Den dunne en den dikke

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Den dunne en den dikke

Berichtdoor Jamjam » do feb 09, 2012 5:38 pm

Ik heb eigenlijk ene vraagje.

Ik heb dus twee spruiten. Papillon en Zarco. Nu is het feit dat de ene een beetje te dik is en de andere te mager.

Den dikke weegt 1kg860 ongeveer en staat op 'dieet', wat inhoud dat hij niet meer dan 60gr korrels krijgt per dag. Dit in twee keer gegeven, omdat hij anders alles direct op eet. Nu denk ik dat dit voorkomt (dat alles ineens opeten) van in zijn vorige thuissituatie. Ik stel me namelijk ernstige vragen bij het feit f hij wel goed verzorgt is geweest. Als ik hem ging gaan halen, stonk hij uren in de wind, en kreeg ik korrels mee waar er vuil in zat!!!! En een kooi dat je het kleur niet meer van zag! Ik heb daar twee dagen kokhalzend aan staan kuisen, en toen opgegeven omdat het gewoon bleef stinken. Ze gebruikte hem om mee te kweken, maar de andere fret is op onduidelijke manier overleden. Vermoed dus dat hij niet regelmatig eten kreeg, doordat ze eigenllijk in de week niet thuis was.
Ik ben blij dat ik hem een betere thuis heb kunne geven! Hij is hier een super-knuffelbeer geworden!
Mijn vraag is nu: ondanks zijn dieet, blijft hij verdikken (hij is wel onlangs gecastreerd), iemand enige tips hoe ik hem nog op zijn gewicht zou kunne houden? Wil hem niet te ver laten komen zodat hij er ziek van wordt!

Dan mijn andere kapoen is net het omgekeerde.
Hij is altijd aan de magere kant geweest... Maar nu staat hij heel mager en voel je al zijn botjes (hij weegt ongeveer 1kg). Hij krijgt al elke avond extra pap (convalescence support) en enkele snoepjes en ook zijn 'olie' krijgt hij elke dag. Korrels staan een hele dag ter beschikking voor hem. Hij eeet en drinkt goed en is ook actief, maar toch... dat gewicht stoort me een beetje. Iemand daar een tip voor? Om hem een beetje dikker te krijgen?
Hij kampt ook met een chronische longontsteking, maar heeft daar niet zo heel veel last van dankzij de medicatie, vermoed dus niet dat het daar mee te maken heeft.


Groetjes Jamie Lee, Papillon en Zarco
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor a3ke » do feb 09, 2012 7:30 pm

Hoe komde derbij om ne fret op dieet te zetten ? (en dan bedoel ik niet dat dat nooit het geval kan zijn maar dat gewicht is lang niet zeldzaam )
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor Jamjam » do feb 09, 2012 9:15 pm

Hoe komde derbij om ne fret op dieet te zetten ? (en dan bedoel ik niet dat dat nooit het geval kan zijn maar dat gewicht is lang niet zeldzaam )
Omdat hij tijdens het rondlopen zelfs zijn achterpoten niet deftig kon gebruiken...hij sleepte zich voort en duwde zich voort op zijn buik, nu is dit wel al iets verbeterd. Hij kan ook geen dingen opkruipen. Iets van 15cmg eraakt hijgewoon niet op. Het is niet dat hij moet afvallen, maar wil hem gewoon op het gewicht houden dat hij nu staat. Zdatzijn spieren in zijn achteroten iet nog meer belast worden.

Hij eet ook echt alls op wat je hem geeft, ook al zou je hem 2 potten vol met eten geven. Alles is op tegen de avond!
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor jeanine » vr feb 10, 2012 12:49 pm

Uwe dikke kan gerust nog wat bijkomen, het is winter en een fret heeft een speklaagje nodig dan. Dus geen dieet, een fret zal zich zelden ziek of overeten. Zodra het maximum gewicht bereikt is stopt de fret zelf door minder te eten. Je denkt dat zijn vorige verblijfplaats niet de juiste was. Dan is het mogelijk dat hij behalve om te paren niet eens de kooi uit mocht. Dat beestje kan op die manier geen sterk spierstelsel ontwikkelen. Bekijk het als een sporter, eenmaal die stopt met trainen verdwijnt de spiermassa veel vlugger dan die ontwikkeld werd. ;) Wat de dunne betreft, vrees ik hier dat die longonsteking toch tol eist.
Mocht je ooit nog ergens iets lezen van soya aan je fret te geven om aan te komen,doe dit niet!. Ik ben ooit zo dwaas geweest om dit te doen en het fretje heeft er cronische diarree aan overgehouden.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor JajaChu » za feb 11, 2012 11:20 am

Als een fret niet meer optimaal kan lopen dan kan ik het enkel beamen dat je hem wat op dieet zet...
Het mag dan wel winter zijn en ze mogen zeker een extra vetlaagje hebben tegen de kou maar als hun mobiliteit eronder gaat leiden dan is het echt wel een beetje té als je het mij vraagt...
1kg800 hoeft op zich helemaal niet te dik te zijn maar als het een kleinere fret is en die zoals ze schrijf zijn achterpoten moet slepen dan is er echt wel een dieetje nodig... Moseby weegt hier ook maar een dikke kg100, moest die dat gewicht hebben dan zou dat ook niet gezond zijn dus het kan best dat 1kg800 te zwaar is...
Afbeelding


Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor Margiet » za feb 11, 2012 12:41 pm

Als een fret niet meer optimaal kan lopen dan kan ik het enkel beamen dat je hem wat op dieet zet...
Het mag dan wel winter zijn en ze mogen zeker een extra vetlaagje hebben tegen de kou maar als hun mobiliteit eronder gaat leiden dan is het echt wel een beetje té als je het mij vraagt...
1kg800 hoeft op zich helemaal niet te dik te zijn maar als het een kleinere fret is en die zoals ze schrijf zijn achterpoten moet slepen dan is er echt wel een dieetje nodig... Moseby weegt hier ook maar een dikke kg100, moest die dat gewicht hebben dan zou dat ook niet gezond zijn dus het kan best dat 1kg800 te zwaar is...
Ik ben compleet tegen het op dieet zetten van een fret maar in dit geval kan ik enkel beamen wat Jana zegt. Als ze er zelf hinder van ondervinden, kan het gewoon echt niet meer "gezond" zijn.

Een te dikke fret beweegt veel minder waardoor hij nog dikker wordt uiteraard en er na een tijdje een hoop ellende door kan krijgen. Hier zitten ook "dikkerds" samen maar ze hebben niet bepaald last van hun gewicht, al leek het hier bij ons Stuiterbal (moer van 1,4kg) even de verkeerde kant op te gaan. Door het loops worden eet ze nu blijkbaar zelf wat minder en het is opvallend hoeveel actiever ze nu ook rond kan huppelen. ;) Een "goed gevulde" fret, oké, maar te is te, hé! xp

Andere voeding zou mss kunnen helpen, ja, hij moet natuurlijk ook geen echte honger gaan lijden, hé ... Ons Stuitertje at volgens mij echter niet zoveel uit honger als wel uit "verveling". Ze mag 4u uit per dag, minstens, maar in haar kooi vond ze er in 't begin hier niet veel aan. Ze komt dan ook van ergens waar ze meer plaats gewoon was, ze had een "box" samen met andere moeren, kende het opsluiten in een kooi dus niet. Nu heeft ze blijkbaar aanvaard dat er uren zijn van héél veel plaats en uren van "dodo-doen" en blijkbaar doet dat de verveling verdwijnen! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor Jamjam » za feb 11, 2012 7:54 pm

Als een fret niet meer optimaal kan lopen dan kan ik het enkel beamen dat je hem wat op dieet zet...
Het mag dan wel winter zijn en ze mogen zeker een extra vetlaagje hebben tegen de kou maar als hun mobiliteit eronder gaat leiden dan is het echt wel een beetje té als je het mij vraagt...
1kg800 hoeft op zich helemaal niet te dik te zijn maar als het een kleinere fret is en die zoals ze schrijf zijn achterpoten moet slepen dan is er echt wel een dieetje nodig... Moseby weegt hier ook maar een dikke kg100, moest die dat gewicht hebben dan zou dat ook niet gezond zijn dus het kan best dat 1kg800 te zwaar is...
Ik ben compleet tegen het op dieet zetten van een fret maar in dit geval kan ik enkel beamen wat Jana zegt. Als ze er zelf hinder van ondervinden, kan het gewoon echt niet meer "gezond" zijn.

Een te dikke fret beweegt veel minder waardoor hij nog dikker wordt uiteraard en er na een tijdje een hoop ellende door kan krijgen. Hier zitten ook "dikkerds" samen maar ze hebben niet bepaald last van hun gewicht, al leek het hier bij ons Stuiterbal (moer van 1,4kg) even de verkeerde kant op te gaan. Door het loops worden eet ze nu blijkbaar zelf wat minder en het is opvallend hoeveel actiever ze nu ook rond kan huppelen. ;) Een "goed gevulde" fret, oké, maar te is te, hé! xp

Andere voeding zou mss kunnen helpen, ja, hij moet natuurlijk ook geen echte honger gaan lijden, hé ... Ons Stuitertje at volgens mij echter niet zoveel uit honger als wel uit "verveling". Ze mag 4u uit per dag, minstens, maar in haar kooi vond ze er in 't begin hier niet veel aan. Ze komt dan ook van ergens waar ze meer plaats gewoon was, ze had een "box" samen met andere moeren, kende het opsluiten in een kooi dus niet. Nu heeft ze blijkbaar aanvaard dat er uren zijn van héél veel plaats en uren van "dodo-doen" en blijkbaar doet dat de verveling verdwijnen! ;)
Ik ben er ook niet voor om een dier op dieet te zetten, maar doordat hij er last van ondervind, wil ik hem vooral gewoon op gewicht houden zodat hij niet nog zwaarder wordt. Hij heeft een goed vetlaagje, voel zijn ribbetjes niet meer :) Hij krijgt 'Supreme selective ferret', mijn andere en vorige fretten zijn daar heel goed mee en naar het schijnt is dat een van de betere kwaliteiten.
Ik denk dat het daar ook wat door komt? Zou het niet mogelijk zijn dat zijn vorig voedsel (er zat zelfs vuil in) te weinig goede voedingsstoffen bevatte en hij er daardoor meer van moest eten en dat hij die gewoonte nu ook nog heeft?
Ik moet wel zeggen dat hij sinds enkele dagen niet alles meer op eet wat hij maar kan pakken. Er liggen dus nog wat korreltjes in zijn bakjes. Hopelijk gaat het dus de goede kant op, want zoals ik al zei zet ik ook niet graag een fret op dieet.
Hierdoor kunnen ze ook niet samen zitten, ze spelen wel samen en lopen samen rond, maar elk heeft zijn eigen kooi.

Over de magere: zou het helpen als ik van zijn brokje een extra papje maak? Maar maak ik hem dan niet gewoon dat hij niet meer moet knabbelen? Hij eet eigenlijk wel zelf.

Groetjes
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor jeanine » za feb 11, 2012 9:53 pm

Het is normaal hoe beter de kwaliteit hoe minder brok ze nodig hebben. Misschien was hij gewoon van veel korrels te moeten eten en bleef dit door doen met de nieuwe brokken. Zoals je zelf zegt, hij mindert al.
Ik maak Milo papjes van gemalen brok met een lepeltje Waltham bij. Milo staat ondanks zijn papjes al weer op zijn gewicht van maart vorig jaar, 1285gr. :( Ik wil voor het ogenblik de Waltham ook niet echt opdrijven omdat er mogelijks gevaar in schuilt dat een probleem niet tijdig ontdekt wordt zo.
Ik heb hier eentje op logement gehad waar er ook geen speklaagje aan te krijgen was. De fret was goed gezond maar naar mijn normen toch te mager. Even groot als Milo en ruim 150 tot 200 gr. minder.
Je kan misschien eens proberen om wat extra vlees te geven :idea:
Ik denk dat je het kan vergelijken met mensen, de één eet amper en komt aan. De ander vreet zich te pletter en blijft graatmager.
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Den dunne en den dikke

Berichtdoor a3ke » zo feb 12, 2012 9:29 am

Ik denk dat je het kan vergelijken met mensen, de één eet amper en komt aan. De ander vreet zich te pletter en blijft graatmager.
:domhoog: :rol: :roll: :mrgreen:
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten