nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor jonalies » ma jul 16, 2012 10:58 am

Mijn Fredje wil maar niet echt zindelijk worden ,ben er flink met bezig maar vindt nog steeds niet de gepaste bakvulling waarop hij wil gaan
heeft er iemand suggesties ????

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor a3ke » ma jul 16, 2012 11:06 am

yesterdays news is kwa stof etc het veiligst , gevolg (persoonlijk) door geperste bietenpulp van aveve

de rest voor kat etc (al zeggen ze allemaal van niet) zijn te stoffig en ongeschikt voor de fret dus


wat kan je van het gedrag van de fret al ? iedere hoek in huis is een toilet voor de fret ... of er nu een bak staat of niet , of die bak nu leeg is of gevuld
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor Taiga » ma jul 16, 2012 1:14 pm

Wij hebben hier ook koppige ezels zitten hoor. Wat heb je al allemaal geprobeerd en wat was het gevolg? Als je ons wat meer info geeft zullen we je zeker en vast kunnen verderhelpen.

- Welke soort bak gebruik je?
- Weke soorten vulling heb je reeds getest?
- Heeft het fretje al een vaste hoek in de kooi waar hij/zij steevast zijn/haar behoefte doet?
- Hoe oud is het fretseltje?
- Is de bodem van de kooi bedekt met dekentjes of 'naakt'?

Enkele generale tips zijn:

- Ongelukjes niet opruimen maar in plaats daarvan in de frettenbak gooien.
- Plaats van ongelukje goed opkuisen met desinfecterend schoonmaakmiddel. Het schoonmaakmiddel mag niet schadelijk zijn voor het fretje en mag ook niet sterk ruiken (of het fretje zal de geur willen verdoezelen met die van zichzelf).
- Alles wat geen bak is proberen te bedekken met stof (dekentjes, etc...), meestal gaan fretjes niet graag op stof hun behoefte doen.
- Als je merkt dat je fret steeds in hetzelfde hoekje zijn behoefte doet dan moet je misschien eens proberen de bak naar die hoek te verplaatsen.
- Als je merkt dat je fretje naar het toilet gaat op de verkeerde plek, hem/haar snel opnemen en in de bak zetten.

We hopen snel van je te horen~! ^__^
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Claudia
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 3:38 pm
Locatie: grembergen (dendermonde)

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor Claudia » do jul 19, 2012 7:58 pm

ik heb nature cat van belpet en das hier ook het enige wat ayanna wilt.
Zynia trekt het haar ni aan op welk merk ze gaat.

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor jonalies » vr jul 20, 2012 9:21 am

Bedankt voor de reacties !
Wat heb ik al allemaal gedaan = ik begin met zijn kooi, ik heb er 2 toiletbakken in geplaatst. ik heb al geprobeerd met kattebakvulling , houtpulp, zand(op advies van Horta) en keukenrolpapier. met het papier heb ik af en toe de beste resultaten, maar als hij 1x in zijn toiletje is geweest en ik ben toch eens weg begint hij daarna het overal te droppen,zelfs op zijn doeken ,die ik verspreid in zijn kooi van 5 verdiepingen leg.
Buiten de kooi= de kweker had me dus gezegd "laat hem zijn hoekje kiezen en plaats daar dan een kattebak-toiletje of iets dergelijk. heb ik natuurlijk gedaan maar meneerke vind alle hoeken goed om onverwacht zijn ding te doen,ook al zet ik hem regelmatig in zijn toiletje. ik poetste alles met water waar een beetje desinfecterende zeep in zit maar ben dan vanaf vandaag overgegaan naar gewone zeep ???
Het is een schatje en heel ondernemingsvol en ik blijf rustig zoeken wat het nu moet zijn maar alle hulp is welkom
na watergewenning heeft fredje ook zijn eerste badje gehad vandaag en was leuk !
groetjes chris

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor nielsvl » vr jul 20, 2012 10:12 am

Bedankt voor de reacties !
Wat heb ik al allemaal gedaan = ik begin met zijn kooi, ik heb er 2 toiletbakken in geplaatst. ik heb al geprobeerd met kattebakvulling , houtpulp, zand(op advies van Horta) en keukenrolpapier. met het papier heb ik af en toe de beste resultaten, maar als hij 1x in zijn toiletje is geweest en ik ben toch eens weg begint hij daarna het overal te droppen,zelfs op zijn doeken ,die ik verspreid in zijn kooi van 5 verdiepingen leg.
Tja, zo geef je hem natuurlijk niet veel stimulans...

De kooi herleiden tot het absolute minimum. heel eventueel nog 1 plateau , net plaats genoeg om te eten en drinken. Voor de rest onderaan 1 of 2 kattenbakken en wat doeken om in te slapen. Aangezien uw fretje geen andere plaats heeft om zijn behoefte te doen (hij gaat zijn behoefte nooit doen op zijn slaapplek) kan hij niet anders dan op de bak gaan. Na een aantal weken (een stuk of 2-3, niet te vroeg) kan je de kooi terug uitbreiden.

Fretten zijn van nature uit nestzindelijk, maar waar ze gaan maakt op zich niet uit, zolang het maar niet op hun slaapplek is. Gewenning en associatie doet de rest... Welke korrels je dan gebruikt doet er op zich niet toe, maar neem voor je fretje zijn bestwil niets dat klontert. Neem voor je eigen bestwil ook niets dat de geur niet wat wegneemt ;) Houtpulp vond ik immens stinken...

Yesterdays news zal haast het duurste zijn dat je in de winkel kan vinden, maar kan geen kwaad voor hun gezondheid, en ook de eventuele geuroverlast blijft binnen de perken.

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor Taiga » vr jul 20, 2012 3:21 pm

Wij gebruiken voor onze kleine schatten ook gewoon Yesterday News. Tja, qua prijs kan ik niet zeggen of het duur is of niet omdat het ook het enige is dat we ooit overwogen voor de gezondheid van onze fretten. Er zullen wel goedkopere alternatieven zijn die even goed zijn als Yesterday News maar ik ken er helaas momenteel nog geen.

Een kooi van 5 verdiepingen raad ik inderdaad niet aan. Al onze fretten hebben slechts 2 verdiepingen. Het gelijkvloers is voor ravotten, spelen, slapen en hun (twee) poepbakken en hun plateau is waar ze eten en drinken. Natuurlijk hangt er ook een super-de-luxe hangmat in om te slapen. Speeltjes geven we hen niet in de kooi aangezien ze dit veel te graag richting poepbak slepen.

Voor zindelijkheid buiten de kooi begin je best met een kleine afgebakende ruimte. Als je hen daar zindelijk kan krijgen in de bak kan je de ruimte steeds ietsje uitbreiden tot ze eigenlijk overal kunnen komen maar toch steeds in het bakje gaan.

Natuurlijk, een ongelukje kan steeds gebeuren :3 :hammer:
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor jeanine » vr jul 20, 2012 9:36 pm

Hier begonnen met de YD. Tussendoor meerdere soorten behalve gewone of klonterende bakvulling. Een vervangende soort op basis van oude pampers, de stank was niet te harden als dat nat werd. Nu kan ik weer aan de YD geraken en is toch de betere bakvulling gebleken. De meerprijs is eigenlijk nog best te doen als je er iets zuiniger mee omspringt en enkel de bevuilde korrels weggooit en niet de hele bak ineens. De keukenrol was nog je beste keuze tot hier toe zeg je. Probeer eens met krantenpapier te versnipperen in een bakje, als dat lukt kan je beetje per beetje overschakelen naar iets anders. Mijn Milo ging het liefst op een krantje in de kooi , ook al waren er 2 bakken YD voorzien. Zeker de raad van Niels en Taiga proberen. ;)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor jonalies » zo jul 22, 2012 7:34 am

Mijn Fredje is 6 maand oud en ik gebruik de driehoektoiletten en in de living-keuken plaats ik het onderste van een gesloten kattebak, ik ga vandaag langs de kweker om te vragen waar hij op ging toen hij nog bij hem was

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor Taiga » zo jul 22, 2012 10:03 am

Ik raad je die driehoekige bakken ten zeerste af. Probeer gewoon vierkante bakjes te vinden met een lage instap. Er zijn zelfs weinig volwassen fretten die nog in zo'n driehoekig geval zullen passen later.
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor a3ke » zo jul 22, 2012 12:28 pm

In de frettenark shop vlot te verkrijgen :D
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor skiwi » zo jul 22, 2012 2:29 pm

'k heb nog 2 of 3 zakken Yesterday's new aan 10€ te verkrijgen als je wil.

had voorraad gekocht, maar voorraad bleek langer mee te gaan dan de levensduur van de fretjes op die moment :s
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor a3ke » zo jul 22, 2012 3:26 pm

just , gingen wij die ni overnemen die zakken ? :p vergeten toe nwe de fretsels kwamen halen van hotel :)

als ze al ni aan iemand anders ondertussen beloofd zijn toch eh ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor skiwi » zo jul 22, 2012 5:04 pm

Davy: ze staan hier nog en wij zijn er niets, en nee niet aan iemand anders beloofd.
dus je mag ze altijd komen halen!
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor jonalies » ma jul 23, 2012 7:41 am

Bedankt voor al de goede raad, ik zal de kooi verkleinen en yesterdays news aankopen
Volgens de kweker is hij nog niet volledig aangepast aan zijn nieuwe omgeving????

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor ufo » ma jul 23, 2012 9:49 am

Bedankt voor al de goede raad, ik zal de kooi verkleinen en yesterdays news aankopen
Volgens de kweker is hij nog niet volledig aangepast aan zijn nieuwe omgeving????
Ook belangrijk is een voldoende grote toiletbak , geen driehoek daar gaan fretten makkelijk mee in de fout
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Jennifer
Berichten: 0
Lid geworden op: za jul 21, 2012 8:14 pm

Re: nog steeds op zoek naar de gepaste vulling

Berichtdoor Jennifer » vr aug 03, 2012 2:30 pm

Bij mijn eerste fretje lukte het ook eerst niet maar ik heb het kunnen oplossen door héééél lang te blijven zitten bij de kooi en elke keer als ik zag dat ze achteruit liep en met haar staartje een rare beweging maakte :p heb ik haar in de bak gezet. Ze wou er dan altijd uit zonder dat ze iets gedaan had of ze deed alsof hihi maar ik zette haar er altijd opnieuw in en opnieuw en opnieuw en na ongeveer 10 keer kon ze het eindelijk :) misschien lukt het bij jouw fretje ook op die manier? ik heb niet veel ervaring met fretjes maar ik denk dat vooral niet opgeven de boodschap is :)


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten