weeral dierenleed in de maak

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Chuckie » zo mei 30, 2010 12:57 am

Yo guy's,

Deze wou ik jullie niet onthouden. De eerste reactie die je hieronder ziet staan, is een reactie van een verkoper op Kapaza, die z'n fretten aanbiedt op een reactie van een frettenliefhebber, foto's in bijlage tonen dat hij de dieren op stro zet.http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... ongen.html

Daaropvolgend mijn antwoord ... my 2 cents

Chuckie





geachte,

Ik werk al 8 jaar in een dierenpark. Een fret is een wild dier. Het zijn vlees-en fruiteters en leven in de bossen. Ik denk niet dat ze in de natuur kranten en doeken gaan vinden om in te of schuilen.
Een fret die heel zijn leven gehouden is op kranten en doeken, weet natuurlijk niet beter en zal snel reageren op hooi of zagenmeel maar mijn fretten leven zoals in de natuur met takken en hooi in een grote kooi van 8 m2.
Ik begrijp Uw bezorgdheid en zeker als U een liefhebber bent van fretten maar geloof mij, ik weet wat ik doe ik heb er tenslotte jaren voor geleerd en maak het allemaal dagelijks mee.




Beste, viavia ben ik op uw ad gekomen, en heb ook uw reactie gelezen op een post van een bezorgde frettenliefhebber.
U beweert in een dierenpark te werken, ervaring te hebben met deze dieren en dus correct te handelen.

Ik wil u echter toch even wijzen op volgende onwaarheden die u pleegt te verspreiden en waar ik me terdege zorgen over maak, temeer omdat u beter zou moeten weten.

De fret (Mustela Putorius Furo) is een marterachtige en behoort tot de familie v/d Mustelidae. Als enige in deze groep is hij een gedomesticeerde soort, wat zoveel betekent als "door de mens gecreëerd". Dit betekent dat een fret NIET in de natuur voorkomt. De dieren waarnaar u verwijst die als karkas langs de weg liggen, zijn dan ook Bunzings, oftewel Mustela Putorius. Een fret en een bunzing lijken weliswaar goed op elkaar, mogelijk maakt u daardoor een denkfout.

Wat me echter nog meer verontrust is de bewering dat een fret een vruchteneter is. Fretten zijn ROOFDIEREN, hebben maar 3 à 4 uren om hun voeding te verwerken en hebben dus enkel baat bij dierlijke vezels. Plantaardige vezels gaan los door de fret en vergen dus meer energie dan ze bezorgen.

En dan last but not least, u houdt uw fretten op hooi of stro. Fretten zijn gekend omwille van hun zeer gevoelige ademhalingssysteem. U gaat beweren dat stro en hooi geen problemen opleveren? Ik kan u verzekeren dat wij al 100en fretten door onze opvangen hebben zien passeren, waarvan verschillende fretten die op hooi of stro zaten, steeds met problemen betr. ademhaling.

Ik raad u sterk aan om eens verder te gaan zoeken naar correcte informatie, vooraleer anderen foutief te woord te staan. Zo vergroot u alleen maar het probleem dat wij al 11 jaar proberen op te lossen. En wat betreft uw deskundigheid omwille van uw jaren dienst? Ikzelf ben al 15 jaar bezig met fretten, waarvan 11 jaar als voorzitter van De Fretten-Ark vzw. En zelfs ik ben nog steeds bereid om elke dag bij te leren.

My 2 cents ...

Hans Van Gool
Voorzitter van De Fretten-Ark vzw
Erkende dierenbescherming en asiel

Samenwerkingen met Natuurhulpcentrum Opglabbeek, Dierenopvang Heusden zolder, Vogelasiel Brasschaat en vele anderen. :hammer:
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Lauralieke » zo mei 30, 2010 9:46 am

In het vervolg misschien naar het juiste zoekertje sturen?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Raven » zo mei 30, 2010 11:09 am

In het vervolg misschien naar het juiste zoekertje sturen?
? :euh:

@ Chuckie,

lijkt me niet dezelfde persoon te zijn die op uw reactie antwoorde? Verder lijkt dit meer een geval van onwetendheid en dit in ‘t nadeel van het dier(en).
En Takken? Waarom dienen die takken... klimmen?
8 m2 loop ruimte dat is een al een beginnend groot oppervlak voor een binnen/buiten kooi? Spijtig hiervan geen foto te zien!?
Toch goed dat zulke zaken in ‘t oog worden gehouden... maar toch heb ik vragen bij dit alles nu... :shock:
Waarom nu maar eerst? Of is dit een geval van in ‘t wild rond slaan...
Oplossingen zoeken voor het gebeurde... als dit een gevolg is van de eerder geposte open brief/brieven.
Beïnvloedbare persoon?

My 2 cents...
:)

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Buda » zo mei 30, 2010 1:35 pm

gelijk dieje mens kan schrijven zal'm veel klanten krijgen ... lol

voor m'n eigen goed, heb'k nog niet gekeken by fretjes op 2dehandssite's..
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor jeanine » zo mei 30, 2010 10:27 pm

Er staan dikwijls foto's van fretten in geen al te goede omstandigheden op verkoop site's . Heb al erger dan dat gezien :evil: Daar niets kopen is al een eerste stap in de juiste richting. Als men met de pups blijft zitten is de goesting hopelijk vlugger over om onbezonnen te kweken. Onwetend zijn kan men niet kwalijk nemen, daar in volharden na op de feiten gewezen te zijn wel. Het valt mij wel op dat de foto's een beetje in tegenspraak zijn met de woorden. Ik zie hangmatjes, doeken,poepbakje en stro :s
http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... tfret.htmldeze lijkt mij erger en het reageren waard :evil:
Afbeelding

Veronique
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 11:39 am

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Veronique » ma mei 31, 2010 9:46 am

Hey Jeanine,

Ik reageer niet veel meer op topics maar aangezien ik die frettenliefhebber (zo ben ik genoemd ) ben en het mijn topic is die gekopiêerd is van een ander forum, wil ik jou erop wijzen dat de foto's die jullie bekijken en de persoon die door dfa werd gecontacteerd iemand anders is dan waar het in het topic over gaat. De persoon die ik heb gecontacteerd heeft onmiddelijk haar pups in doeken gelegd en nieuwe foto's geplaatst.
En ik ben het volledig met jou eens dat het zielig en erg is wat men soms op die sites te zien krijgt, maar ik ben toch blij dat ik toch tenminste 1 persoon heb kunnen overhalen om eens te gaan opzoeken welke zorgen fretjes nodig hebben en dan te zien dat aktie werd genomen. Daarvoor doen we het toch!

Groetjes,
Groetjes & dikke kusjes,
Vero & Igor

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor jeanine » ma mei 31, 2010 4:39 pm

Veronique, elke fret die het beter krijgt en baas die juiste info krijgt is een overwinning. Daar gaat het toch om, de fretten ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor nielsvl » ma mei 31, 2010 4:40 pm

Zeer juist, ze luisteren jammer genoeg niet allemaal maar hoe meer hoe beter...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 5:21 pm

Hey Jeanine,

Ik reageer niet veel meer op topics maar aangezien ik die frettenliefhebber (zo ben ik genoemd ) ben en het mijn topic is die gekopiêerd is van een ander forum, wil ik jou erop wijzen dat de foto's die jullie bekijken en de persoon die door dfa werd gecontacteerd iemand anders is dan waar het in het topic over gaat. De persoon die ik heb gecontacteerd heeft onmiddelijk haar pups in doeken gelegd en nieuwe foto's geplaatst.
En ik ben het volledig met jou eens dat het zielig en erg is wat men soms op die sites te zien krijgt, maar ik ben toch blij dat ik toch tenminste 1 persoon heb kunnen overhalen om eens te gaan opzoeken welke zorgen fretjes nodig hebben en dan te zien dat aktie werd genomen. Daarvoor doen we het toch!

Groetjes,
Daarom was ik het noorden even kwijt... ik kon niet meer volgen :p Ondanks alles... en waarover het gaat in de 1ste plaats
Daarvoor doen we het toch!
Daar gaat het toch om, de fretten
Was dit maar altijd zo...............

michael de saedeleer
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 7:45 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor michael de saedeleer » ma mei 31, 2010 8:03 pm

hey Chuckie vin het echt schandaaleg dat jij hier mensen hun verkoop op kapaza belemeren en zwart maaken

http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... ongen.html

zijn nestjes van mij dat bericht dat jij hier op http://www.defrettenark.be post klopt niet volgens mij ben je verkeerd en spijteg genoeg ben ik hier de dupen van dus vraag ik je beleeft dat je het topic weg haald :do: :do: :do: :do:

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor a3ke » ma mei 31, 2010 8:17 pm

hey Chuckie vin het echt schandaaleg dat jij hier mensen hun verkoop op kapaza belemeren en zwart maaken

http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... ongen.html

zijn nestjes van mij dat bericht dat jij hier op http://www.defrettenark.be post klopt niet volgens mij ben je verkeerd en spijteg genoeg ben ik hier de dupen van dus vraag ik je beleeft dat je het topic weg haald :do: :do: :do: :do:
heb jij eigenlijk überhaupt gelezen ?

stro is niet goed !

mr de saedeleer vind blijkbaar van niet ?
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 8:47 pm

hey Chuckie vin het echt schandaaleg dat jij hier mensen hun verkoop op kapaza belemeren en zwart maaken

http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... ongen.html

zijn nestjes van mij dat bericht dat jij hier op http://www.defrettenark.be post klopt niet volgens mij ben je verkeerd en spijteg genoeg ben ik hier de dupen van dus vraag ik je beleeft dat je het topic weg haald :do: :do: :do: :do:
Geachte,

Laat me even dit aanhalen:
‘Stof is nooit goed voor een dier, maar het ene dier is er gevoeliger voor als het andere, net als bij mensen met astma of hooikoorts. Ten tweede is een tochtige kooi of trek in de kooi ook niet goed voor dieren. Als ze niet in de luchtstroom staan is het geen probleem. Mijn advies zou zijn om de kooi te luchten als de dieren buiten zijn, en als ze in de kooi staan wel luchtig en ruim maar geen trek in de kooi. Hoesten kán komen door stoffig stro maar natuurlijk zijn er nog andere oorzaken dan alleen dat. Met name in de maanden februari en maart is de luchtvochtigheid heel hoog en de kans op griep of een ander virus zeer aanwezig. Veel relatief onschuldige virussen veroorzaken een hoestje. Wacht dat een aantal dagen af maar blijft het dier hoesten, laat dan de dierenarts een klinisch onderzoek doen. Een hoest is een prikkel op slijm in de luchtwegen. Die luchtwegen lopen vanaf de het voorste deel van de luchtpijp tot aan de longen. De longen zelf kunnen geen hoestprikkel geven. Longontsteking bijvoorbeeld veroorzaakt op zichzelf geen hoesten; wel het slijm dat zich in de luchtwegen bevindt en dat gaat vaak samen met een longontsteking.’
en
‘Stro wordt in de maanden juli en augustus geperst. Wanneer het stro van het veld gehaald wordt blijven de resten achter op het veld. Indien het juist in de periode regent, moet het stro eerst gedroogd worden voordat het geperst kan worden. Zoals met hooi ook gebeurt, wordt het stro dan enkele malen gekeerd. Bij dat keren wordt het stof uit de resten die op het veld liggen vermengd met het stro. Dat levert stoffig stro op. De kwaliteit van stro is eenvoudig zelf te testen. Blank, lang stro is stofvrij; donker stro is natgeregend geweest en de kans dat dit stro stoffig is, is groot.
Daar een fret nog gevoeliger is dan de meeste dieren halen wij dit aan en vragen om diervriendelijke actie.

Daar dit een onwetendheid is en u het goed voor hebt met alle dieren weet ik dat U dit zal aanpassen.
Uw klant vriendelijkheid alsmede Uw klant tevredenheid verzekerd dit ons!
Ik dank U en hoop bij deze ook een tevreden evaluatie beoordeling te kunnen doen betreft uw dier vriendelijkheid.
Met dank,
Raven.

edit,
ps, vragen ter verbetering van Uw diervriendelijke kooien? Vraag gerust en wij zullen zeker behulpzaam zijn.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Angelke » ma mei 31, 2010 9:02 pm

Da heeft volgens mij geen zin allemaal dit is weer zo een hardhoofdige persoon dat denkt alles beter te weten en kunnen dan een ander. Zucht
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

michael de saedeleer
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 7:45 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor michael de saedeleer » ma mei 31, 2010 9:33 pm

Raven heb dit al veranderd maar is de eerst keer met stro normaal gebruik ik van dat corols pappier die was op daarom dat ik sto pakten dat de Klein frettjes zacht vale zo als je ziet op mijn ander fotos heeft ze haar nest in de hang tunnel gemaakt

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor jeanine » ma mei 31, 2010 9:47 pm

Michael, het enige dat wij wensen te bekomen is dat de fretjes de juiste verzorging krijgen. Dit is zeker niets persoonlijks, wij hopen op deze manier mensen tot betere verzorging aan te zetten. Zo ook de toekomstige kopers geen foute info mee te geven. Een fret is al vlug ziek en kost handen vol geld aan dierenarts, dus al wat men kan vermijden van kleins af is aardig meegenomen. ;) Wel opletten met de pups in de hangmat, eenmaal ze kruipen dat ze de kop niet invallen ;) Vervang het stro gewoon door krantensnippers, iedereen heeft dat in huis. Je kan je kooi ook op die manier netjes houden zonder schade aan de fretjes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor nielsvl » ma mei 31, 2010 9:50 pm

Gebruik als bodembedekking gewoon wat doeken. Deze steek je 1 of 2 keer in de was...

Als je al stro als ondergrond legt, wat gebruik je dan als bodembedekking in je kattenbak? Als je die al zou hebben tenminste...

michael de saedeleer
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 7:45 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor michael de saedeleer » ma mei 31, 2010 10:24 pm

een soort pappier maar in kleinen stukes koop dat in de dierenwinkel


ik zorg zo goed mogelijk wat ik kan voor mijn frettjes zie ze graag :p

gebruik geen doeken want alls ik thuis ben mogen ze der uit

en wull niet dat ze denken dat ze op mijn bet off op de zetels hun behoeftes mogen doen . ze doen het proper in hun bakje :p

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Angelke » ma mei 31, 2010 10:31 pm

Als je in hun kooi doeken legt en in hun kakbakje deftige vulling doet zullen ze dat niet doen.
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

michael de saedeleer
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 7:45 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor michael de saedeleer » ma mei 31, 2010 10:39 pm

zal het is morgen proberen :P angelek ik ben geen hardhoofdige persoon

wull gerust wel wat bijleeren :P

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Bientje » ma mei 31, 2010 10:48 pm

Hallo...

De meningen zijn een beetje verdeeld over wat nu de "beste" bakvulling is. Een groot deel van ons gebruiken korrels geperste bietenpulp en een ander deel gebruikt Yesterdays News, geperst oud krantenpapier.
Ikzelf doe in iedere bak een laagje klonterend kattenzand en daarover een stevige laag Yesterdays News. Ben daar heel tevreden over... Natturlijk heeft dat ook een andere kant, YN is niet zo heel goedkoop, maar als je iedere dag netjes de bakken bijhoudt en schoonmaakt, kom je best lang toe met een zak...

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Angelke » ma mei 31, 2010 11:05 pm

Zolang de bakvulling maar stofvrij is...

En qua doeken wel zien dat ze met hun nagels niet vast kunnen rake er in
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor nielsvl » ma mei 31, 2010 11:15 pm

Zolang de bakvulling maar stofvrij is...
EN niet in hun neus kan geraken.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Angelke » ma mei 31, 2010 11:35 pm

Da ook ja sorry :( kan ni aan alles denke nu :(
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 11:38 pm

Raven heb dit al veranderd maar is de eerst keer met stro normaal gebruik ik van dat corols pappier die was op daarom dat ik sto pakten dat de Klein frettjes zacht vale zo als je ziet op mijn ander fotos heeft ze haar nest in de hang tunnel gemaakt
Michael bedankt zou ik zeggen :domhoog: en ja tunnels maken in beddengoed of vodden zijn het krakken die fretsels ;)
Misschien een tip:
Verdeel de bodem van de kooi in 2 delen met een plankje of een balkje... aan een kant je korrels en aan de andere kant de vodden of doeken.
Het is voor alle partijen goed dat de fretten of andere dieren gezond zijn en geen hoestje of kuchje hebben :domhoog: :domhoog:
Altijd bereid tot helpen man ;) dus vuur maar af he!

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: weeral dierenleed in de maak

Berichtdoor Thrypa » ma mei 31, 2010 11:43 pm

Is nu de reactie uit het eerste bericht van dezelfde persoon als Michael? Want dan vraag ik me toch nog af wat voor voeding de fretjes krijgen?


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten