Fret heeft stress

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Alicia
Berichten: 0
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 4:45 pm

Fret heeft stress

Berichtdoor Alicia » zo nov 09, 2014 4:51 pm

Hallo,

Sinds een maand hebben mijn vriend en ik een fretje in huis. Deze hebben we aangekocht in een dierenwinkel ze was toen zes maanden oud. Wanneer ze bij ons los rond loopt bijt hij en maakt hij rare geluiden. Wanneer we ze willen aaien en strelen bijt ze in ons hand, wanneer we dit doen wanneer ze in haar kooitje zit dan doet ze niets. We vroegen in de winkel waar we ze hadden aangekocht en daar zeiden ze dat ze stress heeft en niet graag los loopt. Hier stel ik mij vragen bij.. hebben jullie tips voor ons hoe we dit kunnen oplossen? We zouden graag hebben dat ze rustig komt en dat we ze kunnen strelen.

Alvast bedankt voor de tips en informatie!
Groetjes Alicia

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » ma nov 10, 2014 11:40 am

Hey, welkom hier.
Veel volk komt er niet meer op het forum. :(
Een fretje is niet als elk ander huisdier. Je moet het leren kennen en het gedrag is vrij voorspelbaar eenmaal je de lichaamstaal door hebt. Volgens wat ik lees heb je helemaal geen bijtertje in huis. Je kan zonder problemen je hand in de kooi steken zonder een beet te riskeren. :domhoog: Het doet zich enkel voor als het losloopt en daarbij maakt het geluid. Een fret die je echt wil bijten zal hooguit eerst blazen om je duidelijk te maken dat je gedrag niet bevalt. Meestal krijg je een beet zonder enige waarschuwing van geluid. Ik denk hier dat je fretje mokt. Mokken is een manier van communicatie. Als je heel goed oplet hoor je verschil in het mokken. Het gewone mok mok mok is spelend bedoeld. Het snel opvolgen van mokken is eerder opwinding in negatieve zin en waarschuwing. Een fretje heeft loslooptijd nodig elke dag opnieuw. Dus de reactie van de winkel is volgens mij geen goede raad. Laat je fretje maar rustig loslopen, in de winter volstaat een uurtje meestal. In de zomer worden er dat een pak meer. Een fret slaapt gemiddeld 20u per dag, enkel wat eten en naar het toilet gaan tussendoor. De tijd dat ze wel wakker zijn vragen ze veel aandacht van de baas. Er mee spelen hebben ze het liefst. Dit kan op verschillende manieren, met een stevige kattenhengel en een balletje kom je al een heel eind zonder de fret te moeten aanraken. Een fretje is niet echt een knuffeldier, al zijn er uitzonderingen. Een vaak voorkomend probleem bij nieuwe frettenhouders is dat ze het diertje steeds weer willen pakken en aaien. De meeste fretten laten zich kortstondig opnemen en willen dan weer verder spelen. Respecteer dat en zet je fretje eens na kort oppakken direct terug op de grond. Doe je dit niet kan de fret het je duidelijk proberen maken door je te bijten. Behalve hun tandjes hebben ze weinig om je iets duidelijk te maken. Een fret moet je aanvoelen. Een relaxte fret in je hand heeft geen gespannen spieren, een gestresseerde fret spant de spieren op. Voel je die spierspanning hou je fret niet langer vast dan noodzakelijk. Wat het aaien betreft, dit doe je niet zoals bij een hond of kat. Aaien doe ik meestal als ik ze in de hand hou en niet als ze rondlopen. Ze ervaren het aaien tijdens het rondlopen als uitdagen om te spelen. Daar een fret met zijn tanden speelt kan je het gevolg vast al raden. Met een fret heb je engelen geduld nodig, dat is de beste raad die ik je kan geven. Langzaam opbouwen en vertrouwen geven en krijgen vraagt tijd,veel tijd. Laat het fretje jou opzoeken ipv er achter aan te hollen. Zet je op de vloer en bestudeer het gedrag. Zie je dat de fret aanstalten maakt om te bijten leidt het af met speelgoed, zo dat je handen er door beschermd zijn. Laat een nieuwe fret niet toe om in je kleding te kruipen, ze kunnen al vlug op het gedacht komen om je er een snelle beet te geven. Een fret die je heel erg vertrouwt kan je dit wel toelaten. Zo heb ik er nog maar enkele gehad en dan meestal al op oudere leeftijd. Beloon je fret voor goed gedrag, een brokje geven volstaat al dikwijls. Leer je fret op je stem te reageren, boos en luid als het iets fout doet. Lief en zacht als het flink is. Ze kennen dit vrij vlug en werkt zonder te moeten straffen.
Ik hoop je hier al wat mee te kunnen helpen. Heb je nog vragen stel die maar gerust. Ik kom bijna dagelijks eens een kijkje nemen hier. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor Margiet » do nov 13, 2014 11:37 am

Nee, zoals Jeanine reeds zei, veel beweging is er jammer genoeg niet meer op ons forum.

Wat je fretje betreft heb je van Jeanine al een hele uitleg gekregen en veel heb ik er dus zeker niet aan toe te voegen maar ik zou je wel willen zeggen van aub geduld te hebben met het kleine ding. Veel mensen geven de "opvoeding" (als ze er al aan beginnen) veel te snel op en het is een feit, om het even welke fret moet eerst vertrouwen krijgen in jou en zijn/haar omgeving vooraleer je een brave, lieve fret in huis kan krijgen. Zeker fretten uit een winkel beginnen dan nog met een massale achterstand aan vertrouwen, een pup die bij een kweker thuis alles al geleerd heeft zal veel socialer zijn naar mensen toe.

Geef je kleine kapoen dus zeker tijd genoeg om rond te lopen, haal haar desnoods 3x per dag een half uurtje uit zodat ze ook snel doorkrijgt dat "slapen gaan" geen straf is en dat ze echt wel deel mag uitmaken van het gezin. Laat haar ontdekken, ga haar niet constant willen oppakken, je kan beter af en toe een snoepje aanbieden zodat ze het zelf ook fijn gaat vinden om naar jou toe te komen. Op die manier leert ze dat jij te vertrouwen bent en zal ze zelf ook meer vertrouwen krijgen.

Veel succes met je patatje, als je nog hulp nodig hebt, gil maar even! ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » ma jan 19, 2015 12:49 pm

Hoi allemaal, sinds gisteren heb ik twee fretjes geadopteerd van een kweker.
Het waren lieve schatjes toen we ze zagen bij de man thuis maar nadat we ze mee naar huis namen waren ze wat stressig. Ik heb ze in hun nieuwe kooi gezet en heb het niet kunnen laten hun gisteravond (ze kwamen gisteren middag aan) om ze al even uit hun kooi te halen. Waarschijnlijk een slechte zet (of niet?) van me want alhoewel ze al wat gekalmeerd waren was het mannetje (Sashi) mensenschuw en schrok iedere keer wanneer ik een stap in zijn richting deed of hem probeerde te strelen. Ik heb tot nu toe nog niks gevonden dat hij leuk zou vinden (misschien de buizen maar degene die wij hadden gekocht was te klein voor hem maar was groot genoeg voor Luna (het vrouwtje).
Luna aan de andere kant was heel enthousiast en nieuwsgierig naar alles. Ze gebruikte de buis een paar keer en zat achter mijn pantoffels aan totdat ik ze uit deed (had geen keus, ze bleef ze maar volgen en in ze te bijten, of dat nu mijn voet was of de schoen zelf) dat vond ze wel leuk en probeerde ze meteen te verstoppen. Alhoewel ze heel speels was van zodra ik ze losliet, was ze toch wel een beetje te agressief (probeerde telkens in mijn voeten te bijten, niet speel-bijten maar doorbijten :/)

Sashi is een jaar oud en Luna een half jaar. Beiden zijn nog niet gecastreerd/gesteriliseerd maar dat zijn we van plan een van de volgende weken te doen. Ik vind ze echt schattig en lief (als ze me niet proberen te bijten) maar ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen om ze wat te laten kalmeren of tenminste iets minder in mij te laten bijten :s

Dit zijn mijn allereerste fretjes en ik weet niet goed hoe ik ze moet opvoeden. Ik heb wel veel op het internet gelezen maar ja, lezen en het in de praktijk zelf doen zijn twee hele andere dingen. Ik heb nu net dit onderwerp gelezen en ga proberen de raad die jullie Alicia hebben gegeven ook te volgen. Als jullie meer tips voor me hebben, ik ben bereid ze allemaal te volgen. Alhoewel ze van mij al bijna gatenkaas hebben gemaakt maakt dat voor mij niks uit. Ik heb gelezen dat bijten in hun bloed is en dat accepteer ik (al doet het wel pijn >.<) maar toch, tips daarvoor heb ik ook al een oor klaar om mee te luisteren. :)

groeten, Shadow :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » ma jan 19, 2015 8:51 pm

Welkom,
mijn eerste raad die ik je kan geven is laat de fretjes tot rust komen in hun kooi. Na een dag of twee kan je ze er zelf eens laten uitkomen. Laat ze zelf alles ontdekken, hou ze enkel in het oog. Zet je stil in de kamer, zo zet je ze nog niet aan tot het ontdekken van wat daar allemaal beweegt. De fret is een jager en je voeten zijn de prooi. Je ruikt vreemd voor je fret, leg een oud gedragen t-shirt in hun kooi zo dat ze de geur van de baasjes leren kennen. Spreek zacht tegen hen als ze in hun kooi verblijven en biedt hen eten aan door de tralies. Dat mogen hun brokjes zijn, speciale frettensnoepjes, stukjes rauwe kip of wat ander vlees maar geen varken noch toespijs. Je moet hun vertrouwen zien te winnen, eten geven (belonen) is een goed begin. Nu de dagen al lengen komen ook de hormoontjes in werking, een gecastreerde fret is handelbaarder. Dus zo snel als je kan naar de dierenarts om ze te laten helpen. Zie ook http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =8&t=10956.
We horen hier heel erg vaak dat kersverse frettenbaasjes gebeten worden tot bloedens toe. Dikwijls door te snel en niet doordacht te werk te gaan. Een fret moet je echt leren lezen, waarmee ik bedoel zijn gedrag bestuderen. Je hebt er 2, kijk hoe ze met elkaar spelen. Daar kan je heel wat uit leren, ze bijten elkaar in het spel zonder echt door te bijten. Speel je zelf met hen weten ze niet beter dan bijten is spelen. Je huid is veel dunner en kwetsbaarder dan een frettenhuid, dat weten ze niet.
Eenmaal je fretten de omgeving vertrouwen komt de baas aan de beurt. Hier begint het opvoeden, hen leren tot waar het kan en wanneer het stopt. Laat vandaag niet toe wat morgen niet mag, wees correct met je dier. Er zijn bepaalde zaken die nu eenmaal eigen zijn aan fretten en die je ze nooit kunt afleren. Daar moet je als baas mee leren omgaan. Je moet veel geduld hebben, een fret luistert niet echt en doet zijn zin. Om je iets duidelijk te maken heeft de fret enkel zijn tanden ter beschikking. Een goed opgevoede fret zal zelden tot niet meer bijten. Een heerlijke speelkameraad worden die begrijpt hoe mensen spelen zien. Het aanpassen komt van 2 kanten, als mens ga je een beetje het frettengedrag imiteren in het spel. De fret van zijn kant leert dat bepaalde gedragingen speels bedoeld zijn van de baasjes. Dit komt er enkel als er vertrouwen van beide kanten is. Dat moet je eerst verdienen, belonen als het goed is en straffen als het fout gaat. Je stemgebruik is daar een heel geschikt middel toe, een fret leert snel het verschil kennen tussen lief en boos zijn. Speel niet met je handen zolang ze je niet vertrouwen, gebruik hulpmiddelen zoals hierboven aangehaald. Beetje bij beetje kan je een stapje verder gaan.
Een fret oppakken doe je enkel indien nodig. De juiste manier van oppakken is ze opscheppen. Daarmee bedoel ik met je hand snel onder de buik door en niet over de rug. Je hand mag niet als de poot van een roofvogel ervaren worden, een fret is ook een prooidier. Een fret die je al heel erg goed kent laat het over de rug nemen wel gewoon toe. Ik zal dit met een vreemde fret dan ook niet zo doen, maar op de eerste manier. Het zijn de kleine dingen die het verschil uitmaken hoe je fretjes zullen worden. Elk fretje heeft een eigen aanpak nodig die je moet leren, er zijn wel wat algemene regels die je kan toepassen.

Laat maar horen hoe het verder gaat, doe het wel heel rustig aan met je vriendjes in het begin.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » di jan 20, 2015 11:14 pm

Bedankt voor de tips Jeanine. Ik heb vandaag Sashi (het mannetje) al laten castreren en hem nakijken want hij bleef enorm hard krabben rond zijn oren en sliep veel minder dan van een fret verwacht werd. Toen ik hem naar de dierenarts bracht vertelde ik haar dit en zij zei dat hij enorm veel oormijt had. :(
Ze heeft hem drie spuiten moeten geven; Een om hem in slaap te doen (voor de operatie), een voor vaccinatie en een voor antibiotica EN dan nog eens een puppet. Hij was er natuurlijk niet zo blij mee maar nu ik hem terug thuis heb is hij al veel minder aan het krabben. Luna had ook last van haar oren maar had het veel minder dan Sashi. :)
Haar steriliseren doen we pas binnen drie weken.

ik heb je tips gevolgd van de oude kleren en Luna (want Sashi was bij de dokter) had ik neergezet en wat laten rondsnuffelen. Natuurlijk was het eerste waar ze naartoe ging, mijn pantoffels en probeerde deze op een gegeven moment zelfs te verstoppen tussen mij en mijn vest xd

ja dat van het bijten tot bloedens toe heb ik al meegemaakt. Ik was mijn voeten maar omhoog aan het houden (had geen pantoffels meer aangezien Luna met ze was gaan lopen) iedere keer dat Luna naar ze toe liep. ik had ze dan onder mijn bureau gezet nadat ze al haar aandacht aan mijn pantoffels schonk en voor ik het wist KNAP! Beet Sashi in de zijkant van mijn voet. Mijn luide roep liet hem verschieten en hij liet meteen los maar man, wat deed dat pijn. XO

Maar dat was eergisteren. Nu zijn ze kalm en ga ik stukje per beetje al je raad proberen op te volgen. Ik heb genoeg stomme (en vooral pijnlijke) fouten gemaakt en zal zien dat ik me aan jullie tips hou.

Alvast bedankt voor het antwoorden,

groeten, Shadow :)

fierro
Berichten: 1
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 11:10 am

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor fierro » wo jan 21, 2015 6:38 am

Oormijt is heel besmettelijk en het is dus aangeraden Luna ook zo snel als mogelijk te behandelen met een pipet. Hopelijk wennen ze snel aan de nieuwe situatie en voelen ze zich snel thuis. Waar staan je fretjes ergens? als het een drukke plaats is zoals de living en je merkt dat ze slecht slapen kan je eventueel een doek over de kooi proberen te hangen zodat ze wat meer afgeschermd zijn. Bovendien zijn het nog eerder jonge fretten en die zijn veel actiever en hebben dus zeker een lange rondlooptijd nodig of zelfs 2 keer per dag zodat ze hun energie goed kwijt geraken. Als ze dan moe zijn, dan zijn ze vaak veel handelbaarder wat goed is om het vertrouwen op te bouwen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » wo jan 21, 2015 8:41 am

Fijn dat de ram al geholpen is. :domhoog: Oormijt komt heel veel voor bij fretten, meermaals een pipetje aan beiden geven op het juiste tijdstip kan dit verhelpen. Na enkele pipetten zou dit moeten over zijn.
Zaken verstoppen is eigen aan fretten, dat kan je ze niet afleren :rol:
Met een onbekende fret pak ik mezelf heel goed in. Broek in de kousen en vrij stevig schoeisel aan de voeten. Zo weinig mogelijk bloot vlees laten zien, ruiken. De fret is meestal wat onwennig in het begin en zet graag de tandjes overal eens in. Voorkomen is altijd beter dan genezen. ;) Je zal zelf wel merken wanneer je veiliger bent en het één en ander kan uitlaten. Voor voeten hebben de meeste fretten echt wel een zwak. Tot treurens toe herhaal ik dat het voeten zijn op een heel luide manier. Na enige tijd krijgen ze door dat ik het niet graag heb dat ze op mijn voeten jagen. Het moeilijkste is om je voeten dan stil te houden, zo dat de fret niet verder aangetrokken wordt door beweging. Neem een hengel of wat anders dat beweegt om hen af te leiden van je voeten. Geen enkele van mijn fretten heeft het niet afgeleerd om mijn voeten als doelwit te zien, het kost tijd en volharding maar lukt. Nu lopen ze gewoon mee zonder de voeten aan te vallen. Wat ze wel doen tijdens het spel is met de pootjes in mijn broek grijpen, best grappig om zo te spelen. Ze spelen een spel zo iets als tikkertje, aanval en verstoppen. De bedoeling is dat ik dan op hen eens jaag. Dat kan je niet in dagen bekomen maar in maanden.
Bezoekers moeten ze nog steeds in de schoenen bijten. Dus komen ze nu nog zelden in de living als er bezoek is.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » wo jan 21, 2015 1:53 pm

Mijn fretten staan in mijn kamer dat eigenlijk een studio is. Ze kunnen nergens heen en hebben veel plaats om te lopen en te verstoppen. Natuurlijk laat ik de raam wel dagelijks openstaan zodat het niet TE muf in mijn kamer wordt maar ja, das deel van fretten hebben. Ik kuis hun kot (wat een royal suit is van twee grote verdiepingen) dagelijks uit en hun toiletbakje meestal twee keer. Dus de geurhinder is geen probleem hier. Op mijn kamer is het ook rustig en heb ook geen zorgen als iemand langskomt (wat nog niet is gebeurd) want ik hoor ze altijd meteen afkomen op de trap naar boven (het is een hele krakende trap, daarmee :p).
Momenteel zijn ze allebei druk bezig elkaar zot te maken en mij daarbij lol
Ze zijn al iets vertrouwelijker met me maar Sashi is nog steeds schuw, als ik iets te hard neerleg dan schrikt ie en gaat ie direct schuilen onder de kooi. Weet niet wat ik daaraan kan doen maar ik weet nu wel dat hij ook graag achter dingen aanzit, zoals Luna, alleen mag het bij hem niet rinkelen. :)

Ik heb een hengel met wat touwtjes aan het einde en een belletje er juist boven. Sashi vind het heerlijk om er achter te hollen en Luna... iets minder maar ze vind het ook wel een beetje leuk, maar niet zo.
En dat verstoppen vind ik niet zo erg, het is het feit dat het altijd mijn pantoffels zijn die de slachtoffers zijn (alleen bij Luna, Sashi heb ik nog niets zien verstoppen) iedere keer als ik ze van onder de zetel haal gaat zij er naar toe en trekt ze er terug onder =_=
ik geloof dat zij en ik een mini-oorlog hebben over wie de pantoffels heeft :rol:

Luna is ook al veel speelser dan daarvoor en komt sneller naar me toe maar Sashi, zoals ik al zei, is veel schuwer en ontwijkt me nog steeds. Als ik een plotse beweging doe (al is het maar verschuiven van een voet of zo) dan springt die al naar zijn schuilplaats onder de kooi :s
maar hij is nu ook wel wat speelser geworden. Hij durft ook al eens achter een balletje te zitten maar stopt snel wanneer ik me beweeg of het balletje stopt met rollen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » wo jan 21, 2015 6:16 pm

Dat komt daar wel in orde ;)
Opletten met open ramen, een fret is meester in het ontsnappen. Verlucht je kamer het liefst als de fretten in hun kooi opgesloten zitten. Het zou niet de eerste fret zijn die in een dakgoot loopt of van het balkon springt. Een fret heeft geen dieptezicht en weet dus niet van hoe hoog ze naar beneden springen. Hou ook rekening als er bezoek voor je komt dat ze zelf de deur niet open maken, je fret glipt ongezien door de opening. Hier is het dagelijkse kost als ze de kans schoon zien om tussen de voeten door naar de gang te lopen. Niets is leuker dan baasje achter hen aan te laten hollen, mokmok.......
Wat Sasi betreft, bedenk dat men hem gisteren toch pijn gedaan heeft bij de da. Hij is nog maar pas bij u en moet al mee om een prik en meer te krijgen, een noodzakelijk kwaad wel. Geef hem gewoon wat tijd om te wennen aan zijn omgeving en de geluiden die er bij horen. Veel hangt al af van de plaats waar ze bij de kweker zitten. Als ze afgeschermd werden van dagelijkse geluiden moeten ze dat eerst leren kennen. Een stofzuiger maakt lelijk lawaai, dat vreemde beest loopt dan ook nog eens door de kamer. Na een tijd ontdekken ze als ze er op kruipen dat het een wel leuk speeltje is. Zoek eens in de supermarkt naar een geschikte doos, snij er wat gaten in en ze hebben een verstopplekje waar ze heerlijk in kunnen spelen. Speelgoed voor een fret moet niet duur zijn, de gewone zaken hebben ze het liefst van al tot het nieuwe er af is. Regelmatig iets nieuws aanbieden vinden ze leuk. Als je speelgoed koopt mag het geen rubber zijn of piepen. Rubber is gevaarlijk om stukken af te bijten en een piepertje maakt sommige fretten woest.
Wat je pantoffels betreft vrees ik dat je de machtstrijd zal verliezen. :rol:
Nog vergeten, zoals reeds gezegd werd, een doek over de bovenkant van je kooi maakt hen rustig. Hier is dat al jaren gangbaar, zelfs al wonen ze op zolder waar het heel rustig is. De wilde broer de bunzing leeft in een hol, dat evenaar je een beetje door hen af te schermen. Zo kunnen ze zelf kiezen of ze in het licht of wat donkerder willen rusten. Het geeft hen een veiliger gevoel dan zo open en bloot te zitten.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » do jan 22, 2015 12:05 am

Natuurlijk hou ik ze in hun kooi als ik het raam opendoe. Het raam staat misschien wel in het dak (ik leef juist onder het dak wat de kamer best koud houd in de winter en in de zomer een sauna maakt, maar daar zijn we aan aant werken. We zijn bezig een airconditioner te bestellen en installeren :)) maar ik neem geen kansen.
op mijn kamer is het 's morgens 10 à 12 graden maar als ik de verwarming opzet dan wordt het maximum 17 à 18 graden. Ik durf het niet hoger of lager te laten gaan voor het geval dat ze (zoals ik ergens heb gelezen) in een coma vallen of zoiets :S

En ja inderdaad, ik ben de oorlog met mijn pantoffels al helemaal aan het verliezen. Er staan al tandafdrukjes in de hiel van de ene en de andere is al onder de zetel verdwenen voordat ik het wist. Luna is al echt open geworden tegenover mij. Ze bijt minder (meer nippen en pitsen maar doorbijten niet alhoewel ik wel van die dunne handschoenen aandoe voor de winter -niet dat die daarvoor werken, ze vergaarde toch stof in mijn schuif, dan kan ik evengoed ze gebruiken om beter in contact te komen met de kleintjes-) Ook is het eerste wat Luna doet als ze de kooi uitkomt is naar me toe gaan en over, rond en achter me kruipen (soms probeert ze ook naar mijn gezicht te klimmen maar dat laat ik nog niet toe. Ik heb een beetje schrik dat ze dan eens zou doorbijten en dat zou pas pijnlijk en moeilijk te voorkomen zijn :/)
Sashi heeft de hele dag geslapen en is hier en daar even wakker geworden om wat te eten/drinken of om zijn behoefte te doen en dan kruipt die weer weg om te slapen. Hij heeft de hele dag in zijn hokje met zijn kopje erbuiten gelegen. Dit was nadelig voor Luna omdat hij telkens in de weg lag wanneer ze door wou (er is maar een ingang in het hokje maar ik denk dat ik een doos ga halen in de winkel en daar dan twee gaten in maken zodat ze er langs de één of de andere kant uitkunnen)
Maar voor mij was het wel voordelig want ik kon dan voorzichtig zijn kopje aaien. Een paar keer deed hij zijn ogen even open maar sliep dan verder. Alleen daarstraks probeerde ik het nog eens voor de zoveelste keer maar dan trok hij zijn kop in het hokje en weg was ie. Luna is vandaag twee keer eruit gemogen en ze heeft veel met me gespeeld, verstopt en proberen één van de pantoffels tussen mij en mijne badjas te verstoppen, ik zat namelijk op de grond met een lange badjas aan en omdat ik er op zat was er een soort 'hol' achter mijn rug en daar kroop ze telkens weer. Heb haar ook twee keer kunnen strelen maar dat was maar kort of ze probeerde weer te bijten.
Maar ja, zoals ik het zie, heb ik toch al wat vooruitgang geboekt tegenover de eerste dag. :rol:
Ook als ik de deurtjes van de kooi opendoe en Luna staat klaar om eruit te komen dan zet ik mijn arm naast de rand en ze klimt er op en ik zet mijn andere hand dan onder haar achterpootjes en zet haar zo neer. Dat doet ze nu al bijna iedere keer en ik denk dat dat al een kleine basis van vertrouwen tussen haar en mij is. ^-^

Ook probeerde ik de raad van de dierenarts te volgen door, zoals ze zei, Luna (Sashi lag te slapen) op te 'scheppen' met één hand en een vinger onder haar hoofdje te steken maar tot nu toe lukte dat niet want zodra ik dat probeer, probeert zij te bijten :/
Maar ja, einde van de dag en ben blij dat het allemaal al wat vooruitgang heeft gekregen vandaag (al is het maar een klein stapje, vooruitgang is vooruitgang :))

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » do jan 22, 2015 10:29 am

Wat de temperatuur betreft kan je er op afgaan dat een fret zonder problemen een lichte vriestemperatuur aankan. In de zomer is tot 27° een haalbare kaart. Als het te warm is worden ze heel erg sloom, afkoelen is dan nodig. Dat kan met gewoon flessen water in de diepvries te steken en deze in een doek in de kooi te leggen. Er bestaan ook speciale warmte/koelelementen voor dieren. Ze zelf de kans geven om te gebruiken of niet. De schommeling van temperatuur mag niet te veel zijn. Een fret uit de vrieskoude naar binnen halen bij 20°is niet aan te raden. Een fret in de volle zon zetten ook niet. Hier gaat hun airco maar pas aan als de temperatuur boven de 27° uitkomt en ik zie dat ze het te warm krijgen.
Ik maak me een heel klein beetje zorgen om je rammetje. Het kan de nawerking van de narcose nog zijn, of hij heeft wat pijn nog. Hij zou op zijn minst toch even moeten rondlopen vandaag buiten zijn kooi. Blijft hij terug liggen zou ik contact nemen met je da. Als je kan kijk even of het castratie wondje er goed uit ziet. Een fret heeft een hoge pijndrempel en laat moeilijk zien dat het minder goed gaat. Als ze niet alert reageren moeten je alarm belletjes rinkelen.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » do jan 22, 2015 12:27 pm

oke, dan ben ik gerust.

En wat Sashi betreft, wel hij is vandaag heel speels geweest. Ik heb hem uit de kooi gelaten samen met Luna en ze hebben elkaar de hele tijd op stang gejaagd (mij inclusief :p)
Dus ik denk wel dat het goed komt met Sashi. Hij was enorm actief vanmorgen en zeker toen hij uit de kooi kon. Heh, hij stond zelfs te popelen om er uit te mogen. :D
Ik had daar geen probleem mee, ik had ze toch allebei eruit gezet of ze dat nu wilden of niet, omdat ik de kooi nog eens wou kuisen. Ik heb hun hokje de laatste keer overgeslagen omdat Sashi erin lag te slapen en ik hem niet wou storen maar nu had ik het hokje weggehaald en dus moest ie er wel uit. :p
Man, heb ik veel korreltjes eten in dat hokje gevonden. :P
Nu staat de raam open om nog even te luchten terwijl ik hun speeltjes opruim en wegsteek (zij zijn inmiddels al terug naar hun kooi gegaan) dus weer even rust :)

Toen ik hun vanmorgen eten wou geven hield ik met een hand een deurtje vast en zette ik hun bakje water in hun kooi toen Luna aan mijn vinger nipte. Niet beet, nippen. Ik had totaal verwacht dat ze me zou bijten maar dat deed ze niet en daar ben ik wel blij om :)
Sashi heeft een paar keer rond mij gesnuffeld maar hij laat nog niet toe dat ik hem oppak of aanraak. (maar om hem uit de kooi te halen pak ik een kussen hou het recht en Sashi loopt erop en zo zet ik hem neer. Als een echte prins :rol: xd)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » do jan 22, 2015 5:39 pm

Hij zal gisteren een beetje onder de voet geweest zijn. Goed dat hij vandaag terug speels is. :D
Verzamelen van eten is eigen aan elke fret. Kijk maar je hangmatjes eens na voor ze in de wasmachine te steken. De kooi moet je niet elke dag uitwassen als ze proper in hun bakje gaan het volstaat eens per week wel zonder geur hinder. Je kan ook een trapje of opstapje aan je kooi plaatsen, zo dat ze zelf heel gemakkelijk in en uit kunnen lopen. Een fret kan wel goed springen en klimmen, hier is er zonder echte noodzaak een trapje voorzien. Ik heb hier wel een heel klein ouder moertje van amper 410 grammetjes lopen. Je maakt toch al vorderingen. Met onze Buster kon ik weken niet mijn hand in de kooi steken zonder dat die aanstalten maakte om te bijten. Hij was heel beschermend naar zijn dames toe. Pas na zijn implantaat begon het beter te gaan en kon ik in de kooi komen met mijn hand. Moertjes zijn over het algemeen wat stouter dan rammen als het om ontdekken en proberen gaat. Als Sashi merkt dat Luna op haar gemak is volgt die wel haar voorbeeld.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » do jan 22, 2015 10:13 pm

Dat heb ik gemerkt. Ik vind zowaar brokjes overal waar ze hebben geslapen(al een geluk is dat over in hun kooi en nog niet erbuiten).
Ah, bedankt voor de tip, ik zal het onthouden. :)
Als voor het trapje gebruik ik het onderste trapje van de kooi, we hadden dat weggehaald omdat ze toch altijd op het hok klimmen om zo naar boven te kunnen gaan :p
Yowch, weken? bij mij kan ik nu al mijn hand in de kooi steken zonder dat ze er naar bijten. Luna kan ik zelfs af en toe oppakken zonder me zorgen te maken dat ze gaat bijten, maar dat is nog niet altijd. Bij Sashi is het moeilijker want hij slaapt meer dan dat hij actief is. En bij hem kan ik zijn kopje al strelen (als hij licht te slapen, zonder dat hij wakker schiet en mij gaat bijten) bij Luna aan de andere hand kan ik haar al eventjes zo strelen wanneer ze wakker is maar dat moet ik niet te veel proberen of ze begint aanstalten te maken om ook te bijten.
Sashi denk ik dat hij meer een luiwammes is. Hij slaapt meer dan dat ie actief is. >.>
DUS! Om dat te verhelpen (want dan is hij 's nachts meer actief en maakt hij teveel lawaai.) haal ik het hokje weg en por hem een paar keer voordat ik hem ga oppakken. Natuurlijk doe ik dit met een handschoen aan want hij heeft de neiging om nog steeds te bijten als ik hem probeer op te tillen. maar terwijl ik dat doe ga ik met mijn andere hand (deze draagt een vingerloze, wollen handschoen die heel dun is) voorzichtig over zijn ruggetje. Ook dit kan ik niet al te vaak doen of hij bijt in de vinger van mijn handschoen. en hard hoor. Niet agressief maar wel hard genoeg dat het een duidelijke waarschuwing is. :/
En dan zet ik hem neer waar Luna is. Met haar in de buurt word hij meteen actief omdat zij hem niet toelaat weg te kruipen aangezien ze elkaar de hele tijd bij de nekvel proberen te grijpen. :rol:

Als voor het stouter zijn daar ben ik nog over aan het nadenken. Luna is veel speelser en heel veel liever dan Sashi maar is ook meer actief. Als ik de kooi open is zij de eerste om er uit te zijn terwijl Sashi gewoon zich omdraait of verder onder de dekentjes duikt om te slapen. Zoals ik zei; een luiwammes xd
Hij is niet zo actief en als ik hem uit de kooi zet (maar ik laat het trapje eraan voor als ze naar de wc moeten) dan is hij binnen nog geen half uur terug in de kooi om te gaan slapen terwijl ons Lunatje hier vrolijk bokkensprongen maakt. Blijkbaar vind ze het leuk als ik met mijn nagels aftik op de grond in haar buurt of in haar richting. Ze word her helemaal zot van en gaat met sprongetjes en een raar geluidje naar een andere plek of dan probeert ze te enthousiast op de zetel te klimmen maar dan valt ze er iedere keer af omdat ze geen houvast eraan heeft. Ik probeer haar dan te helpen door mijn hand onder haar poepje te zetten maar dan maakt ze aanstaltes om te bijten. Zij laat duidelijk merken dat, wanneer ze klimt, ze geen hulp wil. Geen denken aan xd
Bij Sashi is dat hetzelfde maar die bijt (of probeert toch) iedere keer als ik hem wil aanraken of zo (wanneer hij niet slaapt).
Maar hij volgt haar voorbeeld wel dat ze mij al wat meer vertrouwt want als ik het laddertje er aan hang en de kooi opendoe loopt Luna direct naar mij om mij langs alle kanten te besnuffelen of te rollebollen als ik op mijn badjas zit. Sashi komt soms ook af maar niet zoveel en bij hem is het meer om zich te verstoppen voor Luna dan iets anders. Dus om dit allemaal simpel samen te vatten; ik ben hun "hokje" als ze eruit komen. Of tenminste de 'buis' van de twee kapoenen.

Jammer genoeg heb ik nog geen buis voor Sashi kunnen vinden. Ik vind het zo zielig dat hij telkens naar die buis gaat en er probeert in te gaan maar dan terug trekt omdat hij er niet in past terwijl Luna er met gemak in past en zelfs kan draaien als ze wil. :/
Maar ja, we zijn nog op zoek en ik geef de moed niet op om hun allebei aardig naar mij te maken. Bij Luna lukt dat heel goed maar bij Sashi iets minder want hij is veel luier dan haar en dus kan ik hem niet zo veel eruit halen zonder dat hij me probeert te bijten. :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » vr jan 23, 2015 10:05 am

Buster is dan ook een heel alerte fret, deinst er niet voor terug indien hij het nodig vindt om zijn tanden eens te zetten. Meestal als hij zijn zin niet mag doordrijven. Nu nog is het de fret waar ik al eens streng moet tegen roepen op zo een moment. Hij weet heel erg goed waar de grens ligt maar probeert nog wel zelden eens.
Wat de buizen betreft kan je op zoek gaan naar de buizen van Ferplast, het betere merk van buizen. Soms kan je die tweedehands al eens vinden. Ze zijn wel prijzig als je ze een lange buis wil maken. Goedkoper is een afvoerbuis met een diameter van 11a 12 cm te kopen. Kleiner is niet geschikt voor een ram. Helemaal gratis zijn kartonnen buizen van tapijt of andere vloerbedekking als je die ergens kan krijgen. Ik heb eens tunnels kunnen kopen die je kan opplooien, handig op reis of als je ze na het spel weer wil opruimen.http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=5214
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ath=32_137
Deze kan je niet aan elkaar bevestigen, wel bruikbaar http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=4002
Prijs vergelijken kan eens de moeite lonen http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... els/260697
https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... -&pagenr=1
https://www.onlinedierenspeciaalzaak.co ... m=MERKLOOS
Deze heb ik ook maar de ringen lossen snel http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... els/130288
Dat is niet zo geschikt, de nageltjes haken er in vast.http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... els/130288
Zo kan je al eens vergelijken ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » vr jan 23, 2015 12:44 pm

Bedankt en ik weet hoe duur die buizen kunnen zijn. We hadden een buis van ferplast gevonden (opplooibaar en al) maar men vader was meegkomen en zei dat ie te duur was (als het aan hem lag is ALLES te duur :/).
Dus ja, zal het wel bij regenbuizen houden. Maar toch bedankt :)

Ook heb ik een vraagje; Ik laat allebei mijn fretten uit de kooi maar Sashi kruipt er altijd weer terug in en gaat slapen maar dan is ie 's nachts heel actief wat mij wat last bezorgt om te slapen :/
Wat denk je dat ik daar aan kan doen?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » za jan 24, 2015 8:49 am

Ik denk dat hij je nog onvoldoende vertrouwt om veel te doen in je aanwezigheid. Slapen in zijn kooi is veiliger, als jij slaapt is het zijn moment. Als hij aan de tralies zou trekken moet je dat negeren, houd vanzelf wel op na enige tijd. Midden in de nacht een beetje eten en eens naar het wc gaan is normaal. Geen speelgoed of dergelijke in de kooi laten, de kooi is om te slapen. Enkel eten, drinken, wc, hangmatje, slaapdekentje moeten er zijn. Geduld, eens hij overdag voldoende beweegt zal hij meer slapen. Eigenlijk is het meer een schemerdier dat wel geen problemen heeft om met daglicht ook actief te zijn. De fret past zich aan de omstandigheden goed aan.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo jan 25, 2015 12:12 am

Bedankt voor de tips. Vandaag is Christiane langsgekomen en die heeft me ook veel over fretten verteld (zelf houd die al drie jaar fretten).
Dat heeft allemaal wat geholpen en ik ben er blij mee want sinds ze me heeft uitgelegd en getoond hoe je een fret moet vasthouden en benaderen kan ik Sashi makkelijker bij me nemen en strelen. Heb hem zelfs al kunnen strelen terwijl ik hem op mijne schoot had :D
Luna is iets bewegelijker maar bij haar lukt dit ook al heel goed. Ze heeft ons de raad gegeven om dekens overal in de kooi te leggen (wat we hebben gedaan) en nu hebben ze veel meer plaats om te slapen en rollebollen :p

Dus ik denk dat hij stilaan meer aan me gewend begint te raken en dat de komst van Christiane de 'doorbraak' was tussen mij en mijn twee schatjes dat ik ze nu meer durf op te pakken en te strelen zonder dat ze me te veel proberen te bijten :D
Maar natuurlijk ligt het niet alleen bij haar, ook jou advies heeft me enorm geholpen met dit alles. Alvast hartelijk bedankt ervoor :)

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo jan 25, 2015 11:36 am

Hey Jeanine, ik heb een vraagje; iedere keer als ik hun toiletbak wil verversen en Sashi is in de buurt dan bijt ie in mijn vingers. Vanmorgen heeft ie het weer gedaan. Is dat omdat hij het niet leuk vind, of omdat hij een ochtendhumeur heeft? :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » zo jan 25, 2015 6:15 pm

Geen ochtendhumeur. Dat is net wat Buster hier weken deed, zijn hok en de meisjes beschermen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Buster ging in de carrier zo dat ik zonder problemen de kooi kon kuisen. Nu nog let ik op zijn gedrag als ik in de kooi iets doe. In het begin kon ik hem zelfs niet uit de kooi nemen zonder de intentie om mij te bijten. Hij beet wel niet telkens maar ik was op mijn hoede met hem. Zo lokte ik hem met een frettensnoepje in de carrier ipv hem op te nemen. Hem uit de kooi nemen en in de carrier steken is hier helemaal geen probleem meer. Het heeft wel zijn tijd nodig gehad. Zo kan ik ook ons Thirza uit hun slaapzak halen zonder dat hij ook maar iets onderneemt. Het heeft weinig zin om je telkens te laten bijten, dat zorgt er enkel voor dat je hem minder zal vertrouwen. Probeer hem eerst uit de kooi te laten komen voor je iets doet. Als je bovenaan iets moet doen zorg dat onderaan de deur dicht is. Hij komt sneller in je buurt dan je denkt en in de kooi heb je niet de bewegings ruimte om zijn tanden te ontwijken. Buster is wel mijn moeilijkste fret geweest. Het mannetje had dan ook wat last van de hormoontjes. Ook je rammetje heeft wel nog wat te veel homoontjes in zijn lijfje nu. Binnen enkele weken is dat weg en gaat het al beter. Als je merkt dat hij aanstalten maakt om te bijten ga je maar eens flink je gedacht tegen hem zeggen. Hij moet horen dat je boos bent. Hier was het stopwoordje, past op. Dat hij zich dan ergens verstopt is niet slecht, hij beseft dan dat hij in de fout gaat. Kant en klare oplossingen zijn er niet, je moet ondervinden wat werkt voor hem en wat niet. Het is zelden dat een fretje zich meteen goed aanpast aan de nieuwe situatie. Ons Chanel, Louisa en Thirza waren van de eerste dag al een schatje te noemen. De anderen hadden meer tijd nodig om zich aan te passen.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo jan 25, 2015 9:02 pm

Das goed om te weten, ik denk dat ik dat ook zo ga doen. Ze eerst uit hun kooi zetten bedoel ik. In de carrier zetten ga ik proberen te mijden tenzij het echt niet anders kan maar het gaat wel met hem. Alleen 's ochtends wanneer ik de kooi proper maak is hij wat bijterig, maar later op de dag kan ik hem oppakken alsof hij een lappenpop is en hij doet niets :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » zo feb 01, 2015 11:57 am

Een weekje verder, hoe gaat het daar nu?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » za feb 07, 2015 9:20 pm

Goed, goed, ze bijten al veel minder en durven wel is op mijne schoot in slaap te vallen. Allebei :)
Alleen vraag ik me een klein dingetje af; Sashi blaast om de vijf tellen naar Luna of gewoon naar iets dat plots beweegt.

Voor de rest probeert Luna iedere keer op mijn schouders en hoofd te klimmen (wat ik niet toelaat maar dat ze gewoon opnieuw proberen als ik hun neerzet). Maar op het moment liggen ze allebei op mijn schoot te slapen (alweer), heel rustig :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » zo feb 08, 2015 12:27 pm

Leuk en helemaal een succes dat ze op de schoot komen slapen. :domhoog:
Opletten met je hoofd, de enige keer dat ons Louisa probeerde te bijten was in mijn hoofd. Drie likjes en dan tandjes laten voelen. Als je het gedrag wat nauwer bekijkt zie je dat ze zo onderling elkaar ook verzorgen. Toen had ik dat nog niet door, maar tandjes aan het hoofd zou ik nooit toelaten. Trouwens hier wil ik geen tandjes voelen, hoe zacht ze ook zijn. Maar de baas beslist hoe ver ze al dan niet mogen gaan, sommigen laten het wel toe in het spelen. Het mogen wel geen bijtwondjes worden.Wat dat blazen betreft, mijn kleine Thirza blies naar alles en nog wat. Uitdagen tot spelen was blazen voor haar. Meestal blazen ze als ze met iets niet akkoord gaan en is het een vorm van verwittigen. Er zijn uitzonderingen zoals mijn Thirza maar dat moet je ervaren voor je het zeker bent. ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten