Verschillende gewichten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Verschillende gewichten

Berichtdoor Saantje » wo nov 30, 2011 1:28 pm

Hey,

Er wordt altijd gezegd dat de eerste winter dat fretten mee maken ze dan het "vetst" zijn qua gewicht en dat ze elke winter meer wegen dan elke zomer.
Ik zelf heb nog geen ervaring mee, onze fretjes gaan nu hun eerste winter hier in dus ben wel benieuwd naar alle volgende seizoenen + gewichten.

Misschien een beetje té nieuwsgierig want nu vraag ik me af "hoeveel" dat soms kan verschillen, uiteraard heel fret afhankelijk maar zien jullie een leidraad door de gewichten?
Bijvoorbeeld dat ze in de winter altijd ongeveer euh neem "300 gram" zwaarder zijn dan in de zomer of varieert dat ook nog eens elke keer bij jullie fretjes?
Geven jullie altijd dezelfde voeding of vullen jullie naar de winter de voeding aan met iets extra? (Geen ziektes of afwijkingen ofzo ingerekend)
Wat misschien wel handig nog kan zijn zijn castraties, of er daar nu ook een groot verschil in toe en afname te merken is dan voorheen.

Ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie ervaring zijn :mrgreen:
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor Saantje » wo nov 30, 2011 1:55 pm

Misschien zelf ook even "deelnemen" ook al komen ze hier nog de eerste winter in...

Sirius is de oudste van eind 25 mei 2011 en weegt 1,682 kg (nog) niet gecastreerd.
Quibus volgt daarop van 20 april 2011 en weegt 2,101 kg (nog) niet gecastreerd.
Spoek volgt een maandje later op 21 mei 2011 en weegt 1,554 kg (nog) niet gecastreerd.
Hero is de jongste geschat op begin juni 2011 en weegt 1,850 kg vandaag gecastreerd.

Alle fretten eten vers, d.w.z. prooidieren gecombineerd met frankenstein dieet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor jeanine » wo nov 30, 2011 5:19 pm

Gemiddeld mag je rekenen op ongeveer + 1/3 van het zomergewicht. Het is handig om het gewicht op te schrijven en te bewaren om later te vergelijken. Hoe ouder mijn fretten en vaak al met een ziekte onder de leden hoe minder ze wegen. Mijn Milo(5) woog vroeger meer dan 1550gr in de winter, nu amper 1400 soms 1450 gr. Mijn Freebee weegt al 3 jaar op rij iets meer dan 712 gr. in de winter. Ons Thirza schommelt heel weinig met haar 502gr.
Een fret eet normaal veel meer tijdens het sparen voor wintervet. Dit kan soms bijna verdubbelen in vergelijking met juni en juli. Eenmaal de winter voorbij zie je ze minder en minder eten. Hier krijgen ze hun gewone voeding het jaar door.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor JajaChu » ma feb 06, 2012 11:59 am

Onze wintergewichtjes...

Moseby: 1172g
Duvel: 1359g
Joeki: 1306g

Ja Saantje, zeg maar dat het kleintjes zijn :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor jeanine » ma feb 06, 2012 5:24 pm

Goed bijhouden als vergelijkingstabel voor volgende winters. Op die gewichten zal het volgend jaar waarschijnlijk niet meer dan 100gr. minder bedragen ;) Bij Milo was dat ongeveer een kleine 100 gr verschil de volgende winter, nu aan 6 jaar is dat - 175gr. al.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor Margiet » di feb 07, 2012 3:01 am

Onze wintergewichtjes...

Moseby: 1172g
Duvel: 1359g
Joeki: 1306g

Ja Saantje, zeg maar dat het kleintjes zijn :p
Duveltje weegt zo ongeveer hetzelfde als zijn broertjes, voor zover ik weet.

Alhoewel, ff niet zeker .... Sabine, hoeveel weegt Bassie??

Hier is de "dikste" dit jaar 2kg, maar net als zoveel rammen van 2011 is ie echt niet "normaal" van gewicht hoor, de rolletjes (gelukkig onder de vacht gecamoufleerd) zijn het bewijs!! :rol:

Yamboo .... 2kg! :bow: Afbeelding

En toch wel zeker 100gr minder : Afbeelding ;) Bommel

De heren hebben "zware" maanden voor de boeg, ik zal hen nog maar niet op dieet zetten!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor jeanine » di feb 07, 2012 8:31 am

Margiet, dat komt in de buurt van een jong konijntje :rol: Wel heel mooie beertjes. :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor a3ke » di feb 07, 2012 9:02 am

Bommels broer haalt de 2 kg ook niet , 1840 weegt ie
Gordon en Booth , pups van 2010 uit zelfde nest verschillen dermate (al de hele tijd) , Booth 1365 gram en Gordon 2110 gram :p

Tot zover onze dikkerds , de oudere garde haalt amper de kg
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor Bientje » di feb 07, 2012 10:37 am

Bassie weegt 1,279 kg...

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor JajaChu » di feb 07, 2012 12:04 pm

Bientje, dat is toch een kleine 100g minder dan zijn broer maar Duvel was ook wel de grotere beer van het nestje toen ;)
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor JajaChu » di feb 07, 2012 12:07 pm

Goed bijhouden als vergelijkingstabel voor volgende winters. Op die gewichten zal het volgend jaar waarschijnlijk niet meer dan 100gr. minder bedragen ;) Bij Milo was dat ongeveer een kleine 100 gr verschil de volgende winter, nu aan 6 jaar is dat - 175gr. al.
Das, jammer want ik zie ze zo graag als dikke beertjes :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor Bientje » di feb 07, 2012 12:22 pm

Bientje, dat is toch een kleine 100g minder dan zijn broer maar Duvel was ook wel de grotere beer van het nestje toen ;)
Ja, dat wel, maar hij zit toch goed in zijn vel hoor :p

Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor JajaChu » di feb 07, 2012 12:39 pm

Oh, wat is dat ook een knapperd... En die zo herkenbare, onweerstaanbare blik!! :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Verschillende gewichten

Berichtdoor Margiet » di feb 07, 2012 2:30 pm

Geweldig wel wat er van die 6 ongemanierde, vieze, vuile stinkerds is gekomen ... :domhoog:

Jongens, ze zagen er bij hun aankomst hier niet uit maar je rook ze verdorie wel op kilometers afstand!! xp Beetje opvoeding doet toch veel, hoor en dat dat hier niet met ijzeren hand gebeurd, bewijst maar weer eens dat vertrouwen in mekaar krijgen de eerste vereiste is! ;)

Knappe mannen, zijn het, vraag me eigenlijk af hoe de enige zus het ondertussen doet die toen van bij de eigenaar zelf naar Arisa vertrokken is ... :) Bailey of hoe heette dat mooi ding??
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten