constand eten bij fretten

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
cisse&mieke
Berichten: 0
Lid geworden op: vr dec 13, 2013 1:29 pm

constand eten bij fretten

Berichtdoor cisse&mieke » vr dec 13, 2013 8:05 pm

Moet er eigenlijk constant brok bij fretten staan want geef nu nog ferret compleet en het manneke eet geweldig veel.
Ze hebben natuurlijk door het veel eten ook veel stoelgang .Heb nu ook een zak TF besteld maar lees hier zoveel pro en contra's dat het een moeilijke keuze word.
Moet ik misschien 2 soorten eten mengen ?
Grtz Dave

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor jeanine » vr dec 13, 2013 11:14 pm

Het beste is steeds een heel erg goede(lees duurdere) voeding te mengen bij de Ferret Complete. Hoe beter de voeding hoe minder ze eten en minder op de bak zitten. Een fret verteerd niet alles wat er in de brok zit. Hoe meer vlees en vet, hoe meer de fret van de voeding wel verteerd en ook gevoed is. Veel poep in de bak betekent dat er te veel afvalstoffen in de brok zitten.
Een op brok gevoede fret heeft altijd brok in de kooi staan, na 4u is hij aan een nieuwe maaltijd toe. In de winter meer, in de zomer eten ze minder . Een fret die zich warm moet kunnen houden zal meer eten om voldoende energie te hebben. Nooit schrik hebben dat een fret te veel zal eten, ik heb er nog geen meegemaakt die zich ziek eet. ;)
Afbeelding

cisse&mieke
Berichten: 0
Lid geworden op: vr dec 13, 2013 1:29 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor cisse&mieke » za dec 14, 2013 7:53 pm

Thnx Jeannine,
Ik heb de TF besteld omdat ik las dat dat het beste zou zijn.Op jou aanraden ben ik bij zooplus gaan kijken en had geluk want was juist een promo denk ik want was nog geen 30€ voor een zak van 7,5kg :p
Heb dat eten vandaag in een winkel zien liggen (happy zoo)en was daar 53€ :s Wel moet ik zeggen dat ze daar tamelijk fretten materiaal hadden .
Grtz Dave

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor jeanine » za dec 14, 2013 7:56 pm

Voor mij is de Orijen kat de beste brok van allemaal. Bevat veel vlees en geen granen als eiwitten. ;)
Soms eens rondneuzen op het internet kan lonen in je geldbeugel. :D
Afbeelding

cisse&mieke
Berichten: 0
Lid geworden op: vr dec 13, 2013 1:29 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor cisse&mieke » do dec 19, 2013 10:51 pm

Hoi Jeanine
Ben eergisteren overgeschakeld op de TF maar nu blijkt dat hier een van de 2 fretten plat afgaat.Zou dit aan het eten kunnen liggen ?
Grtz Dave

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor jeanine » vr dec 20, 2013 10:10 am

Nooit van het ene voer naar een ander overschakelen als ze dit voer niet gewoon zijn. Beter mengen de eerste tijd om een dergelijk probleem te vermijden.
Als de diarree langer dan een paar dagen blijft kan je beter eens de da raadplegen. Controleer in elk geval goed op uitdroging, dat is een heel verraderlijk iets. Je fretje voelt zich dan echt slecht en moet dringend geholpen worden, niet wachten daar mee en naar de da. Als je het nekvel tussen duim en wijsvinger neemt moet dit direct terugveren. Blijft het staan dan is je fret aan het uitdrogen. Een uitgedroogde fret ziet er niet goed uit en heeft ook geen zin om uit de kooi te komen of iets te ondernemen.
Bijvoeden met een Walthampapje om uitdrogen te voorkomen kan geen kwaad nu.
Normaal op een paar dagen zou alles over moeten zijn met de nieuwe voeding eenmaal de darmen zich aangepast hebben.
Afbeelding

cisse&mieke
Berichten: 0
Lid geworden op: vr dec 13, 2013 1:29 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor cisse&mieke » vr dec 20, 2013 11:18 am

Hij is zeker actief genoeg want hij crost hier rond als een zot en ik zie hem ook geregeld drinken.Stoelgang was gisteren avond ook wat groen maar heb gelezen dat dit van die TF kan komen.
Ik zal nog ff afwachten en als het moest veranderen zal ik zeker naar de dierenarts gaan.Wat ik niet snap is als je hier op het forum leest zijn de meningen allemaal zo verdeeld dat je niet meer weet wat je juist of niet juist doe ?
Thnx voor je uitleg en zou het nu nog uithalen moest ik terug wat mengen met zijn vorige eten ?
Grtz Dave

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor jeanine » vr dec 20, 2013 1:24 pm

Zeker mengen als je nog kan, zo is de hoeveelheid nieuw voer minder groot. Het oude voer afbouwen, maar hou er ook rekening mee dat als je niet aan de TF geraakt dit zich zal herhalen bij het opnieuw geven van ander voer. Het is altijd voorzichtiger om 2 soorten voer aan te bieden. Als ze kieskeurig blijken te zijn geef je geen brokjes van hun voorkeur bij tot ze ook de anderen opeten.
Daar hij nog speelt moet je niet te veel zorgen hebben, dat komt in orde. Het groen is van de aanpassing in de darmen, het voer zal sneller door de darm nu gaan door de slappere stoelgang.
Wat ik niet snap is als je hier op het forum leest zijn de meningen allemaal zo verdeeld dat je niet meer weet wat je juist of niet juist doe ?
Elk heeft zijn eigen ervaringen. Niet elke fret reageert op dezelfde manier. Wat voor de ene goed gaat kan bij een ander fout lopen. Sommige zaken zijn in de loop van tijd ook anders geworden. Fretten zijn nog vrij recente huisdieren te noemen, idem met de baasjes er van. De da leren ook nog veel bij over de fret, veel is nog niet geweten of in onderzoek nog. Het vraagt jaren om dit alles met zekerheid te kunnen nemen.
Ik heb ook al fouten gemaakt met de voeding, dikwijls door te proberen wat anderen aanraden. Een fret die een allergie door bepaalde brok krijgt kan je kopbrekens bezorgen. Idem met het geven van prooi en rauwvoeding. Meestal moet je dan zelf uitzoeken hoe het verder moet, ze hebben nu eenmaal eten nodig. In groep houden is nog moeilijker, wat de ene wel aankan zonder probleem kan bij een andere uit de groep voor problemen zorgen. Zo moet je iets zien te vinden dat ze allemaal kunnen verteren.
Het is niet allemaal wit /zwart. ;)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: constand eten bij fretten

Berichtdoor jonalies » vr apr 10, 2015 9:52 am

Ik meng ook steeds de brokken ! Moest er een tijdelijk tekort zijn van het éné dan kan je nog steeds even voortgaan met de andere brok. En het was ook uitzoeken waar mijn fretsels het beste met waren.( en wat hun smaakte :D )


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten