Dit is het eerste wat ik er van hoor. Heb je er ergens een bron van dat er te weinig vet in prooidieren zit voor fretten?
Ik vraag me eigenlijk ook wel af waar de percentages qua hoeveelheid bot, orgaan, vet en dergelijke vandaan komen. Deze staan op verschillende sites en forums maar er is inderdaad amper iets gekend over de ideale voeding voor fretten. Wie heeft deze percentages dan ooit bepaald en hoe?
Eendag kuikens
Bruto energie in kcal per kilo 1623
Ruw eiwit % 16.8
Ruw vet % 6.4
Ruw celstof % 0.27
as % 1,9
calcium % 0,36
fosfor % 0.26
ijzer % 33.0
Muizen
Bruto energie in kcal per kilo 1986
Ruw eiwit % 19.8
Ruw vet % 8.8
Ruw celstof % 0.6
as % 3.7
calcium % 0.84
fosfor % 0.61
ijzer % 84.6
Ratten
Bruto energie in kcal per kilo 1988
Ruw eiwit % 21.6
Ruw vet % 7.6
Ruw celstof % 0.82
as % 3.4
calcium % 0.69
fosfor % 0.51
ijzer % 58.9
Bron:
http://www.west-vl-specialclubroofvogel ... eding.html
Dus in’t kort...
Uw kuikens, welke soort of hoe oud dan ook... bevatten te weinig vet, eiwitten e.a voedingsstoffen of mineralen.
Suikers hoeven ook niet perse ongezond te zijn, in de natuur kan een bunzing ook wel eens wat bessen naar binnenspelen...
Klopt Niels

Maar zoals je zelf aanhaalt is dat af en toe… en de % liggen duidelijk een stuk lager dan de suikers van de koolhydraten in de brokvoeding.
En ik geef toe… soms zit er hier al eens wat honing mee in hun voeding.
Mocht bewezen zijn dat fretten op BARF en NRV langer leven dan fretten op brokken was deze discussie er niet... Maar als ik me niet vergis is er de dag van vandaag nog altijd geen wezenlijk verschil tussen de leeftijd van dieren op goeie brokken en dieren puur op NRV.
100 % bewezen Niels!

Maar zelf persoonlijk ben ik daar nog niet uit. Maar de fretten al zelf wel en dat is het bewijs en wat telt!
Deze zijn actiever dan ooit! Zeer mooie pels… en die pels valt altijd op bij andere fretten eigenaars… en ook bij andere dieren houders.
Mooie witte en sterke tanden… en het bot dat ik soms versplintert terug vind…. brrrrrr.

Maar of dat ze langer gaan leven… te weinig info! Maar als we de lijn verder doortrekken naar honden of katten… en andere prooi en vlees etende dieren… is het antwoord duidelijk ja, gezonder lijken ze alvast.
Maar of dit alleen aan het vlees of prooi ligt? Neen dus!
Goede samenstelling en verhoudingen zijn belangrijk… rood en wit vlees, organen, bot en vetten
En wat hen al veel actiever maakt is het vet… hun motor

Momenteel zit ik aan +- 35 % vet soms wat meer en dat merk ik duidelijk aan hun strontjes
en stank!!!!! lol.
Bijkomend zijn de supplementen, zalmolie en andere oliën...
Brok wordt al langer gegeven aan de huisfret dan nu het prooidier of vlees voeden. Prooi en vlees komen de laatste jaren meer voor in Nederland dan hier. Even afwachten of ze het op langere termijn het er echt veel beter op doen.
Oops Jeanine! Ik dacht dat er alleen maar 1 soort fret bestond? Dus Jeanine… zit de huisfret dan anders ineen of zo?

Heeft die huisfret dan andere organen of een andere lichaamsbouw dan de fret van 50 jaar of langer geleden? Zit hij anders ineen dan zijn wilde broer de bunzing?
Ik dacht het niet… misschien is er alleen maar sprake van een luxe leventje voor de huidige luxe fretten. lol.
Hieronder wat oudere links... dus klik ermaar op los
-->
Wat eten ze vandaag
-->
Vet, teveel of te weinig?
-->
FerretOne vs andere oliën
-->
da voeding vs prooi?
-->
All Meat Syndrome - Wat is dat nu echt?