Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Caitlin
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 2:37 pm
Locatie: Kasterlee

Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor Caitlin » ma jul 29, 2013 4:36 pm

Hallo iedereen,

Heeft er iemand tips? Mijn twee deugenitten zijn zindelijk als ze in hun kooi zitten, hebben een driehoek toiletje die ik 2 tot 3x leeghaal en ververs.
Nu ze mogen elke dag gemakkelijk tot 2u buiten hun hok en maak ik een heel speelparadijs voor hun, met de domste dingen maar waar ze wel veel plezier in hebben.

Ook zet ik hun toiletje (juist leeggehaald en ververst) in een hoekje waar ze zich gemakkelijk durven zetten (opening van de deur, lastig :D) Ik heb onze Bentley het ene keer zien doen dat hij mooi in zijn toiletje ging buiten zijn hok. En heb hem onmiddellijk beloond. Maar dit was jammer genoeg eenmalig :(

Ook heb ik eens een behoefte laten inzitten, zodat men zo door kan hebben dat het daar moet ook al zijn ze vrij... Maar tevergeefs .. De gang is toch zo groot met vele hoeken hé :p

Heeft er iemand tips, want mijne vloer begint witte vlekken te vertonen :(

Alvast bedankt !!!

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor Hobbes » ma jul 29, 2013 4:57 pm

Ik heb Iorek geleerd gelijk ik een puppy zindelijk leer worden. En hij is nu negen weken oud en kent het toch al goed.
Iorek zijn ritme is: spelen en ravotten, papje eten en dan in slaap vallen...als hij dan wakker wordt dan kan je er prat op gaan dat als hij tien minuten aan het spelen is dat die darmpjes goed aan het werk zijn en dat hij dan moet gaan.
Dus als hij wakker wordt en hij komt direct uit zijn kooi dan laat ik hem goed ravotten en zelfs nu nog hou ik hem in het begin goed in de gaten en hij laat heel goed merken dat hij moet gaan en dan pak ik hem direct op en zet hem in zijn bakje en als hij zijn ding doet krijgt hij een snoepje nadien (Iorek is doof, dus zeggen dat hij flink is dat zal niet echt aankomen bij hem)...
En hij had het heel rap door hoor...hij is al heel goed zindelijk...
Maar gewoon in het begin in de gaten houden en ze oppakken.
Iorek gaat regelmatig mee in zijn schoudertas en ook daarin is hij helemaal zindelijk...

Nu heeft Margiet mij uitgelegd waarom een driehoekige bak niet goed is voor fretjes (ik had ergens al eens gelezen dat het niet goed was maar ik wist niet waarom maar ik had dus twee vierkante bakken gekocht, eentje voor zijn kot en eentje voor gewoon in huis). Een fret doet zijn behoefte het liefste in een rechte hoek en een driehoekig bakje heeft maar 1 rechte hoek...dus heel weinig mogelijkheid om zijn behoefte te doen... en naar voor is het dan ook lager en dus gemakkelijker accidentjes dat ze over de bak gaan...
Ik vind zo een driehoekige bak ook zo klein...hier kan hij helemaal in en hij gaat zo graag met zijn lijf en neus door de propere korrels...en hij slaapt er ook graag in :euh: (ook in het propere gedeelte)...

Maar ook een andere oplossing is dat je in verscheidene hoeken een bak zet...maar je moet het aanleren, ze weten niet zomaar waarom het dient...

Gebruikersavatar
Caitlin
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 2:37 pm
Locatie: Kasterlee

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor Caitlin » ma jul 29, 2013 6:13 pm

Dat doe ik ook, zodra ik zie dat hun staartje omhoog gaat. Dat ze zich krom zetten klaar voor hun behoefte in een hoekje neem ik hem op en zet ik hem in zijn toiletbakje. Tevergeefs, komt die er onmiddellijk terug uit & nog geen paar seconden later zie ik het op mijn vloer ...

Ze zijn nog jong, dus heb er vertrouwen in dat het wel lukken zal .. Gewoon geduld ;)
Maar toch alle tips zijn welkom! Nu voor een vierkant bakje gaat niet echt passen in hun hok ..
We zijn wel van plan wanneer ze volgroeid zijn om een groter te kopen.

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor weena » ma jul 29, 2013 7:33 pm

De hele living vol leggen met bakvulling :ninja:

Wedden dat ze dan NOG een plaatsje vinden voor hun kakje? :p

Oh ja... aandelen kopen bij toiletpapier en keukenpapier fabrikant... lol
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor jeanine » ma jul 29, 2013 10:19 pm

Hier gaan ze op de bak als ze goesting hebben. :shock: Ons Freebee is de properste van alle drie, 9 op 10 keren in de bak. Gevolgd door Buster, die netjes in de kooi op de bak gaat voor hij naar buiten komt. De bakken beneden weet hij ook te vinden. Ons Thirza is een vuile taart, zelden op de bak en liefst waar het haar past. Kan zelfs net naast de bak gebeuren of in baas zijne sloef. :mrgreen:
Een fret is zindelijk als hij steeds op dezelfde plaats gaat. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor Hobbes » ma jul 29, 2013 10:59 pm

Iorek is hier nu lekker aan het spelen in onze grote hoeksalon nadat wij net zijn gaan wandelen met de hondjes en Iorek op de arm...ineens wilt hij de zetel uit, maar ik hou hem tegen omdat de plaat in het deurgat niet staat zodat hij uit de living zou kunnen...en toch bleef hij volhouden en aandringen en hupt ineens via via de zetel uit en huppelt naar zijn bakje en gaat zijn behoefte doen....dus lekker snoepje voor hem :p

SuzyNL
Berichten: 0
Lid geworden op: do mei 09, 2013 4:29 am
Locatie: Vlaardingen [NL]
Contacteer:

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor SuzyNL » ma jul 29, 2013 11:37 pm

Ik heb maar 1 originele poepbak en die is rechthoekig, voor de rest gebruik ik de onderkanten van deze vervoerboxen
Afbeelding

Deze vind ik ontzettend fijn omdat de rammen die ik hier heb zitten van die rare schijters zijn en de achterkant van deze bakken zijn hoog genoeg zodat de ontlasting er niet overheen gaat...;)

Mij is in het begin verteld dat ze graag in hun achteruit gaan en in zulke bakken als deze kunnen ze dat...;)

Wat ook fijn is, er zitten gaatjes in de rand en daar heb ik een ringetje met een haakje aan zitten zodat ik de bakken ook makkelijk aan de tralies kan bevestigen...;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zindelijk in hun kooi, buiten hun kooi is het vergeten

Berichtdoor Margiet » wo jul 31, 2013 11:49 am

De hele living vol leggen met bakvulling :ninja:

Wedden dat ze dan NOG een plaatsje vinden voor hun kakje? :p

Oh ja... aandelen kopen bij toiletpapier en keukenpapier fabrikant... lol

:domhoog:

Daar is nu eens ALLES mee gezegd, Weena!! :rol:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten