speeldagen

Dit forum staat open voor al wat met onze activiteiten te maken heeft. Zowel de eigen initiatieven alsook onze externe deelnames aan andere evenementen. Hier kan je zowel met een evaluatie terecht, als met vragen over de komende events. Ook zal er op dit forum regelmatig de vraag naar medewerkers gesteld worden.
Gebruikersavatar
Fay'ke
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 14, 2014 4:16 pm

speeldagen

Berichtdoor Fay'ke » wo mar 19, 2014 8:19 pm

Hoi,

Normaal ging ik op de vorige speelnamiddag aanwezig zijn omdat mijn fretje mijn papa enzo beet en zo dat ze eens konden zien wat het probleem is.
Nu lag ik onverwachts in het ziekenhuis en ben dus niet kunnen komen, nu was mijn vraag wanneer is e volgende speelnamiddag en is er ergens een kalender van dit jaar al ?


Groetjes

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor jeanine » do mar 20, 2014 8:15 am

Het eerste wat op het programma staat is de beurs in Gent denk ik.
http://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/ ... 1cb3c31464
Niet zoals een speelnamiddag, wel een grote speeltuin voor de fretten in orde met de entingen. Baasjes en DFA staan ter beschikking voor vragen en advies.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor jeanine » zo jun 01, 2014 9:24 am

Ik zie net dat er op 8 juni een speelnamiddag voorzien is in Hofstade nabij Mechelen. ;)
Hofstade (Zemst), Gasthuishofweg 5.
Afbeelding

Eliza&fiene
Berichten: 0
Lid geworden op: do mei 08, 2014 6:42 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor Eliza&fiene » za jun 14, 2014 1:13 pm

Wanneer is de volgende speelnamiddag?

Gr

Gebruikersavatar
diocletian
Berichten: 0
Lid geworden op: zo mei 06, 2012 9:23 am

Re: speeldagen

Berichtdoor diocletian » zo aug 03, 2014 12:25 am

Hoi iedereen,
Het is nu 2 augustus - mijn kleine Amosje vraagt of er de komende weken/maand(en) nog speeldagen of grote speeldagen zijn georganiseerd?

veerlecriel
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 26, 2014 9:47 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor veerlecriel » do aug 28, 2014 8:30 pm

Hallo,

ik zou binnekort een fretje kopen. Had een gekocht maar moest em na 2 dagen wegdoen.
hij was agressief en heeft zo hard gebeten dat mijn bovenste vingerkootje gebroken is.
ik zou nu graag als ik een nieuwtje heb eens ergens een gaan met hem/haar.
ik woon ik eeklo in oostvlaanderen en kan me enkel verplaatsen via openbaar vervoer en fiets.
ik weet eigelijk niet of een fret zelfs op de trein of bus mag.

groeten veerle

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor jeanine » vr aug 29, 2014 9:12 am

Zelden is een fret agressief, eerder bang in de nieuwe omgeving. Een fret moet de tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Ook de plaats waar je een fret haalt is bepalend. Als de fretjes van kleins af in de handen genomen worden zijn ze dit beter gewoon. Een pup bijt bijna altijd en zelf sta je in voor een verdere goede opvoeding. Dat vraagt inzicht en ervaring om niet voor verrassingen te komen met een fret die blijft bijten door verkeerde opvoeding. Aan iemand die pas een eerste fret in huis haalt raad ik steeds een opvangertje aan. Die zijn al opgevoed en mensen goed gewoon gemaakt. De kans op een echte bijter is zo al heel wat minder. Tevens zal men een beginneling geen moeilijke fret meegeven, maar een fretje dat best handelbaar is. Ook dan is een beet niet uit te sluiten, vaak doordat de nieuwe eigenaar te onervaren is en verkeerde handelingen doet. Meestal is het zo dat het baasje moet aangeleerd worden hoe je met een fret moet handelen. Er gaat dan ook geen opvangertje weg bij DFA zonder dat het toekomstig baasje al het nodige inzicht meekrijgt. Je kan dit zien als een gebruikshandleiding voor het fretje dat je in huis haalt. Tevens kan je achteraf nog terecht als er vragen zijn en goede raad om het anders en beter te doen. De verplaatsing op openbaar vervoer is toegestaan als je het fretje in een carrier meeneemt. Los aan een leibandje is om problemen vragen. Meestal kent men geen fret en neemt men er aanstoot aan, het is niet zoals een hond waar men aan gewoon is. Met de fiets gaat een fret ook in een carrier mee. In Oost Vlaanderen zijn er momenteel geen opvangfretjes denk ik. Daar kan onze opvangverantwoordelijke je meer info over geven.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... f=5&t=8959 hier vind je de gegevens. ;)
Koop zeker geen fretje in een dierenwinkel, meestal kom je er niet goed beslagen op glad ijs terecht.
Wat ik je ook zou aanraden is om eens goed het forum door te lezen. Een schat aan informatie van wat de problemen met een fret zijn met mogelijke oplossingen. Dit op medisch vlak en opvoeding.
Een fret kan goedkoop lijken bij aankoop maar duur aan medische zorgen. Een opvangfret gaat weg met identificatie chip, inenting en castratie. Kosten die reeds in de adoptieprijs zitten. Haal je ergens anders een fret komen die kosten nog bovenop de prijs die je betaald. Voor een moertje van levensbelang om gecastreerd te worden. Een ram zal handelbaarder zijn en minder sterk ruiken dan. Zonder deze kosten te maken zal je nare ervaringen opstapelen. ;)
Afbeelding

veerlecriel
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 26, 2014 9:47 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor veerlecriel » vr aug 29, 2014 6:02 pm

Dank je voor al de nuttige info.
ik heb inderdaad de site al bijna van buiten geleerd :D.
morgen ga ik langs bij mensen die fretten nestjes hebben.
mijn vriend wil perse een jong omdat hij het dan volledig kan opvoeden.
mij is het gelijk zolang het maar een lieveke is en geen vingers meer breekt.
hebben jullie enige tips waar ik op kan letten morgen hoe ik best eentje kies die ons leik zou vinden?

groeten veerle

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: speeldagen

Berichtdoor jeanine » vr aug 29, 2014 9:38 pm

Veerle, goed dat je al een en ander doorgenomen hebt.
Zo zal je vast opgemerkt hebben dat telkens dezelfde raad gegeven wordt als het om een eerste fret nemen gaat. Dit met het doel om geen al te onaangename bijt ervaringen te hebben bij een eerste fret. Net als je vriend wou ik om dezelfde reden een pup. Op aanraden dan toch maar voor opvangers gegaan, dit zonder ook maar 1 moment spijt van te hebben gehad.
Na 7 opvangfretjes en 7 jaar fretten vond ik de tijd rijp om een pup in huis te halen. Ik merk geen enkel verschil in de omgang met de pup eenmaal opgevoed als met de opvangertjes die volwassen in huis gekomen zijn. Allen een eigen karakter waar je moet mee leren omgaan.
Het opvoeden van de pup was voor mij dikwijls wat zwaarder dan verwacht. Zo beet die nog aan alles wat maar mogelijk was, had ik nog nooit gehad met de opvangers. Vaak beet die vrij hard tijdens het spelen, had nog niet door dat mijn huid minder dik was dan van de soortgenootjes. Overdreven veel energie die er uit moest met lange wandelingen te maken. Uiteindelijk is ook de pup volwassen geworden en lief in de omgang.
Als je bij een kweker zou gaan kijk goed naar de omstandigheden daar. Is het er netjes en goed ingericht, een kattenbak waar de uitwerpselen in liggen en geen kooi vol met uitwerpselen her en der. De pups zullen dan moeilijker zindelijk worden. Zijn de ouderdieren ook te bezichtigen en zien ze er goed uit. Zijn de pups levendig, een mooie vacht en nieuwsgierig. Krijgen ze deftige voeding en geen goedkoop katten eten of erger. Kittenvoeding van een goed en wat duurder merk kan wel voor een fret. Gebruikt men handschoenen om de fretjes te hanteren, zijn ze vaak al minder handtam dan wenselijk.
Rond deze periode zijn de meeste pups al half volwassen. Een moertje werpt in het late voorjaar haar jongen.
Dan nog de keuze tussen een rammetje en moertje maken. Een operatie om te castreren is duurder bij een moertje dan bij een ram.
Succes bij het vinden van het juiste maatje en bedenk dat een beet niet uitzonderlijk zal zijn.
Afbeelding


Terug naar “Activiteiten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten