Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Dit forum staat open voor al wat met onze activiteiten te maken heeft. Zowel de eigen initiatieven alsook onze externe deelnames aan andere evenementen. Hier kan je zowel met een evaluatie terecht, als met vragen over de komende events. Ook zal er op dit forum regelmatig de vraag naar medewerkers gesteld worden.
Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Marianneke » ma okt 04, 2010 11:41 am

Hoi hoi iedereen,

Prangende situatie hier: ik ben Jupi haar vaccinatieboekje ergens in de verhuis kwijtgeraakt. Ik heb dus met de DA gebeld en zij kunnen een nieuw boekje maken, maar de dierenarts beweert dat het volstaat als zij hierin noteren dat dit het 2de vaccinatieboekje is en dat de vorige vaccinaties in orde zijn (dat zijn ze ook wel, 'k zou het anders niet riskeren van ze mee te pakken, stel je voor!), maar! mijn vraag is dus of dit ook voor de organisatie van de frettenark in orde is dan... In Januari moeten onze frettebeestjes pas terug voor hun inentingen, maar het boekje zal al eerder klaar zijn...
Mag ons Jupi dan mee naar de speelnamiddagen, als ik dat boekje al ga halen, waarin de dierenarts verklaart dat de vorige vaccins in orde zijn of niet?
Groetjes, pootjes en bijtjes (van de fretjes welteverstaan ;))

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor nielsvl » ma okt 04, 2010 12:01 pm

Bij welke dierenarts ga je?

Het probleem is dat sommige dierenartsen een fret niet correct inenten. Zo wordt soms geen booster gezet of wordt soms het verkeerde middel gebruikt.

Als dat een voor ons bekende dierenarts is zal het wel geen probleem zijn dan, anders kan je misschien eens vragen of hij de datum en enstof erbij wil zetten als dit nog mogelijk is?

Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Marianneke » ma okt 04, 2010 12:29 pm

't Is Veerle Guffens uit Hoogstraten, 'k geloof dat die voor de mensen uit de kempen wel bekend is... Ik ben immers op aanraden van frettenkenners naar haar gemuteerd van bij onze oorspronkelijke dierenarts, die was zo niet thuis in fretjes, maar zij dus wel, kgeloof dat ze trouwens ook flyers enzo verspreidt van frettenverenigingen (maar kdenk dat het in dit geval wel over de fret vzw gaat, die zijn wat meer in de kempen gelokaliseerd dacht ik). Voor de juiste data zal ik ze dan nog eens moeten opbellen, kweet trouwens ni of ze da zelf bijhoudt... enfin, 't zijn dezelfde data als van Konijn, maar Jupi is wel ouder en heeft dus voor er nog maar sprake was van konijn al nen boel inentingen gehad...

Ohja, en wat ik wel weet, is dat ze allebei Nobivac DHPPi en Lepto hebben gehad, op 12/1/2010 voor het laatst. En heel in't begin natuurlijk hunne nobivac puppy :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor jeanine » ma okt 04, 2010 1:18 pm

Het zou al raar zijn mocht ze op hetzelfde tijdstip verschillende entstoffen gebruikt hebben bij je fretten. Beide die je opnoemt zijn aanbevolen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Margiet » ma okt 04, 2010 2:32 pm

Laat haar anders de eerste vaccinatie en de booster van Juppie erin zetten als ze die nog vinden kan en verklaren dat de verdere entingen jaarlijks gebeurd zijn door haar, met de laatste datum van januari 2010 erbij??

Het is en blijft een moeilijke zaak natuurlijk, niet dat wij er moeilijk over doen want zoals je zelf aangeeft, het risico als ze niet in orde is, is er voor jouw fretsel, niet voor de onze. Als er echter wat gebeurt, zijn wij al snel de "schuldigen" en de commentaar van "waarom zij wel en ik niet?" komt ook al snel boven op zo 'n momenten ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Marianneke » ma okt 04, 2010 7:31 pm

Naj naj, kan allemaal niet vindek... Ofwel weet ik in eer en geweten dat ons madam ingeënt is, ofwel komt ze gewoon niet mee hé :)
Maar ik zal nog eens bellen met den dierenarts die haar haar eerste spuitje heeft gegeven (da was trouwens dezelfde, heel da boekske plakte vol met dezelfde stickerkes :p). En dan laat ik die van ons wel alles mooikes invullen zo goed ze kan. Vanaf Konijn is't simpel aangezien ze van toenaf allebei zijn geweest en allebei dezelfde inentingen hebben gehad, maar haar eerste spuitje heeft ze bij dr Mennes in Merksem gehad, die wist wel welke vaccins te geven, maar kende te weinig naar mijn goesting van castratie bij fretjes (hij wou wachten tot haar loopsheid gepasseerd was om ze te gaan castreren, terwijl de dierenartse van hoogstraten mij vertelde dat die loopsheid niet voorbijgaat tot ze ofwel gecastreerd ofwel bevrucht was...). Van voor de moment dat ze dus gecastreerd werd, ging ze al naar de dierenarts in hoogstraten.
Maar goed, ik bel rond en laat het in orde maken ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Margiet » ma okt 04, 2010 10:29 pm

Even niet over de inentingen maar wel over dat loops zijn, Marianne, dat gaat echt wel over hoor, ook als ze niet gedekt zijn ... ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor jeanine » di okt 05, 2010 5:45 am

dat gaat echt wel over hoor, ook als ze niet gedekt zijn
Nog even dit er bij zetten om alle misverstanden te vermijden voor mensen die het niet kennen ;)
http://www.frettenkliniek.nl/ziekten/beenmergdepressie
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marianneke
Berichten: 35
Lid geworden op: za aug 12, 2006 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Marianneke » di okt 05, 2010 8:16 am

:o Ik ben dus van dierenarts veranderd op basis van nieks? :p
Wel, kben wel blij dat ze voor de loopsheid over was gecastreerd is, want die liep zo over van de hormonen dat ze haar hele borst kaalgeplukt had :P 'k Vond da ZO zielig :( Z'is al zo'n klein fijn ding en zo zag ze d'r helemaal schraal uit :P
Anyway, ik heb nog n paar drukke werkdagen voor de boeg en daarna zallek onze dierenarts en de vorige eens lastigvallen :):):):) They'll be pleased :P

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor nielsvl » di okt 05, 2010 8:37 am

Je bent niet voor niets veranderd hoor...

Op het einde van het seizoen gaat die loopsheid sowieso over... Maar het is net die aanhoudende loopsheid die bijwerkingen geeft. Door die aanhoudende loopsheid krijgen ze uiteindelijk beenmergdepressie, en zullen zo sterven aan bloedarmoede (termijn hiervan verschilt wel van fret tot fret). De loopsheid zal dus over zijn op het einde van het seizoen, maar het probleem blijft bestaan.

Kaal worden is daar trouwens al een symptoom van (op de borst toch, het is normaal dat het haar op de buik weggaat).

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Margiet » di okt 05, 2010 2:45 pm

Merci voor de verdere uitleg Jeanine en Niels, ik was blijkbaar te ellendig gisteren om me te realiseren dat de hele uitleg er beter bij had gestaan. Daar kwam ik vanmorgen ineens op, zo van "doeme, vergeten uit te leggen!!" :oops: Daarmee dat ik kwam kijken ... :p

Je bent dus idd niet voor niets van Da veranderd hoor, Marianne! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor jeanine » di okt 05, 2010 4:23 pm

Merci voor de verdere uitleg Jeanine
Dat doen we hier toch allemaal als we zien dat er iets te kort bij staat of verkeerd begrepen kan worden ;) Zo ontstaan er geen misverstanden voor nieuwe de frettenbaasjes. Wij zelf staan er niet altijd stil bij omdat het zo vanzelfsprekend geworden is voor ons.
. Voor de weinige keren dat je de hele uitleg er niet bij zet ;) Ik hoop dat je vandaag al wat beter bent?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Margiet » di okt 05, 2010 6:19 pm

Ja, idd, vaak sta je er niet dadelijk bij stil dat je het zelf ook hebt moeten leren, maar toch ... Toen ik vanmiddag mijn ogen terug een beetje open kreeg en mijn hersenen een poging tot "werken" deden, lag het me toch wreed op mijn maag. Maar als je dan denkt dat die fretten daar rekening mee houden? Nee hoor, die willen eerst spelen en hun kooitje zuiver zien, niks te "forummen" dus!!! ;)

Beter, pfff, wat heet, buik doet zo 'n pijn van één of andere ontsteking dat ik het uitgewerkt heb op de kooien enzo! Die stralen weer allemaal!! :p
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor Thrypa » vr okt 08, 2010 3:23 pm

Waarvoor MOETEN fretjes ingeënt worden als ze in de speeltuin willen?
Hondeziekte en Leptospirose?

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor stevenn » vr okt 08, 2010 3:29 pm

yep en eventueel rabies

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Belangrijke vraag ivm deelname speelnamiddagen!

Berichtdoor nielsvl » vr okt 08, 2010 3:47 pm

Lepto hoeft niet, maar ga je vaak in cocktail aangeboden krijgen, kan geen kwaad.
Rabies hoeft ook niet voor de speeltuin, is enkel noodzakelijk als je met je fret naar het buitenland gaat.

Hondenziekte volstaat dus.


Terug naar “Activiteiten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten