bijten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
vw'ke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 11:30 pm

Berichtdoor vw'ke » do apr 08, 2004 4:22 pm

mijn fretje noa is nu 11 weken oud en ze bijt.
hoe kan ik haar dat afleren?

dj
Berichten: 0
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 12:47 pm

Berichtdoor dj » do apr 08, 2004 4:58 pm

Een knipje met je vinger tegen hun (gevoelig) neusje, begeleid van een strenge "NEE!" kan wonderen verrichten. ;)

Met mijn 1ste fretje (een mannetje - 6 weken oud) heb ik er zoiezo weinig problemen mee gehad. M'n 2de fretje (een vrouwtje - 8 weken oud) daarentegen was een fervente bijtster (wat wil je van een vrouwtje :P ). De 1ste weken ben ik gewoon enorm veel met haar bezig geweest en heb ik haar zoveel mogelijk ik mijn handen genomen (belangrijk!). Telkens ze beet kreeg ze een tikje. Mijn handen en vingers hebben wat afgezien, maar uiteindelijk begreep ze de boodschap al goed na amper 1 week!

Samengevat: Fretjes zijn nu eenmaal geen goudvissen. Ze hebben veel aandacht nodig en daarbij is, net als bij de mens, de basisopvoeding uiterst belangrijk. Trek er genoeg tijd voor uit, blijf bij het fretje zodat het je gewoon wordt en zich niet meer ongemakkelijk voelt in je omgeving, en hou het ook zoveel mogelijk in je handen. Bijten kun je straffen met een tikje tegen de neus, en eventueel kun je het fretje ook belonen bij niet bijten.

Veel succes!

Ascadian
Berichten: 4
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 2:14 pm

Berichtdoor Ascadian » vr apr 09, 2004 8:58 am

Wat ook helpt is ze vastpakken bij het nekvel.(geeft ze wel een geeuwreflex) Dan zijn ze zo goed als hulploos en dat vinden ze niet leuk.
En een strenge "NEE" natuurlijk. Ik hield hem vast en gaf hem telkens mijn vinger. Ik had ook gehoord dat je hem dan niet onmiddelijk weer op de grond mag zetten anders heeft hij "in zijn ogen" z'n doel bereikt. Geduld hebben en consequent zijn is de boodschap.

Groeten

vw'ke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 11:30 pm

Berichtdoor vw'ke » di apr 20, 2004 9:50 pm

het helpt niet!!!

bertbibber

Berichtdoor bertbibber » di apr 20, 2004 11:27 pm

Hey vw'ke,

Eerst en vooral moet je weten dat er 3 verschillende soorten bijters zijn. Dit kan je lezen op onze site http://www.defrettenark.be/opvoeding.htm

Maar er zijn nog meer zaken die ik graag van je had geweten voor ik op je probleem een degelijk antwoord kan geven.

Wanneer bijt je fretje?
Is dit wanneer je ze wilt pakken of is dit wanneer je ze een tijdje vast hebt?
Geeft ze eerst likjes voor ze bijt?
Bij ze naar je tenen?
Als ze bijt is dit dan een beetje in je vel pitsen of is het bijten tot dat je bloed?
Waar heb je je fretje gehaald (dieren winkel, jager, Fretten liefhebber)?

Kan je me een antwoord geven op deze vragen aub zo kan ik beter inschatten wat de situatie is.
Als je wil kan ik ook altijd eens langs komen.

groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo apr 21, 2004 5:22 pm

Meestal heeft het afleren van bijtgedrag wel wat tijd nodig. Dit doel bereik je niet in een paar weken.
Sommige fretten hebben dit meteen door, andere fretten doen daar wat langer over.
Gewoon geduld hebben en consequent zijn. Komt vast wel goed.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 35 gasten