Fret heeft stress

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo feb 08, 2015 4:30 pm

Ja, ik ben eigenlijk wel wat verrast dat ze zo snel op mijn schoot kwamen liggen. Meestal moet ik ze eerst nog een paar keer op de grond zetten omdat ze telkens van mijn schoot op mijn bureau wilde klimmen en daar probeerde ze dan mijn gsm of een pen of zoiets te pakken. :p
Als voor de tandjes, dat heb ik al een geluk daar nog niet meegemaakt. Alleen maar in mijn vingers :rol:
Maar ik haal ze er ook wel iedere keer snel vanaf zodra ze naar mijn hoofd proberen te gaan.
Dat klinkt precies als Sashi, die doet precies hetzelfde; je beweegt, hij blaast, Luna komt op hem af, hij blaast, een plots geluid van een deur die sluit, hij blaast :p
Het is wel grappig om te zien hoe de twee zo veel van elkaar verschillen en toch met elkaar kunnen opschieten. Ook bijt Sashi al veel minder, alleen als ik iets probeer weg te pakken waar hij aan aant snuffelen is of probeert op te bijten (zoals mijn gsm) dan maakt hij aanstaltes om te bijten. Ook 's morgens als ik hun kooi proper maak dan moet ik de toiletbak er snel uithalen want zodra Sashi ziet dat ik mijn hand in de kooi steek probeert hij te bijten. Het rare is dat hij dat 's avonds nadat hij uit zijn kooi is gelaten, niet doet. Dan is ie zo mak als een lammetje en kan ik mijn hand zelfs naast zijn hoofd leggen en hij bijt niet, alleen maar wat snuffelen en dat is het. Ik heb geen idee waarom hij dat doet maar in mijn ogen lijkt het een beetje alsof ie een ochtendhumeur heeft want als ik dat 's avonds probeer dan doet ie niks. lol
Dus volgens mij is het gewoon dat ik hem heb wakker gemaakt dat hij dat doet, dat of hij heeft niet graag dat ik mijn hand in de kooi steek in de ochtend :p

Wat ik ook al heb gemerkt (vooral gisteren) was dat zodra ik ging zitten (ik kwam net terug van het avondeten -dan zijn ze eventjes alleen terwijl mijn ouders en ik eten beneden-) ze direct naar me toekwamen en al op mijn schoot begon te klimmen zodra ik op mijn hurken ging zitten om zo daarna beter te kunnen zitten. Het was leuk om te zien dat ze zo snel naar me toe kwamen. Ook waren er twee vrienden van mijn ouders gisteravond en een van hun kwam samen met mijn moeder langs bij mijn kamer om de twee te zien. Sashi ging meteen lopen onder de zetel en keek schichtig van daar naar de twee terwijl Luna direct op mama's pantoffels afging om erin te bijten. Sashi kwam voorzichtig eronderuit en kwam even kijken maar bij iedere beweging die ze deden was hij direct terug weg. Toen de twee weggingen ging ik op de grond zitten en, zoals ik hierboven al zei; kwamen ze direct naar me toe en klommen ze op mijn schoot waar ze allebei een voor een in slaap vielen met hun kopjes in/tegen mijn handen :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » zo feb 08, 2015 6:34 pm

Dat kereltje vertoont een beetje het gedrag van mijn Buster. Als het niet naar zijn zin is dan maar even de tandjes proberen. Eenmaal uitgespeeld zijn de meesten toch een stuk makker. De energie moet er eerst uit kunnen. ;)
Een fret kan heel aanhankelijk worden, loopt graag met je mee en is nieuwsgierig naar wat je doet. Er zou wel eens te spelen kunnen vallen met wat je doet. Stof afnemen is heel erg leuk, dat doekje gaat maar heen en weer. Idem met de vloer kuisen. Bijna onbegonnen werk als ze in de buurt zijn.:mrgreen:
Op de spulletjes in de kamer moet je heel erg attent zijn. Sommige zaken bijten ze kapot of eten het op, zeker als het van rubber is wat hen slecht bekomt. Een afstandsbediening is er een van. Mijn GSM was nooit een probleem tot er eentje een rubberen afdekplaatje had. Ze zouden deze uit mijn zak halen om dat rubbertje. :do: Milo deed niets liever dan de toetsen van mijn laptop los wrikken, kostte hem helemaal geen moeite met de nageltjes. Typen dat die kon met en zonder toetsen :euh: Ons Louisa beet ooit een stuk van een aftrekker los, grote paniek tot ik de stukjes vond en deze nog pasten in te aftrekker. Ik had wel al naar de da gebeld. Speelgoedmuizen worden door Buster van hun huid ontdaan, hij lijkt verzot op alles wat gelijmd wordt. Ons Freebeeke had een heel grote gave, bij haar kon ik gewoon los zeggen als ze iets genomen had en ze liet het los. Heeft ze aangeleerd met vlees geven en weer afnemen. Bij anderen moest ik al eens mijn vingers in het bekje steken om iets af te nemen wat gevaarlijk kon zijn. Zo vond ons Thirza vorig jaar waarschijnlijk een rozijntje, heeft me een spoed operatie gekost. Haar leventje hing aan een zijden draadje toen. Zo kan ik nog een eindje door gaan met al hun kattenkwaad op te noemen. ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo feb 08, 2015 10:29 pm

Dat heb ik gemerkt. Vandaag hebben ze allebei de hele tijd rond mij gehangen. Ik ben dan gaan zitten en ons Luna was meteen op mijn schoot geklommen. :)

Maar dat duurde niet lang, ze hadden al snel een nieuw plekje gevonden op mijn bed. Allebei onder de dekens en ik zag ze voor de rest van de avond niet meer.
Ik heb op het bed gezeten wanneer Sashi mij hoorde aankomen en hij is even op mijn schoot proberen in slaap te raken maar hij moest nodig naar de wc dus zat ie constant te bewegen en te veranderen van positie tot ie uiteindelijk naar de wc is gegaan.
Ze zijn vandaag heel rustig geweest eigenlijk. Vooral Luna, zij was veel rustiger dan normaal en lag soms plat op de grond of de dekens voordat ze onder de dekens van mijn bed kroop en daar in slaap viel. Sashi was vandaag de hele tijd aan haar poep aan het ruiken en haar de hele tijd aan het volgen.

Ik heb vandaag ook hun kooi uitgekuist en man, wat heb ik veel stukjes pellets gevonden in de dekens. Twee volle handen en nog wat brokjes hier en daar.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » ma feb 09, 2015 7:57 pm

Is er al een afspraak om ze te laten castreren? Ik denk dat de tijd dringt als je onverwacht geen kleintjes wenst. Tevens een noodzaak voor je moertje, is van levensbelang.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » ma feb 09, 2015 9:31 pm

Ja hoor, Sashi is twee dagen nadat we ze zijn gaan halen gecastreerd en Luna gaat morgen. Waarom? Was wat ik zei in het vorige bericht allemaal tekens dat ze loops gaat worden???

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » di feb 10, 2015 7:00 pm

Het zou kunnen, het is de tijd van het jaar dat alles op gang komt. Daar ze morgen geholpen wordt hoef je daar geen zorgen om te hebben. 4u nuchter voor de ingreep houden, langer zonder eten is niet zo best. Drinken mag ze tot aan de narcose. Vergeet geen brokjes mee te nemen, een fret eet heel erg snel na de ingreep. Vraag je da ook eens naar Covalencese support van Royal Canin. Dit is een poeder waar je een papje kan van maken, te gebruiken na een ingreep en handig om medicatie mee te geven.http://www.beslist.be/dieren_accessoire ... l#zoomview 1 lepel poeder en 3 lepels warm water mengen als verhouding. Elke fret kan dit best leren eten voor ze het nodig hebben. Eenmaal ze de smaak kennen doen ze er een moord voor. Wel niet geschikt om een gezonde fret dagdagelijks mee te verwennen. Het bevat te veel suikers wat niet zo goed is in normale omstandigheden. Het bespaart je wel een hoop problemen als ze medicatie nodig hebben, het gaat zo naar binnen daarmee.
Het ruiken aan elkaars poep is gewoon de geurherkenning, zo kennen de soortgenoten elkaar. Een heel gewoon iets bij fretten. ;) Erger is het gesteld als ze bronstig en loops zijn, dan houden ze het daar niet bij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » vr feb 13, 2015 5:48 pm

En goed gegaan? Waar koos je voor, operatie of implantaat?
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » za feb 14, 2015 2:19 pm

Operatie. Goed gelukt en het gaat goed met haar. Ze zijn allebei wel wat stalkerig geworden :p
Als ik ergens ga zitten of een stap naartoe zet volgen ze me meestal en blijven ze rond mijn benen trippelen of op mijn schoot te klimmen. Ik kan ze al vastpakken en aaien zonder zorgen dat ze bijten. Afhangende van hun humeur worden ze oftewel rustig en kruipen ze dichter tegen me aan of ze proberen van me af te klimmen om nog wat te spelen OF... ze proberen op mijn hoofd te geraken (wat vandaag was gebeurd bij Luna tot ze op een gegeven moment een nip onder mijn oor gaf. Niet hard genoeg dat het bloed maar toch wel een pijnlijke kneep :s)
Hoe dan ook zijn ze allebei heel rustig geworden en gisteren toen ze op mijn bed lagen (het werd ineens zo stil dat ik dacht dat ze ergens vastzaten of zoiets en ze onder een van mijn dekens vond) ze keken half-slaperig op naar mij maar ik legde het deken weer over hun en ging op het uiteinde van het bed zitten. Nog geen moment later kwamen ze allebei er vanonder gekropen en direct op mijn schoot. Het was zalig :rol:
Ook heeft Sashi een nieuw speeltje gevonden; mijn wasmand, die is rond en ik legde hem op de grond. Sashi kroop erin en ik rolde het voorzichtig van de ene kant naar de andere kant en Sashi rolde mee. Iedere beweging die de ton maakte ging hij plat liggen en rolde zo mee. Maar deze keer was Luna degene die blaasde, tenminste, totdat ik de ton voorzichtig naar haar rolde, vond ze geweldig en tezamen stonden ze bokkensprongen er rond te maken. xd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » za feb 14, 2015 6:44 pm

Goed dat de operatie gelukt is zonder problemen. :domhoog:
Je zal ondervinden eenmaal de hormonen op een laag pitje staan ze gewoon nog liever worden. Het gaat daar erg goed volgens je schrijft. Een neepje in je oor zonder dat het er door zit is echt wel speelbijten te noemen. Met een fret spelen is gewoon zalig, even staat de tijd stil en vergeet je alles om je heen. Enkel het plezier is van tel op dat moment. Ze zijn met zo weinig echt blij te maken.
Buster heeft iets nieuws ontdekt. Ik heb voor hem een hengel met een heel lange elastiek aan. Hij bijt zich vast in het speeltje, draait op zijn rug en dan moet ik de vloer met hem aanvegen. Stop ik en laat de elastiek ontspannen loopt Buster weg tot er opnieuw spanning op zit. Dan herhaalt zich het spelletje. :rol:
Alexi is dan weer verzot op een pony (babyspeelgoedje) met een sleutelring aan een veertje, dat ding gaat zo op en neer. Mokken dat die doet als ik het neem. :D
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo feb 15, 2015 4:02 pm

Inderdaad, en dat neepje in mijn oor zal waarschijnlijk nog een paar keer gebeuren. Luna vind het namelijk leuk om overal op te klimmen (met name mij) en hoe vaak ik haar ook neerzet, ze probeert gewoon de seconde erna opnieuw. Sashi is al meer vertrouwelijk met mij geworden. Als ik ergens ga zitten of ik neem hem in mijn armen dan komt ie meteen naar me toe en word hij rustig. Luna kan ik wel oppakken maar dan probeert ze meteen hoger te klimmen :p
Luna vind de waston niet meer zo leuk, ze snuffelt er rond maar heeft er niet zo'n interesse in, op mij klimmen vind ze veel leuker. Sashi vind de ton nog steeds geweldig en gaat er ook nog steeds in liggen en meerollen als ik hem heen en weer rol. Erg grappig om te zien. :rol:

Ook heb ik de vloer wat geveegd met de swiffer. Man, dat vinden ze leuk. Luna vind het helemaal leuk als ik de swiffer onder haar duw zodat ze erop zit en dan de kamer rondga met haar. Sashi aan de andere kant vind het dan weer leuk om de achtervolging in te zetten en er telkens in te bijten of als ik hem achterna zit, word ie helemaal zot. xd

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » zo feb 15, 2015 7:49 pm

Zie je wel, alledaagse dingen vinden ze het leukst. Duur speelgoed is niets voor een fret, het nieuwe er af en ze kijken er niet meer naar om. Aandacht van hun baasje daar doen ze alles voor, is ook de beste manier om ze aan je te binden. ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » zo feb 15, 2015 9:15 pm

Dat laatste heb ik vandaag gemerkt. Heb een hele tijd zachte kneepjes in hun onderrug gedaan en Luna werd er helemaal gek van! Bokkesprongen en ze rende weg kwam dan langs rennen en ik haar achterna gejaagd en telkens meer kneepjes gegeven. Bij Sashi ook maar hij liep weg ging ergens liggen en hield mijn handen in de gaten voordat hij ze probeerde te grijpen maar ik was sneller en gaf hem dan weer een kneepje in zijn poepje en weg liep hij. Luna zat ondertussen mij de hele tijd te volgen totdat ik haar op bed zette. Ik had de lakens en kussens allemaal op een hoop in het midden gelegd en ze klom over en onder de kussen en lakens en ik heb de hele tijd haar achtervolgt, haar 'schuiltplaats' weggenomen en haar staart tussen mijn vingers gewreven iedere keer dat ik kon. Werd ze ook helemaal zot van xd :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » vr feb 20, 2015 5:19 pm

Tijd om het onderwerp stress te verlaten, misschien zelf een nieuw topic aanmaken om het wedervaren van je patatjes onder hun naam in neer te pennen. Nu ze het gewoon worden ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor shadow » vr feb 20, 2015 6:10 pm

yup yup! Maar eh... hoe doe ik dat precies?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jeanine » vr feb 20, 2015 8:44 pm

Als je ingelogd bent ga je naar bv algemeen om je ervaringen mee te delen of medisch als er zich een probleem voordoet. Daar start je gewoon een nieuw topic onder je eigen nickname door te klikken op nieuw topic. ;)
Titel geven en schrijven maar.
Je kan bv. een soort van dagboek maken in algemeen waar je al of niet dagelijks uw wedervaren in kan schrijven. Zo blijft alles van je eigen fretjes mooi samen en is het leuk om later nog eens na te lezen. :)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Fret heeft stress

Berichtdoor jonalies » vr feb 27, 2015 6:07 am

hey Jeanine, Mijn Luna heeft ook het gedrag van 3 likjes en dan vastnemen... krijg het haar ook nog altijd niet afgeleerd. En ik zou ze naar de "mok"school moeten sturen :p dat kan ze niet.... altijd blazen als ze zich amuseert en dan kijkt Fred zo van ... begint ge weer :p


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten