houden.
Van mijn 7 fretten in de loop der jaren heb ik dat hier nog niet meegemaakt. Enkel mijn heel zieke fretjes werden uit noodzaak onzindelijk, als ze het niet op kunnen houden dan moet het maar.
Hoe ziet je fretje zijn stoelgang er uit? Ik denk hierbij aan je opmerking van de natte lakens.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten