Nieuw avontuur!!!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
SarahDH
Berichten: 0
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 10:28 pm
Locatie: Lennik (Vlaams - Brabant)

Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor SarahDH » di sep 27, 2011 9:09 pm

Vandaag nageltjes geknipt van onze twee bengels, met hulp van de ferretone.
De nagels van de voorpootjes gingen vlot, die van de achterpootjes was bijna niet te doen, omdat ze de reflex hebben ze weg te trekken, wat het knippen toch wel wat dangereus maakt vind ik. Is dit gewenning, of zijn er hulpmiddeltjes voor om dit vlotter te laten verlopen op een aangename manier?

Daarstraks ook eerste keer gaan "wandelen", weliswaar maar een stukje van de korte straat, maar goed :)
Zowel Kato als Yathzee sprong hoorndol in het rond, van de ene kant naar de andere kant spurten. Is dit 'normaal', of vertonen ze dit gedrag omdat ze mss niet gewend zijn van uitgelaten te worden?
Ook opmerkelijk was dat ze beiden hun staart opzette tot een dikke pluimstaart, heeft dit een betekenis??

Groetjes Sarah & Karl - Kato & Yathzee :p
-- Kato, Yathzee & Lex --

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor weena » di sep 27, 2011 9:21 pm

wat ben ik blij dat ik het fretten-virus heb kunnen door geven aan een collega... :bow: :bow:

:p ge zijt goe bezig! :p

voor de nageltjes is ... geduld, geduld en nog eens geduld.
wat de fret niet heeft, moet het baasje in overvloed hebben (en ferretone)

de staart, als ze iets nieuws of vreemds, ruiken of horen kunnen ze hun staart zo dik zetten.
of soms van te schrikken, dat gepaard met het anaal-klier geurtje (je ondertussen wel gekend, haha)

groetjes
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor nielsvl » di sep 27, 2011 9:48 pm

Uw fretje gaat niet breken hoor, de pootjes gewoon goed vasthouden als je nageltjes knipt ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor jeanine » di sep 27, 2011 9:48 pm

Hier merk ik ook dat die achterpootjes moeilijker zijn, het is net of je ze kietelt en ze de pootjes wegtrekken. Gelukkig groeien die minder snel en kan je gerust 1 op de 2 beurten de achterpootjes doen.
Een pluimstaart maken ze om verschillende redenen, de meest voorkomende is opwinding. Bang zijn en veel pijn gaan daar ook soms mee gepaard. Hier zal er wel sprake zijn van normale opwinding bij een eerste wandeling. Het wandelen verloopt anders bij elke fret, ik heb er hier al gehad die net als een hond mee uit wandelen gaan. Dan anderen die een stuk moeilijker doen, overal blijven staan of naar binnen willen. Terugkeren op hun stapjes of gewoon tegen mijn been opspringen om gepakt te worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor Margiet » wo sep 28, 2011 1:03 am

Uw fretje gaat niet breken hoor, de pootjes gewoon goed vasthouden als je nageltjes knipt ;)
:p :p :p Ik zou het niet beter gezegd kunnen hebben!! :p :p :p

Hier gaat die theorie van om de keer de achterpootjes bijwerken niet op, hoor! Gewoon elke keer prijs, al is het om er een mm af te doen, maar als ik zeg nageltjes doen, is het nageltjes doen! En ja, er zijn er altijd die proberen de Ferretone op te sloeberen aan zo 'n tempo dat je maar een halve nagel gedaan krijgt, maar dan doe ik het desnoods in 20 keer, die achternageltjes moeten ook ... ;)

Het laatste ex-baasje van Kato & Yahtzee heeft hier samen met haar partner staan gapen met de mond wijd-open toen ik zonder enig probleem aan die nageltjes begon en ze 5 min later allebei netjes "gepedicuurd" door het huis sprongen! "Dat is ons nooit gelukt" krijg je dan te horen maar zoals Weena al zei, veel geduld en zelf héél rustig blijven zijn de enige tips die we bij heel veel problemen en probleempjes tot vervelens toe herhalen ...

Ik zal hen maandag eens "tussenpakken" zodat ze mooi bij Ine op "visite" mogen gaan dinsdag !!! :rol:
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor JajaChu » wo sep 28, 2011 12:50 pm

Ik steek gewoon het uiteinde van de tube vitaminepasta tussen mijn tanden en laat ze dan maar sloeberen, dat spul loopt er toch niet van zichzelf uit en de fretten denken dat ze een heleboel lekkers te pakken kunnen krijgen. En voor ze het weten zijn de nageltjes geknipt.
Ik denk ook dat het een kwestie is van niet te bang te zijn dat je verkeerd zal knippen of om hen pijn te doen. Gewoon pootje nemen en knippen...
Ook een goede nagelschaar is al een stap vooruit, dat zal wel van persoon tot persoon verschillen maar ikzelf wordt gek van nagelscharen met zo een beveiligingslipje aan, dat ding zit enkel maar in je zicht te hangen en ben je verder niets mee...
En dat van de achter nageltjes... ook hier moeten bij ons jongste duo altijd alle vier de pootjes te samen gedaan worden, alleen bij Moseby staan die veelal nog kort genoeg. Ik weet niet hoe, maar die moet ze op de één of andere manier gewoon slijten want bij hem is het zelfs zo dat ik de achterpootjes bijna niet moet doen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor jeanine » wo sep 28, 2011 6:08 pm

Er zit inderdaad verschil per fret op. Milo zijn nagels groeien precies sneller dan van de jongste. Bij Freebee doe ik het dikwijls met een likje Waltham ipv olie te gebruiken voor haar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: Nieuw avontuur!!!

Berichtdoor _K8_ » wo sep 28, 2011 11:47 pm

Hier gaan die nageltjes redelijk vlot! gewoon genoeg ferretone opt buikje en niet teveel aan de pootjes trekken dan hebben ze minder neiging voor ze terug te trekken en goed vasthouden.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten