nieuwe fret

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
nijskelly
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 07, 2011 10:20 pm

nieuwe fret

Berichtdoor nijskelly » wo dec 07, 2011 10:25 pm

Hallo,

ik heb sinds maandag een fretje hij is ongeveer 10 maanden oud ik heb ook geen ervaring met fretten..
Hy heeft vandaag voor het eerst wat los gelopen maar hij heeft echt serieus door gebeten en heb hem als straf terug gezet in de kooi met als gevolg hij aan de tralies krabt en trekt..
Ik weet niet goed wat ik verder moet doen want heb ook een beetje een schrik gepakt denk ik..
Ook heb ik hem vandaag uit de hand laten eten om hem te laten wennen met als gevolg dat hij blijkbaar niet meer uit zijn bakje eet.
Hoop dat iemand me kan helpen.. :(

Groetjes

kelly

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe fret

Berichtdoor jeanine » wo dec 07, 2011 10:46 pm

Hey Kelly,
dat overkomt meerdere mensen ;) Als je de kans hebt volg eens een frettenbabbel , van waar ben je? Laat hem verder uit je hand eten, dat schept vertrouwen maar blijf ook voeding in de kooi zetten. Laat je fret niet aanvoelen dat je bang bent, daar profiteren ze van. Jij moet je fret leren kennen en de fret moet jou leren kennen. Zorg er voor dat hij dagelijks minstens een uur of liever meer kan loslopen. Ga midden in de kamer zitten, desnoods goed ingepakt, en kijk wat je fretje doet. Komt hij bij je zonder bijten beloon hem met een brokje. Wacht met oppakken en te proberen knuffelen tot het goed aanvoelt. Let op de manier van oppakken, niet over de rug nemen maar onder de buik door. Je legt je wijs en middenvinger over de schouders en zo hou je dat kopje buiten bereik van je vingers. Wat een kersverse baas moet leren is om veel geduld te hebben en het beestje zijn vertrouwen te winnen. ;)
Geen aandacht geven aan het krabben en sleuren aan de tralies, ook niet boos worden. Zo leren ze het vlugst dat het zinloos gedoe is.
Afbeelding

nijskelly
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 07, 2011 10:20 pm

Re: nieuwe fret

Berichtdoor nijskelly » wo dec 07, 2011 11:06 pm

Ja dat zou k wel eens willen doen, ik ben van Bilzen (limburg) had ook al de gedachte dat ik iets verkeerd deed maar denk dat ik toch door de hele bijtfase moet gaan om hem te leren kennen.. :)
Denk ook wel dat hij voelt dat ik hem nog niet vertrouw ja want ik merk dat hij zich een beetje 'de baas' voelt. ook hadden ze me gezegt dat als hij bijt dat ik in zen gezichtje moet blazen, maar dat haalt blijikbaar niet veel uit, en dat ik hem ook kan los maken via de kaken maar daar word hij in mijn ogen alleen maar kwaad van als ik da doe dan valt hij me terug aan.. Het is best wel frustrerend om niet te weten wat te doen :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: nieuwe fret

Berichtdoor Margiet » wo dec 07, 2011 11:27 pm

Hallo Kelly, welkom hier!!

Frettenleek zijn, het lijkt zo lang geleden en toch, wij staan na al onze jaren ervaring ook nog vaak voor vraagtekens, hoor, geen paniek dus!! :p

Van Bilzen?? Dan ben ik weer ongeveer het kortste bij voor een Frettenbabbel, zeker?? :ninja: Of zouden we eens lief naar karen en TomTom kijken??? :rol: Nee, je mag gerust eens komen kijken hoe het er hier aan toe gaat, ik wil je tips en uitleg geven, de hele Frettenbabbel die we geven bij een adoptie met je doornemen maar ik wil wél eerst weten hoe dat monstertje daar bij jou heet?? Dat praat een stuk sympathieker, ik heb het niet graag over "hem" of "die fret"!! ;)

Maar Kelly, nog even een misschien té nieuwsgierig vraagje : hoe ben je op het gedacht gekomen aan een fret te beginnen als je er niets van wist of kende? Zo makkelijk zijn die snotjes nu ook niet als ze zelf niet willen!! En het ergste is dat de meeste fretten echt wel een behoorlijk goede (daarom zeker geen agressieve) opvoeding nodig hebben vóór ze willen braaf worden!! :bow: En heb je bewust gekozen voor een fret van 10 maanden of zag je deze gewoon graag ofzo? Een iets oudere fret is vaak al wat rustiger, daarmee, al moet ik zeggen dat ik ook af en toe behoorlijk kan genieten van hun jong geweld!! :wub:

In ieder geval : laat maar horen als je ergens volgende week ofzo Frettenbabbelen wilt, dan kijk ik wel of ik dat er nog ergens tussen krijg. Probeer hem ondertussen zo kalm en rsutig mogelijk dingen af te leren die jij niet toe laat en ga niet beginnen met "kloppen" of "tikken" op het beestje ofzo, het beetje vertrouwen dat hij al zou kunnen krijgen in je, is snel om zeep geholpen maar véél minder snel weer opgebouwd!!

Moest je me willen contacteren, stuur dan maar een PB'tje, dan schrijf ik je wel terug, ok?

Sterkte, geduld enneuh ... volhouden, hé!! :domhoog:
Afbeelding

fierro
Berichten: 1
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 11:10 am

Re: nieuwe fret

Berichtdoor fierro » do dec 08, 2011 6:47 am

Hey Kelly,

alvast welkom op ons forum, hier en op de DFA website: http://www.defrettenark.be/htmlsite/index.html kan je alvast veel informatie vinden,
die komt ook wel aan bod op een frettenbabbel, maar daar ik weet niet hoe snel deze zal plaatsvinden, kan het wel nuttig zijn je al wat in te lezen.

Ik las dat je je fretje al sinds maandag had, maar gisteren pas voor de eerste keer had laten rondlopen.
Probeer hem zeker iedere dag goed rond te laten lopen, een fretje van 10 maanden heeft over het algemeen heel veel energie,
en misschien als hij wat moe is, kan jij hem ook gemakkelijker pakken wat het vertrouwen ook vooruit helpt.

Veel geluk alvast en hou ons op de hoogte hoe het gaat.

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: nieuwe fret

Berichtdoor kysimoza » do dec 08, 2011 1:31 pm

ik ben de korste niet? :) woon in hasselt e :)
wil er gerust wel eens langsgaan :)
greetz al moet ik zeggen weet wel niet evenveel als margiet
maar heb hier toch ook 2 bijters tam gekregen lol waarvan 1 dove :(
ge ziet maar :)

Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: nieuwe fret

Berichtdoor Furby&Barry » do dec 08, 2011 9:37 pm

Haha Margiet..wij frettenbabbelen?
Daar hebben nog niet genoeg ervaring voor denk ik.
Allé, bij u komt dat zo spontaan van zelf, ik moet al gaan zoeken achter woorden en onderwerpen.
Tenzij je natuurlijk de fret bezig ziet, lekker to the point tips geven.
Ik wil ons huis beschikbaar stellen voor te babbelen, als jij komt babbelen, bij die frettenbabbel :)
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: nieuwe fret

Berichtdoor Margiet » vr dec 09, 2011 10:05 am

ik ben de korste niet? :) woon in hasselt e :)
wil er gerust wel eens langsgaan :)
greetz al moet ik zeggen weet wel niet evenveel als margiet
maar heb hier toch ook 2 bijters tam gekregen lol waarvan 1 dove :(
ge ziet maar :)

Sorry Sien, maar de Frettenbabbel moet gebeuren door iemand die daartoe "bevoegd" is ...

Als Kelly echter alvast "hulp" wil, heeft ze blijkbaar toch al enkele personenn in de buurt die ze contacteren kan!! :domhoog:

Kelly, ik beantwoord zo snel mogelijk je PB, maar moet dadelijk alweer richting dierenarts!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: nieuwe fret

Berichtdoor Margiet » vr dec 09, 2011 10:09 am

Haha Margiet..wij frettenbabbelen?
Daar hebben nog niet genoeg ervaring voor denk ik.
Allé, bij u komt dat zo spontaan van zelf, ik moet al gaan zoeken achter woorden en onderwerpen.
Tenzij je natuurlijk de fret bezig ziet, lekker to the point tips geven.
Ik wil ons huis beschikbaar stellen voor te babbelen, als jij komt babbelen, bij die frettenbabbel :)
Jullie nog niet genoeg ervaring?? :roll:

Nee, nee, zeg maar eerlijk, dat is zoals ik de eerste keren, doodsbang omdat je inderdaad geen idee hebt wat je "broebelen" moet!! :rol:

Ondertussen Frettenbabbel ik als ik net wakker ben, als ik eet, als ik telefoneer, als ik auto rij, als ik winkel, als ik frettenkooien kuis, als ik poets, als ik slapen ga, als ik droom .... :bow:

Oefening baart wel degelijk kunst, hoor!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: nieuwe fret

Berichtdoor skiwi » vr dec 09, 2011 12:35 pm

't is zoals een frettenrace aaneenbrabbel he :mrgreen: :mrgreen:
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 28 gasten