Behoefte (kaka) problemen

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Dribbel
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 17, 2009 10:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor Dribbel » wo jun 17, 2009 10:06 pm

Hallo allemaal,

Mijn naam is Tom, ik ben op dit forum terechtgekomen nadat ik aan het zoeken ben geweest op google naar een eventuele aandoening die één van mijn fretten nu heeft.

Het is niet bepaald een aangenaam onderwerp voor een kennismaking.

Bij ons thuis is het even paniek geweest daarnet omdat onze "dribbel" 4 a 5minuten lang in zijn bakje stond met zijn staartje omhoog, om zijn behoefte te doen, maar het kwam er maar niet uit. Ze zijn beide nog maar net naar de dierenarts geweest en daar hadden we al gemeld dat Dribbel vaak doet alsof hij wil plassen, maar dat er niets uitkomt.

De dierenarts melde ons dat het aan de hormonen zou liggen, maar niets ernstig is.
Daar ik die de laatste tijd nogal vaak zo zie staan, en alsmaar langer en langer, begin ik me zorgen te maken.
Zou het een opstopping van de darmen door lintworm kunnen zijn?

met vriendelijke groet

Tom

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » wo jun 17, 2009 10:20 pm

hey Dribbel,

ik kan je niet echt helpen, weet wel dat die van ons ook vaak op de peopbak gaan zonder iets te doen ... maar dat is wel niet zo lang als jij zegt.

geef je wat meer info omtrent je frettie: rammetje/moertje, welke leeftijd, gecastreerd?

er zijn hier wel enkele kenners onder ons die je zeker kunnen helpen!
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Dribbel
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 17, 2009 10:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor Dribbel » wo jun 17, 2009 10:22 pm

dankje skiwi,

Dribbel is een ram, van ongeveer 3 jaar oud. hij is gecastreerd.
Hobbel is een ram, even oud als Dribbel, van dezelfde nest, eveneens gecastreerd.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 18, 2009 12:04 am

Hallo Dribbel, vooreerst een hartelijk welkom op ons forum, of het om een "aangenaam" probleem gaat of niet doet er natuurlijk niet toe (zijn problemen eigenlijk ooit aangenaam?), ik zou al blij zijn als we je wat helpen konden.

Zie je voor de rest eigenlijk wel gewone stoelgang liggen in de frettenbak of denk je dat dat alleen van Hobbel zou kunnen zijn? Als Dribbel zo 'n danige opstropping in zijn darmen zou hebben dat hij echt niet meer kan gaan, zou dat niet al een tijdje bezig zijn, zolang duurt het nl niet voor er zwaardere complicaties zouden optreden. Bij een verstopping van de darmen moet je tellen dat je fret na ten laatste 3 dagen al doodziek zou zijn en dat lijkt gelukkig hier niet het geval te zijn. Wat nu niet echt duidelijk is, is of Dribbel enkel problemen heft met de stoelgang of ook met het plassen?

Stoelgangproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door anaalklierverstoppingen, maar dat zou je dan mss ook al kunnen vaststellen aan zijn manier van doen nadat hij op de bak geweest is. Schuurt hij dan met zijn poepje over de grond, likt hij overmatig, lijkt het alsof hij door jeuk geplaagd wordt? Allemaal tekenen die erop kunnen wijzen dat hij met anaalklierprobleempjes zit. Daar heb je dus wel een Da voor nodig, de kliertjes bij een fret zijn zo klein dat je hen al snel kwetst als je zonder voorkennis zoiets zelf zou behandelen.

Een ander simpel vraagje dat in me opkomt is zijn voeding. Wat eten jouw jongens? Eten ze voornamelijk brokjes en zo ja, welke?? Er zijn verschillende soorten frettenbrokken en niet alle fretten reageren hetzelfde op elke brok. Sommigen hebben snel diarree, ook op zeer goede brokken (ik heb er hier zo ene zitten! :( ), anderen geraken sneller verstopt. Belangrijkste is nu wel dat je eerst kijkt of hij over 't algemeen toch een aantal hoopjes per dag maakt, anders moet je toch eens aan je Da vragen of je niet beter wat toevoegt aan of weglaat uit zijn voeding. Doet het probleem zich ook voor bij het plassen, zoek dan best een Da die heel wat van fretten kent en bereid is zijn/haar tijd in jouw fretje te steken, want aangenaam moet het voor het kereltje absoluut niet zijn!!

Veel succes en hou ons op de hoogte, hé, groetjes!!

Margiet
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » do jun 18, 2009 12:55 am

Mischien heeft hij wel moeite met plassen ; prostaatprobleem door bijniertumoren ?
In dat geval zou ik een DA raadplegen die verstand heeft van fretjes :~
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jun 18, 2009 1:26 pm

Met bijniertumoren en de daarbij horende zwelling van de prostaat zie je meestal toch ook andere symptomen erbij. Meestal zie je ze dan ook echt wel persen om te urineren. Als het volgens je da aan de hormonen zou kunnen liggen kan je beter een bloedonderzoekje laten doen om bijniertumoren al uit te sluiten.
Milo gaat dikwijls op zoek waar hij het beste kan wildkakken en dan zie ik ook hem op meerdere plaatsen een ferme poging doen zonder prestatie. Voordien dacht ik ook aan een beginnend probleem, nu echter weet ik als ik naar hem sta te kijken dat hij zijn behoefte niet direct meer doet in dat hoekje. Je fret eens heel goed en meerdere dagen na elkaar in het oog houden wat hoe en wanneer het probleem zich stelt.
Margiet, al mijn fretjes kuisen hun poep ergens aan af na de stoelgang en dit zonder een anaalklierprobleem. Als ze echt over de vloer blijven wrijven kan het dan toch de anaalklier zijn. Ik denk dat het dat is wat je hier bedoelde ;)
Als hij echt geen of urine stoelgang kan maken wacht je niet om de da te bezoeken. ;)
Afbeelding

Dribbel
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 17, 2009 10:00 pm
Contacteer:

Berichtdoor Dribbel » do jun 18, 2009 1:36 pm

Stoelgangproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door anaalklierverstoppingen, maar dat zou je dan mss ook al kunnen vaststellen aan zijn manier van doen nadat hij op de bak geweest is. Schuurt hij dan met zijn poepje over de grond, likt hij overmatig, lijkt het alsof hij door jeuk geplaagd wordt? Allemaal tekenen die erop kunnen wijzen dat hij met anaalklierprobleempjes zit. Daar heb je dus wel een Da voor nodig, de kliertjes bij een fret zijn zo klein dat je hen al snel kwetst als je zonder voorkennis zoiets zelf zou behandelen.

Hallo Margit,

Jij beschrijft nu eens 100% hoe onze dribbel zich gedraagd, hij schuurt inderdaad met zijn poepje en likt er vaak aan, soms springt hij plotseling op uit zijn slaap om aan zijn poepje te likken. Wij zeggen dan "jeukt em dribbel?". maar dat is dus blijkbaar een teken van anaalklieren,... is dus niet om mee te lachen.

Gisterenavond hebben we hem een klein beetje walnoot-olie gegeven, en daarnet gekeken en hij doet zijn behoefte weer.
In elk geval dit eens de DA doorgeven.
Is dit nog te genezen voor dat beestje?

Dank,

Tom

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jun 18, 2009 8:33 pm

Een fluitje van een cent voor een da ;) Het stinkt wel heel erg (@)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 18, 2009 10:17 pm

Ja Jeanine, hier willen ze me ook wel eens meer te poetsen geven door met hun poepje nog even "verder te glijden", maar je merkt toch wanneer het bij wijze van spreken als een "gebrek aan wc-papier" gebeurt en wanneer het hen echt stoort, jeukt of pijn doet, hé? ;)

Ja Dribbel, dan zou ik idd een Da raadplegen, in principe is dat heel goed te behandelen, al komt het naar 't schijnt ook graag terug :( , maar aangenaam is het voor het fretje echt wel niet. Voor ons ook niet, nee, het stinkt een beetje héél fel!!! Laat het in ieder geval nakijken want problemen met de anaalklieren kunnen uiteindelijk ook zwaardere problemen worden/geven, beter een keertje teveel naar de Da dan te weinig, hé?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jun 18, 2009 11:07 pm

zelfde probleem hier margit, maar als je dan wc papier ophangt zouden ze het niet eens gebruiken... stel u eens voor dat mensen dat ook zouden doen, tzou proper zijn...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jun 19, 2009 1:52 am

:P :P Die van mij zouden wat graag zo 'n rol wc-papier ter beschikking krijgen, hoor Niels, toch om de boel eens naar hun "zin" te decoreren, dan!!! :D :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jun 19, 2009 6:22 pm

Je kan ook zelf al eens op onderzoek gaan. Als je voelt aan de anus en als alles zacht is waarschijnlijk geen probleem. Voel je iets dat op een ring gelijkt of een andere verdikking zal er daar iets niet in orde zijn.
Margiet en Niels, remsporen trekken ze zelfs op de vloer :D
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 54 gasten