Eerste Fretjes en al zot op hun

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » za feb 21, 2015 1:42 pm

Hey allemaal, ik ben nieuw hier en heb net anderhalve maand ongeveer mijn eerste twee fretjes geadopteerd/gekocht van een kweker. Het zijn geweldige beestjes alhoewel ik mijn pantoffels al voor hun heb moeten verstoppen want ze waren er zo mee weg. :rol:

Hun namen zijn Luna (vrouwtje) en Sashi (mannetje). Luna is 7 maanden oud en Sashi een jaar en een maand. Ze zijn echt al helemaal op hun plek hier bij mij. Ik kan ze al oppakken zonder dat ze me bijten (tenzij ik het doe wanneer ze met iets aan het spelen zijn dat niet mag en ik ze daar weg van wil halen, dan maken ze aanstalten om te bijten). Luna is al helemaal op mij gericht, ze volgt me overal en vind het geweldig wanneer ik haar op de lakens zet en dan over haar hoofdje wrijf met de punt van het laken. Allemaal bokkensprongetjes dat ze dan maakt! Of Sashi die het zalig vind om mee te rollen in mijn waston als die op zijn zij ligt (de waston bedoel ik). Dan rol ik die zachtjes heen en weer en dan rolt hij mee. Echt lachen :D

Jammer genoeg is er wel net het probleem opgekomen dat Sashi soms zijn poep over de grond smeert en dat laat dan een nare geur achter. (Ik denk dat ie zo zijn terrein wil markeren of zoiets) jammer genoeg weet ik niet wat ik daar aan kan doen. Heb al tips gekregen om misschien zijn geur-klieren weg te halen maar dat weiger ik. Ze hebben allebei net een castratie/sterilisatie achter de rug en ik wil ze niet nog meer laten opereren dan wat juist is gebeurd. :s
Dus als iemand een idee voor me heeft om dat kleine probleempje op te lossen ben ik één en al oor. :)
Ook heb ik problemen met leuke speeltjes voor Sashi te zoeken. Ik heb hier een regenpijp en een grote aluminiumpijp. De aluminiumpijp gebruiken ze regelmatig maar de regenpijp niet. Verder speelt hij ook wel veel met Luna maar ik vind het wat oneerlijk dat ik met Luna kan spelen met praktisch alles dat ik hier heb liggen (heb ook wat balletjes met belletjes liggen maar alweer alleen Luna gebruikt ze) en Sashi heeft alleen een stokje met een flosje eraan en de ton(maar die gebruikt hij ook weer niet ZO veel) dus ook nog andere ideeën van spelletjes die ik met Sashi zou kunnen doen? Ik vind het zo jammer dat ik Luna wel kan vermaken als ze naar mij komt maar Sashi moet het allemaal zelf een beetje zoeken. Op de kop toe is hij ook een beetje schuw. Bij de minste beweging of geluid/stem van iemand anders rent ie weg onder de zetel en komt hij pas weer tevoorschijn wanneer alles "kalm" is. :s
Ik wil zo graag ook wat met hem spelen maar er is praktisch niets wat ik kan vinden.
Simpel gezegd: Help?! :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » za feb 21, 2015 6:28 pm

Zo, gelukt om zelf een topic te starten. :domhoog:
Anaalklieren weghalen is bij wet verboden. Enkel indien een medische noodzaak is dit toegestaan. De anaalklieren gebruiken de fretten als ze bang zijn of pijn hebben, verspreidt een hele stank. Gelukkig na eens luchten is dat op 10 minuutjes al weg. Ook kan de anaalklier ontsteken en dan is het werk voor de da. Jantje die ik een tijdje hier had als logeeke had ontstoken anaalklieren, er lekte constant vloeistof aan zijn anus. Ook reed hij af en toe op zijn stuit rond zoals een hond soms doet. Dit gaf meer geurhinder dan eens gewoon de anaalklier lossen. Met antibiotica geven was Jantje geholpen en een operatie niet nodig. Indien een ab kuur geen oplossing brengt dan kan het niet anders. Tevens hebben fretten op hun lichaam andere geurklieren die ze gebruiken om hun terrein af te bakenen. Dit geeft dan de typische frettengeur af. Tijdens de rui en kort na castratie is de frettengeur wat heviger dan normaal. Was je fret daar niet om, je maakt het enkel erger. Veel de slaapdoeken/hangmatjes wisselen beperkt het euvel tijdens die periode.
Welke vloerbekleding ligt er op je studio? Indien tapijt kan je met azijn de meeste luchtjes verwijderen. Anders neem je een plantenspuit met een zeepsopje en vod ter hand. Je neemt dan het plekje waar hij dit doet onderhanden.
Ben je zeker dat hij proper in het bakje gaat? Fretjes zijn heel proper en vegen hun poepje schoon na de behoeften. :lol: Dat het aan de vloer is maakt voor hen niets uit. :mrgreen:
Een fretje speelt nooit erg lang en veel met eenzelfde speeltje, na enkele minuten willen ze weer iets anders doen. Waarschijnlijk heeft het rammetje ook nu weer meer tijd nodig om te wennen aan je bedoeling, spelen. Hier moesten ze me ook eerst leren kennen oe ik het spelen met hen zag. Als je boodschappen doet geef hen daarna het zakje eens, wel opletten dat ze er niets van afbijten en opeten. Kan kwalijke gevolgen hebben. Daarom steeds onder toezicht geven. Neem eens een oud kledingstuk, jeans, overal, fleecepull voldoen prima. Vaak kruipen ze in de pijpen van de broek. Een lap stof waar je heen en weer mee zwaait, dat vangen ze graag. Zoek op een rommelmarkt/kringloopwinkel eens naar oude babyspulletjes die je kan wassen. Babyspeelgoed is veilig en na een wasbeurt denken ze telkens weer dat het nieuw is. Als er iemand een bloemenruiker krijgt geef hen de verpakking onder toezicht, dat kraken vinden ze heel leuk.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » za feb 21, 2015 7:46 pm

Bedankt en ja ik had zoiets al gelezen op het internet. Ik denk dat je wel gelijk hebt met dat afkuisen aan de grond want dat doet ie soms. Dus ik denk dat het daaraan ligt. Onsteking denk ik niet dat het is, hij doet het maar af en toe, de eerste keer was toen mijn ma een paar dagen geleden binnenkwam met de swiffer. Dus ik denk dat het ook wat ligt aan het feit dat hij wat bang was.
Ik was ze niet tenzij ze heel vies zijn maar dat zijn ze gelukkig niet. Had ergens op het internet gelezen dat hoe meer je ze wast hoe erger het wordt todat je ze praktisch wekelijks of zoiets moet wassen :s
Als voor de vloerbedekking; Laminaat. Heel gemakkelijk af te wassen maar ik moet soms wel zoeken waar hij zijn geur heeft achtergelaten. Meestal ruik ik het wel maar zie ik het nergens, dus ik denk dat ie het onder mijn zetel doet of zo.

En zakken hebben ze genoeg om in te spelen. Heb hier twee medium-grote shoppingbags liggen waar er wel eens eentje inkruipt en de andere er dan op springt xp

alhoewel ze veel spulletjes hebben om mee te spelen blijft Luna de laatste tijd maar op mijn schouders klimmen. Iedere keer dat ik neerzit of ik pak ze op of zo dan begint ze meteen hoger te klimmen totdat ze in mijn nek zit. Ik haal ze er dan altijd snel weg want heb daar al eens een neepje gekregen en dat was wel verschieten. Ook vind Luna het leuk als ze op mijn rug klimt en ik dan op handen en knieën door de kamer wandel. Ik moet dan wel oppassen want Sashi heeft het dan op mijn handen gemunt. Ik weet niet waarom ze dat doet maar dat doet ze nu al anderhalve week en Sashi een paar dagen geleden. Ook al haal ik ze dan van me af, ze proberen het onmiddellijk opnieuw. Waarom doen ze dat?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » zo feb 22, 2015 12:24 pm

Met mijn eerste fretjes lag er laminaat in de living. Daar mijn fretjes niet altijd netjes op het bakje gaan was aan de deur hun plekje om hun behoefte achter te laten. Telkens met de keukenrol, plantenspuit en doekje opgekuist. Toen er een stenen vloer werd gelegd en de laminaat uitgebroken werd toch wat schade te zien. Daar waar ik telkens moest opkuisen ging de laminaat een heel klein beetje open staan aan de naad. Zeker je kamer eens grondig inspecteren op ongelukjes. Zo je een plekje kan vinden waar ze zo nodig eens moeten kan je proberen om krantenpapier te leggen. Met wat geluk gaan ze dan daar blijvend op. Zo kan het vocht opgenomen worden door de krant. Ik denk dat je moeder het niet leuk zal vinden bij een poetsbeurt één en ander te vinden. Mijn man vindt het ook maar niets dat ze telkens weer hun behoeften doen op de vloer. Zelf maak ik daar geen punt van, direct opkuisen en het leed is weg. ;) Je kan met heel veel geduld en belonen ze leren om buiten de kooi een bakje te gebruiken. Zo gingen mijn eerste fretjes om de haverklap in het bakje zitten om beloond te worden. Te veel frettensnoep is echter niet goed, zo leerden ze het weer een beetje af. Geen beloning geen bakje dachten ze. :mrgreen: Toch heeft het voordeel dat ze buiten de bak gaan als je een staaltje urine of stoelgang nodig hebt voor de da.
Een fret klimt heel graag en ze gebruiken je als ladder. Daar je op handen en knieën kruipt vinden ze dit een leuk spelletje. Ook springt een fret en beteken je een mogelijkheid om ergens te komen waar ze anders niet bij kunnen. Een fret is heel erg slim en alle middelen zijn goed om hun doel te bereiken. Of je het daar mee eens bent of niet. :rol:
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » zo feb 22, 2015 1:55 pm

Mijn twee fretjes gaan netjes in de bak maar soms als ze elkaar wat teveel zot maken dan doen ze dat ook wel eens. Meestal in het hoekje achter mijn bed tegen de muur. Dan kan ik helemaal beginnen met alles van mijn bed te doen om zo maar bij dat plekje te geraken. :p
Maar meestal gaan ze in het bakje.

Als voor dat laatste, wel, dat heb ik gemerkt. Luna probeert alsmaar op mijn schouders om bij één van mijn posters te geraken.
Dat van het springen heb ik nog niet veel gezien. Sashi heeft het wel een paar keer gedaan maar dat was dan gewoon van mijn schoot naar mijn bureau (en dat was alleen omdat hij zag dat ik aan het wegrijden was van mijn bureau zodat hij er niet bij kon) :rol:

Gisteren heb ik wat voer voor ze gekocht en twee zakken pellets voor in hun bakjes. In de winkel heb ik dan ook ineens een grotere carrier gekocht (dat was een advies van de da). Ik heb het deurtje eruit gehaald en er een hangmat in gehangen (ik weet niet meer precies waar, maar ik had ergens gelezen -misschien zelfs van jou- dat ik de carrier in de kamer moest zetten en er wat dekens of zo in leggen zodat ze zelf er in en er uit konden lopen wanneer ze dat maar zelf wilden) ze waren er helemaal weg van. De hangmatjes had ik al langer en hingen in de kooi maar die gebruikten ze nooit, altijd bleven ze op de vloer of in het hokje liggen. Ze gunden de hangmatjes nog niet eens een blik waardig. :s
Maar nadat ik gisteren er eentje in de carrier had gehangen waren ze er weg van. Sashi kroop als eerste op de hangmat en Luna kwam direct mee. Jammer voor Sashi was het hangmatje niet groot genoeg voor hun tweeën en wanneer Luna eindelijk een manier had gevonden om erop te kruipen, lag ze bovenop Sashi. Voor een paar seconden was het een gezellig plaatje... totdat Luna begon te draaien en te keren voor een betere ligplaats, dan lag Sashi al snel genoeg uit de hangmat en kon hij elders een plekje zoeken. Was hij niet zo blij mee. :rol:
Zo hebben ze dat nog een aantal keer gedaan maar dan ieders om beurt en de andere lag dan onder de hangmat. Ook heb ik een kleine tunnel gevonden waar Sashi in past. Het kraakt en is stevig, daar was ie meteen weg van en kroop er door en begon vervolgens te rollen met de tunnel (hij was net iets te groot voor het ding). Luna merkte dit op en met een paar bokkensprongetjes erop en er rond begon ze daarna in zijn poep te nippen en jaagde hem eruit. Sashi vond het wel leuk en ging rondom zodat hij deze keer achter haar was en duwde met zijn neusje tegen haar poep. Zo begon een kleine routine van een paar minuten waarin ze elkaar erdoor joegen en daarna er zelf door klommen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » zo feb 22, 2015 6:06 pm

Niet te veel hangmatjes uit de winkel kopen ;) Meestal zijn die minder geschikt, ik heb er al gehad waar ze met de nageltjes in haperden. Nylon is moeilijk door te trekken. In het slechtste geval trekken ze een nagel af tot in het leven. Zo vond ik eens heel wat bloed in de kooi van Tootsie of was het Milo. Pas de tweede dag zag ik het geronnen bloed aan zijn teentje, ondanks dat ik overal hem betast had. :(
Met een stuk Fleece kan je zelf een en ander maken, je hoeft er zelfs niet voor te kunnen naaien. Ik wil je het wel eens uitleggen. ;)
Hier staat de carrier altijd in de living voor hen, de kooi is boven. Slapen doen ze in een schuif van de bibliotheekkast.
Een fret kan behoorlijk goed springen, van de zetel naar de tafel is geen probleem. Wel opletten met hoogte, ze zien het niet en kunnen zo zwaar gekwetst raken.
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jonalies » vr feb 27, 2015 6:01 am

Het is fijn om te lezen dat het goed gaat !!
Alle dagen zal je wel wat anders ontdekken van die kleine deugnieten :wub: en volg je gezond verstand....

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » vr feb 27, 2015 5:14 pm

bedankt en zal ik doen. Alleen heeft Luna (het vrouwtje en de jongste) de laatste tijd de neiging om altijd maar aan de deur te snuffelen en dan te krabben. Ik weet niet wat ze daarmee wil proberen te zeggen of doen maar ik krijg haar dan gewoon niet meer weg van de deur. (Aan de andere kant ga je door de gang naar de kamer waar hun kooi staat, misschien is het dat waar ze naartoe wil??)

Ook heb ik een leuk nieuw speeltje gevonden; een vliegenmepper. Ik duw de kant waarmee ik vliegen (of muggen) mep tegen de grond en schuif het heen en weer achter hun aan, vinden ze allebei geweldig! Dan schuif ik het onder hun poep dan springen ze met bokkensprongetjes weg of draaien ze zich om en gaan ze het proberen te pakken. xd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » vr feb 27, 2015 7:18 pm

Ook heb ik een leuk nieuw speeltje gevonden; een vliegenmepper. Ik duw de kant waarmee ik vliegen (of muggen) mep tegen de grond en schuif het heen en weer achter hun aan, vinden ze allebei geweldig! Dan schuif ik het onder hun poep dan springen ze met bokkensprongetjes weg of draaien ze zich om en gaan ze het proberen te pakken. xd
:rol:
Hier 2 redenen om aan de deur te krabben. Bij Buster is het omdat hij naar zijn eigen bedje wil. Bij Alexi is het omdat er net iemand door die deur is gegaan en hij niet mee mocht. Hij blijft dit doen tot je terug bent.
Ook houden ze niet van gesloten deuren, wat achter de deur is zou wel eens leuk kunnen worden. :mrgreen:
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » vr feb 27, 2015 9:26 pm

Ah, dan denk ik dat het bij Luna hetzelfde is als bij Buster want door die gang komt er niet veel mensen. En dat van gesloten deuren kan ook een reden zijn. Maar ja, ik heb ze nu allebei terug in de kooi gestopt waar ze nu lekker aan het slapen zijn en ga zelf ook eens slapen. Slaapwel :)

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jonalies » di mar 03, 2015 7:09 am

Mijn Fredje en Luna ( ohja... ik heb ook een Luna-tje) doen dat ook regelmatig. Als de deur van de badkamer dicht is (ze weten dat ze er binnen mogen)dan is het krabben geblazen en kijken naar mij van " doe de deur eens open!" en dan is het feest onder de badmat :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » di mar 03, 2015 12:23 pm

Hier altijd feest als ze in de badkamer binnen glippen. De vuilbak is het eerste wat omver gegooid wordt. Dan overal maar rommelen, geen tapijt blijft op zijn plaats liggen. Het meest vervelende is als ik dan ook nog eens dringend het toilet moet gebruiken. Je zit geen moment meer op je gemak. Die deugnieten willen weten wat ik daar dan doe :shock:
Zo is er in het verleden eentje in de wasmachine onderaan gekropen, tot boven op de trommel. Gelukkig met de snoepjes doos kwam die er weer uit. Begin maar eens de machine open te vijzen? :roll:
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » do mar 05, 2015 7:06 pm

:D leuk! Vandaag en gisteren hebben ze allebei naast mij op bed gelegen. Had ze allebei er eerst één voor één op gezet en dan voorzichtig erop geklommen en ze bij mij genomen. Ze gingen direct liggen en voor een halfuurtje waren ze allebei naast mijn hoofd aan het slapen. :wub:
zo rustig dat die twee zijn. Nou ja, eerst even ravotten en met elkaar spelen voordat ze wat kalmer worden. Ik ga dan met hun op bed liggen en dan liggen we allemaal te rusten :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » do mar 05, 2015 7:56 pm

Dat is toch puur genieten :wub:
Het is duidelijk dat jullie al goede vriendjes zijn. :D
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » vr mar 06, 2015 6:34 pm

Echt eh?! Ik kan het niet geloven dat het maar ongeveer twee maanden geleden was dat ik ze adopteerde/kocht van die kweker. :wub:
Momenteel hebben ze iets nieuws gevonden; mijn waston die op zijn zijde ligt met een handdoek erin, dan kruipen ze in de ton onder en op de handdoek en spelen ze met elkaar, allemaal terwijl de ton heen en weer wiegt :p :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » vr mar 20, 2015 12:13 pm

Nog altijd goede maatjes?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » za mar 21, 2015 7:41 pm

yup yup! We zijn de koer aan het verbouwen en ik kreeg het idee dat we hun kooi daar neerzette (in een overdekte plaats natuurlijk) en van de koer hun speelterrein maken. Dan hebben ze nog meer plek en kunnen ze overal gaan en staan waar ze willen zonder dat ik me zorgen moet maken dat een sok of een schoen verdwijnt xd
We hebben alleen één klein dingetje waar we niet zeker van zijn. Een van de muren is gemaakt van bakstenen (de anderen zijn betonnen platen), we vragen ons af of dat een probleem gaat worden als we ze daar vrij krijgen. Want we weten namelijk niet zeker of ze die muur kunnen beklimmen ja of nee. Het is zo'n muur dat je bij de meeste gebouwen ziet. Het zit namelijk zo, het muurtje is even hoog als de platenmuur(zal ik maar zeggen) en we weten niet goed of ze er over kunnen of zelfs in de dakgoot kunnen kruipen. (Aangezien de muur tot aan het dak komt)

Zou je me kunnen zeggen of dat mogelijk is ja of nee? Zo ja dan zullen we er direct iets aan doen, maar anders laten we het zo. :)
Ik wil niet dat de kleintjes weglopen, ik hou al TE veel van ze om dat mee te maken :wub:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » zo mar 22, 2015 11:03 am

Heerlijk dat ze buiten een speelplaats krijgen :domhoog: :domhoog: :domhoog:
Bij een eerste buitenspeelbeurt best eens kijken wat ze kunnen en niet. Soms zie je zaken over het hoofd die zij wel ontdekken.
Wat het muur klimmen betreft, als ze geen steuntje in de rug kunnen vinden denk ik niet dat ze weg geraken. Ik heb 2 muurklimmers gehad op sierstenen die hen de mogelijkheid gaf om hun nagels in te zetten. Mijn Freebee en Thirza, 2 kleine moertjes. Zij gebruikten kasten, chauffage buizen, radiators als steun in de rug om te kunnen klimmen op de muur. Een glad oppervlak tot een 40cm hoog was voldoende om niet meer te kunnen klimmen. ;)
Wel opletten dat ze op warme dagen niet in de volle zon zitten, een schaduwplekje voorzien waar het koeler is. Ik hoop dat er daar geen planten staan, ze graven deze er zo uit. Ik zie je ouders hun reactie al voor mijn ogen.:shock: :mrgreen:
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » zo mar 22, 2015 9:12 pm

Hehehehe, ja, ik denk dat ze er wel blij mee zullen zijn. Voor de zon maak ik me geen zorgen, het koertje is gebouwd aan de noordkant van ons huis, de zon komt daar niet. :)
Planten zullen er niet staan, ik heb ons ma al op voorhand gezegd geen planten te zetten want die is ze gegarandeerd kwijt xd
Het muurklimmen is dan geen probleem, er is totaal geen steun voor hun rug op die plekken dus lang zullen ze het niet volhouden (maar zal toch maar een oogje in het zeil houden als ze het proberen ;p)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » ma mar 23, 2015 9:09 am

Als je ma er toch nog planten wil kan dit. Bakken waar je zware sierstenen op de aarde legt voorkomen het graven. Wel geen giftige planten er in steken, behalve als die hoog genoeg komen en buiten het bereik blijven.
Waar een wil is is een weg mits aanpassingen. ;) Ik merk dat je al heel wat opzoekingen gedaan hebt :domhoog:
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » di mar 24, 2015 8:52 pm

ja idd, ik wil absoluut het beste voor mijn schatjes. Jammer genoeg valt dat niet mee. Vandaag klommen ze allebei op het bed en terwijl ik op het bed rond hun klopte (waar ze helemaal zot van werden :rol: ) maakte ze allebei bokkesprongetjes en zaten ze elkaar wat op te jagen... natuurlijk is dat geen goed idee als je al op de rand van het bed staat te springen, Sashi springt naar Luna die opzij springt en eraf tuimelt. Geen schade of gepiep, ze staat op en met gekromde rug en enthousiaste geluiden rent ze weg met Sashi achter haar aan. xd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » wo mar 25, 2015 8:45 am

Ja, dat vallen is niet zo goed. :(
Maar alles voorkomen is een onmogelijke opdracht met fretten. Hier ook telkens een zucht van verlichting als de val zonder letsels blijkt te zijn. Soms zie ik ze in hun zottigheid wel eens uit de zetel donderen. Vlug even nazien of ze nergens pijn hebben, als je ze dan verder ziet stuiteren zal het wel goed zijn.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor shadow » di apr 21, 2015 5:21 pm

Hey Jeanine, gisteren is er een ongelukje gebeurd met Sashi (het mannetje).
Ik was hun eten en drinken aan het verversen en toen ik het deurtje van de kooi terug wilde sluiten ging die niet zo goed dicht, Sashi zat een paar rare bewegingen te doen en het drong een seconde te laat door dat zijn nageltjes ertussen staken. Ik heb de deur terug open gedaan en meteen zijn pootje gecheckt en in een van zijn nagels zit scheurtjes in met de langste dicht bij zijn bloedvaatje. Ik heb zijn nageltjes nog niet kunnen knippen dus waren ze iets te lang en ja, de scheur ging tot net niet bij het bloedvaatje maar het scheelt niet veel. Jammer genoeg kan ik de nagel nu niet afknippen omdat als ik er aankom doet het pijn. Ik kan het ook niet knippen want ik kan hem niet goed vastpakken. Ik heb hem al op verschillende manieren geprobeerd af te leiden en/of vast te houden maar niets lukt lang genoeg om zijn nagels af te knippen. Laatste keer bewoog die zoveel dat ik iets te dicht bij zijn vaatje had geknipt. Het bloedde niet maar het deed wel pijn.
Maar om terug op het punt te komen, zit hij dus met een nagel met scheurtjes die ik niet kan afknippen. :cry:
Bij Luna (het vrouwtje) kan ik de nagels afknippen zonder al te veel moeilijkheden, de tube met vitamine voor haar neus en ze is me helemaal vergeten terwijl ik rustig haar nageltjes doe. Jammer werkt dat niet bij Sashi, zodra ik zijn pootjes durf vast te pakken trekt hij ze oftewel terug oftewel maakt hij aanstaltes om te bijten (of probeert hij gewoon te bijten >.>)

Ik kan hem niet vasthouden omdat hij te weinig vet bij zijn nek heeft en anders worstelt hij zich gewoon om totdat hij bij mijn hand kan en bijt ie (of probeert althans)
en jammer genoeg kan ik hem niet vastpakken op een andere manier of even een handschoen aandoen. de enige handschoen dik genoeg voor zijn tandjes zijn werkhandschoenen en die zijn gewoon te groot waardoor ik mijn grip op hem nog sneller verlies dan ZONDER handschoen :/

Kun jij of iemand anders mij tips geven hoe ik dat zou kunnen doen?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jeanine » wo apr 22, 2015 9:08 am

Het komt al eens voor, een klein ongelukje. Best mogelijk dat het om een gebroken teentje gaat en niet enkel de nagel. Daar kan je niets aan verhelpen, geneest wel terug. ;)
Hier knip ik de nageltjes met een beetje slaolie met een capsule visolie er in. Een paar druppels op de buik laten vallen. De fret begint meteen te likken, soms krijg je niet voldoende tijd om alle nageltjes in een keer te kunnen doen. Dan moet het maar in verschillende beurten gedaan worden. Buster wil soms van mijn schoot springen terwijl ik bezig ben. Dan laat ik hem eerst wat spelen om daarna nog wat verder te doen. Het beste tijdstip om dit karweitje te klaren is als ze net ontwaken of uitgespeeld zijn. Leer hem eerst wat olie likken voor je aan de klus begint. ;) Wees ook niet te kwistig met je olie, een paar druppels is echt wel genoeg.
Is er niemand die je nu eens kan helpen om dat ene nageltje te knippen ? Als iemand hem onder controle kan houden kan jij je concentreren om het werkje op te knappen.
In het nekvel nemen werkt vaak averechts met een fret. Ik doe dit enkel als de nood heel erg hoog is en er niets anders meer opzit. Dus in uw geval dat ene nageltje zo doen. Hou het pootje goed in bedwang en duw nu niet op dat teentje zelf.
Nageltjes knip ik elke week bij, zo hoef ik niet te dicht te knippen. Mocht je toevallig eens in een adertje knippen kan je dat nageltje in een stuk zeep steken om het bloeden te stoppen. Lukt het niet en blijft het bloeden is het werk voor een da om het dicht te branden. Er bestaat ook Stipa, zit in mijn tasje voor als ik eens in een nageltje te diep zou knippen.
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Eerste Fretjes en al zot op hun

Berichtdoor jonalies » vr apr 24, 2015 6:15 am

De beste oplossing voor nageltjes te knippen is toch wat "Ferretone" op hun buikje doen, daar zijn ze gek van !! Je kan dit verkrijgen via DFA! Je zal wel verschillende keren er wat moeten op doen voor al de nageltjes geknipt zijn. Maar dan is het op enkele minuten gefikst !


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 29 gasten