vraagje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
miko
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 18, 2012 2:07 am
Locatie: wondelgem, belgie

vraagje

Berichtdoor miko » di dec 18, 2012 2:48 am

dag iedereen ik heb sinds kort (kort = 2weken) een fretje het is een rammetje genaamd frats nu de ouders van deze fret waren fretten waar er met gejaagd werd
nu deze fret beet in begin deze bij mij thuis kwam in mijn handen maar egt gemeend bijten nu kan ik deze al vastpakken met mijn handen zonder dat deze bijt nu als ik frats laat rond lopen dan komt ie altijd naar mijn voeten heb wel schoenen aan en bijt ie egt gemeen in mijn voet onderandere achillespees en andere plaatsen en de volgende dag staat dit enorm blauw nu heb ik al geprobeerd door kordaat te zeggen van mag niet foei en ook al geprobeerd door hem te straffen en efjes in zijn kooi te steken voor 5 min en dan terug te proberen maar da doet ie dit weer nu heb ik gehoord van iemand dat dit komt omdat de ouders jagers waren en dit met de tijd nog erger zou worden . nu is mijn vraag doe ik iets verkeerd in de opvoeding hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat frats dit nietmeer doet en klopt dit van dat het komt omdat de ouders jagers zijn en dat dit met de tijd verergert ik wou geen valse hoop krijgen daarmee dat ik dit hier wou vragen aan mensen met meer ervaring .

alvast bedankt .

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jonalies » di dec 18, 2012 6:27 am

Hoi Miko, Ik zit zelf nog maar een half jaartje in het frettengebeuren maar als nr1 (Fredje)thuis aankwam ging hij ook direkt naar mijn voeten,aangezien ik zo lang honden heb gehad ben ik hem gaan opvoeden zoals een puppy en binnen de week was hij het afgeleerd. Sam was een ander paar mouwen: beet in mijn vingers en heb hem nu een week of 6 en doet het niet meer,als ik met hem bezig was hield ik mijn handen gesloten zoals een vuist dus de vingers waren er niet aan het wapperen .Veel geduld en zeker veel liefde geven dat hij het goed op zijn gemak komt en niet meer bang hoeft te zijn,zeker niet roepen of boos zijn!!!!
Maar hier zijn veel personen aanwezig die heel veel ervaring en liefde voor hun fretjes hebben en die zullen je zeker heeeel veeeel goede raad geven! ik heb er zeker veel uit geleerd :domhoog:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: vraagje

Berichtdoor Margiet » di dec 18, 2012 8:59 am

Allereerst : welkom Miko op ons forum, wij zitten hier allemaal wel wat langer dan 2 weken tussen de fretten dus antwoorden zal je hier wel vinden, zelfs in eerder gestelde en al vaak beantwoorde vragen van andere beginners, wat we uiteindelijk allemaal geweest zijn.

Ik kan je maar één ding zeggen en hoop dat het je wat geruststellen kan : (zo goed als) ELKE fret bijt naar/in voeten. Elke volwassen fret die hier binnen gekomen is, opvanger of eigen fret, pup of al 6 jaar oud, ze doen het allemaal. Jouw voeten hebben een heel andere geur dan de rest van jouw lichaam en dat vindt fretlief gewoon té verleidelijk om niet te "proeven". Je moet er nl in de eerste plaats aan blijven denken, in élk geval van bijten of happen, dat een fret echt totaal niet op een andere manier te weten kan komen wat het is, zich niet kan weren, niets kan proeven, alles moet gewoon met de tandjes. Hij kan moeilijk "vragen" wat het is, hé, enkel door er zijn tandjes in te zetten kan hij dat te weten komen. En vermits voeten én anders ruiken én een eigen leven leiden door zomaar "wandelen" te gaan, is dat héél interessant.

Tot nu toe bijten de meeste fretten hier niet meer in voeten al moet ik bij sommige deugnieten verdomd snel zijn om te maken dat ik iets aan doe. Sokken zijn bv ten alle tijden interessant, ik ken zeer weinig fretten die niet happen naar voorbijkomende sokken. Dat jij daar dan net insteekt snapt dat fretje volgens mij niet eens, er komt een "geurtje" voorbij en hap, hij heeft het beet! Elke fret, of ie nu van een jager komt of niet, is een roofdier, dat zit er toch wel ingebakken, hoor, dat "pakken" van dingen. ;)

Ik heb al jaren dezelfde methode : laat hem of haar telkens de kans om te komen bijten en net voor ze eraan komen grijp ik hen vast, roep goed duidelijk "NEE, mag niet!" en draai hen 180° de andere richting uit. Als je dat zo 'n 40 à 50 keer opnieuw doet, hebben de meesten het wel ff door. Ik zeg duidelijk dat het maar voor even is, want het kan goed zijn dat je een kwartier later opnieuw kan beginnen. Dan doe ik dat ook, dagen na mekaar zelfs, tot ze uiteindelijk door hebben dat er niks leuks aan voeten is, dat ze dan toch maar weggeduwd worden. Telkens als ze het even doorhebben negeer ik het ook verder, geef geen reactie meer, ze zijn het dan meestal van "ellende" afgebold voor even en houden zich met iets boeienders bezig. Doel is dat ze zo leren dat voeten zijn om "af" te blijven en zich op wat anders focussen.

Het helpt tot nu toe bij elke fret die ik op die manier het "voetenwerk" heb afgeleerd, alleen is hier niet elke fret in de ruimte aan 't spelen waar ik op blote voeten loop, dus zijn ze ook niet allemaal even getraind op het niet bijten in voeten. De rest van de bende krijgt een soortgelijke "training" in het afblijven van mijn Crocs, die ik wél altijd aan heb, dat is vaak ook sneller afgeleerd dan het bijten in voeten.

Als je 2 weken met een fretje zit heb je waarschijnlijk ook al wel gemerkt dat ze dolgraag spelen maar ook een engelengeduld van je vragen af en toe. Soms helpt het al veel als je er een vriendje bij zet (al moet je er dan 2 het voetenbijten afleren) maar hoe dan ook, geduld is hoofdvereiste nr 1 bij ELKE fret, van waar hij of zij ook komt. Succes!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jeanine » di dec 18, 2012 10:08 am

Met fretten moet je in de eerste plaats veel geduld hebben en rustig aan beginnen. Als er een nieuwe fret in huis komt kijk ik eerst de kat uit de boom, zelfs na 7 jaar fret in huis is observatie van hun gedrag een prioriteit bij mij. Even laten wennen aan de nieuwe kooi en zich veilig laten voelen daar. Voeding voorzichtig aanbieden door de tralies heen. Zo ervaart de fret dat je niet direct een bedreiging zal vormen. Voeding geven schept al een eerste vertrouwensband. Daarna mag de fret in een veilige omgeving op verkenning gaan, laat die op zijn eentje maar doen en hou gewoon toezicht . Het is voor jou evenals voor de fret een nieuwe ervaring samen. Hier speel ik op veilig door me goed te beschermen. Broek in de kousen, goed schoeisel, weinig bloot laten kortom. Dat geeft je al wat meer zelfvertrouwen omdat je iets minder kwetsbaar bent zo. Niet op de fret jagen om op te nemen maar de nieuwsgierige fret zelf naar je toe laten komen. Is die "braaf" beloon je met iets gezonds dat de fret lekker vindt. Doet hij iets wat niet kan dan roep je maar heel erg luid, dat werkt hier heel goed. Bij een beet volstaat het soms al om ai uit te roepen om de fret te laten schrikken van je reactie en andere oorden op te zoeken. Je mag best streng zijn in wat mag en niet, later kan je meer tolerantie aan de dag leggen. Stel voor jezelf en de fret de grens daar in, maar een fret is en blijft een fret met zijn eigen trekjes. Het is geen hond noch een kat, hij blijft proberen tot vervelens toe.
Belangrijk is om te "straffen" op het moment zelf en niet een minuut later.Een time out werkt enkel als je een band met je fret hebt, die moet er eerst komen. Waar de meeste fretten niet zo tuk op zijn is een sterk overdreven knuffeltherapie. Handig te gebruiken bij niet ernstige overtredingen zoals klimmen op gevaarlijke punten. Geef jezelf en de fret tijd om aan alles te wennen, te vertrouwen en ga stap voor stap te werk. Het komt vanzelf dat de fret meer zal mogen omdat je er meer vertrouwen in krijgt. Speel veel met de fret, een kattenhengeltje bewijst uitstekende diensten ook als afeidingsmiddel. Voeten hebben een enorme aantrekkingskracht op elke fret, door het steeds weer niet toe te laten dat ze er aan zitten leren ze het wel dat het niet mag. Hier krijgen ze een tik op hun achterste en een waarschuwing dat het voeten zijn, ook al zijn ze goed ingepakt. Dat woord kennen ze allemaal hier en reageren er op. Na verloop van tijd kan ik rustig op blote voeten tussen de fretten lopen, ruiken doen ze soms wel nog eens maar ze bijten niet. Maak van je voeten geen speeltjes die leuk zijn om op te jagen, hou ze zo stil als mogelijk ;)
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: vraagje

Berichtdoor snoesje53 » di dec 18, 2012 1:36 pm

hoi hoi welkom hier alvast
zoals jaeninne zegt,observeer zoveel mogelijk.ook al zie je hem je voeten begluren,hou ze stil maar wees allert
als het een troost kan zijn,dat harde (agresief)bijten verminderd
het bijten zelf is nog steeds pijnelijk maar het is meer verschieten dan pijn doen.
mijn moertje en 1 pup die ik zelf heb gehouden,beten alle 2...
en altijd in de tenen :twisted: op zekere dag had ik mijn nagels gelakt,en kort ernaa kwamen ze snuffelen en liepen ze weg
savonds herhaalde zich dat.(blijkbaar was het een sterk ruikende nagellak) en ze hebben het beiden nooit meer gedaan
een maand of 2 geleden kwam er iemand een jong van mijn nest terugbrengen,onderandere omdat hij beet,niet overweg kon met zijn broer ,ze hem niet konden pakken en overal zijn behoefte naliet. buiten het bijten heb ik hier nog niets gemerkt :) maar kom...
mickey bijt dus ook steeds in " achiel zijne pees "he en dat is idd een pijnelijk plaatsje
hij besluipt mij van onder de kast ,en als dat voetje dichter komt ... hap :twisted:
hoe ik het aanpak is ,idd zoals margiet ook zegt, "mag niet" omdraaien en negeren
ik probeer mij ook in een houding te zetten,dat ik hem eventueel makkelijk zou kunnen pakken als hij bijt
en het heeft effekt ,ik zeg niet dat hij het nooit meer doet maar het is maar heeeeeeeel sporadisch meer
dus vroeg of laat geeft hij het wel op.als "die voet" niet interresant is... gaan ze wel leukere dingen zoeken om te doen
wat hier nu ook wel redelijk goed lukt is uitdagen... hij bijt bv in woef zijn pootjes,ik neem hem op,"mag niet" een KLEIN tikje op zijn snoetje,en ik zet hem in dezelfde houding terug voor woef zijn poten.na een ker of 10 is hij dat wel moe hoor (dan gaat hij de kat gaan duvelen ) :mrgreen:
dat oppakken is hij ondertussen al goed gewoon. maar jaag er nooit achter!!! laat hem zelf komen
als ik roxy of loekie hun naam roep komen ze ,mickey komt wel wat achter lol maar uiteindelijk komt hij ook wel.
het komt weer op hetzelfde neer hoor. als je jaagd is het voor hun interesant en leuk,dus doen ze dit verder. als ik roep,en hij komt niet,herhaal ik dat na 5 min nog eens ,daarna niet meer. en dan komt hij vanzelf zo met een snoetje van "doe je nu niets leuks meer???? "
blijf volhouden,het zal je wel lukken,het is de kunst om het net iets langer vol te houden dan de fret zelf ,pas dan ben je het baasje :mrgreen:

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: vraagje

Berichtdoor sd reptiles » di dec 18, 2012 8:22 pm

Ik heb ook een fret van een jager en met die ouders werd ook gejaagd maar mijn Lowie heeft nog nooit gebeten.
Of het nu een huisdierfret of een jachtfret is heeft er dus niks mee te maken.

miko
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 18, 2012 2:07 am
Locatie: wondelgem, belgie

Re: vraagje

Berichtdoor miko » di dec 18, 2012 10:48 pm

dank jullie voor jullie antwoord nu ben ik wat geruster .
was vndg bezig met frats en hij had terug de neiging voor in mijn voeten te bijten maar ik had het door en heb hem dit ook duidelijk gemaakt dat dit niet mag en hij heeft mij niet gebeten maar had mijn voorzorgen genomen had mijn bottines aan deze zijn hoger dan mijn sportschoenen hij was wel nieuwschierig maar dat is normaal kheb er wel alle vertrouwen in dat dit zal beteren ook dank zij jullie goede raad nogmaals dank u daarvoor ben blij dat er mensen zijn die andere bij willen staan in goede raad .

nu mijn fret is nog nooit gewassen geweest ook niet bij de vorige eigenaar nu voor ik dit stap voor stap begin te doen moet ik wachten tot het vertrouwen beter is of kan ik hier al met beginnen .


zal deze forum eens grondig door lezen als ik er tijd voor heb .

greetz miko

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: vraagje

Berichtdoor Fretlife » di dec 18, 2012 11:17 pm

Toen wij onze fretten net hadden had mijn vriendin totaal nergens geen problemen mee. Maar ze zaten regelmatig bij mijn voeten te pesten. Ze beten niet echt maar wel de neuzen ertegen of likken. Ik heb erg gevoelige voeten en blijkbaar vonden ze mijn reactie erg leuk en bleven ze het doen. Totdat ik me dwong om echt doodstil te blijven zitten toen was de lol er helemaal vanaf. Ik heb nu ook nergens meer last van.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: vraagje

Berichtdoor jeanine » wo dec 19, 2012 6:47 am

Een fret wassen is nergens voor nodig. Hoe meer je ze wast hoe meer huidvet ze aanmaken en geur afgeven. Hier gaan ze enkel in bad voor een operatie de volgende dag. Mocht de fret zich echt vies maken kan het ook. Meestal krijg je modder en dergelijke er wel af door ze in handwarm water te zetten. Een poes steek je ook niet om de haverklap in bad. Een fret houdt zijn vachtje echt wel proper met krabben en likken zoals de poes het doet. Bij meerdere fretten zie je ook als er een zieke bij zit dat ze het diertje verzorgen om proper te blijven. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: vraagje

Berichtdoor daikiri » zo dec 23, 2012 6:48 pm

hey,
fretten bijten in voeten omdat die voeten altijd "weglopen en springen" nu een fret is idd een dier met veel jachtinstinct en of dat er fretteerfret inzit of niet dat maakt weinig uit. een fret blijft een felle jager..
ik zelf ga nooit zonder schoenen bij mijn fretten omdat ik zelf niet kan verdragen dat ze in mn voeten happen..dus leer ik ze dat ook niet zo echt af..
de meeste vinden schoenen niet echt interessant bij mij.
vroeger was het iets belangrijker voor mij dat ze voetvriendelijk waren want dan liepen ze veel bij mijn ouders rond en ja die mochten ze dan ook zekers!! niet bijten.
toen bleef ik gewoon staan en als ze effectief kwamen bijten kregen ze een ferme tik tegen hun poep, meestal was dit heel snel over.. als je ze dat af wilt leren mag je NOOIT weglopen, springen en wegtrekken want dan is het pas echt leuk!!

dat en geduld..
veel succes..
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

EllenD
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:48 am

Re: vraagje

Berichtdoor EllenD » ma dec 24, 2012 1:35 pm

heel leuk om lezen hier allemaal!
hier hebben we zelf een klein half jaartje fretjes en ik kan ook maar bevestigen wat hier al gezegd werd: GEDULD !!! Is een mooie deugd.

Grappig om lezen dat we niet de enigen zijn die de broek in sokken steekt en zo van die stoten :D
Hier toont de ene fret al wat meer interesse in sokken/tenen dan de andere.

Turon hadden we als pup en die bijt nooit. Af en toe een hap, maar dat is heel anders dan het bijten van de andere 2. Vraag me af of het beetje buns er voor iets tussen zit. Hij is superlief dus we moeten hem bijna nooit straffen! Beer kan al eens bijten, maar Zena is toch koploopster. We hebben ze regelmatig aan ons sokken bungelen. Zij was het hardnekkigst om het bijten, ook in handen, af te leren, maar als we zien van waar we komen en waar we nu staan... !! Dan ben je blij dat je volgehouden hebt. Straffen maakte het alleen maar erger bij haar. Geduld en ook veel liefde was hier het doeltreffendst.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: vraagje

Berichtdoor daikiri » di dec 25, 2012 11:49 am

hey Ellen
juist dat beetje buns zou er voor moeten zorgen dat hij pittiger is dan u andere 2 dat is het rare??
Xena is van een volle fretten lijn met 1 grote sloef als papa en mama is een beetje jachtfret mss daarmee :p
nogtans was Tiamo(van bij een jager) een heel zachtaardige moer(mama van Isaura)maar het instinct zat diep, ze kon 3 muizen vangen in nog geen minuut.. :rol:
ja je kan nooit zeker hoe ze van karakter worden he..
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: vraagje

Berichtdoor Kimster » wo dec 26, 2012 8:26 pm

nogtans was Tiamo(van bij een jager) een heel zachtaardige moer(mama van Isaura)maar het instinct zat diep, ze kon 3 muizen vangen in nog geen minuut.. :rol:
:rol: Dat moet wel familie van Zena zijn... Levende muizen krijgt ze nu wel niet maar ik zie het al voor me. Deze week was ze zelfs op een ochtend aan het worstelen met haar prooi (diepvriesmuis).

Ja die karaktertjes zijn toch wel bijzonder. Turon met een eind in zijn lijn bunzingbloed is hier echt de braafste. Zelfs als hij speelt en erg wild staat, dan nog gaat hij niet bijten als je hem plaagt en over zijn buikje wrijft. Hij 'mispeutert' ook het minst van de 3, wel kwispelt hij vaak met zijn staart als hij op 'jacht' is :wub:


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 17 gasten