de eerste keer een fretje...?

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
fieneke Ingrid

de eerste keer een fretje...?

Berichtdoor fieneke Ingrid » zo mar 21, 2010 6:51 pm

hallo allemaal
mijn dochter van 12 doet bijna haar plechtige communie , en er staat maar één ding op haar lijstje... juist ja een fretje!
ze heeft al heel wat opzoekingswerk zelf gedaan maar ik wil toch ook zelf effe informeren..we hebben een hondje , een cavalier, een (buiten)poes en (buiten)konijn
maar al meer dan een jaar doet ze niks anders dan over een fretje bezig zijn.
mss dat er onder jullie wel mensen zijn die me een antwoord kunne geven op men vragen
waar en wanneer slaapt een fretje, kan dat in de keuken? Living? kelder? want ik heb dat liever niet in de living, zo'n kot (heb gezien dat dat grooooote hokken zijn) en dat ruikt toch altijd, ni?
want dat loopt toch niet altijd los, of wel? waar kan je die best kopen? zijn er mss mensen in de buurt van het mechelse?
wat heb je dan allemaal nodig of wat doe je met een fretje??
wat best te kopen , een jong diertje uit een nestje, ja waarom wel of nee waarom niet?
wat kost zo 'n diertje qua onderhoud? vaccineren? hoeveel keer?
soms zie je ook fotos met zo'n fretje dat kleertjes aanheeft...vind dat beestje dat leuk? hoelang leeft zo'n beestje? best vrouwke of manneke?
sorry voor al men vragen , maar k wil niet onbezonnen aan een fretten avpontuur beginnen!
bedankt alvast voor jullie reacties!!

groetjes, Ingrid
!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: de eerste keer een fretje...?

Berichtdoor jeanine » zo mar 21, 2010 7:55 pm

Welkom en een heleboel vragen :)
Eerste vraag van hier, is je dochter in de mogelijkheid om het diertje te verzorgen? Heeft zij elke dag minstens 2 uur om met het fretje bezig te zijn en te laten lopen in huis? Is ze klaar om de kooi netjes te houden? Wil ze bijleren om de fret zo goed mogelijk te onderhouden?
Er zijn kinderen die de verantwoordelijkheid aankunnen om een fret te houden. Als ouder kan je ze best in het oog houden, een fret heeft echt veel zorg nodig. Nagels knippen, oortjes kuisen, voeding en vers water. Speeltijd onder toezicht.
Een fret heeft een ruime kooi nodig met slaapdoeken, hangmatje, poepbak eten en drinken. Een kelder is niet geschikt om de fret in te houden, een fret gaat mee met de seizoenen en het licht. Slaapt tijdens de winter gemakkelijk tot 22/24. In de zomer een paar u minder maar toch meer dan 18 u. Je kan de fret ook een goede buitenkooi geven, tocht en vorstvrij maken. Een droog onderkomen is ook een must en niet in de volle zon. Een fret verdraagt tussen de -5° en de + 27°. Meer of minder vraagt aangepaste maatregelen.
Koop zeker geen pup maar zoek een opgevoede fret en liefst 2. Een pup opvoeden gaat meestal met bijtwonden gepaard en de kans dat je dochter dat niet aankan is niet denkbeeldig. Blijf weg uit dierenwinkels, ze worden daar meestal niet in de juiste omstandigheden gehouden :( Kijk eens in de opvangen voor fretjes, daar krijg je meestal een fret mee die opgevoed is en ook in orde met de inentingen en castratie.
De aankoopprijs van een fret is vrij laag, de kosten dierenarts zeker niet. Met een pup in huis mag je het eerste jaar ongeveer €200 rekenen om het fretje van dierenarts kosten te voorzien. Een eerste inenting, een booster na een 4 weken en castratie bij het volwassen worden. Hier kunnen we het later nog over hebben. Doe je de nodige kosten niet hangt ingeval van een moertje haar leven er van af. Ook ruikt de fret heviger als men ze niet castreert.
Een fret heeft aangepaste voeding nodig en zeker geen honden of volwassen kattenvoeding geven. Een zak goed voer kost gemakkelijk tot €8 ongeveer per kilo. Dat of iets meer eet een fret per maand op. Ik schat de kosten om de fret een degelijk onderkomen en medische verzorging het eerste jaar op een €400. Er van uitgaande dat het een gezond diertje is. Kleertjes op een foto tot daar aan toe, maar een fret heeft zo een mooie bontjas en vraagt echt niet om aangekleed te worden :roll:
Ik zoek even een link op van 64blz. Dat is heel uitgebreide info om te lezen. Mocht je nog vragen hebben kom je maar af.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =10&t=7980
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Re: de eerste keer een fretje...?

Berichtdoor Ollike » di apr 06, 2010 10:50 am

hoi daar en welkom,;


ook ik kan hier een woordje geven. Maar dan wel ivm buitenfretjes ;)

Ik heb er namelijk 2 zitten , hun kooi staat in het tuinhuis en deze is verbonden met een buitenverblijf, via een buis die door het tuinhuis gaat. Voordeel aan buitenfretjes: ze hebben meer weerstand en in de winter een lekkere dikke wollige pels die je uren aan een stuk kan knuffelen :D

Nadeel is echter wel dat ik ze niet elke avond op mn schoot kan houden voor tv, computer, ...

Nog een voordeel : Fretjes hebben nu eenmaal een lijfgeur en dat ruik je in huis. Dan mag je nog zo goed poetsen, kattenbak verversen, dekentjes wassen.

Allesinds, of ze nu buiten of binnen zitten, je krijgt er evenveel liefde en vriendschap van. Maar het is zoals Jeanine hier zegt: ga niet naar een dierenwinkel , slechte fokker of wie dan ook.
Ik wens je veel succes toe met het toekomstige fretje!

Mijn mening is : ga voor een rammetje, die zijn meestal rustiger

Groetjes, Olivia

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: de eerste keer een fretje...?

Berichtdoor Buda » di apr 06, 2010 2:59 pm

heb je bekeken hoeveel ze met de andere diertjes omgaat? bvb het konijn en het hondje en het poesje? omdat 'n fretje net meer aandacht vraagt dan 'n hondje en 'n poesje samen :p vind ik dan :D
en ik heb nu persoonlijk 1tje waar 'n handvol werk aan is en eentje waar'k amper moet naar kijken, kwa opvoeding :p
m'n druktemakertje is 'n duiveltje eerste klas :D als et kooitje opengaat voor de speeltijd, moet het water van de poezen omhoog staan en alle vuilbakken moeten weg en het gat onder de keuken moet toe. dan kunnen ze spelen :D
(het gat onder de keuken is niet gevaarlijk, maar 'k heb 'n albino en die komt daar nogal zwart van onder :p)
en dan isr het karaktertje van m'n duiveltje, koppig beestje :p hij moet en zal proberen, eens bijten om te zien of't mag, eens harder bijten om te zien of dat mag, (niet by mij, hij weet dat het by mij niet pakt, maar by m'n moeder of bezoekers :p (mn bezoekers weten het op voorhand en er word afgesproken dak ze wel of niet vrij laat loslopen..)
maar het blijft 'n probeerdertje en ik moet altijd heel kordaat en streng zijn en blijven bij hem want als hij dan z'n probeerdertjes doet, en ik ben niet akkoord, dus ik zeg neen, zet hij zich schrap met z'n pootjes z'n kontje achteruit, z'n snoetteke open en begint 'm rond te springen alsof hij vind 'wat jij zegt boeit niettt' :p
en dan komt hij weer proberen en dan word hij gestraft door mij want m'n moeder durft hem niet straffen :p
m'n ander ventje daar heb'k nooit o kijken naar, die speelt en doet gek enzo, maar doet zelden iets wat niet mag, tenzij de trap opklimmen, bijten doet ie niet, water omstoten alleen er ongeluk odat hij d'r met zn pootjes wil opstaan en dan kantelt het potje :p
tenzij onder het matje kruipen waar de potjes omstaan, zodat eten drinken enal ondersteboven gekieperd word :D
ik vind al deze kapriolen persoonlijk heel leuk van mijn kleine vriendjes, ik ben het dan ookg ewoon en alles is voorzien
tot ze weer met iets nieuws afkomen, bvb ontsnappen en dan kom je thuis, je doet de voordeur open en ineens passeert je 'n witte pluis aan full speed, waardoor je hartslag 50 slagen stijgt en jij als 'n gek op straat loopt achter die witte pluisebal aan die niemand wil vangen in't passeren want ze herkennen het niet :roll: mijn lieve lieve sloebertjes he :D maar zoals jeanine zegt, tis goed nadenken voor je eentje aanschaft.
voor de rest hebben ze hierboven al gezegd wat er te zeggen valt denk 'k :p
mocht je eentje halen, veel plezier eraan! want dat heb ik toch :p

viel me nog iets op, koop idd geen pup als eerste fretje! :p bloed zweet en tranen, letterlijk :p maar met VEEL doorzettingsverogen ben'k er toch geraakt by m'n kleine duivel en nu zijn we wel de beste vriendjes :D maar kzou het waarschijnlijk (nu toch nog niet) geen 2 keer doen. :D misschien ooit eens, na 'n paar ervaringen :p maar toch nu nog niet :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 14 gasten