Oud of jong?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Oud of jong?

Berichtdoor Jamjam » wo aug 01, 2012 4:34 pm

Hier ben ik weer :)

ik heb momenteel 3 fretsels, waravan er 2 samen zitten en 1 apart. Dit komt doordat mijn ene fret niet meer 'welkom' was in de 'bende' sinds ik Flobbe erbij heb gehaald. Met de ene fret - Zarco - klikt hetgoed en deze zitten dan ook samen in een kooi. Papillon is al een stukje ouder - ongeveer een 5jaar en een half. Hij heeft altijd samengezeten met Jerômeke maar die is overleden, en de laatse paar maanden zaten die ook niet meer samen omdat Papillon Jerôme telkens beet (wss doordat hij aanvoelde dat Jerôme enorm verzwakt was).
Nu was het geen, probleem dat Papillon al die tijd alleen was, maar ik begin meer en meer te merken dat wanneer Zarco en Flobbe rondlopen, Papillon vraagt om ook uit zijn kooi te mogen om mee te spelen. Ook al heeft hij eerst gespeeld of nog niet gespeeld.
ik vermoed dat hij hem dus toch een beetje eenzaam begint te voelen en zit te denken om er eventueel een andere fret bij te nemen (als het klikt natuurlijk!)

Mijn vraag is nu... zou ik het best zoeken achter een fret van ongeveer dezelfde leeftijd? (Flobbe en Zarco zijn beide een stuk jonger) Of maakt dat zoveel niet uit ...die leeftijd en is het vooral het karakter dat telt?

Dankuwel op voorhand! :D
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oud of jong?

Berichtdoor jeanine » wo aug 01, 2012 5:30 pm

Ik heb hier een dergelijk probleem sinds Milo er niet meer is. Ons Thirza is actiever dan ons Freebee die wat vlugger moe is. Voordien ging ze Milo opzoeken als Free wat wou uitrusten, nu slaapt ze of verveelt haar.
Nu denk ik er aan of een extra vriendje geen soelaas kan bieden. Ons Free is vijf en ons Thirza moet ongeveer 4 worden. Daar ons Freeke met insulinoom zit en een stresskippetje blijkt te zijn zit ik dus in tweestrijd. Op voorwaarde dat Free niet ziek wordt daardoor.Ik wil zeker de meisjes niet uit elkaar halen in de toekomst. Er is een leeftijdsverschil als ik voor een jong fretje zou gaan wat later dan weer een vriendje nodig zal hebben. Een ouder fretje maakt het verschil in leeftijd dan wel goed en zal vermoedelijk al minder onstuimig zijn. Belangrijk voor mij is dat ze samen het kunnen vinden ongeacht de leeftijd, met alle andere gevolgen van dien.
Het heeft geen zin om een fretje in huis te halen en dan tot de conclusie te komen dat Pappilon het niet moet of omgekeerd. Het beste zou zijn dat je een fretje mag uitproberen en terugbrengen indien nodig.
Waarom Papillon niet even samen met Zarco laten spelen en terug in de kooi als je Flobbe laat spelen? Zo heeft hij misschien ook zijn vriendje zonder extra problemen van aanpassing.
Dit heb ik in het verleden ook nog gedaan met mijn fretjes en een logeeke. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Oud of jong?

Berichtdoor Jamjam » wo aug 01, 2012 10:29 pm

Waarom Papillon niet even samen met Zarco laten spelen en terug in de kooi als je Flobbe laat spelen? Zo heeft hij misschien ook zijn vriendje zonder extra problemen van aanpassing.
Dit heb ik in het verleden ook nog gedaan met mijn fretjes en een logeeke. ;)
Ik heb dat al geprobeerd... ik heb Zarco oorsronkelijk gekocht om bij Papillon te plaatsen en dat ging heel goed, enkel dat Zarco veeeel te actief was voor Papillon en omdat Papillon dan neerlag en niet meer reageerde begin Zarco hem dan wel te irriteren. Maar in de kooi ging dat heel goed. Maar doordat ik toch vond dat Zarco te actief was heb ik Flobbe (eerst angel, jammer genoeg heb ik niet lang van haar mogen genieten) gekocht. Sinds dat Flobbe hier is, wil Zarco ook niet meer met Papillon spelen. Hij bijt direct, en ik weet niet of het om te spelen is of om te vechten, maar mijn moederinstinct is nogal sterk voor Papillon( doordat het mijn zorgefretje is) en daardoor laat ik het ook niet tot een echt gevecht komen :s
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oud of jong?

Berichtdoor jeanine » do aug 02, 2012 7:39 am

Aangezien Zarco te actief is heb je weinig keuze om een fretje bij te nemen. Het beste is volgens mij dan om een minder actieve wat oudere fret te zoeken. Je Papillon is je zieke fretje waardoor hij wat minder weerbaar is geworden. Een zorgfretje er bij nemen als het samen klikt? Ik zou wel goed uitkijken of ze het samen aankunnen. ;)

- Prisca : Moer, wildkleur, gecastreerd, gevaccineerd, gechipt - geboren 06/2006

- Rob : Ram, sandy, gecastreerd, gevaccineerd, gechipt - geboren 06/2006

Rob en Prisca spelen en slapen wel samen, het zou fijn zijn mochten zij samen kunnen blijven maar Rob kan ook perfect alleen geadopteerd, dan mag Prisca bij de Opvangbaasjes blijven wonen. Beide fretten zijn zindelijk, braaf en handtam. Rob & Prisca hebben al een ietwat oudere leeftijd en mogen als Zorgfret tegen een aangepast Adoptietarief naar nieuwe baasjes. Ons streefdoel is Rob of deze 2 schatten samen een leuke oude dag te kunnen geven bij baasjes die alle tijd voor hen hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Oud of jong?

Berichtdoor a3ke » do aug 02, 2012 7:56 am

Rob kan enkel om met Rob en Prisca

En geen van beide zijn oudjesaktief te noemen , ze crossen nog rond gelijk pubers ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oud of jong?

Berichtdoor Margiet » do aug 02, 2012 10:41 pm

Rob kan enkel om met Rob en Prisca
:p :p :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oud of jong?

Berichtdoor jeanine » do aug 02, 2012 10:59 pm

Dat wist ik natuurlijk niet hé :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Oud of jong?

Berichtdoor a3ke » vr aug 03, 2012 6:43 am

Tis ook dat we ze ondertussen al anderhalf jaar zitten hebben dat we ze zo goed kennen ondertussen eh :wub:
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 37 gasten