schrale vacht

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

schrale vacht

Berichtdoor HERMELINDIS » ma mei 31, 2010 5:32 pm

hallo

Mijn fretje haar vacht ziet er niet meer zo mooi uit en is ook niet zacht.
Ik heb er al tegen de da iets over gezegd en ook over haar gewicht dat ik te laag vind.
Ik vind dat ze er vrij schraal uit ziet niet echt gezond maar volgens de da is er geen probleem toch blijf ik me zorgen makken en heb ik er geen goed gevoel bij.
Ik geef ze regelmatig ferre tone als supplement en als voeding krijgt ze verschillende frettenbrokken door elkaar (Totally Ferret, Ferret compleet, ferret pro)
De reden dat ik ze zoveel verschillende brokken door elkaar geef is omdat er blijfbaar geen perfecte voedig is voor fretjes,
en er mij aangeraden is om dus wat van alles door elkaar te geven.
Maar als ik mijn fretje nu bekijk vraag ik mij af of er iets mis is met de voeding die ze krijgt.
Geef ze soms ook wiskas junior natte voeding maar hier wil ze enkel het sap van de rest eet onze nieuwe aanwinst spooky op.
Heeft er iemand ms wat raad of ben ik me weer overboodig zorgen aan het maken?

Greets
Hermelindis, jitse en spooky

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: schrale vacht

Berichtdoor nielsvl » ma mei 31, 2010 5:40 pm

Die whiskas hebben ze niet nodig, integendeel...

Veel kan je daar niet aan doen hoor, kan bij de eene fret al eens meer voorkomen dan de andere... In de winter krijgen sommigen hier ook meestal een ruwere vacht, nu is iedereen weer zacht...

Welke kattenbakvulling gebruik je? Heb al gemerkt dat wanneer mensen enkel kattenzand of van die stoffige steentjes gebruiken, dat vaak terugslaat op de vacht...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 6:08 pm

hallo

Mijn fretje haar vacht ziet er niet meer zo mooi uit en is ook niet zacht.
Greets
Hermelindis, jitse en spooky
Je eerste fretje?
Is dit altijd zo geweest of alleen de laatste weken? Daar de meeste fretten nu + - in rui periode zitten en wat schraler overkomen... ook is er dan sprake van gewichtsverlies en dit begint veel vroeger als de rui...
Sommige producten zoals kattenbak vulling en was producten kunnen inwerken op de pels zoals nielsvl het aanhaald.
Geen natvoer nodig! De brokken lijken goed... kan beter maar...
Stopt met ferretone e.a producten daar het rommel is (mijn mening) en kan inwerken op de pels.
Verder eet ze nog goed? Speels? Moe?
Het zal wel van voorbijgaande aard zijn... rare beesten...

Edit,
Nu lees ik net dat er een kameraadje is bij gekomen... is het sinds de nieuwe aanwinst dat ze wat schraal is? Kan stress zijn ook!?

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: schrale vacht

Berichtdoor HERMELINDIS » ma mei 31, 2010 6:19 pm

mijn fretje loop los rond in het appartement en gaat dus op krantenpapier en de hoekjes van de kamers.
De wiskas is vooral voor pup omdat deze nog niet echt brokjes kon bijten gaan nu al beter maar de doos is nog niet leeg en de pup vind het wel lekker.
En hoe zo ferre tone niet goed heb het gekocht bij de frettenark,
en gebruik het ook niet dagelijks hoor max 1 maal per week een beetje op haar buikje terwijl ik de nageltjes knip.
Ze speelt nog wel en nja ze is niet echt vermager gewoon nooit niet echt dikker geweest( geworden).
Haar stoelgang ziet er ook niet abnormaal uit maar ze drinkt wel veel meer dan dat ze eet ( gaat vaker naar de drinkbak dan de eetbak).
Het is idd mijn eerst fretje en wil het op en top verzorgen en ben dus bang dat ik iets verkeerd doe.

Greets hermelindis
xxx

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: schrale vacht

Berichtdoor nielsvl » ma mei 31, 2010 6:30 pm

Het zal wel zijn dat ze dat graag eet, zit boordevol suikers en andere brol die een fret niet mag eten... Natuurlijk dat ze het graag eten...

Je kan uw brokjes weken in een beetje lauw water, dan worden ze ook slap. Waarschijnlijk zit hij in zn tandenwissel en wil hij daarom geen vaste voeding eten (of misschien komt hij van een slechte kweker en is hij het nooit gewoon geweest, wie weet kreeg hij daar ook whiskas :roll: )

Een moertje wordt zowiezo niet groot he... Vergeet trouwens niet dat je die moet laten castreren wanneer ze de eerste keer loops wordt.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 6:34 pm

Dat van de ferretone is mijn mening!!! :p
en nagels knippen per week is een beetje extreem ;)
Veel drinken kan van de brokken voorkomen of van iets meer zouterig zoals kattenvoeding of nat voer.
Hier drinken ze ook veel als ze nog eens brokjes krijgen bij vlees (NRV) is dat een pak minder :domhoog:
Sommige fretjes lijken schraal van nature... maar als je DA de nodige kennis heeft van fretjes... zou ik me niet teveel ongerust maken... anders een andere DA contacteren?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor jeanine » ma mei 31, 2010 7:03 pm

Ik geef ook geen Ferretone meer. Er zitten veel vitamines in maar ook bewaarmiddelen waar ik het niet zo op bekeken heb. Ik knip ook elke week de nageltjes bij omdat ik ze niet zo heel kort durf te snijden.
Zoals reeds aangehaald liever geen Wiskas of natte voeding geven. Mijn mening is dat het niet past voor een fret en je te veel betaald voor veel water in een doosje met weinig voedingstoffen.
Geef eens wat meer info over de toestand van je fret voor je vond dat het pelsje niet goed meer aanvoelde. Hoe zit het met de leeftijd en castratie? Meestal merk je als oplettend baasje het wel als er iets niet in orde is, dikwijls is dit maar een gevoel als waarschuwing. Let op elke verandering in de gewoontes, daar kan je al wat van opsteken. Bij mijn eerste fretjes was ik ook bang om te misdoen en ik heb ook fouten gemaakt. Beter eens meer zorgen maken dan te weinig en te laat ;)
Afbeelding

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: schrale vacht

Berichtdoor HERMELINDIS » ma mei 31, 2010 7:20 pm

nja iets anders dan brokjes kan ik aan jits niet geven omdat ze dit gewoon niet wil ze wil geen vlees niet rauw en ook niet verwerkt.
En de toestand voor de pels was oke dit was voor de rui en dan daar na had ik dus dit.
Ze is een half jaar geleden gecastreerd.En is nu 1 jaar.
De Da is bart in Walem.
Maar de pels daar kan ik mee leven maar ik wil haar graag wat dikker krijg maar dit lukt niet.
Heb al geprobeerd met wat waltam maar ook dit moet ze niet hebben tis nogal een viesneus.

Greets hermelindis

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor jeanine » ma mei 31, 2010 7:44 pm

Waltham is sondevoeding, je mag ze dit leren eten maar liever niet regelmatig geven om dikker te worden.Het blijft een noodoplossing voor medicatie en als ze echt moeten aansterken na ziekte. Mijn eerste dames waren ook zo heel mager, om ze wat molliger te krijgen heb ik veel fouten gemaakt met de voeding. :( Mijn logeeke haar baasje vond ook dat de jongste te mager geworden was, voor mij stond dat beestje heel goed. Haar puppy zijn was weg en op zomer gewicht gekomen na de castratie.In de winter komen ze ongeveer 1/3 in gewicht weer bij. Bekijk dat bij de mens van 50kg naar 75kg, een enorm verschil ;) Een pup staat meestal op zijn zwaarste punt net voor het geslachtsrijp worden, in het 2e jaar wegen ze meestal minder en dit gewicht komt elk jaar ongeveer terug in de winter en zomer. Jitske heeft ook wat stress door de nieuwkomer te verduren en dat kan zijn invloed hebben. Ook het mee eten van de pup zijn Wiskas kan Jitske minder goed bekomen dan je ziet. Om het gewicht zou ik mij enkel zorgen maken als het blijft dalen, blijft ze mooi op gewicht geen zorgen maken. Indien de vacht vuil geworden is kan je Jitske even in lauw warm water afspoelen, liever geen shampoo gebruiken.Veel doeken geven om overtollig huidvet weg te vegen en af te drogen.Een stugge vacht zie je meestal tijdens de rui en gaat weer weg of bij een beginnende ziekte voel je het ook aan de vacht en is het meestal blijvend tot de passende behandeling werkt. Hou Jitske verder in het oog ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » ma mei 31, 2010 7:51 pm

Ik denk dat de rui er iets voor tussen zit... momenteel loopt Spark hier ook zeer schraal rond... 1 op 3 en wie weet hoeveel op een ander lol
Probeer eens Zalmolie!

http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =14&t=4957
of
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =14&t=4968

Mijn DA zegt altijd dat het er goed aan te zien is dat ze anders eten... kan niet van hun pelsje zwijgen en van de rest ook.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor Buda » wo jun 02, 2010 1:11 pm

Buda zag er de eerste dag ook maar vreemd uit, precies mager en zo'n plat vachtje, maar momenteel is hij alweer in orde :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Re: schrale vacht

Berichtdoor Betje » zo jun 06, 2010 9:31 am

Indien de vacht vuil geworden is kan je Jitske even in lauw warm water afspoelen, liever geen shampoo gebruiken.
Bedoel je dat in deze situatie shampoo niet goed is, of is frettenshampoo in het algemeen niet goed?

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor Thrypa » zo jun 06, 2010 11:37 am

Indien de vacht vuil geworden is kan je Jitske even in lauw warm water afspoelen, liever geen shampoo gebruiken.
Bedoel je dat in deze situatie shampoo niet goed is, of is frettenshampoo in het algemeen niet goed?
Elke soort shampoo voor je fret is niet goed. Een fret moet normaal gezien niet gewassen te worden.
Het is zelfs zo dat een fret huidvet aanmaakt en als je een fret gaat wassen, was je deze natuurlijk vetten eraf, waardoor je fret zijn huid gaat reageren door nog meer aan te maken.
Daarbij is huidvet mede verantwoordelijk voor de typische frettengeur en zal wassen dus voor een sterkere geur zorgen!

Als je toch perce je fret MOET wassen omdat hij in die mate vuil is dat water niet voldoende is, gebruik dan wél specifieke frettenshampoo..

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » zo jun 06, 2010 1:59 pm

Indien de vacht vuil geworden is kan je Jitske even in lauw warm water afspoelen, liever geen shampoo gebruiken.
Bedoel je dat in deze situatie shampoo niet goed is, of is frettenshampoo in het algemeen niet goed?
Elke soort shampoo voor je fret is niet goed. Een fret moet normaal gezien niet gewassen te worden.
Het is zelfs zo dat een fret huidvet aanmaakt en als je een fret gaat wassen, was je deze natuurlijk vetten eraf, waardoor je fret zijn huid gaat reageren door nog meer aan te maken.
Daarbij is huidvet mede verantwoordelijk voor de typische frettengeur en zal wassen dus voor een sterkere geur zorgen!

Als je toch perce je fret MOET wassen omdat hij in die mate vuil is dat water niet voldoende is, gebruik dan wél specifieke frettenshampoo..
Als ik dan toch moet wassen...
Gebruik momenteel baby shampoo (Galenco Baby Care Shampoo) volgend de DA veel beter dan de meeste beste hond-kat-fretten shampoos!
Een scheutje in het badwater erop... laten schuimen en dan fretten erin.
Ik laat hen dan wat doen, staan, plonzen, panikeren (weken) en dan goed spoelen onder de kraan. Dus gewassen zonder invrijven van de shampoo... talgklieren worden zo minder geactiveerd.
Blijven ook langer donzig op deze manier :domhoog:

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor Thrypa » zo jun 06, 2010 2:38 pm

Ik had gevraagd op de beurs aan iemand of babyshampoo voldoende was (want dat had ik al vaker gelezen) maar toen zeiden ze me toch best frettenshampoo te gebruiken ^^
Nu heb ik wel de voorkeur voor het woord van een dierenarts ^^ maar hier bestaat dus blijkbaar toch nog onduidelijk over :p

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » zo jun 06, 2010 2:42 pm

Opletten he! tussen enen baby shampoo en de andere baby shampoo is een groot verschil :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor jeanine » zo jun 06, 2010 3:00 pm

Ik gebruik de fretten versie, enkel als de nood heel hoog is. Ze zijn gewassen als ze geopereerd moeten worden en bij sommige is dat al lang geleden ;)
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: schrale vacht

Berichtdoor Thrypa » zo jun 06, 2010 3:19 pm

Opletten he! tussen enen baby shampoo en de andere baby shampoo is een groot verschil :rol:
Zwitsal ?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: schrale vacht

Berichtdoor Raven » zo jun 06, 2010 3:30 pm

Ik gebruik de fretten versie, enkel als de nood heel hoog is. Ze zijn gewassen als ze geopereerd moeten worden en bij sommige is dat al lang geleden ;)
Dito hier ;) 1 wasbeurt in 1 jaar tijd... en dan bedoel ik weken & spoelen en niet echt wassen!
Want volgens die DA (was een assistent van Hanneke Moerman) zou wassen de talgklieren extra stimuleren... In de meeste dieren shampoos zou conditioner en andere niet noodzakelijke rommel zitten tegen het klitten van het haar enz... dit zou juist de werking van de talgklieren ook extra aanzwengelen?
EDIT:
moet 2 weekbeurten zijn ;) Een keer dat ze een paar weken thuis waren was ik vergeten.

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: schrale vacht

Berichtdoor HERMELINDIS » ma jun 07, 2010 12:35 am

bij mij gaan ze regelmatig onder de douche dit vind ons jitse geweldig en maar happen naar die stralen :rol: .
Ook spooky wil nu graag komen kijken wat zijn baasjes daar doen maar ze moeten wachten tot wij er uit zijn om 2 redenen
Anders wil jitse langst mijn benen omhoog kruipen(douche/blote benen) pijnlijk. En ook zodat eerst alle zeepresten weg zijn gespoeld.
Ik was ze ongeveer om de 6 maand of als ze echt vuil zijn( ons jitse wou vroeger nogal eens in de vuilbak kruipen) :roll:.
Als ik ze was dan gebruik ik twee shampoo's(bijden ferret farm de enne met aloe vera en de andere met tea tree) door elkaar van elk een drupje in het water.
De werking die ze zeggen dat deze shapoo's hebben klopt dit/ is er iets van waar?
Die met aloe vera: voed de huid en vacht geeft een glanzende en zachte vacht.
Die met tea tree: ontsmet en bevordert het herstel van wondjes, helpt bij verkoming van parasieten( oormijt,vlooien,teken)



Greets hermelindis

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: schrale vacht

Berichtdoor Angelke » ma jun 07, 2010 12:43 am

Ik was ze ongeveer om de 6 maand of als ze echt vuil zijn( ons jitse wou vroeger nogal eens in de vuilbak kruipen) :roll:.
Als ik ze was dan gebruik ik twee shampoo's(bijden ferret farm de enne met aloe vera en de andere met tea tree) door elkaar van elk een drupje in het water.
Een fret hoeft helemaal niet gewassen worden..... en al helemaal nit met shampoo... Door ze te wassen maken ze meer huidvet aan (wat voor meer geur zorgt) en het is slecht voor de vacht ook... Eros is een tijdje op een ander gaan wonen en werd daar ook regelmatig gewassen resultaat; ondanks castratie toch een sterkere geur en zijn vacht is niet bepaald de beste (al is er al beterschap door de 2x ruiven
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten