gedrag tijdens 'loopsheid'

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Nathaliex
Berichten: 0
Lid geworden op: za jan 19, 2013 8:57 pm
Locatie: Antwerpen

gedrag tijdens 'loopsheid'

Berichtdoor Nathaliex » za jan 19, 2013 9:18 pm

Hallo allemaal,

ik ben nogal bezorgd over mijn "3 miekes": Lilly, Jessy en Roxy.

Ze zijn nu zo'n 9-10 maanden oud, en de oudste 2 (Jessy en Roxy) staan sinds 1-2 weken loops, maar sinds 3tal dagen is hun gedrag echt zo uit de hand aan het lopen dat ik ze niet meer samen kan zetten. Ik laat ze zowiezo wel steriliseren, maar de dierenarts waar ik onlangs contact mee had opgenomen zei dat dat pas voor eind februari zou zijn. Ik zie het momenteel echter niet meer goed zitten om nog zo lang te wachten.

Ze zijn allebei veel onrustiger geworden en bijten ook sneller, maar Jessy zit de andere 2 echt continu te achtervolgen, aan hun poepjes te snuffelen/lekken, hun vacht en nekvel vast te grijpen en 1x zelfs in het oortje gebeten waarop Roxy een luide gil gaf. Alsof Jessy ze wil bemoederen lijkt het mij. :euh:

Roxy en Lilly vinden dit echt niet leuk meer, Roxy probeert nu de hele tijd uit te breken en zit aan de tralies te bijten. Ik heb nu Jessy tijdelijk in een andere kooi gezet, maar ondertussen maken Jessy en Roxy wel steeds een puinhoop van hun kooien, terwijl ze dat vroeger nooit zo fel deden.

Lilly, 2 weken jonger dan de andere 2 en een albino'tje, is nog steeds even kalm, slaapt bijna de hele dag, is ook veel kleiner en dunner als de andere 2, en bij haar is ook nog nix te merken van gezwollen delen. Ik zie ze ook bijna nooit spelen, altijd maar slapen en af en toe wakker worden om te eten. Is dit normaal voor een jong fretje? Ik weet wel dat albinotjes in het algemeen 'fragiler' kunnen zijn, maar het contrast met de andere 2 fretjes kan écht niet groter zijn.

Ik zal nog proberen te vragen of het echt niet sneller kan bij de dierenarts, maar in de tussentijd, wat kan ik dan het beste doen volgens jullie?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden :bow:

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: gedrag tijdens 'loopsheid'

Berichtdoor antoin » za jan 19, 2013 10:09 pm

beste je kunt de loopsheid nu het beste bestrijden met sterlisatie ze zijn nu loops omdat je de natuur fopt. normaal is dit pas in het voorjaar maar onder invloed van licht en temperatuur kan dat anders worden .het gedrag kan idd veranderen ze willen echt paren. vandaar de onrust dus het advies is of dekken of naar een da die er nu wat aan doet. grt

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: gedrag tijdens 'loopsheid'

Berichtdoor nielsvl » zo jan 20, 2013 3:37 am

Niet wachten, maar direct laten CASTREREN!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: gedrag tijdens 'loopsheid'

Berichtdoor jeanine » zo jan 20, 2013 3:34 pm

Het gedrag zal steeds erger worden. Opletten dat ze niet ontsnapt nu, ze zijn een meester om uit de kooi en naar buiten te geraken eenmaal loops. Hoe langer men het uitstelt voor castratie hoe meer kans op bloedingen tijdens de operatie. Zoek een da met verstand van fretten die onmiddellijk wel tijd voor je kan maken. Een week kan je het nog aankijken tot de afspraak kan, maar eind Februari is zeker geen optie.
Wat Lilli betreft, zij voelt zich vermoedelijk niet zo lekker tussen 2 loopse moertjes die haar willen bemoederen nu. Veel slapen kan voor haar een uitvlucht voor de drukte zijn, of ze voelt zich minder goed in haar vel. Geef haar eens afzonderlijk een speeltijd en kijk of ze dan ook niet speelt met jou. Het is nog winter en normaal slapen ze dan iets meer. Al komt er hier wel wat verandering in, de activiteit neem weer toe.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 21 gasten