Dominante Fret

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » zo dec 25, 2011 11:07 pm

Onlangs adopteerden wij 2 frettenmoertjes die zusjes zijn. De ene is zo mak als een lammetje maar de andere is zeer dominant (wij denken dit toch).

Zij onderdrukt Sandy (de brave fret): zij wil steeds als eerste eten en drinken, ze pikt de snoepjes van Sandy in,...
Zij jaagt en bijt naar onze 2 kittens. Bij het uit de kooi halen bijt zij naar ons en ze wil er zelf uitkomen zonder aangeraakt te worden. Wanneer zij losloopt is het onmogelijk voor ons om haar van de grond op te tillen zonder gebeten te worden.

Wanneer wij ze toch optillen bijt ze naar onze armen en vingers. Wanneer ze dus effectief bijt, dan bij ze zo hard dat het serieus bloed. Ze bijt meermaals na elkaar op dezelfde plaats en lost haar beet niet.

Haar zusje Sandy is compleet het tegenovergestelde. Wij kunnen haar knuffelen en lang vasthouden, ze geeft ons constant likjes op onze armen en handen.

Wij hoopten eventueel op enkele tips voor onze Grizzly daar wij al overwogen hebben om haar te laten adopteren of in te slapen.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Margiet » ma dec 26, 2011 2:06 am

Onlangs adopteerden wij 2 frettenmoertjes die zusjes zijn. De ene is zo mak als een lammetje maar de andere is zeer dominant (wij denken dit toch).
Wij hoopten eventueel op enkele tips voor onze Grizzly daar wij al overwogen hebben om haar te laten adopteren of in te slapen.
Alvast bedankt!
Nu ben ik hier in de vereniging gekend als iemand die absoluut niet rap uit haar sloefen schiet tegen anderen en zeker niet op het forum en ik ben dat ook absoluut niet van plan nu, maar ik moet zeggen, ik sta compleet stomverbaasd na het lezen van je postje ... Een fret, nog niet eens lang bij jullie (mss zelfs pas sinds jullie het andere fretje kwijt zijn?), laten inslapen omdat ie bijt???? Wat scheelt er aan opvoeden van dat beestje?? Wat loopt er fout met "het beetje begrip" dat me toch logisch lijkt als een beestje net een verhuis achter de rug heeft en mss nog doodsbang van jullie is?? En wat in hemelsnaam is er toch zo moeilijk aan eerst raad vragen, hulp zoeken, weken/maanden proberen en dan eventueel pas aan zoiets als inslapen gaan denken, of zit ik hier nu compleet fout? :bow:

Hoe lang zijn die 2 moertjes net bij jullie eigenlijk? Ik vraag dit enkel om te weten hoe lang dat bijtgedrag al aanhoudt ...

Een fret is schattig, mooi, lief maar de helft van de mensen weet niet eens wat een fret is als ie zo 'n beestje in huis haalt. Ik moet de vinger niet beschuldigend uit gaan steken, ik was zelf even onwetend en heb idd afgezien met mijn eerste fretten de eerste weken, maar ik had ook echt geen plannen om het zelf op te geven. Een fret is en blijft een roofdier, gedomesticeerd of niet, het instinct van lopen gaan en aanvallen zit er in, bij de ene meer dan bij de andere. Zaak is dat beestje dus VERTROUWEN te schenken en niet te tonen dat ze weer ergens buiten vliegt en zich weer mag gaan aanpassen aan god weet wie die haar ook niet aan gaat kunnen, omdat zij, door alle meegemaakte stress, vervelender wordt met de dag ... Hoogstwaarschijnlijk ontvangt ze hier en daar nog wat gratis tikken omdat ze de mensen bijt, de agressie wordt alleen nog maar wat groter. In haar ogen laten mensen je stikken, zijn ze kwaad en agressief, doen ze je pijn en zwieren ze je buiten ... eerlijk gezegd, ik zou ook bijten en hard !!

Op ons forum staan 10-tallen topics over bijten, agressie, angst en alle mogelijke gevolgen daarvan, maar ook een heel deel postjes van mensen die wat bereikt hebben met zo 'n fretsel, die doorgezet hebben met idd vaak enkele dozen pleisters erbij en veel gevloek want een frettenbeet kan echt wel pijn doen, dus je kan zoeken gaan naar hetgeen jou herkenbaar lijkt, naar soortgelijke situaties en hoe die opgelost geraken.

Ik ga hier alle mogelijke manieren van opvoeden niet neerzetten, dan ben ik uren bezig met als dit ... dan dat ... dus ga gewoon eens kijken wat er zoal staat, mss dat sommige mensen hier (Jeanine bv) je enkele doelgerichte links kunnen doorgeven. Onthou echter één ding alsjeblieft, een fret kan niet praten, niet roepen, niet grommen om zijn gevoel uitdrukking te geven. Het enige wat het beestje heeft zijn de tandjes, het is dus volkomen logisch dat hij of zij die gebruikt om je iets duidelijk te maken. Neem de tijd om uit te zoeken of je fret uit angst, uit agressie, uit frustratie of "zomaar" bijt voor je overgaat tot de volgende stap. Het is echt belangrijk om te weten waarom het fretje bijt om te weten hoe je het diertje aan moet pakken. Door gebrek aan kennis van jouw fret, van de fret in het algemeen en eigenlijk van welk dier dan ook, kan je meer kapot maken door verkeerd te reageren dan je lief is.

Moest je, om het even waarom, toch besluiten je fretje weg te doen, denk er dan aan dat ze samen met haar zus gezeten heeft tot nu toe en dat haar scheiden van haar vriendje ook weer massa's problemen kan opleveren. Ik denk dat je dan best de 2 meiden ook samen afstaat, een frettenduo dat uit elkaar gehaald wordt (al dan niet vrij gekozen) heeft al eerder voor negatieve gevolgen gezorgd. Je mag het ons ook altijd even laten weten, De Fretten-Ark vzw heeft zelf een frettenopvang maar dat zal je al wel gelezen hebben ...

In ieder geval, wat je ook besluit, denk in de eerste plaats ook eens heel even aan hetgeen in je fretje zelf omgaat. Succes!!
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » ma dec 26, 2011 4:38 am

nadat ik dit gelezen heb weet ik niet meer wat uitschieten is. Ze is 2 jaar oud en beet de vorige eigenaar ook enorm. toen ik ze ging gaan halen is de vorige eigenaar enorm gebeten. Moest je het niet beseffen in al je razernij wil ik haar niet doen inslapen daarom vraag ik overal rond om raad en tips!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » ma dec 26, 2011 10:23 am

Zo maar in het wilde weg de juiste aanpak vinden is onmogelijk. Vaak beschrijft men in korte termen het probleem en missen er belangrijke stukken om een goed idee te krijgen. Een forum is daar bovenop ook een moeilijk iets voor communicatie, je hoort geen intonatie, je ziet geen gezichtsuitdrukking enkel wat letters op je scherm. ;)
Ik had hier ooit 2 zusjes van 6 geadopteerd, ze stonden bekend in de opvang als 2 zachte fretjes. Dus om te beginnen leken het de ideale fretjes te zijn. Eenmaal thuis gekomen was de verrassing groot toen Anais mij beet. Anais was het dominante fretje en Chanel het onderdanige lieve fretje. Telkens Chanel bij me wou komen nam Anais het voortouw en sleepte Chanel bij me weg. Met heel veel geduld en liefde kwam het wederzijds vertrouwen, een zachte aanpak ipv straffen werkte beter. Om een lang verhaal kort te maken, Chanel is altijd de liefste gebleven en Anais bleef bijten. Ondanks haar af en toe bijtgedrag heb ik haar heel graag gezien en heeft ze me geleerd wat en hoe fretjes zijn. Ik mis mijn oude dametjes nog altijd. Hier enkele links over Anais
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ais#p71499 Nu zou ik door hebben dat ze hoogst waarschijnlijk met een bijniertumor te kampen had als ik dit lees.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ais#p74549 Nu geef ik de voorkeur aan de zachtere aanpak en vertrouwen leren hebben.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ais#p74863 Dominantie
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ilit=anaisverschillende manier van aanpakken
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... en#p121738 over opvoeden en heropvoeden
Zo pak ik het nu aan ;)
Ook welkom hier ;) Over straffen en heropvoeden is hier al heel veel gezegd.
Ik neem een nieuwe fret zo weinig mogelijk op, behalve als het van de eerste keer heel goed meevalt. Ik win hun vertrouwen en dat moet wederzijds gebeuren. Je fretten voelen je onzekerheid heel goed aan en profiteren er van om baas te spelen. Ik geef hen zo weinig mogelijk kansen om te bijten, moet ik hen ook niet straffen dan. Niet elke fret wil in de nek genomen worden, een dominante fret al helemaal niet. Mijn Milo de goedheid zelve heeft het daar heel moeilijk mee, bij hem doe ik het enkel als de noodzaak zich voordoet. Elke fret is anders en vraagt een op maat gemaakte behandeling.
Als je de fretjes dan toch wil opnemen doe het op de juiste manier. Neem je verkeerd maak je de fret bang en die zal zich omdraaien om zich te verdedigen. Neem nooit over de rug maar breng je hand onder de buik door. Gebruik wijs en middenvinger om de kop in de hals te fixeren en je vingers naar de schouders toe te brengen, laat het lichaam rusten op je bovenarm. Zo kan het fretje zich goed ondersteunt voelen en kan jij die met heel weinig kans op een beet ronddragen. Een fret is zeer nieuwsgierig en daar kan je gebruik van maken. Draag het fretje en praat zachtjes, je laat hem op plaatsen komen en dingen zien waar de aandacht voor het bijten afgeleid mee wordt. Zo leert de fret dat het baasje geen kwade bedoelingen heeft. Zorg dat de fret goed gevoed is en geen honger heeft op het moment dat je op wandel gaat.
Een fret kan om vele redenen bijten, ook als ze pijn hebben of ziek zijn.
Als je met vragen zit laat het zeker horen, iedereen probeert op zijn manier en zijn ervaringen te helpen.
Veel succes.
Mocht je nog met vragen zitten kan je even de zoekfunctie inschakelen of verder vragen hier stellen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Margiet » ma dec 26, 2011 12:20 pm

nadat ik dit gelezen heb weet ik niet meer wat uitschieten is. Ze is 2 jaar oud en beet de vorige eigenaar ook enorm. toen ik ze ging gaan halen is de vorige eigenaar enorm gebeten. Moest je het niet beseffen in al je razernij wil ik haar niet doen inslapen daarom vraag ik overal rond om raad en tips!
:p Dan heb je me echt nog nooit kwaad gezien als het fretten (en andere dieren) betreft!! Dit is echt niet uitschieten, gewoon complete, stomme verbazing van mijn kant, hoor! ;) Ik kan er gewoon met heel mijn verstand niet bij dat zo 'n beslissingen zo snel op kunnen komen, al heb ik nog steeds geen idee hoelang de meisjes bij jou zijn.

Ik schreef het vannacht al, je moet in de allereerste plaats zien te weten te komen waarom die ene fret bijt. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk een zeer "logische" reden voor het fretje zelf, maar ze kan, zoals ik ook al zei, niet praten ... Maar als ze bij de vorige eigenaar al beet en ondertussen 2 jaar is, ligt de reden waarschijnlijk ook al behoorlijk ver weg. Om dat "eruit" te krijgen zal je dus of veel geduld moeten hebben en je echt laten informeren door mensen met ervaring of idd moeten besluiten dat ze een andere thuis moet krijgen. Maar inslapen ... daar vind ik het echt veel te vroeg voor en dat stond wel degelijk in jouw postje, hé? :(

Ik heb echt niet in "razernij" geantwoord hoor, dat doe ik hoogstens tegen mensen die ik persoonlijk ken, zomaar zeggen wat in me opkomt, maar als je de laatste weken 3 fretten hebt moeten afgeven, als je weet dat je morgen mee moet met iemand die de wereld verzet heeft om zijn fret langer te kunnen houden maar morgen toch de strijd moet gaan opgeven, draait je maag wel even om bij het lezen van "laten inslapen". Als een dier onhandelbaar is en zo agressief dat er echt, na veel proberen, niets meer als oplossing te bereiken valt, zijn er momenten (bv bij gevaarlijke honden) dat je niet anders kan, maar daar sta je volgens mij nog niet. Daarmee dat ik, hoe jij het aanvoelt, "uitschoot". ;) Ik heb nu eenmaal massa's méér geduld bij dieren dan bij mensen, net omdat de dieren compleet wat hun leven en hun toekomst betreft, van ons afhankelijk zijn. Zij "begrijpen" niet zomaar wat wij willen "zeggen", ze moeten het allemaal aanvoelen en dat kost nu eenmaal tijd en soms zelfs veel tijd.

Ik kan je zoveel tips geven, maar ik zei het al, het hangt er in de eerste plaats vanaf waarom jouw fretje bijt. Probleem is dat ik dan zowel jou als het fretje zou moeten zien, jullie omgang met elkaar zou moeten zien en jij ook jouw angst aan de kant zou moeten kunnen zetten, wil je iets bereiken bij haar. Het is heel normaal om bang te zijn voor die beten, die doen soms echt heel fel pijn, je moet het me niet zeggen, maar zolang ze voelt dat je bang bent, zal zij de baas blijven. Het klinkt allemaal logisch, het lijkt allemaal simpel maar wees gerust, bij elke (bijtende) opvanger die binnenkomt is het ook voor ons weer steeds opnieuw zoeken naar het hoe en het eventuele waarom. Zoals Jeanine al zei, dit allemaal "bespreken" op het forum, is niet evident en klinkt vaak harder of anders dan het bedoeld is. :)
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » vr jan 06, 2012 4:33 pm

Nu vraag ik mij wel af waarom de ene zo fel en hard bijt terwijl de andere zelf niet weet waarom ze tadjes heeft. Ik heb twee kittens maar met hen kunnen ze het niet goed vinden. Grizzly jaagt op hen en bijt zo hard dat ze ervan bloeden. Nu hou ik mijn fretjes aparkt in de keuken. Deze is wel niet zo groot maar ligt vol met speeltjes en mijzelf maar weet niet of dit voldoende is. Grizzly bijt al minder maar toch vind ik geen goede manier om dit af te leren.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » vr jan 06, 2012 4:51 pm

Het probleem is dat een volwassen kat dikwijls het hazenpad kiest als de fret in de buurt komt. Die kittens moeten nog leren uit hun buurt te blijven. Goed idee om ze wat uit elkaars buurt te houden tot de kittens groter zijn. Een keuken kan een gevaarlijk plaats zijn voor fretten, ze vinden gaten om in te kruipen die jij nog niet eens ontdekt hebt.Op ons laatste vakantieadres dacht ik alle gaten dichtgestopt te hebben met doeken. Zo konden ze niet vlug er door geraken, maar ons Thirza had er toch nog eentje gevonden en zat pardoes achter de plinten en onder de keukentoestellen. Gelukkig krijg ik haar vlot weer bij mij en kon ik erger voorkomen. Het feit dat Grizzly al minder bijt is toch een goed teken. Je moet blijven verder werken aan het vertrouwen in de eerste plaats. Enkel als ze vastbijt moet je snel optreden, wat nu ook weer niet wil zeggen dat je het gewoon bijten zonder slag of stoot moet nemen.Wel heel voorzichtig dat je de voorruitgang niet terug ongedaan maakt . Straffen is voor elke fret iets anders, de enen reageert al op de toon van je stem. De andere moet je soms iets harder aanpakken. Hoe ga je om met straf?
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Raven » vr jan 06, 2012 9:22 pm

Nu vraag ik mij wel af waarom de ene zo fel en hard bijt terwijl de andere zelf niet weet waarom ze tadjes heeft. Ik heb twee kittens maar met hen kunnen ze het niet goed vinden. Grizzly jaagt op hen en bijt zo hard dat ze ervan bloeden. Nu hou ik mijn fretjes aparkt in de keuken. Deze is wel niet zo groot maar ligt vol met speeltjes en mijzelf maar weet niet of dit voldoende is. Grizzly bijt al minder maar toch vind ik geen goede manier om dit af te leren.

Net zoals bij mensen hebben fretten verschillende karakters of zegt maar persoonlijkheden ;) En deze persoonlijkheid bepaald hoe men of dier reageert op bepaalde situatie. De ene heeft een korte lont en is explosief en de andere is te braaf en zo zijn er duizenden en duizenden combinaties van persoonlijkheden mogelijk.
Elkaar aanvoelen, vertrouwen opbouwen en tijd geven. Probeer gewoon je zelf te zijn.

Soms is de bezit of overheers drang of de terrein dwang van dominante fretten zeer naar voorkomend door hun persoonlijkheid en dan gaan ze soms al eens zwaar uit de bocht met andere dieren of zeg maar met alles.
Hier goed opletten en uiteen halen wanneer nodig, tijd geven en elkaar leren ruiken.

Afleiding is goed tijdens het vertrouwen opbouwen en heeft tijd nodig en wederom iedere fret is verschillend en reageert verschillend op straffen.
Maar consequent kordaat optreden, intonatie in de stem laat hen voelen & horen dat je het meent en ze reageren!
Zachte aanpak is niet mijn ding, dezelfde houding t.o.v. mijn fretten brengt hen dan ook niet van de wijs en luisteren zeer goed als ze zich een voorbij bijten en razen.
Zelfde houding, zelfde intonatie en niet tegen den die zo straffen en tegen de die zo en tegen haar en zus dan weer zo is allemaal kul of mode trend-achtig.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » za jan 07, 2012 12:35 pm

Zachte aanpak Raven is voor mij reeds de vruchtbaarste methode geweest. Dat wil niet zeggen dat ik mijn stem niet verhef, hen maar laat doen zonder slag of stoot. Zoals reeds eerder ergens gezegd, een dominante fret heeft meestal een grondige hekel aan het nekvel nemen. Bij Milo werkt het averechts, ook bij ons Free gaf dat een deuk in het vertrouwen. Ons Thirza is daar echter heel gevoelig aan, als ze eens te hard in mijn sok bijt. Ik neem haar in het nekvel terwijl ik haar boos toespreek, dat is voor haar al voldoende om onder de zetel te verdwijnen en bang er van onder te piepen. Ik moet zelden of niet straffen en dat is goed voor mij zo. Ik denk dat iedereen zowat zijn eigen methode moet kunnen vinden die werkt zonder het vertrouwen te schaden. Zolang je alles aanpast aan het kleine lijfje en met mate. De fret moet leren dat er iemand boven hem de baas is. Hier zit je al met een probleem dat de vorige eigenaar ook fel gebeten werd en er dus zeker nog veel werk zal zijn om dit ongedaan te maken. De vraag is dan ook hoe het komt dat er daar ook geen oplossing te vinden was en het fretje bevestigd is in het negatieve gedrag. Heropvoeden vraagt meer dan het opvoeden om vorige vergissingen goed te maken. ;)
Misschien kan TS even wat meer uitleg geven van het hoe en wat?
Elkaar aanvoelen, vertrouwen opbouwen en tijd geven. Probeer gewoon je zelf te zijn.
Dat is een heel goed begin en gouden raad;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Raven » za jan 07, 2012 6:27 pm

Jeanine ;)
Nu moet ik wel dieper in de materie gaan naar een paar uitlatingen ;) Doe ik toch graag nu in deze kalme dagen en ik heb terug wat meer vrijetijd :ninja:
Zolang je alles aanpast aan het kleine lijfje en met mate.
Dus hard zijn of harde aanpak heeft hier niets mee te maken maar eerder zonder medelijden, kordaat en bondig.

“is niet mijn ding“ en daarmee is al een heel groot deel beantwoord ;)
Net zoals een dominante fret heb ik mijn eigen karakter, denkwijze en handelswijze dat weer volledig verschilt van eender wie dan ook. ook loop ik niet mee in dat kudde gedoe. Noch praat ik iemand naar de mond.
Dus in straffen geven verschil ik ook… ik interpreteer gevoelens volledig anders dan U en andere dus ook in de reactie ;)
als ze eens te hard in mijn sok bijt
Hier zijn de sokken, voeten, schoenen e.a gewoon taboe punt uit. Alles wat niet mag blijft en is ten alle tijden taboe! Wat ik ook doe ik kan ze niet overhalen om in sokken te bijten… Spelen ze met hun toys is mijn vinger of stem (bepaalde intonatie) al meer dan genoeg om ze tot stoppen te dwingen… zonder dat er een fret weg kruipt.
Voorbeeld daarstraks een spel tussen mij en Dozer… Dozer word op de rug gehouden door mij en ik tussen zijn afwerende poten en kop op zijn buik blazend… poten en nagels en krabben erbij genomen… spel word heftiger en Dozer verliest bepaalde remmingen en bijt voluit zich vast in mijn wenkbrauw. Gewoon mijn intonatie liet hem direct terug lossen en het spel ging gewoon terug verder op een terug veel zachter niveau en een tranende oog van de pijn maar terug evenveel lol.
dat is voor haar al voldoende om onder de zetel te verdwijnen en bang er van onder te piepen.
Geen enkele fret is hier bang of kruip ergens weg onder of kiest het hazenpad… tenzij voor uitlokking tot actervolging spel... integendeel, ze komen juist nieuwsgierig af. Ik krijg de indruk dat ze willen weten wat er aan de hand is en waarom en wie enz.… Speels straffen ze mee of beschermen soms.
Het is niet de eerste keer dat ik Pebbles hoor piepen door het corrigerende gedrag van de heren na dat ze is berispt door mij.
Pebblels word gewoon het meest gestraft omdat ze totaal niet onder de indruk is van mijn intonatie en dominante houding en natuurlijk ook haar vrouwelijk karakter… terwijl de heren direct stoppen met… wat ze ook mogen doen dan, stoppen direct gaat Pebbles vrolijk uitdagend verder. :rol:
Wat wel indruk op haar maakt is de onderdrukking tegen de grond en even houden zo of de afzondering. Niet leuteren, roepen, intonatie of zeveren... gewoon zwijgend pakken en kot in en toe.

Nog een voorbeeld:
Pebbles heeft de laatste tijd af en toe de gewoonte als ze zit te wachten op het eten en ze is los om juist voor de deur een kakje af te nijpen.
Meerdere keren betrap ik haar juist net voor de daad en met opgeheven staart en dreig dan met mijn stem en vinger waarop ze dan direct stopt en in de bak gaat… Eenkeer deed ik alsof het niet zag en ze liet haar gaan tot ik ineens opkeek in haar richting waarop zij direct stopte en begon rond te lopen alsof er niets gebeurt was…
Het is soms leuk te zien hoe ze soms het laatste woord haalt met een minuscuul drolletje in een minuscuul plasje ;) dit nadat ze al meerdere keren de bak is in gesprongen na een blik van mij.
Kortom ze luisteren goed… zelfs dat ze een ontsnapping poging doen stoppen ze op stem.
Ze weten wat mag en niet mag, kordaat worden ze erop gewezen en ik blijf dit consequent opvolgen en hen er aan te herinneren. Zonder hen naar troeteldier te bevorderen en hun eigen waardige ik behouden.
Soms kom ik in contact met andere fretten eigenaars en ik zie… en ik heb veel keer mijn bedenkingen wat bedroevend is naar de fretten gemeenschap.
Leren, verstaan, aanvoelen, kort en bondig en wederzijds respect is meer mijn ding

Wat er ook is verkeerd gelopen in het verleden... is verleden en voorbij nu moet een nieuw baasje gewoon zijn eigen open zetten en het vertrouwen winnen van een beschadigd dier... dit gaat langer duren als normaal maar moet en gaat lukken! Niet opgeven en er komt veel terug.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » za jan 07, 2012 8:29 pm

Dus hard zijn of harde aanpak heeft hier niets mee te maken maar eerder zonder medelijden, kordaat en bondig.
Dat noem ik niet de harde aanpak, maar de zachte ;) Ik bedoel dus niet dat als ze bijten je ze een knuffel zou moeten geven. :mrgreen:
Raven topic starter heeft volgens mij nog geen ervaring en zal van alles lezen op het forum. Als men spreekt van een tik weten wij wat er bedoeld wordt. In die optiek moet je dan ook mijn antwoord lezen aangepast aan het lijfje. ;)
Dozer verliest bepaalde remmingen en bijt voluit zich vast in mijn wenkbrauw
Is volgens mij toch niet anders dan Thirza en mijn sok. Ik kan gerust blootvoets lopen zonder dat ze bijt. ;) Het is haar manier van doen als ze opgepakt wil worden, de brokkenpot leeg staat, kortom als ze iets wil. Haar eigen manier van communiceren met mij, maar af en toe doet ze het iets te hard. De sok op zich heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht die sterker is dan haar wil en soms de bovenhand durft nemen.
Pebblels word gewoon het meest gestraft omdat ze totaal niet onder de indruk is van mijn intonatie
Thirza luistert wel maar komt toch terug om verder te doen, dan komt voor mij het moment van haar in het nekvel te nemen. Ze lost dan onmiddellijk de sok, krijgt haar reprimande en wordt op de grond geplaatst. Pas dan vlucht ze onder de zetel weg als reactie. Het is niet zo dat ze bang van mij of haar baasje is, zodra ik haar roep of wil opnemen is er geen probleem . Misschien niet goed uitgelegd en met te weinig woorden hoe ze zich gedraagt na straffen. Ze weet verdorie heel goed dat het niet mag en dat zie je aan haar reactie.
Leren, verstaan, aanvoelen, kort en bondig en wederzijds respect is meer mijn ding
Ik denk dat er toch niet zo een groot verschil is in onze zienswijze ;)
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » zo jan 08, 2012 1:01 pm

Als ik mijn stem verhoog begint Sandy al een beetje te luisteren. Grizzly kan wel lief zijn wanneer ze juist uit hun kooi mogen. Dan kan ik haar uit de kooi nemen en zo een tien tal min bij mij houden en wat rondlopen zodat ze overal eens kan snuffelen. Maar oppeens is ze het beu en dan wil ze los met alle gevolgen. Een keer ze loslopen kan ik haar alleen opnemen als ze weten dat ze een snoepje krijgen.

Ook heb ik ondervonden dat ze alleen 'braaf' is al is haar oppak met mijn hand op de grond en zo onder haar buikje kom. Ik denk ook dat ze wat jaloers is op Sandy sommige keren. Als ik dan wat speel met Sandy komt ze afgestormd en kijkt ze meteen om mij te bijten gelijk waar ze maar kan.
Ik ben heel wat voorzichtiger; in de laaste dagen niet meer gebeten maar wel veel pogingen tot. Nu vraag ik mij af als er een manier bestaat waarop ik Grizzly kan nemen en wat rond wandelen enzo om mij en alles gewoon te worden zonder dat ze meteen in mijn handen kan bijten en dat ze haar veilig voelt.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » zo jan 08, 2012 5:32 pm

Ferry, als ik dit lees heb ik toch het gevoel dat het sneller goed komt dan verwacht. :domhoog:
Tien minuten is voor een fretje een heel lange tijd om rondgedragen te worden. Dat ze dan liever wil spelen is niet meer dan normaal. Dat ze komt om een koekje te halen is ook normaal te noemen, mocht ze absoluut geen vertrouwen hebben zou dat minder goed lukken.
Ook heb ik ondervonden dat ze alleen 'braaf' is al is haar oppak met mijn hand op de grond en zo onder haar buikje kom.
Een fret is roofdier en prooidier, de vijand kan een roofvogel zijn. Als jij je hand gebruikt zoals de klauw van een roofvogel, over de rug, is het een natuurlijke reactie om die af te weren. Het best schep je letterlijk je fret snel op, dus onder de buik door zoals je ondervonden hebt. Een manier om minder snel aan je hand te kunnen is de fret opscheppen, wijs en middenvinger rond het kopje met de vingers over de schouders heen. Het kopje zit zo vast tussen je vingers en als je dat goed doet is de kans veel kleiner dat ze je kan bijten. Het lichaam laat je rusten op je onderarm, zo ervaart ze dat ze voldoende ondersteunt wordt en niet zal vallen. Ook geen reden heeft om haar met haar tandjes vast te houden. ;) De andere hand gebruik je om te aaien en snoepjes aan te bieden, zo leert ze dat dit best aangenaam kan zijn. Daar Grizzly het dominate fretje is wil ze ook het beschermende fretje voor Sandy zijn. Daar ze zelf je nog niet voldoende vertrouwt neemt ze Sandy in bescherming door naar jou uit te vallen. Blijven verder werken aan het winnen van het vertrouwen zal werken hier. Ook zal je eigen zelfvertrouwen toenemen en dat zal ze ook voelen en er zich naar gedragen. Als jij aarzelt voelt ze dat onmiddellijk aan en profiteert om de bovenhand te krijgen. Vaak belonen werkt veel beter dan straffen, op langere termijn is dat geen snoepje maar een knuffeltje. Je kan ook de minder geschikte snoepjes vervangen door een ander brokje als beloning te geven of de gewone brokjes. Alles wat ze uit je hand krijgt is een beloning op zich.
Probeer geen wonder te verkrijgen en bouw stelselmatig en met veel geduld verder op. ;)
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » do mar 15, 2012 4:41 pm

Bedankt aan iedereen voor de uitleg, tips... Montenteel is Grizzly ziek :(. Maar ze is wel heel braaf nu.
Volledig afleren van bijten lukt momenteel niet maar ik moet zeggen dat ze wel braaf geworden is :). Het is nu van eind Januari geleden dat ze nog heeft gebeten naar mij. Ze is geen knuffelfret maar op de gepaste momenten heeft ze wel graag een knuffel.
Nu is Grizzly ziek en is ze graag bij mij, tenzij voor haar spuitje :p. Maar mijn vriendin wordt nog altijd gebeten dus zij moet wel opletten. Grizzly is een leuk en aanhankelijk fretje met een fel karakter, maar een lief fretje die ik niet meer zou kunnen missen :wub: . Dus bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » do mar 15, 2012 5:09 pm

Wat is er mis met Grizzly? Je vriendin moet voor haar zelf opkomen zodat de fretten weten dat ook zij boven hen staat ;)
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » do mar 15, 2012 5:12 pm

Grizzly heeft last van haar maag en darmen. Mijn vriendin is bang van haar dus dat is iets dat niet zal lukken :p. Nuja ik laat ze ook alleen uit als ik thuis ben zo vermijd ik problemen.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Margiet » vr mar 16, 2012 1:08 am

Enerzijds fijn te lezen dat Grizzly al wat makkelijker in de omgang is, anderzijds erg te horen dat ze maagklachten heeft ... :(

Even teruglezend in je eerste postjes las ik idd zoals ik me dacht te herinneren, dat zij ook al de bijter van de 2 was bij haar vorige baasjes. Waarschijnlijk heeft ze dus in haar leventje al heel wat stress meegemaakt, onder andere door haar eigen bijten, maar dat snapt zo 'n klein ding helemaal niet, waardoor ze nu waarschijnlijk met maagklachten zit. Heb je ook antibiotica (2 soorten) voorgeschreven gekregen van je Da? Anders ga je mss wel de "klachten" aan 't verzachten zijn maar geen oorzaak wegnemen (de Helicobacter dus), die maagzweren kan veroorzaken indien niet op tijd behandeld).

Probeer je vriendin ook duidelijk te maken dat grizzly hoogstwaarschijnlijk bijt als gevolg van een vicieuze cirkel waar het diertje niet uitgeraakt. Ze beet ooit, kreeg op haar voeten en beet dan waarschijnlijk uit angst of woede, kreeg nog meer op haar donder enz... waarna ze ook nog verhuizen moest naar wildvreemde mensen en een totaal nieuwe omgeving, je zou het voor minder dan dat aan je maag krijgen. Geef je vriendin alle leuke dingen om te doen met je fret, bv laat haar de snoepjes geven als ze terug goed aan de eet is, laat haar alleen maar de "flinke meid"-uitingen geven, laat haar Grizzly lokken met dingen die het fretje leuk vindt, zodat het snotje na een tijdje weet dat naar jouw vriendin gaan altijd iets fijns betekent. je vriendin moet idd ook haar angst afleren, anders gaat Grizzly haar ook nooit vertrouwen maar dat zal al makkelijker gaan als ze zelf merkt dat het fretje niet telkens meer bijt als ze voor iets leuks komt of geroepen wordt. Het oppakken, het medicatie-geven, doe jij dat gewoon verder, blijkbaar heeft Grizzly al heel wat meer vertrouwen in jou gekregen! :domhoog:

Ik kan het alleen maar toejuichen als verwrongen situaties na een tijdje toch al iets beter beginnen te gaan! :) Ik hoop echt dat Grizzly vlot genezen mag en dat jullie over een jaartje lachend kunnen terugdenken aan dat bijtend spookje van toen, dat nu zo lief geworden is!! :domhoog:
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » vr apr 27, 2012 6:26 pm

Hey iedereen

Met Grizzly gaat het niet zo best. Ze is terug ziek. Nuja ze heeft nooit echt veel beter geweest. Grizzly zakt terug door haar achterpootjes en is nog vermagerd sinds ik de laatste keer naar de dierenarts ben geweest. Moet nu een week terug die medicatie geven en dan moet ze donderdag bloed getrokken worden om te kijken wat er aan de hand is :( . Mijn lief beestje moet dan een nacht daar blijven. Hoop echt dat ze alleen maar een darmonsteking heeft.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » vr apr 27, 2012 9:39 pm

Oei, door de pootjes zakken is echt niet goed. Ik vrees als ze diarree heeft dat ze wel eens zou kunnen uitdrogen, dit is dan zeer ernstig. Kan je wat meer info geven over het hoe,wat en wanneer?
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » ma apr 30, 2012 12:18 pm

De eerste keer halfweg Maart was een klein beetje uitgedroogd. Toen heeft ze een prik gekregen van de dierenarts met een vloeistof om dit tegen te gaan. Moest dan 14 dagen medicijnen geven. Ze heeft een tijdje beter geweest maar nu is Grizzly terug ziek. Net als halfweg Maart zakt ze terug door haar achterpootjes en voelt haar buikje enom pap achtig volgens de dierenarts.
Ik heb de 2 meisjes apart in een kooi gestoken. Sandy vindt dit verre van leuk maar Grizzly is wel rustiger nu.
Vorige week donderdag terug geweest naar de dierenkliniek. Moet de medicijnen terug opstarten en bloed laten trekken om te kijken of er nog iets meer aan de hand is met haar. Ze is 'minder' ziek dan half weg Maart.
Momenteel is de diarree minder maar haar uitwerpselen zijn nog altijd niet goed. Groenachtig en net alsof het vol zaadjes zit. Maar ze begint terug voorzichtig te spelen en langer wakker (buiten de kooi spelen) te blijven.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor jeanine » ma apr 30, 2012 1:29 pm

Misschien brengt de bloedprik al wat meer licht in de zaak.
dierenkliniek
Je gaat naar UGent met haar denk ik ? Daar kan men de stoelgang testen op HB wat in een ander labo niet kan.
Verzorg ze maar goed,darmproblemen kunnen hardnekkig zijn. ;)
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Ferry » ma apr 30, 2012 4:17 pm

Nee naar daar ga ik niet. Dierenartsenpraktijk De Gouden Poort. Ze krijgt veel aandacht. Meestal te veel naar haar gedacht :p.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Dominante Fret

Berichtdoor Buda » wo mei 02, 2012 7:22 pm

Ik lees vooral dat je affectie wilt van je huisdier, misschien heeft dat beestje gewoon niet de aanleg om knuffelachtig te zijn?
Als je het gerust laat, komt het misschoien nog wel eens spontaan bij je?
En kan je er dan nog een knuffel aan geven van tijd tot tijd.

Sayko at hier zen papje en lag dan nog een half uur in m'n pyjama opgekruld.
Buda daarintegen, die passeert je als een wervelwind, waar je hem eens kan uit oppikken en platknijpen, maar binnen de 5 tellen wil hij weer op de grond.
Soms komt hij ook zelf aan m'n broek krabben, en grabbelt ie mijn hand vast voor een knuffel, maar die duurt ook echt maar 5 tellen hoor.

En anders, platknuffelen wil gewoon ook al is helpen, als buda in een zotte bui erop los hapt, grabbel'k hem ook gewoon tussen m'n armen en uiteindelijk eindigt dat dan in likjes :wub: terwijl (en ik kan je verzekeren) buda was als pup tot zen bijna 1 jaar, een happer, die in het rond beet als bezeten, oke, hij beet niet hard, maar je moest hem niet proberen aaien.
Bloed zweet en tranen om fretties te temmen :p maar volhouden is eigenlijk gewoon de boodschap :wub: Opvoeding loont :p Buda hapt geen tenen, hapt wel nog wat in het rond als hij speels is, maar eens een tand mijn vinger raakt is het wel straf. En dat weet hij maar al te goed :hammer:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 20 gasten