Krabben

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Krabben

Berichtdoor stijn92 » wo jul 20, 2011 1:41 pm

Hallo, opnieuw een vraag van mij

Terwijl vele mensen hier klagen over beten in hun handen, klaag ik over het krabben. Mijn handen staan vol met krabbels van Pierre. Het bijten is bijna volledig afgeleerd. Als ik hem uit zijn kooi haal en hem even laat lopen en ik wil hem terug oppakken begint hij te krabbelen. Achter een uur spelen weer hetzelfde, 2 uur nog altijd hetzelfde. Ik zat dus altijd te denken hij wilt spelen en daarom uit mijn handen kruipen. Maar hij blijft maar actief. Ik vraag mij soms af of hij eigenlijk slaapt.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Krabben

Berichtdoor nielsvl » wo jul 20, 2011 1:43 pm

Wist je al dat je je fret zijn nagels ongeveer om de 2-3 weken moet knippen? ;) (Bij de ene al wat eerder dan de andere...)

stijn92
Berichten: 0
Lid geworden op: di jul 05, 2011 2:43 am
Locatie: lichtervelde

Re: Krabben

Berichtdoor stijn92 » wo jul 20, 2011 3:45 pm

ik wist dat je ze moet knippen, wist wel niet om de hoeveel dagen. Maar het "probleem" is vooral dat hij altijd uit mijn hand probeert te kruipen, of hem rustig kan vastpakken.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Krabben

Berichtdoor nielsvl » wo jul 20, 2011 3:48 pm

Een fret is meestal geen rustig dier ;) Fretten zijn zelden schootzittertjes hoor... De meeste hebben geen zittend gat...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Krabben

Berichtdoor jeanine » wo jul 20, 2011 6:28 pm

Ik knip hier de nageltjes elke week en wacht niet langer dan 10 dagen. Een schrammetje meer of minder kijk ik niet naar, meestal heel oppervlakkig en vlug genezen.
Thirza komt vaak aan mijn blote voeten krabben of zachtjes bijten, een teken dat ze mijn aandacht wil. Milo wordt pas "gevaarlijk" achter je rug, hij krabt aan je bibs en als je niet vlug genoeg reageert volgt er een neepje van zijn tanden. Ons Freebee komt aan je been staan en wacht lief tot je haar opneemt. Een gezonde fret heeft minder graag dat je hem lang vasthoudt, die speelt veel liever. Als ik een fret opneem leg ik hem op mijn onderarm met de pootjes over de rand, maakt verschil uit. Lange mouwen zijn ook een oplossing. Een fret kan niet als een kat de nagels intrekken en zo krijg je dus schrammen.
Een pup lijkt onvermoeibaar maar heeft toch behoefte aan voldoende rust. Na de speeltijd in de kooi is een goede gewoonte, hij zal wel slapen gaan als het rustig genoeg is.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Krabben

Berichtdoor sah » wo jul 20, 2011 6:52 pm

Hoi,
Ben je al op frettenbabel geweest? Daar kunnen ze je tonen hoe je nageltjes moet knippen. Je bent toch uit omgeving Gent he? Als je wil kan ik het je ook tonen, het is niet zo moeilijk, ik woon in centrum Gent, stuur me een berichtje en ik geef je mijn adres door.
Om ze rustig te houden tijdens het knippen kan je een hulpmiddeltje gebruiken...je doet wat frettenolie (soms noemt dit ferretone of vb wat ik gebruik is ferret-t-sup(er)-tone (ik dacht dat je ook een likje boter mag gebruiken, maar dat weet ik niet zeker, best wachten op bevestiging van iemand anders hier op de site vooralleer je dat probeert!) ) op zijn buikje en dan gaat hij dat oplikken en vergeet hij alle rest, dus dan kan je rustig de nagels bekijken.
In het begin van de site (ik bedoel niet op het forum, maar op het scherm dat je krijgt voor je naar het forum gaat) staat ook een hele uitleg over nageltjes knippen. In principe heb je zo'n rode lijn in de nagels en je moet een beetje daarboven knippen, als je het rode raakt of er te dicht bij knipt kan het heel hard bloeden, dat is niet de bedoeling, dat is zoals wanneer je je eigen nagels te kort zou knippen dat doet pijn.
Veel plezier met je Pierre!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Krabben

Berichtdoor Margiet » do jul 21, 2011 12:15 pm

ik wist dat je ze moet knippen, wist wel niet om de hoeveel dagen. Maar het "probleem" is vooral dat hij altijd uit mijn hand probeert te kruipen, of hem rustig kan vastpakken.
Hier kan ik er zelden langer dan 10 dagen tussen laten, hoor, hoe kort ik die nageltjes ook knip soms!! Maar zelfs dan zijn er heel wat sloebertjes die het presteren om ergens in vast te haken omdat ze echte "dolkjes" hebben ipv nagels!! Er zijn dus ook idd fretten die, met of zonder geknipte nagels, afschuwelijk blijven krabben als je hen tegen wil houden!! Ons Domino was er zo eentje en zowel Nouky als Zora, verder hele lieve fretten (ook Domino was een schat!) krabben je hele handen en armen open als je hen wil vasthouden op een moment dat ze wat anders in hun mooie hoofdjes hebben ... :(

Kom maar eens dringend Frettenbabbelen, de 21ste augustus is het weer speelnamiddag, dan kan ik je laten zien hoe je wél (redelijk) makkelijk nageltjes kan knippen!! ;)
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Krabben

Berichtdoor Thrypa » do jul 21, 2011 12:53 pm

Fretten zijn geen schootdieren (met uitzondering van sommige). Tux kan hier minuten braaf op de schoot blijven liggen als je hem 'krabt/streelt' maar de vakantiefretjes die hier waren kon je nog geen minuut rustig houden. Van de moment dat je hen vast had keken de kopjes alle kanten uit en wilde ze weg ^^


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten