muis en eendagskuiken ervaring

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jan 27, 2009 1:52 pm

Ik ben een grote week aan het bijvoederen met muis en eendagskuiken.
Voor zover ik het kan nagaan is dit Freebee haar favorite voeding aan het worden.
Het kuiken was de eerste dag half opgepeuzeld de muis enkel geproefd. Nu eet ze dit alletwee al met smaak. Ik heb de indruk dat dit geen nieuw voedsel voor haar is. De beestjes worden ontdooid gedurende 4 u op kamertemperatuur voor ze in de kooi gelegd worden. Freebee neemt haar prooi eerst mee in de buizen om later in een hoekje van de kooi te zitten peuzelen. Behalve even likken heb ik de anderen er nog niet echt met bezig gezien. Freebee krijgt zo een lekker gevuld buikje met een klein speklaagje eraan, echt een wintergewicht en uitzicht na het magere gedoe hier.
Sommige dagen is er niets meer terug te vinden in de kooi, alles is opgegeten. Beneden eet ze wel nog voldoende brokjes om niets te kort te hebben aan voeding.
In de stoelgang zijn de pluimjes te vinden. Wat wel opvalt is dat een muis en kuiken samen de stoelgang veel dunner maakt, dus minder zal beter zijn. Ik ga niet meer elke dag kuiken geven, wel muis en om de 2 à 3 dagen een kuiken. Hopelijk volgt Milo nog haar voorbeeld op. Eenmaal hij sterk genoeg staat probeer ik hem er ook op te krijgen, nu is zijn vlees nog gekookt. Mijn indruk is dat het Free heel goed bekomt en echt aansterkt na het ziek zijn hier de laatste weken. Tootsie en Louisa zijn waarschijnlijk al te oud om nog over te schakelen.
Ik kom later nog vertellen hoe de ervaringen na enkele tijd verlopen voor wie er ook aan denkt om dit te proberen en nog twijfelt.
Mijn eerste indruk is positief ;)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di jan 27, 2009 11:06 pm

jeanine super om te horen wij gaan er heel binnenkort ook achter :d
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo jan 28, 2009 5:56 pm

goed voor haar maar vin je geen pootjes en andere gruwel dingen brrrr...
super voer natuurlijk zeker weten maar zo akelig....
als ik diepvries heb ga ik toch ook de sprong wagen...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo jan 28, 2009 8:19 pm

De eerste dag een half kuiken en muis gevonden, de 2e dag enkel een muis. Meestal is alles met poot en staart en kop opgegeten. Ik heb al met een zaklamp in alle hoekjes en kantjes gekeken omdat ik toch ook restafval verwachtte. Soms blijft er een half kuiken zonder kop of poten in een hoek liggen. Het valt echt wel mee om te geven en de restjes dan op te kuisen indien nodig, een beetje zoals rauw vlees weggooien ;) Wel elke dag alles wegnemen na 24 u en ander geven.
Ik heb vandaag vernomen als ze 100% op prooi staan om ze geen water te geven, 90% van het kuiken is vocht en daar zou de dunne stoelgang van komen. Maar dat zie ik niet echt zitten :~ Freebee drinkt wel nog altijd als ze beneden komt.
Vandaag een rare kak gevonden, net een dikke gesponnen draad van haren. Wel op de zijkant van Milo zijn krantje, dus ik weet niet van wie dat het kwam. Muizenhaar??
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » do jan 29, 2009 4:39 pm

Ja dat is haar en alle resten die ze niet gebruiken van de muis. Mijn schatjes krijgen ook muizen en hebben dat soms ook in hunne stoelgang zitten en DA zei me dat dit vacht is.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jan 29, 2009 8:31 pm

Gisteren een hele dikke muis op het menu. Behalve de kop kreeg ik de muis terug vandaag (@) Groene kak van Freebee gevonden en te dun. Vandaag zal het maar gekookte kip worden en geen muis of kuiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » do jan 29, 2009 11:26 pm

Ach dat is geen ramp Jeanine ; eendagskuikens hebben eigenlijk niet zo'n grote voedingswaarde.

Onlangs 10 kg kippenhartjes ingevroren , de fretsels hebben onderling afgesproken om mij ermee te
laten zitten ; ik krijg nog met moeite 4 hartjes per dag verkocht :D
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jan 30, 2009 12:42 am

Ik heb nochtans niks tegen hen gezegd, hoor!!! ;)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » vr jan 30, 2009 5:34 am

buh als ik hier dagelijks een muisje geef aan mijn mannen komt dat op 186 muizen per maand zonder meneer baardagaam te tellen want dan zijn het er 4 meer op een maand :o denk dat dat me nog een dure grap wordt
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jan 30, 2009 7:57 pm

Angelke, als je ze enkel op prooi wil houden komen ze met 1 muis niet toe per dag. Men verkoopt ze per 100gr of veelvoud. Met mijn 250 gr om te proberen doe ik toch wel een week of drie vier aan 1 per dag denk ik. Je kan ze ook grotere prooidieren geven om gezamelijk van te smullen, is misschien goedkoper. Heb je geen duivenmelker in de buurt die soms jongen of duiven op overschot heeft?? Eendagskuiken is echt wel spotgoedkoop.
Ik ben voor het ogenblik alle info aan het opzoeken over prooi geven ;)

Waezel je zal eens iets anders moeten proberen geven. Zelf heb je toch ook graag eens een pistoleeke of zo ter afwisseling van een boterham denk ik. :D Eendagskuiken heeft inderdaad niet zo veel voedingswaarde als een muis. Maar ze eet ook nog de brokjes ;)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » vr jan 30, 2009 8:20 pm

nee kga ni direct op prooivoer alleen over gaan zenne
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo feb 01, 2009 11:46 am

Even een rechtzetting.
Het verschil in voedings waarde muis/kuiken zou zijn.
Muis(volwassen) bevat meer calcium,vet,koper. Het eendagskuiken brengt dan meer proteine en water aan en is dus eigenlijk iets voedzamer dan de muis.
Gisteren rauw konijn, geen succes geworden.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo feb 04, 2009 11:52 am

Ik heb hier ook al eens geprobeerd van rauw konijn maar daar zeggen ze hier ook foert tegen. Idem met duif. Enkel kip, kalkoen, rund en in mindere maten paard valt hier goed in de smaak.
Opgepast hé, Ik geef dat niet op zijn geheel. Ik zie me hier al binnen komen met een koe of een paard.

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » wo feb 04, 2009 2:11 pm

al eens struisvogel, krokodil of kameel geprobeerd :d ? (best ook niet ineens, niet levend )
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Tammie
Berichten: 99
Lid geworden op: do jun 08, 2006 1:10 pm

Berichtdoor Tammie » do feb 05, 2009 6:29 am

hier wordt alleen het kopke van het kuiken afgepeuzeld verder niets en de muis laten ze liggen daar kijken ze zelf nie naar
maar tot mijn grote verbazing betrapte ik gisterenavond dat het onze diezel is die zat de peuzelen van griezel wist ik dat maar niet van diezel
maar goed dat zijn dus 2 van de 3 fretsels die kuiken eten mijne mickey niet
maar dat is geen uitzondering

groetjes tamara

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do feb 05, 2009 1:43 pm

Tammie, ze beginnen meestal aan de kop. Dat zal het neusje van de zalm zijn zeker :? 24u laten liggen voor je het weghaalt en ook proberen om af te wisselen met de muis. Het muis geven niet te vroeg afblazen en blijven geven. Als ze na enige tijd de smaak nog niet te pakken krijgen zullen ze het dan wel echt niet lusten zeker. Freebee kakt nogal dun van elke dag kuiken.
Ook bij Dai hebben ze al met succes eens geproeft van het kuiken :P
Hoe meer ik erover lees hoe verwarder ik ben wat nu beter is muis of kuiken. De één zegt zus, de ander zo :~ Dus afwisselen in die voeding zal wel nog het beste zijn, zeker als ze ook nog een brokje erbij eten.
Freebee eet beiden. De anderen is wat anders, ik zie mij geen muis in een kookpot te steken ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2009-02-05 13:44:21]
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mar 04, 2009 9:56 pm

Freebee eet dus muis en af en toe eendagskuiken op, zelden nog iets van over.
Rauwe kip wil er bij haar niet in.
Louisa eet ook al rauw rundsvlees en kippenhart. Geen muis noch kuiken tot nu toe.
Milo eet enkel gekookt vlees en Tootsie nog zelden wat vlees.
Freebee is een lekkere malse meid en blijft heel goed op gewicht.
Er blijft brok in de kooi staan.
De stoelgang is wel helemaal anders dan voordien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma mar 09, 2009 9:39 pm

Handige link voor rauw voeren en hoeveelheden.
http://prooidier.nl/index.php?option=co ... Itemid=133
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma mar 09, 2009 10:55 pm

Tot mijn grote consternatie lust er hier eentje kippenhartjes!!! :~

Jef had ons voorzien van enkele diepgevroren hartjes en ik heb dat dan met de moed der wanhoop heel klein gesneden voor ons Vita, onze kannibaal!!! Het potje stond er nog geen 2 minuutjes in of alles (het waren toch 4 hartjes) zat in haar klein buikje!!! En gesmaakt dat dat had!! ~0

De rest van het doosje was geen lang leven beschoren, Vita was bang dat het anders slecht zou worden!! :P

Dat is dus de straf voor mijn frettengekte hé, ik heb een echte vleeseter gekregen!!! ;) Maar beestjes mét kop geven, nee, daar pas ik toch nog ff voor!!
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » di mar 10, 2009 8:08 am

Ik zit hier bij mij met 6 echte vleeseters. Nummer 7 met name Kimi die er over 4 weken bij gekomen is heb ik alles al geprobeerd om haar toch maar een stukje te doen eten maar zonder resultaat. Alleen als ze samen met een van de andere mag eten zal ze soms even een stukje meepikken (maar bij dat ene stukje blijft het dan) maar als ze alleen in haar kooi zit niets. Kip niet, rund niet en of het nu rauw of gekookt is. Noppes.
Maar korreltjes daar weet ze goed weg mee. Ondertussen is ze al 90 gr bijgekomen.
Margit waar mijn deugnietjes ook zot op zijn is rundshart. Natuurlijk is het niet zo gemakkelijk te vinden (alhoewel je dit wel kunt bestellen bij de slager denk ik). Ik zit regelmatig in Anderlecht in het slachthuis en van daar breng ik dit allemaal mee en dan nog voor een klein prijsje.

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » di mar 10, 2009 1:55 pm

Eendagskuikens voederen is zinloos, aangezien de voedingswaarde inderdaad behoorlijk laag is. Mochten de onze vlees eten, zou ik ook wel bijvoederen met
muizen en gevogelte -inclusief organen-. Hoewel je je natuurlijk vragen kan stellen bij de kwaliteit van zo'n diepvriesprooien en organen, het is sowieso een goede aanvulling. Rundshart zou ik persoonlijk nooit geven. Ten eerste omdat hun wilde familie dat ook niet eet (We geven fretten vlees -of we proberen tenminste, lol- omdat het dichter staat bij hun natuur.) en ten tweede omdat ik zoiets als vegetariër dan toch liever niet doe.


[Gewijzigd door Hamlet op 2009-03-10 13:56:57]
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » di mar 10, 2009 3:32 pm

Ja Hamlet ik denk niet dat je tegenwoordig een fretje nog kunt vergelijken met een bunzing want ik denk dat je dat wel bedoeld met hun wilde familie.
Je mag er zeker van zijn als een bunzing de kans krijgt van 3 à 4 eieren te stelen van kippen en dan ook nog op te eten zal hij (een bunzing) dat zeker niet weigeren terwijl dat voor onze fretjes zeker niet gezond is. Dus volgens mij kan je op vlak van voeding onze fret zeker niet met zijn wilde variant de bunzing vergelijken.



[Gewijzigd door ludwig1605 op 2009-03-10 20:09:06]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di mar 10, 2009 4:22 pm

Hamlet, ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat de muisjes en kuikens ok zijn. Waar ik die koop is alles in orde met het voedselagentschap. Ik krijg documenten mee om geen problemen tijdens het vervoer te krijgen bij eventueele controle. Ook moet er opgegeven worden waar de muisjes en kuikens naar toe gaan zo dat er steeds door het voedselagentschap contact kan genomen worden als er iets fout mee loopt. De regels zijn vrij streng om een vergunning te krijgen om prooidieren te verkopen.
Over de voedingswaarde van eendagskuikens lopen de meningen nogal uiteen. Je kan het een beetje bekijken als een overijp eitje.
http://www.specialclub-roofvogels-wvl.be/voeding.html

http://www.favv.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet ... 2_D_KB.pdf

http://www.ulb.ac.be/cal/Documentation/ ... s/29_1.pdf blz 33-34

[Gewijzigd door jeanine op 2009-03-10 21:25:56]
Afbeelding

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » wo mar 11, 2009 1:19 pm

Onze Bailey is een moeilijke eter: krabt de volledige eetpot uit op zoek naar dat ene brokje dat hij lust...
(ben er nog steeds niet uit welk het is! :s), onze darco die lust alle brokjes en liefst zo veel mogelijk
(hij denkt dat hij een romein is en legt hem gewoon neer aan de eetpot om zo op zijn gemakske 3/4e van de pot
leeg te smullen). En ons kiki lust ook heel graag de brokken en vooral ook gekookte kip ! (Kiki is van het principe dat hoe meer ze smeekt om een tractatie, hoe meer ze kans maakt om een stukje vlees te vangen !)

Gisteren heeft Jeanine heeft me overtuigd om ook eens te proberen met een eendagskuiken en muis....
(hmm, met beetje bedenkingen ging ik gisteren weer naar huis... muis in huis... eek ! :D)
Maar dus onze stoute schoenen aangetrokken en hen na de ontdooifase het kuiken en de muis gegeven in de kooi
(toch het risico niet lopen om restjes achter de kast te vinden!!)
En asjemenou!
Bailey gaat eerst de muis verstoppen en erna gaat hij het gevecht aan met Darco om het kuiken !
gestommel gepiep, bijten en krijsen in de kooi !!
als de een niet kijkt, was de ander weer op stap in de kooi met het kuiken ! :D waar konden ze dit nu toch
verstoppen zodat de andere het niet vindt !?
Na zo een uurtje over en weer van bek verhuizen, laat Darco hem in de verleiding brengen door de bak met brokken.
Bailey ruikt zijn kans en begint het peuzelen aan het kuiken... mmm.. zo'n lekker pootje !
we hebben dan maar het licht uitgedaan en gaan slapen...
...
deze ochtend vinden we een half kuiken en de nog steeds verstopte muis in de kooi. We besloten het nog even
te laten liggen...
bailey heeft een verdachte kippengeur rond zich hangen ! :D
Beetje later opnieuw gekrijs en gepiep tussen Darco en Bailey, maar op een onbewaakt moment peuzelt
bailey toch de restjes van het kuiken op.... ZELFS DE SNAVEL IS NIET MEER TE BESPEUREN !!!

Nu net na de middag is hij eventjes aan de 3 eetpotten gaan ruiken, heeft amper 2 brokjes opgegeten ,
maar daarna trok Bailey op zoek naar de muis weer naar beneden...
en ja hoor... momenteel hoor ik gekraag ... de pootjes en een stuk van het buikje zijn al verslonden...

Een geslaagde poging als je het bailey vraagt...
dat baasje dat nu niet kon raden.. bah die brokjes, geef mij maar een lekker kuiken en muis !! :D
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mar 11, 2009 2:47 pm

Hier moet ik niet meer komen lezen, :P , ik zit met "kiekevel" van kop tot teen!! :D

Gruwel, oh gruwel ... ~0

Enfin, het kan hun maar gesmaakt hebben ;) !!
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten