Fret dag-/nachtdier?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » vr jul 15, 2011 5:58 pm

Ik vroeg me af of een fret eigenlijk zoals een ratje een nachtdier is?
Of juist een dagdier of helemaal geen van de 2?
Op internet spreekt alles en iedereen zoals altijd elkaar tegen dus ik word er niet wijzer van :D

Ik vraag mij dit af om te weten waar ik mijn frettenkooi kan plaatsen als ik er een heb,
mijn ratjes staan nu in de slaapkamer overdag en 's nachts in de badkamer want ik kan niet slapen van hun lawaai en ze mogen niet in de living omdat mijn moeder vindt dat ze stinken + ze wilt zo geen kooi beneden...

Zijn er misschien mensen die hun fretjes 24/24 op hun slaapkamer houden?
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor nielsvl » vr jul 15, 2011 6:24 pm

Mijn fretten zitten 24/24 op mijn slaapkamer, da's geen probleem.

Bij goed opgevoede fretten ga je geen last hebben, ik zorg gewoon dat ze niet telkens op dezelfde tijdstippen uit mogen, anders heb je kans dat ze op de duur op dat uur klaarstaan (en heel het kot afbreken als ze er dan niet uit mogen).

Als ik binnenkom wordt er altijd wel 1tje wakker, maar eens die door hebben dat er nu niet gespeeld wordt gaan die rustig terug slapen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor jeanine » vr jul 15, 2011 8:39 pm

Er zijn mensen die reeds geklaagd hebben over nachtlawaai van hun fretten. Ik hou een regelmaat van speeltijd aan, elke morgen bij het kooien kuisen en s'avonds de echte lange speeltijd. De eerste dagen laat een nieuwe fret zich horen tot de routine gekend is. Hier is het zo, als ik afwijk ze veel minder spelen en later actiever in de kooi zijn. Het enige dat ik hier soms hoor is de kattenbak die uit de hoek geschoven wordt, Milo gaat er liever naast en heeft een hekel aan die bak in de hoek.
Dus niet echt een nachtdier te noemen zoals hamsters waar je geen oog met dicht doet. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Carolinexx » vr jul 15, 2011 9:04 pm

Hier thuis staan mijn fretjes apart, maar op kot is dat uiteraard in 1 ruimte. Ik vind dat perfect te doen, zolang ik stil ben, is ons Libby ook stil, maar vanaf ze mij hoort, kan ze soms wel wat aan haar kooi staan krabben. Ze had toen ook wel echt constant energie, dus ik vraag mij af of dat in augustus, met die 2 pups waar ze nu mee kan ravotten, nog zo zal zijn. :rol:
Ik vind het zeker goed te doen, tenzij je misschien een heel lichte slaper bent of een héél luidruchtig fretje hebt.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Raven » za jul 16, 2011 10:09 am

Hier slapen ze in de living, wij een verdiep hoger dus totaal geen last van lawaai als ze dat moesten maken ;)
+- vaste uren om ze morgens eruit te laten en voederen... Spelen s‘avonds is meer variabel in tijd om eruit te mogen en speelduur.
En als er geen tijd is wachten ze rustig hun beurt af... drie koppen naast elkaar in de hangmat die alles in’t oog houden :domhoog:
Dus rustige beestjes waaraan nooit is toegegeven dat pressen helpt en ze hebben het vlug begrepen :D

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Thrypa » za jul 16, 2011 8:38 pm

Ongeacht dat ze het kot niet afbreken, zijn ze toch regelmatig wakker voor wat te eten, een drolletje te leggen, ... :P
Als je dus licht slaapt lijkt het me toch af te raden, maar dat bepaal je zelf ^^ Ik ben een immens lichte slaper dus ik zou er wel last van hebben ^^

Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » di jul 19, 2011 12:48 pm

Ik ben een vrij lichte slaper ja...
Als iemand uit zijn bed stapt 3 kamers verder ben ik meteen wakker :D
Maar het is het proberen waard, hou er niet van om die beestjes 2x per dag te verhuizen!
Moet dat met mijn ratten ook doen want die breken elke nacht alles af :D en dan kijken ze zo van: Ooh waar moeten we nu weer naartoe? -_-' :)

Nu ik aanwezig was op de speelnamiddag heb ik gemerkt dat ze veel slapen dus ik denk idd met een goeie lange & actieve speeltijd dat ze wel stil te houden zijn 's nachts, dat zal de tijd uitwijzen natuurlijk!

:wub: Ik wil zo graag snel een fretjeeee :D
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Thrypa » di jul 19, 2011 1:24 pm

'Stil te houden' is geen probleem, zoals ik al zei het is niet zozeer 'spelen', uitbreken, dat ze doen maar wel wat rommelen in de poepbak, knabbelen, ... Misschien is het ook een kwestie van wennen natuurlijk?
Ik had vroeger mijn woestijnratjes ook op mijn kamer en dat is natuurlijk niet te vergelijken, die zijn echt heel de nacht bezig ^^

Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » wo jul 20, 2011 12:53 pm

'Stil te houden' is geen probleem, zoals ik al zei het is niet zozeer 'spelen', uitbreken, dat ze doen maar wel wat rommelen in de poepbak, knabbelen, ... Misschien is het ook een kwestie van wennen natuurlijk?
Ik had vroeger mijn woestijnratjes ook op mijn kamer en dat is natuurlijk niet te vergelijken, die zijn echt heel de nacht bezig ^^
Ja inderdaad, wennen zal het zeker zijn!
Ik krijg het soms al warm als ik al die topics over bijters enzoverder lees :D
Ik hoop dat ik een voordeel heb omdat ik al wel wat honden/puppies heb (her)opgevoed? Ik weet niet of dat vergelijkbaar is?

Mijn ratjes zijn soms nachten muisstil en soms hebben ze echt alles overhoop gehaald dus die kan ik echt niet op mijn kamer laten staan voor mijn nachtrust :D
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor nielsvl » wo jul 20, 2011 1:39 pm

Ik krijg het soms al warm als ik al die topics over bijters enzoverder lees :D
xp :rol:

Als je op voorhand al zo'n schrik hebt van gebeten te worden begin je er best niet aan ;) Een fret KAN een lastig dier zijn voor op te voeden, maar 't is heus geen rocket-science... Niet teveel wanhopen, zeker omdat het blijkbaar nog zolang duurt eer je er effectief aan begint :)

Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » wo jul 20, 2011 3:33 pm

Ik heb geen schrik om gebeten te worden, helemaal niet, dat gebeurt bij elk dier wel al eens he, zeker in't begin om te testen hoe ver ze kunnen en hoe je reageert
ik heb gewoon schrik dat ik het niet juist ga kunnen aanpakken :) (onzekerheid die de kop op steekt)
Gelukkig zijn hier veel wijze behulpzame mensen aanwezig! :domhoog:
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor nielsvl » wo jul 20, 2011 3:50 pm

Ik denk een beetje dat je het overschat ;) (natuurlijk altijd beter dan het onderschatten, maar toch...)

Lig daar nog niet teveel wakker van (grappig in deze context :rol: )

Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » wo jul 20, 2011 3:53 pm

Dat kan goed, heb ik nog wel al eens dat ik de dingen overschat :D
Maar ik heb het inderdaad liever zo dan onderschatten inderdaad !

Haha inderdaad :p
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Taiga » wo jul 20, 2011 6:37 pm

Niet te veel over nadenken ^__^ gewoon even vergeten hoe schattig het fretje wel niet is en consequent straffen wanneer nodig. Je helpt hem een prachtig bijt-vrij karakter te ontwikkelen. Het mag nog zo een schattig snoetje hebben, als iedereen in je omgeving er bang voor is, heb je er ook niets aan. Tja...misschien een waakfretje maar denk niet dat dit de bedoeling is.
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor jeanine » wo jul 20, 2011 6:41 pm

Eenmaal je er voor staat bijt je gewoon door de zure appel. De meesten komen al handtam van de opvang of een goede kweker, er zijn uitzonderingen waar wat meer werk aan is. Het komt telkens op hetzelfde neer, baas en dier moeten elkaar liggen en begrijpen. Heb je zelf een vrij dominante persoonlijkheid voelt het dier dat aan en legt er zich meestal vlug bij neer. Ben je een twijfelaar of te passief voelen ze het ook aan en profiteren daarvan. Je hebt baasjes die met gelijk welk dier de bovenhand niet nemen, met alle nare gevolgen van dien. Een onhandelbaar huisdier dat niet bang is om een beet uit te delen om zijn zin te doen of te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Margiet » do jul 21, 2011 12:09 pm

Chloë, niet panikeren, meid, lang niet alle fretten bijten, hoor, dan hadden wij er echt niet zoveel zitten hier!! :p

En Opvangertjes zijn meestal 90 tot 95% handtam als ze bij ons vertrekken en hier en daar is zelfs ene 110% braaf!!! :rol:

Maar dag- of nachtdier??? Hier zijn het allround-beestjes, net als 't baasje!! ;) Als je moe genoeg bent, slaap je overal doorheen, behalve door dat allereerste kleine frettenpiepje als je pups verwacht ... :wub: :wub: :wub:
Afbeelding

Chloë
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 07, 2011 10:08 am
Locatie: Reet

Re: Fret dag-/nachtdier?

Berichtdoor Chloë » za jul 23, 2011 1:45 pm

Niet te veel over nadenken ^__^ gewoon even vergeten hoe schattig het fretje wel niet is en consequent straffen wanneer nodig. Je helpt hem een prachtig bijt-vrij karakter te ontwikkelen. Het mag nog zo een schattig snoetje hebben, als iedereen in je omgeving er bang voor is, heb je er ook niets aan. Tja...misschien een waakfretje maar denk niet dat dit de bedoeling is.
Owkeeee die raad kan ik wel volgen, ik ben verliefd op fretjes ^^ :wub:
Inderdaad, het is belangrijk dat ik de mensen rondom mij kan aantonen dat een fret niet is zoals zijj denken (bijterig & stinkend)
Voor te waken heb ik mijn 2 honden :p

Eenmaal je er voor staat bijt je gewoon door de zure appel. De meesten komen al handtam van de opvang of een goede kweker, er zijn uitzonderingen waar wat meer werk aan is. Het komt telkens op hetzelfde neer, baas en dier moeten elkaar liggen en begrijpen. Heb je zelf een vrij dominante persoonlijkheid voelt het dier dat aan en legt er zich meestal vlug bij neer. Ben je een twijfelaar of te passief voelen ze het ook aan en profiteren daarvan. Je hebt baasjes die met gelijk welk dier de bovenhand niet nemen, met alle nare gevolgen van dien. Een onhandelbaar huisdier dat niet bang is om een beet uit te delen om zijn zin te doen of te krijgen.
Helemaal correct, voel ik met mijn honden elke dag! Als ik eens een "downday" heb profiteren ze daar van als ik me niet herpak hoor!
Heb op die speelnamiddag inderdaad gemerkt dat er met bepaalde fretjes een soort 'klik' was en met andere niet!
Dit zal dus de doorslag geven als ik mijn vriendje ga uitkiezen :)
Ik ben van mening, een huisdier heb je niet even maar voor het leven dus dan mag die fret zo onhandelbaar als iets zijn, ik zal het elke dag opnieuw proberen met evenveel geduld! :rol:


Chloë, niet panikeren, meid, lang niet alle fretten bijten, hoor, dan hadden wij er echt niet zoveel zitten hier!! :p

En Opvangertjes zijn meestal 90 tot 95% handtam als ze bij ons vertrekken en hier en daar is zelfs ene 110% braaf!!! :rol:

Maar dag- of nachtdier??? Hier zijn het allround-beestjes, net als 't baasje!! ;) Als je moe genoeg bent, slaap je overal doorheen, behalve door dat allereerste kleine frettenpiepje als je pups verwacht ... :wub: :wub: :wub:
Das juist! Jullie zijn niet voor niks zot van jullie fretsels natuurlijk!
Zeker nu ik stiekem heb gehoord van achter de camera dat jij er wel 50 hebt, zullen daar wel alle soorten tussen zitten :)
Bedankttttt!!!
Hondjes: Max & Bijoux
Ratjes: Oscar & Maurice
Maxi-Konijnen: Houdini, Fluffy, Rambo
+-17 Guppies


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 25 gasten