kooi en voedselgewennig

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » wo apr 09, 2014 12:51 pm

Zoals in een ander topic staat, hebben we een winkel gevonden met frettenkooien. Ze loopt al ff gewoon rond in de kamer en dus ook snachts en als lichte slaper is dit nogal moeilijk soms. Nu is de schoonmama ook haar zoonje beginnen overtuigen en gaan we donderdag een kooi halen, na overleg welke het wordt en... want het beestje is the queen :p

Wr zouden dan ook totally ferret geven in de kooi anders is de hond ermee wg. Ze eten nu samen kattenbrokjes, dit gaat goed maar volgens mij gaat het wintervet niet weg. Niet dat ze niet meer kan bewegen maar toch is ze dikker dan vorig jaar. De bedoelin is dan dat ze die totally ferret liever eet dan de kattenbrokjes en die kattenbrokjes laat staan. De kooi zal openstaan overdag dus ze kan eraan. De eerste dagen zou ik de kattenbrokjes en totally ferret mengen zodat ze geen diaree krijgt. Andere tips of meningen zijn welkom ;)

Tweede agendapunt, mevrouw zit al een jaar of iets minder niet meer in een kooi. Nu is het paasvakantie dus als ze de eerste nachten vervelend doet, is dit geen probleem. Het is een kooi met 3 verdiepen en grote platte oppervlakten om te spelen, dus dat is wel in orde denken we. Overdag kan ze erin en eruit maar snachts is het de bedoelig dat de etensbak en de rest van de kamer blijft staan, in dz kooi zit dat vast aan de tralies dus dit zou geen probleem moeten zijn. We weten nu niet hoe ze zal reageren op de kooi en hoe die eerste nacht zal verlopen. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » wo apr 09, 2014 5:09 pm

Kattenvoeding is noch voor de hond noch voor de fret geschikt. De medische problemen stellen zich bij het ouder worden. Voor de fret zijn sommige kattenvoedingen van heel goede kwaliteit wel geschikt. Ik blijf zweren bij de Orijen kat & kitten kip. Dat is de beste brokvoeding die je kan vinden voor je fret. Tottaly Ferret is de betere frettenvoeding. Dus je fretje zal het daar vast beter op doen, al is het even aanpassen. De brokjes een weekje mengen en elke dag wat meer TF in het bakje doen, zo kan je diarree meestal voorkomen. Als ze kieskeurig is, wat je mag verwachten, het bakje niet bijvullen tot alles op is. Zo zal ze de smaak leren waarderen. Laat ze maar een beetje honger hebben, zolang er TF brokjes staan in haar kooi.
Wat de kooi betreft verwacht je maar aan kabaal, ze is te lang te vrij geweest. Toen ik mijn meisjes van kooi verhuisde dacht ik dat ze blij zouden zijn. Ze waren het gewoon van in een kooi te zitten tot het speeltijd was. De eerste 2 dagen trokken ze aan de tralies met hun tanden. De kooi werd onder gepoept om hun ongenoegen duidelijk te maken. Negeren van hun ongenoegen is het beste wat je kan doen. Het gaat vanzelf meestal over als je er geen aandacht aan geeft. Leer haar eerst aan dat haar kooi haar veilige plaatsje is waar ze ongestoord kan rusten. In het begin sluit je haar op als ze zelf in de kooi kruipt en beloon haar in de kooi. Als je ze ergens aantreft als ze slaapt leg haar dan weer in haar kooi. Na een tijdje zal je haar meer en meer in de kooi kunnen laten. Doe het deurtje niet open als ze aan de tralies trekt. Haal haar er pas uit als ze rustig is. Leg enkele vertrouwde spulletjes in haar kooi, mandje of slaapdekentje die ze al kent. Een kooi met 3 verdiepingen kan je best veilig inrichten, hangmatjes breken een val vrij goed. ;) Wat ik hier doe is boven op de kooi een doek leggen, verhoogt het gevoel van een veilige plek. Sommige fretten vinden het niet leuk om overal tralies om hen heen te hebben zonder een beschut plekje. Ik zie mijn fretten meestal op het bovenste verdiep liggen waar het donkerder is door het doek.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » wo apr 09, 2014 7:02 pm

Op termijn willen we dat fredje enkel totally ferrt eet en doeki eet voldoende mee van tafel zoals gewoon vlees en heel weinig brokjes. Voor de kooi verwacht ik de eerste dagen inderdaad trekken aan de tralies, blij dat het vakantie is. Dan heb ik hier niet te veel last van. De kooi is er ook als veilige plek want als er verhuisd wort enzo is de stress toch minder als ze haar plekje heeft.
We gaan die tips zo goed mogelijl toepassen en hopen op het beste :)

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » za apr 12, 2014 12:33 am

Brokjes lukt momenteel, ze lust ze in ieder geval. Qua kooigewenning, ze zit er nu een uurtje in, misschien iets minder. We hebben haar erin laten spelen voordien met het deurtje open. Dan als we naar bed gingen, hebben we haar erin gezet, snoepje gegeven en kooitje toe. Ook een paar koekjes verstopt op elk verdiepje zodat ze overal een beetje zou rondkijken. Ze heeft dan 20 minuutjes rondgewandeld, en max 10 minuutjes aan de kooi getrokken, dan is ze gewoon gaan slapen. Wel een subtiel neepje in baasje zijn vinger om toch duidelijk te maken dat ze het niet leuk vindt :p hij heeft daar niet echt op gereageerd en gewoon ff genegeerd en dan npg een betje gespeeld. Dan toch nog kooitje trekken en slapen zoals ik al zei :) gaat goed vind ik. De kooi staat naast baasje zijn bed... want normaal ligt ze aan zijn voeten... De liefde tussen een volwassen man en zijn fretje :p etzn weet ze ook dat het in de kooi staat :) en baasje heeft ook getoond hoe een drinkflesje werkt :p

Het ziet er goed uit voor de nachtrust :) ze zal wel snappen dat uit de kooi spelen is en in de kooi rustig zijn :)

We deden toch positief tegenover de kooi, dat zal ze ook wel voelen denk ik

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor Raven » za apr 12, 2014 1:02 am

doeki eet voldoende mee van tafel zoals gewoon vlees en heel weinig brokjes.

Let wel op voor zout en kruiden... ook voor verhit bot! en beperk de snoepjes en koekjes... ;)

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » za apr 12, 2014 1:31 pm

Snoepjes en koekjes zijn nog alijd hondenkoekjes :) te pikant of te zout of te veel suiler krijgt hij niet, het is de bedoeling dat hij gezond blift en dat heel lang volhoudt :) :wub: idem voor de fret trouwens :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » za apr 12, 2014 6:45 pm

Het lijkt wel of ik reclame maak, ik ben heel erg tevreden van ook deze Orijen als snoepgoed.
http://www.puurnatuurvoer.nl/c-2165613/ ... de-snacks/
ook deze voldoet prima
http://www.cpbenelux.nl/mobile/index.ph ... wipeak-cat
Het lijkt wel wat duur maar als je het enkel als beloning geeft valt dat best mee.
Van ander snoepgoed moet ik niets hebben, ook al vinden de fretten het wel lekker.
Extra voordeel, je mag zoveel belonen als nodig lijkt :D

Ze zal de kooi nog leuk vinden met de tijd.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » zo apr 13, 2014 12:52 am

We geven snoepjes met kipvulling, elke keer als ze net in de kooi zit, dus elke avond maar dat wordt dan afgebouwd als ze het meer gewoon wordt.

De kooi onderpoepen doet ze niet, ze toont wel ongenoegne maar ze acvepeert het redelijk snel :)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor Raven » zo apr 13, 2014 3:38 am

Goede raad, Uw fret heeft totaal geen snoepjes nodig, laat staan honden brokken! Dit aanpraten is ziekelijk... Er bestaan geen gezonde fretten snoepjes. Laat staan dat je ze honden snoepjes voedert = taboe...
Dit oogluikend toe laten is niet de weg die we moeten aanhouden.
Geen enkel dier heeft nood aan snoepjes! Het is als een vette hamburger, ongezond maar wat een smaak. Maar in regel heeft dit geen enkel levend wezen nodig
Geloof me, ik zie nu wat ik oogst... en dit niet alleen met fretten.
Dieren kennen geen verwenning!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » zo apr 13, 2014 10:38 am

Raven, heb je het hier ook over de snoepjes die ik ze geef ?
Ik denk met deze samenstelling dat dit niet fout is.

ORIJEN ORIGINAL FREEZE DRIED DOG TREATS 80/45st

Orijen bereid zijn freeze dried dog treats (gevriesdroogde hondensnacks) van 100% vlees van scharrelkippen en scharrelkalkoenen en in het wildgevangen platvis - dagelijks vers en conserveermiddelen vrij geleverd door lokale boeren en vissers. Vervolgens zorgvuldig gevriesdroogd en in eigen keukens zodat alle natuurlijke voedingsstoffen behouden blijven in deze snacks. Honden (en katten) zijn er gek op - dat garandeerd Orijen!

Samenstelling: Vers kippenlever (24%), Vers kalkoenlever (24%), vers gefileerd kippenvlees (24%), vers gefileerd kalkoenvlees (24%), verse platvis (4%).

Calorie bijdrage: Orijen freezedried hondensnoepjes bevatten minder dan 7 calorieën per snoepje.

Voedingsaanbeveling en gebruik: Beloon uw geliefde hond met Orijen gevriesdroogde snoepjes wanneer u wilt. Breek ze in kleinere stukjes en gebruik ze als trainings/beloningssnack. Zorg dat er altijd vers en schoon drinkwater ter beschikking staat. De Orijen freezedried snacks komen in een hersluitbaar zakje zodat het product vers blijft!

Analytische bestanddelen:
Ruw eiwit: 45%
Ruw vet: 45%
Ruw as: 7%
Ruw Celstof: 1%

Hier hebben ze lang elke vorm van "snoep" moeten missen. Er was bijna niets te vinden dat goed genoeg was. Aan vers kan niets tippen, noch de brok noch iets om ze te belonen.
Het belonen met voedsel op zich vind ik moet kunnen. Ik ben blij toch iets gevonden te hebben waar baas en fret plezier aan hebben. Nodig? niet echt, maar toch leuk om te geven en te krijgen. Hier krijgen ze nu een snoepje in 2 verdeeld telkens ze terug in de kooi moeten. Ze zijn dit zo gewend geworden dat ze al hoopvol aan de tralies zitten te wachten als het deurtje gesloten wordt.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » zo apr 13, 2014 12:08 pm

Hondensnoepjes zijn voor de hond, was een reactie op het vorige bericht. De fret krijgr speciale fretsnoepjes die hoofdzakelijk kip bevatten, ze kreeg dit zelden. Nu gewoon vaker om de kooi als iets leuk te zien.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » wo apr 16, 2014 5:25 pm

Hoe gaat het daar in haar nieuwe kooi?
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » do apr 17, 2014 8:05 pm

Zonder problemen eigenlijk :) het is rustiger snachts en ze weet dat ze in de kooi moet slapen :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » do apr 17, 2014 8:20 pm

Fijn dat het zo vlot verloopt. Ook voor je fret is dat een goede zaak, ze heeft haar eigen nestje nu. De speeltijd zal echt benut worden en dat zal je ook merken. Er is een tijd en plaats om te rusten, slapen en echte speeltijd om uit de bol te gaan. Ik merk als ze een heel lange speeltijd hebben, na enige tijd ze toch weer een rustplaats opzoeken. Dus in de kooi houden ipv 24u los is zeker geen straf voor een fret. ;)
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » vr apr 18, 2014 2:16 pm

Inderdaad, het is haar "huisje" en als ze rust wil, kan ze daar altijd slapen. Ze gaat er uit zichzelf in, het snopeje is niet nodig maar de hond krijgt dat ook elke avond :p

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor FredjeSnow » di apr 22, 2014 10:21 pm

De voeding ging ook vrij vlot, ze heeft er nooit last van gehad en ze lustte het onmiddelijk. De hond eet nu ook hondenbrokjes, .aar die is daar minder fan van :p och ja, die lijkt op zijn baasje op dat vlak :p maar hij zal het leren eten! :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kooi en voedselgewennig

Berichtdoor jeanine » wo apr 23, 2014 6:25 am

Er zit inderdaad verschil in de soorten brok, het ene eten ze al liever dan het andere. Het is niet omdat ze iets graag eten dat het ook het beste is. Fret zal het beter doen op frettenvoeding en de hond op hondenvoeding. Als er niets anders op het menu staat zal woef het wel moeten eten. ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten