Moeilijke rui

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » do dec 11, 2014 9:12 am

Ik maak me een beetje zorgen om Alexi. Dat ventje komt maar niet door de rui heen. Eerst een halve kale staart al weken geleden. De haargroei is daar terug en de staart is mooi. Nu een kale plek op één van zijn billen. Zijn vacht voelt stug en ziet er over het algemeen dunnetjes uit. Als ik weet hoe hij er 2 winters geleden uit zag is dit geen vergelijk.Helemaal geen wintervacht zoals het hoort. Hij zat dan natuurlijk wel in een vrij koude ruimte in vergelijking met hier. Ook is het lang te warm geweest voor de tijd van het jaar. Ziek lijkt Alexi niet te zijn, speelt,verzwaart deze tijd van het jaar en eet heel erg goed. Het is de aangroei van nieuwe haren die zeer traag verloopt. Hij heeft wel een rui achter de rug na het plaatsen van een nieuw implantaat. Ligt daar de oorzaak, te kort op elkaar ruien, of is er wat anders gaande. :s Onze Buster daarentegen heeft een prachtige vacht, een echte pelsmantel. Bij Thirza verloopt het ook wat trager, zij krijgt wel cortisone dus er is een reden voor.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor TessaCornelis » za dec 13, 2014 11:49 am

Hier is het ook erg verschillend per fret, Jet (de opvanger) en Pixel hun wintervachtjes zijn echt om jaloers op te zijn. Maar Nibble heeft een veel mindere dons gezet nu. Hier zijn ze ook al aan het ruien sinds september (af en op). Dus ik denk dat de beestjes gewoon niet meer weten hoe het zit. :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » ma dec 15, 2014 9:19 pm

Deze week zou de buitentemperatuur al weer naar 12° gaan. Dus onverwarmd en binnen waarschijnlijk nog hoger, waar het nu al 12° is.. :s
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor TessaCornelis » do dec 18, 2014 10:37 pm

Ja Jeannine, ik vertrek zaterdag op skiverlof :P daar is 't ook nog 10 graden, een fret zou voor minder in verwarring gebracht worden hé :hammer:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » vr dec 19, 2014 5:57 pm

Prettige vakantie, lenteweer zal wel niet je doel geweest zijn. Geniet toch maar van de vakantie daar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TessaCornelis
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:35 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor TessaCornelis » vr dec 19, 2014 6:29 pm

Prettige vakantie, lenteweer zal wel niet je doel geweest zijn. Geniet toch maar van de vakantie daar.
Hehe, bedankt. Neen lenteweer was niet waarop we hoopten. Achja aprés-ski is ook al iets hé :rol:
Fretjes nog steeds hun kluts kwijt daar ?
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jonalies » zo dec 21, 2014 6:15 am

Fredje verliest steeds, tijdens de rui, het haar op zijn staartje..... met regelmatig Stronghold te geven krijgt hij terug een mooie dikke staart... (advies van Margit)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » zo dec 21, 2014 7:37 am

Hier de pipetten van Advocat om de 3 tot 4 weken gegeven. Na 1 wandeling in maanden is Alex toch met een vlo naar huis gekomen, pipet moest nog werkzaam zijn na 2 weken. :( Ben nu bij de da om Stronghold geweest om eens af te wisselen. Alex kreeg een vlooienbeet op zijn kaal plekje. Ik zou zo graag eens een rustpauze met de pippetten kunnen inlassen. Kan volgens mij toch ook niet zo goed zijn om dit zo veel te moeten geven. Op de bijsluiters staat dat een kale vlek kan voorkomen op de plaats waar het pipet gegeven wordt. Zijn vacht in de nek staat ook wel dunnetjes. Bij Alex is het begonnen na het bronstig worden dit jaar en na een nieuw implantaat gekregen te hebben. Zijn vacht is niet meer goedgekomen sinds dien. :s
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » di jan 06, 2015 7:02 am

Alex kreeg een pipet Stronghold samen met Buster en Thirza. De paar koudere dagen hebben blijkbaar deugd gedaan. Ook wat visolie gedurende een paar dagen en extra krachtvoer gegeven. Alexi zijn kale plekje krijgt opnieuw haren. De dunne vacht komt eindelijk voller. :domhoog:
Een gesprek met de da gehad over de werking van pipetten. Een vlo kan nog tot 8u overleven na een beet aan een behandeld huisdier. Zo komen ze toch tot in je leefomgeving terecht. Als ze ook nog eitjes leggen kan je best af en toe ook de omgeving even sprayen om een verdere vlooienplaag te voorkomen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor Jamjam » do jan 08, 2015 10:17 pm

Goed dat zijn haartjes aan het terugkomen zijn :D
En ik moet zeggen .. het blijft een knappe jongen!
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor jeanine » vr jan 09, 2015 9:44 am

Hi hi, dat zwarte neusje :wub:
Al zijn de meningen van bezoek toch verdeeld. De ene vindt Alexi de knappe en de andere vindt de jongere Buster het einde. Ik heb gewoon 2 knappe kerels in huis :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Moeilijke rui

Berichtdoor Jamjam » wo jan 14, 2015 9:56 pm

Hi hi, dat zwarte neusje :wub:
Al zijn de meningen van bezoek toch verdeeld. De ene vindt Alexi de knappe en de andere vindt de jongere Buster het einde. Ik heb gewoon 2 knappe kerels in huis :rol:
Ze zijn allebei om ter knapst! Maar dat zwarte neusje doet het hem he :p
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten